בית אבי חי, פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילומים אוריה תדמור, מעוז ויסטוך, יח''צ בית אבי חי)
בית אבי חי, פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילומים אוריה תדמור, מעוז ויסטוך, יח''צ בית אבי חי)

בית אבי חי: פסטיבל של פיוטים ויצירה מקומית

פסטיבל הפיוט, שמתקיים זו השנה העשירית, ייצא לדרך ביום ראשון עם המופע: "פיוט עברי חדש"

פורסם בתאריך: 22.9.17 07:34

מאת: דפנה יעקובוס רנצר (תוכן מקודם)

ביום ראשון הקרוב, 24.9, ייצא לדרך פסטיבל הפיוט, המופק ומתקיים על ידי בית אבי חי, שמציין השנה עשור לקיומו. לרגל שנת העשור יתמקד הפסטיבל ביצירה מקומית חדשה בתחום הפיוט וכן בצליל אמנותי, שנוצר בישראל בדור האחרון המבקש לפתוח מחדש ערוצים בשפה העברית, במוזיקה, במסורת, בתפילה, בזהות ובתרבות הישראלית.

"מאז הפסטיבל הראשון שקיימנו לפני עשר שנים, הפך הפורמאט של פסטיבל הפיוט לנפוץ ושכיח בכל רחבי הארץ", אומר מנהל בית אבי חי, ד"ר דיויד רוזנסון, "אנו שמחים שהצלחנו להפוך את מה שנחשב בעבר כמוזיקת נישה לחלק משמעותי ומרכזי בעולם המוזיקה הישראלית".

מופע הפתיחה של הפסטיבל יתקיים בחצר בית אבי חי והוא נקרא "פיוט עברי חדש". המופע יציין עשור להקמתו של אנסמבל 'אדומי השפתות' בניהולו המוזיקלי של רע מוכיח והוא ייקח את הקהל מהפיוט העתיק אל הפיוט העברי החדש במאה ה־21. בערב ישתתפו שולי רנד, הרב חיים לוק, מיכה שטרית ושי צברי וכמו כן ישתתפו בו המשוררות חביבה פדיה ובכל סרלואי. כל אחד מהמשתתפים יבצע לראשונה גם פיוטי חדש שנכתב לכבוד הערב.


בית אבי חי (צילום: אוריה תדמור)

בית אבי חי (צילום: אוריה תדמור)

 


לפני המופע יקיים רב שיח בהנחיית גל גבאי שתשוחח עם חביבה פדיה ומאיר בוזגלו על מהפכת הפיוט של העשור האחרון עם הפנים לעבר העשור הבא.

לאחר מכן, בשעה 22:30, יתקיים אירוע אינדי פיוט, "אקום לשורר", בהשתתפות טליה אליאב, שלום גד, נעמי חשמונאי, יהוא ירון ושני פלג, ובניהולה האמנותי של שירה ז' כרמל.

ביום השני של הפסטיבל (שני, 25.9) יתקיים ערב לזכרו של היוצר אנדרה היידו – "בורא מול נברא", בהשתתפות אנסמבל האומן ח"י, שם-טוב לוי והרב דניאל אפשטיין. לאחר מכן תתקיים בכורה עולמית ליצירתו החדשה של פרץ אליהו – "עונות השנה", בהשתתפות אנסמבל פרץ אליהו, עם הסולנים מארק אליהו, הרב דוד מנחם ולובנה סאלאמה.


פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום יח''צ בית אבי חי)

פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום יח"צ בית אבי חי)

 


ביום שלישי, 26.9, יתקיים המופע "פיוט במקאם ישראלי", שבו תופיע תזמורת חיבה במחווה למלחינים ישראלים – מזרחיים בני זמננו. בערב זה ישתתפו מור קרבסי, מורין נהדר, נטע אלקיים וענבל ג'משיד. מיד לאחר מכן יתקיים ערב המוקדש ליצירתם של פייטנים בני זמננו בביצוע מקהלת קהילות שרות- "הפייטן הסמוי מן העין". על הניהול המוזיקלי והניצוח אמון מימון (מני) כהן.

היום הרביעי לפסטיבל יוקדש לחסידות המזרח התיכון. יופיעו בו נאור כרמי וחיליק פרנק עם הרכב חסידי-צועני-מזרחי מרהיב שינסה להתחקות אחרי הצליל היהודי החדש של ארץ ישראל. אורח הערב יהיה המוזיקאי שלמה גרוניך. לאחר מכן יתקיים המופע "תפילה שבורה"- מסע בעולם התפילה של לאונרד כהן. ישתתפו באירוע אבי כהן, יענקלה סגל, רוני עיברין, שלמה עוז ואמנים נוספים.


פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום מעוז ויסתוך)

פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום מעוז ויסתוך)

 


את היום החמישי והאחרון של הפסטיבל יפתח המופע "געגועים לירוסלם"- תפילות יהודי אתיופיה במפגש עם השפה העברית. זה לצד זה יבוצעו תפילות מסורתיות בשפת הגעז ועיבודים חדשים בשפה העברית המופע בהשתתפות מנהיגים רוחניים ואנסמבל אמנים מקהילת יוצאי אתיופיה בישראל. את הערב מנהל מוזיקלית גילי יאלו. עוד משתתפים מרכזיים בו הם אבטה בריהון ואבבה דסה.

מופע הסיום של הפסטיבל הוא "מופע חותם: הלל חדש" (חמישי, 28.9). רביד כחלני ועומר אביטל, מי שהביאו לעולם את הצליל של יאמן בלוז, מלחינים ומבצעים את תפילת ההלל המלא, בהשתתפות אנסמבל וזמרות אורחות.


פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום מעוז ויסתוך)

פסטיבל הפיוט בשנה שעברה (צילום מעוז ויסתוך)

 


"אנו מבקשים לחגוג השנה את הניצנים של פרק חדש בהיסטוריה של הפיוט העברי – בכתיבה, בהלחנה, בעיבוד ובביצוע", מסכם המנהל האמנותי של פסטיבל הפיוט, יאיר הראל, "הבמה של הפסטיבל מאפשרת מפגשים חוצי גבולות ומעוררי השראה ביו יוצרים מקצווי הקשת הישראלית. וכך, המוזיקה והשירה נפגשות עם חיפוש מעמיק של זהות, שורשים ותרבות יהודית חיה ועכשווית, ועם פתיחת השנה החדשה מביאות הרבה השראה ותקווה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר