אחרי אינסוף עיכובים ודחיות – השלב השני של רפורמת 'צדק תחבורתי' של שרת התחבורה מירי רגב סוף סוף יוצא לדרך. זה יקרה החל מה-25 באפריל, אז יעודכנו כל ההנחות וההטבות לציבור הרחב במסגרת הרפורמה, ומהצד השני – גם יזנק מחיר הנסיעה הבודדת באוטובוסים ב-33 אחוזים – מ-6 שקלים ל-8 שקלים. בהתאם לכך – יעלו גם מחירי הסדרי הנסיעה השונים – הסדר יומי, הסדר שבועי, חופשי חודשי וההסדרים השונים לסטודנטים. המשמעות היא שאוכלוסיות שונות ייהנו מהנחות והטבות מפליגות, בעוד רבים אחרים – בכללם גם הנוסעים שאינם קבועים בתחבורה הציבורית – יישלמו יותר. הרבה יותר.
כאמור, החל מה-25 באפריל יעודכנו תעריפי הנסיעה באוטובוסים. במשרד התחבורה מנסים להצניע את הזינוק המטאורי במחיר, שרק לפני כשנה וחצי עוד עמד על 5.5 שקלים, והחל מאחרי פסח כבר יזנק המחיר ל-8 שקלים. בהתאמה לעלייה במחיר (33 אחוז כאמור) יועלו מחיר המנויים השונים, והמשמעות היא שהסדר יומי יעלה בעשרות שקלים יותר ואילו הסדרים שבועיים וחודשיים יזנקו במאות שקלים.
במשרד התחבורה, כאמור, מבקשים להחביא את העלייה במחירים ומעדיפים להתמקד בהטבות ובהנחות השונות – אולם הם לא מעדכנים בכל הפרטים ולא מדווחים כי לחלק מההטבות זכאים רק מי שרוכשים הסדרי נסיעה חודשיים – בעוד שמחיר נסיעה בודדת או יומית יעלה להם במחיר הרגיל.
"יודגש כי רוב אזרחי ישראל זכאים להנחה משמעותית המקזזת את העלאת המחירים, או לנסיעה חינם", נמסר ממשרד התחבורה, ועולה השאלה מדוע 20 האחוזים האחרים – מעמד הביניים – צריך לשאת, שוב בנטל?
"על פי נתוני המשרד, מעל 80 אחוז מהאוכלוסיה זכאים להנחה על סמך מקום המגורים (דירוג סוציו אקונומי או פריפריאלי), גיל (נוער, צעירים עד 26, אזרחים ותיקים), חיילים וחיילים משוחררים, סטודנטים, אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי", מציינים במשרד התחבורה בלי, כאמור, לאזכר את העובדה שחלק נכבד מההנחות וההטבות המדוברות לא כוללות נסיעה בודדת, יומית או שבועית – אלא רק הסדר חודשי.
ההטבה לאזרחים הוותיקים
ובכל זאת יש הטבה אחת מאוד משמעותית שאינה מפלה בין ציבורים או אוכלוסיות – הורדת הזכאות לנסיעה בחינם בתחבורה הציבורית לאזחרים ותיקים – החל מגיל 67 (ולא 75 כפי שהיה עד כה). לדברי משרד התחבורה, החל מ-25 באפריל יתווספו כ-600 אלף אזרחים ותיקים מגיל 67 ומעלה, למעגל הזכאים לנסיעה חינם בכל קווי התחבורה הציבורית בישראל – אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת ישראל, כרמלית, מטרונית ורכבל.
לקבלת ההטבה לאזרחים ותיקים יש לעדכן את פרופיל המשתמש ל"זהב קו" המזכה בנסיעה חינם. השינוי אינו מתבצע אוטומטית אלא מחייב שינוי פרופיל בהצגת תעודה מזהה באתר "רב קו אונליין" ו"הופאון", ביישומונים ובעמדות "על הקו" ברחבי הארץ. ניתן לעדכן פרופיל ולהנפיק כרטיס רב-קו גם באמצעות מיופה כוח, בהצגת תעודה מזהה של בעל הכרטיס, טופס ייפוי כוח ותמונת פספורט. נוסעים שעדיין אין ברשותם כרטיס רב-קו, יוכלו להנפיק כרטיס "זהב קו" חדש ללא עלות.
בנוסף, על פי עקרונות רפורמת "צדק תחבורתי", יורחב מעגל הזכאים ל-50 אחוז הנחה על פי דירוג סוציו-אקונומי במיליון וחצי אזרחים נוספים, הזכאים להנחה על פי דירוג שכונתי (ולא רק עירוני כפי שהיה עד כה). המשמעות היא שבשכונות המדורגות באשכולות 1 עד 5 בירושלים – השכונות החרדיות והערביות – ישלמו מעתה חצי מחיר על הסדר חופשי חודשי. מנגד, למרות שירושלים מדורגת באשכול 2 במדד הסוציואקונומי – תושבי שאר השכונות כולל גילה, קרית היובל, פסגת זאב, גוננים – ישלמו מחיר מלא. האם זה הוגן? לשרה רגב התשובות.
אביחי
אם כלל המשרתים זוכים לנסיעות חינם יוצא שאין באמת 'מעמד ביניים' שנושא בנטל !! הנחות צעירים (18-26) , סטודנטים, … זה תכל'ס כל המדינה בפועל
רזיה
כבר הובטח פעמים רבות לאזרח הותיק והיום התקשרתי למשרד התחבורה והם לא יודעים על זה ואמרו שאין תאריך ולא בטוח העניין כלל. למה לא מפרסמים??? אמרו ינואר. אמרו מרץ , אז אמרו. נקווה שב25 באפריל זה יקרה…..
אחת שנ5בקת לשרוד
לא הוגן ממש לא . לא כולם זכאים להנחות לי למשל אין גנבה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
מכעיס מאוד.המטרה של משרד התחבורה אמורה להיות הפחתת העומס בכבישים וכחלק מזה שיפור שירות התחבורה הציבורית כדי לגרום לנו להפחית נסיעה ברכבים פרטיים. חבל מאוד שמעודדים כעת לחזור לרכב פרטי באופן הזה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
לערבים לא מגיע שום הנחות שישלמו על כל דבר תבין ותקילין
רחמים
לערבים לא מגיע שום הנחות שישלמו על כל דבר תבין ותקילין
אחד מארמון הנציב
איך יודעים מה הדירוג של השכונה שלי
משה
נסיעה חינם גיל 67 סוף סוף משהו חיובי מצד הליכוד
אמא ל4
הגיע הזנו שלאזרחים ותיקים יהיו הטבות!!!
שלמה
לרכבת ישראל ולרכבת הקלה מותר להם לעלות המחירים.. אטבוס שעמד בפקקים צריך להוריד את המיחיר הנסיעה..אני מעדיף את רכבת ישראל..
שולה
אני בת 71 ולא יודעת איך מתבצע השינוי, ויש עדיין ברשותי רב קו מוטען ב 100 ש"ח, מה עלי לעשות?
שולה
יש ברשותי רב קו מוטען מה עלי לעשות, אני בת 71
ירושלמית
המגזר החרדי, הסטנדטים, האזרחים הותיקים הם באמת אלו שנוסעים הכי הרבה בתחב"צ. מה שכן, זכורני שרציתם לעודד נסיעה בתחב"צ במקום ברכב פרטי- האם זה עוזר בזה? כנראה שלא.
שוב נותנים לעשירים ועלוקות על חשבון משלם המיסים ממעמד הביניים
יש מלא פנסיונרים עשירים עם פנסיות תקציביות שמנות , למה צריך לתת להם נסיעות חינם על חשבון מעמד הבניניים שלא זכאי לשום הנחה ונאנק תחת יוקר המחיה???!!
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
אני לא מבינה ריך העם יושב?ושותק
להעלות רת הנסיעה ב 33%
למה אין עצומה והתנגדות?
צריך לממן את איולי חול הרבים על הגב?שלנו לשרת התחבורה?
בושה!
מישל.
מעניין מי מחליט את ההחלטות המעוותות. תחב"צ עולה ב 33% ומוניות אחרי שנתיים עולה רקב. 4%
דודו
אי שיווין לפיד בנט וכל הקפלנסיטים רובם לא ראו. אוטובוס מבפנים…..
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
חבל שרק מגיל 67 ולא לכלל הגימלאים
אלמוני.
שקר תחבורתי!!! אין פה שום צדק!!! על ""שירות"" כזהנהמדינה צריכה לשלם כסף לנוסעים. במקום זה עוד מעלים מחיר כש"אין תמורה לאגרה"? פשוט חוצפה!!!
כועס
לסרבני גיוס,ולשונאי ישראל לא לבטל ולא לתת הנחה
פנסיה תקציבית
העשירים לא נוסעים בתחבורה ציבורית
להם יש רכבי יוקרה וכסף לדלק לא חסר להם
אבי
אם מעלים את התעריף של החודשי חודשי לעשות עליהם חרם ולא לרכוש כרטיסית לסבול קצת עד שהנוכלים האלה יבינו שהעם לא פראייר או לעשות רישיון על אופנוע או אופניים מדינה שלא מפסיקה לגנוב מהאזרחים
עם ישראל
כיצד ניתן לפדות את היתרה הצבורה ברב קו ?
זה
שרה רקובה ושר טיפש ועלוב. זו התוצאה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
לא נשמע הכי חכם.
סוציאליזם פופוליסטי
דרשן אוריה
להיות שמחים ומאושרים יהיה טוב איזו מדינה מיוחדת במינה ממשלה לוחצת מדינה נלחצת
דרשן אוריה
להעלות את הקיצבאות לנכים
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
לא מגיע לכול הגימלאים עם הפנסיה השמנה שיכולים לפרנס כמה משפחות איפה הצד
ק החברתי
רונית
מה עושים עם יתרה בכרטיס?
האם אפשר להעביר לבן מישפחה?