"מסכת הדם" בבית אבי חי (צילום דנה בר סימן טוב)
"מסכת הדם" בבית אבי חי (צילום דנה בר סימן טוב)

"מסכת הדם" – מופע תיאטרלי מוזיקלי חדש בבית אבי חי

אלמנט הדם בטקסטים יהודים וישראלים עולה בהפקה משותפת של תלמידי ניסן נתיב ובית אבי חי

פורסם בתאריך: 2.11.17 12:39

מאת: סיגל קליין (תוכן מקודם)

הדם תופס מקום מרכזי במחשבה, בהלכה ובפרקטיקה היהודית. ברית מילה, נידה, שחיטה, נקמת דם, עלילות דם – אלו וסמלים נוספים מהווים מקום מרכזי בטקסטים יהודיים עתיקים וחדשים.

פרויקט משותף של תלמידי שנה ג' בסטודיו למשחק 'ניסן נתיב' בירושלים ובית אבי חי מנסה כעת ליצור מופע תיאטרלי ומוזיקלי שנקרא "מסכת הדם". המופע המיוחד והחדשני מחבר בין הטקסטים היהודיים העוסקים בדם לרלוונטיות ולאקטואליה היום – הדם שנשפך כתוצאה מאלימות, ממאבקים כלכליים, מאהבה, משנאה ומיצרים.

"מסכת הדם" בבית אבי חי (צילום דנה בר סימן טוב)

"מסכת הדם" בבית אבי חי (צילום דנה בר סימן טוב)

במהלך כארבעה חודשים למדו תשעת שחקני ההצגה בבית אבי חי לימוד בית מדרשי של טקסטים העוסקים בדם. הם נחשפו לטקסטים במקרא, בתהילים, ובמשנה, כמו גם לשירים של ז'בוטינסקי, אלתרמן ורחל שהשתמשו בדם כמטפורות למצבים, תהליכים ורגשות.

בסיום תהליך הלמידה החל הבמאי יפים ריננברג לעבוד עם קבוצת הסטודנטים למשחק במטרה לתת שפה בימתית ורב-תחומית למילה הטעונה והמורכבת – דם. וכך, במקביל לעיסוק הבימתי בטקסטים השונים, מבקש הבמאי לתת להם גם פרשנויות מודרניות ועכשוויות ולעסוק בנושאים היסודיים בחיינו שהם בדם ליבנו.

כך למשל, באחת הסצנות במופע מוזכרות עשרות עלילות דם שנקשרו ליהודים לאורך הדורות באופן שהצופה מתלבט – האם מדובר רק ב"עובדות יבשות", או אולי באירוניה על "אובססיית הזיכרון וההנצחה". במהלך המופע נבחנים ביטויים ומטבעות לשון כמו " "מגואל בדם", "ברית דמים", "בשר ודם" בדרכי ביטוי של ריקוד, שירה ומשחק של סצנות דרמטיות, ריאליסטיות והומוריסטיות.

לדברי במאי המופע, יפים ריננברג "כשם שעל דף התלמוד חיים יחדיו הלכה ואגדה, פלפול ומשל, כך גם "מסכת הדם" מורכבת מסוגות תיאטראליות שונות. זה מופע המנסה למצוא דרך ביצירת שפה בימתית יהודית המתאימה לייחודיותו של הטקסט היהודי מחד ולשפת התיאטרון העכשווית מאידך".

ההפקה המיוחדת לוותה והופקה במשותף ע"י בית אבי חי וסטודיו ניסן נתיב והיא תעלה בבית אבי חי  בימים ראשון-שלישי (5-7/11).

בית אבי חי

"מסכת הדם"

ימים שלישי ורביעי 5.11.17-7.11.17 בשעה 20:30

מחיר: 40 ₪ (לסטודנטים 30 ₪).

פרטים נוספים באתר בית אבי חי

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר