הדמיית הקו הירוק של רכבת קלה בצומת פת צילום הדמיה צוות תכנית אב לתחבורה
הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (צילום: הדמיה צוות תכנית אב לתחבורה)

המהפך התחבורתי בירושלים: עכשיו זה מאתגר, אבל העתיד כבר מעבר לפינה

עבודות התשתית לחיבור הקו הירוק לקו האדום של הרכבת הקלה גורמות אמנם לאי נוחות ולשיבושים זמניים בשירות, אך, מנגד, הן מקרבות את ירושלים בצעדי ענק למהפכה תחבורתית של ממש, שבסופה תהפוך לעיר הראשונה בישראל עם רשת רכבות קלה מתקדמת ומשנה מציאות. יש למה לחכות

פורסם בתאריך: 29.5.25 09:40

החל מהשבוע שעבר, ולמשך שלושה חודשים וחצי, פועלת הרכבת הקלה בירושלים במתכונת שירות מקוצר – במסגרת מבצע חיבור הקו הירוק לקו האדום. מדובר בצעד משמעותי בדרך להכפלת מספר הנוסעים וליצירת מערכת תחבורה ציבורית חדשנית, מהירה, יעילה ומשנה מציאות.

במהלך תקופה זו, מתוגבר מערך התחבורה הציבורית בעיר במגוון פתרונות, במטרה להקל על הציבור. בין הצעדים: תגבור קווי תחבורה קיימים, הפעלת ארבעה קווי שאטל ייעודיים ללא עלות לאורך המקטע שבו לא פועלת הרכבת וכן הרחבה של "ירופאן" – מערך השכרת האופניים בירושלים.
ברכבת הקלה מבינים היטב את האתגר עבור התושבים, ולכן נערכו מבעוד מועד לחיזוק המענה התחבורתי החלופי.

במקטע הצפוני, הרכבת פועלת בין נווה יעקב לגבעת המבתר. בנוסף, תוגברו תדירויות קווי התחבורה הציבורית הבאים: 22, 25, 49, 65, 66, 540, 541 ו-274.

במקטע הדרום-מערבי, הרכבת פועלת בין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית באמצעות קרון אחד בשל עבודות תשתית בצומת נורדאו, המונעות סיבוב מלא של הרכבת בתחנה המרכזית. במקביל, הוארכו מסלולי קווי האוטובוס 20, 21, 24, 27 ו-29, שמחברים בין דרום-מערב העיר לאזור התחנה המרכזית והשוק. בסך הכל, הרכבת הקלה לא פועלת בתשע תחנות – בין גבעת המבתר לתחנה המרכזית.


מפת חלופות התחבורה הציבורית בחודשי ההשבתה

מפת חלופות התחבורה הציבורית בחודשי ההשבתה


שאטלים בחינם ותחבורה ירוקה

לאורך המקטע שבו הופסקה תנועת הרכבת, פועלים ארבעה קווי שאטל ייעודיים, ללא עלות: קו 500 – מגבעת המבתר למרכז העיר; קו 501 – מגבעת התחמושת לתחנה המרכזית; קו 502 – מהתחנה המרכזית לעירייה; קו 503 – מגבעת המבתר לעירייה.

מערך השכרת האופניים "ירופאן" תוגבר עם שלוש עמדות חדשות שהוקמו לאורך ציר הרכבת הקלה. במהלך תקופת העבודות ייהנו המשתמשים מהנחות משמעותיות בשירות.

כדי לשמור על שגרת חיים פעילה גם בתקופת ההיערכות, תתגבר עיריית ירושלים את אירועי התרבות והפנאי בנקודות נגישות לתחבורה ציבורית ולמעבר הולכי רגל.

ברכבת הקלה מבהירים, כי השינוי במתכונת השירות הכרחי לצורך התקנת מפלגים חדשים במסילה – פעולת תשתית מרכזית המחייבת פירוק קטעי מסילה קיימים. ההחלטה לרכז את העבודות לפעימה אחת נועדה לצמצם את משך העבודות ולהחזיר את הפעילות הסדירה כבר בספטמבר הקרוב.



מפת קו 501 החינמי


מפת קו 502 החינמי


מפת קו 503 החינמי


 

 

עוד נמסר כי בכל תקופת העבודות מופעל בתחנות הרכבת והאוטובוסים מערך דיילים, וכן מוצבים פקחי תנועה בצירים מרכזיים. ניהול המבצע נעשה מחדר מצב משותף לעיריית ירושלים, משרד התחבורה, משטרת ישראל, צוות תוכנית אב לתחבורה וחברת כפיר מפעילת הרכבת הקלה. "אנחנו מתחייבים לעדכן את הציבור באופן שוטף, שקוף ותדיר – לכל אורך תקופת העבודות", נמסר מהגורמים השותפים.


הדמיית הקו הירוק של רכבת קלה בכנפי נשרים גבעת שאול צילום הדמיה צוות תכנית אב לתחבורה

הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה בגבעת שאול (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


הקו הירוק – העתיד של ירושלים כבר כאן

הקו הירוק, שיהיה קו הרכבת הקלה השני בבירה, צפוי להימתח לאורך כ-20 ק"מ – משכונת גילה בדרום ועד לקמפוס הר הצופים בצפון. הקו יעבור דרך שכונת מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה, ויכלול 41 תחנות.

המסילות של הקו הירוק יחוברו לרשת הקיימת של הקו האדום בשתי נקודות השקה מרכזיות: בגבעת התחמושת ובצומת נורדאו (מפגש הרחובות יפו ושרי ישראל). במהלך שנת 2026 צפוי להיפתח לציבור החלק הראשון של הקו הירוק, שיכלול שני קווי שירות חדשים שיחברו מאות אלפי תושבים ומבקרים לרשת הרכבות העירונית.

הקווים יופעלו בשתי שלוחות עיקריות: האחת L4 מגילה דרך גבעת רם, מרכז העיר ועד להר הצופים; והשנייה L3 ממלחה וקרית הספורט, דרך גבעת רם ועד התחנה המרכזית. שני הקווים ישרתו את מתחמי הקמפוסים, קריית הספורט, משרדי הממשלה, וכן את תושבי השכונות גילה, פת, בית צפאפא, גבעת מרדכי והגבעה הצרפתית.

"בסיומו של הפרויקט תוקם רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל – מהלך שישנה את פני התחבורה בירושלים מן היסוד", נמסר מהרכבת הקלה.


הדמיית הקו הירוק רכבת קלה במנהרת הר הצופים צילום צוות תכנית אב לתחבורה

הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה במנהרת הר הצופים (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. אדיר כהן

    תודה לה'
    מחכה בכליון עניים
    ירושלים מתכוננת לביאת המשיח ולשינוע של כל היהודים לבית המקדש
    עשו רכבת מהירה לירושלים
    רכבות קלות בתוך העיר
    רכבל לעיר העתיקה
    מעלית מהרובע
    הצבא משמיד את כל הרוע
    המון זמן חיכינו לתקופה הזאת

  2. מוטי האדום

    אין סיכוי שהקו הירוק יםתח בשנת 2026 אם יפתח בסוף בשנת 2027 נגיד תודה.
    נסיעות נבטיוח לבד יקחו דלודה חודשים, החישמול של המסילה לא בוצע.
    יאללה ל 2028 סוגר איתכם.
    בונים שכונות חדשות תתכננו כבר מסילות. מה תעשו עם התושבים הרבים בקריית היובל קטמונים לאחר הפינוי בינוי.

  3. דוד

    מדהים שאפילו ההדמיות לא מרשימות בעליל, לא צומצמו מספיק נתיבי תחבורה פרטית אז מקבלים רחוב אנטי עירוני שיש בו גם כמה נתיבי תחבורה פרטית וגם רכבת, ושהולכי הרגל ילכו לחפש, בקיצור אנטי הליכתיות.

  4. דוד

    רק שלא יביאו קרונות מהסוג החדש שהביאו לקו האדום .
    יש בהם צפיפות גדולה ואין מספיק מקומות ישיבה.
    הקרונות הישנים עדיפים על החדשים !!

  5. פרידה

    נכון,
    הקרונות החדשים נוראיים,
    הכסאות לא נוחים,
    המושב קטן,
    והישיבה בו לא בטוחה,
    צריך להחזיק בכדי לא ליפול
    ואין ידיות להחזיק.
    ובנוסף, המושבים גם צרים מאד.
    במקום שמיועד ל 2 אין מקום ל 2 אנשים,
    בטוח שהמתכננים והמחליטים לא ישבו בהם,
    (הם הרי לא משתמשים בתחבורה ציבורית.)
    מאכזב מאד מאד.
    הנסיעה בקרונות הישנים היתה נעימה
    ובחדשים
    סיוט !!!

  6. הנוסע

    לדוד – תנוח דעתך, לקו הכחול כבר מתכננים להביא קרונות הרבה (הרבה!) יותר גרועים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר