הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)
הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

רשת הרכבות שתשנה את פני העיר: הקו הירוק בירושלים צובר תאוצה

עיריית ירושלים, משרד התחבורה וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים החלו בחיבור המסילות בין הקו הירוק לקו האדום של הרכבת הקלה, לקראת יצירת רשת התחבורה הציבורית הראשונה מסוגה בישראל. הפרויקט צפוי לשנות את מפת הניידות בעיר ולחבר מאות אלפי תושבים למוקדי תעסוקה, לימודים, פנאי ותרבות. חלקו הראשון של הקו הירוק ייפתח במהלך 2026

פורסם בתאריך: 15.6.25 17:38

לקראת פתיחתו של הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, יצא לדרך מבצע חיבורו למערך המסילות של הקו האדום. עם השלמת החיבור, תוקם בעיר רשת הרכבות הקלות הראשונה בישראל – מהלך שעתיד לשנות את פני התחבורה בבירה ולהקל משמעותית על תושבי העיר והסביבה.

"עם הפעלת הקווים בתוואי הקו הירוק, יחוברו מאות אלפי תושבים לרשת הרכבות, מה שישפר דרמטית את הניידות וינגיש את כלל חלקי ירושלים", אומרת נועה צור, מנהלת אגף תפעול בצתא"ל (צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים). "הרכבת תעבור במוקדים מרכזיים כמו קמפוסים, משרדי ממשלה, אזור מלחה וקריית הספורט, ותגיע לשכונות רבות בעיר. ניתן יהיה לעבור בין הקו האדום לירוק, מה שיאפשר חיבור טוב יותר בין שכונות מרוחקות למרכזי עבודה, בילוי ומסחר. הרכבת תייצר קשרים חדשים בעיר, ותיתן מענה לכלל האוכלוסיות – מבוגרים, צעירים, עובדים, סטודנטים, תיירים ומבקרים".

ערן רביד, סמנכ"ל תכנון אסטרטגי, מוסיף: "הרכבת הקלה מהווה את עמוד השדרה של התחבורה הציבורית בעיר. מדובר ברשת של שלושה פרוזדורים עיקריים של תשתית מסילתית –האדום, הירוק והכחול – שעליה תפעל רשת של שמונה קווי רכבת קלה. חלק מהקווים יחלקו מסילות, בניגוד לגוש דן שם הפרוזדורים מופרדים. בירושלים נבחרה תפיסת שירות שמטרתה להרחיב את הנגישות ממגוון שכונות העיר למוקדי הביקוש בעיר: אזורי תעשייה, מסחר, בתי חולים ומוסדות אקדמיים, ואנו רואים כיצד התוכנית קורמת עור וגידים".


נועה צור (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)

נועה צור (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)


מהם היתרונות המרכזיים של הרכבת הקלה?
צור: "קודם כל, קיבולת – הרכבת מסיעה הרבה יותר נוסעים לעומת רכב פרטי או אוטובוס. בנוסף, הרכבת נוסעת על מסילה מופרדת עם עדיפות ברמזורים, מה שמקנה לה אמינות וזמני נסיעה קבועים וקצרים. כתוצאה מכך, גם זמני ההמתנה קצרים יותר".

לדברי צור, התושבים הגרים בסמוך לתחנות הרכבת צפויים ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר. באזורים הרריים יוצבו מעליות להנגשת התחנות, והתחנות עצמן יעברו שדרוג אורבני שכולל גינון, תאורה ונגישות. "רואים כבר עכשיו איך הנגישות של הרכבת מעלה את מחירי הדירות. עם פתיחת הקו הירוק ברחוב יפו, התדירות תהיה גבוהה מאוד", מדגישה צור.

רביד מדגיש את החזון העירוני: "אנו שואפים לשפר את מערך התחבורה הציבורית ולעודד מעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית. היעד שלנו הוא ש־75 אחוז מהנסיעות בעיר יתבצעו בתחבורה מקיימת וירוקה – רשת הרכבות הקלות, רשת אוטובוסים, שבילי אופניים והליכה. זה יעד שאפתני ברמה אירופית, אבל בהחלט אפשרי, ואנחנו פועלים לשיפור מכלול האמצעים".


ערן רביד (צילום: יוסף כהן)

ערן רביד (צילום: יוסף כהן)


 

 

מסילות הפרוזדור הירוק צפויות להיפרש לאורך של 21 ק"מ, בין שכונת גילה בדרום לקמפוס הר הצופים בצפון, דרך אזור מלחה, מרכז העיר וקריית הממשלה, ויכלולו 41 תחנות. בפרוזדור זה צפויים לפעול שלושה קווי רכבת קלה חדשים:: L4, L3 ו־L5, שיתווספו לקו הפעיל L1.

לדברי צור, הרחבת פעילות קווי הרכבת הקלה צפויה ב־2026 עם הפעלת הקווים L3 ו־L4 כאשר קו L4 יפעל מדרום העיר – מגילה להר הצופים – דרך שכונות כמו בית צפאפא, פת, גבעת מרדכי, גבעת רם, מרכז העיר, הגבעה הצרפתית והר הצופים. קו L3 יחבר בין מרכזי הספורט והפנאי לבין התחנה המרכזית – מקריית הספורט, מלחה, טדי וארנה, דרך גבעת מרדכי וגבעת רם.


הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הדמיית הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


בעת פעילות סדירה של הקו הקיים של הרכבת הקלה נוסעים בו כ־180 אלף נוסעים ביום, עם הפעלת שמונת הקווים הקווים ברשת העתידית, מספר הנוסעים יעמוד על כ־600 אלף ביום, בדומה למספר הנוסעים בשירות העירוני באוטובוסים כיום. צור מציינת בגאווה: "הקו האדום בירושלים הוא הקו שמסיע את מספר הנוסעים הגבוה ביותר בעולם".

רביד מסכם: "לאחר הוספת הקווים הירוק והכחול, אורך רשת המסילות יעמוד על 72.5 ק"מ עם 129 תחנות, כאשר המרחק הממוצע בין תחנות יהיה כ־550 מטר. המשמעות היא ש־45 אחוז מהעיר תהיה במרחק הליכה מתחנה. לכך, תתווסף מערכת משלימה של אוטובוסים שכונתיים וחצי עיר, שבילי אופניים והליכה, מעליות ודרגנועים להנגשת התחנות באזורים תלולים. המטרה – להפוך את התחבורה הציבורית ליעילה, אמינה ומהירה יותר בהגעה למוקדי ביקוש עיקריים כמו אזורי תעסוקה, מסחר, בתי חולים ואקדמיה וזאת בהשוואה להגעה ברכב הפרטי. כבר היום אנו רואים את השינוי – הנסיעה למרכז העיר ברכבת מהירה יותר מאשר ברכב מאזורים רבים בעיר".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. נגעלת

    העיריה אוהבת ליחצ"ן את הפוגרום שהיא מבצעת בשכונות, במיוחד במושבה הגרמנית ההיסטורית.
    אין סליחה ואין כפרה על מה שאתם עושים. עיריה פח!

  2. דני

    הקו שמסיע את מספר הנוסעים הגדול בעולם אבל פועל בתדירות של אוטובוס בינעירוני

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תודה רבה על חוסר כבוד האדם, רכבות חדשות מעט מקומות ישיבה עומדים צפופים בלי מרחב נשימה, בושה בושה, הרי מי עולה לרגבטת מבוגרים נשים עם עגלות תינוק , אנשים ללא מכונית, וההרגשההיא של זלזול. בצפיפות בלתי נסבלת. אם זה ימשיך כך אנשים ימשיכו לנסוע ברכב פרטי. מקבלי ההחלטות לא נוסעים בתחבורה ציבורית ולא מבינים מה קורה. אנשים מבוגרים עומדים, מועדים בגלל צורת הנהיגה. פשוט בושה וחרםה, לפחות שהרכבות יהיו בדגם הישן הרחב יותר, ושתגיעהרגבת כל 3 דקות כדי שלא תהיה צפיפות בלתי נסבלת. בצפיפות מסוכנת, חוסר כבוד לאדם.

  4. אזרח פשוט

    ולכן קנו קרונות חדשים שמכיעלים פחות מקומות ישיבה וגם פחות מקומטות בכללי? מי אחראי על רכש כה כושל? מי אחראי על ההחלטה שמגבילה רכבות ל 2 קרונות, כך שאין כל אפשרות להגדיל קיבולת?
    ועל סמך המילה "רכבת" מאשרים עכשיו מגדלים צפופים בכל העיר.
    היתה הזדמנות להתחיל משהו חדש וטוב, אבל כרגיל תיכננו אותו לצרכים של 1990 , ועכשיו נסבול עשרות שנות אילתורים והבטחות.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר