ראש חודש אייר בסימן קהילת יהודי פראג (צילום: שאטרסטוק)
ראש חודש אייר בסימן קהילת יהודי פראג (צילום: שאטרסטוק)

"אייר: פראג" – אירוע 'ראש לחודש' בבית אבי חי יוקדש ליהדות פראג

במסגרת אירועי 'ראש לחודש' המתקיימים בבית אבי חי בסימן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, יתקיים מפגש מיוחד שיוקדש לסיפור המרתק של יהדות פראג

פורסם בתאריך: 9.4.18 15:17

מאת: דשה אברמנקו (תוכן מקודם)

יהדות צ'כיה נכחדה כמעט כולה בשואה והמעטים ששרדו התפזרו אחרי המלחמה על פני העולם. לנרצחים לא נותרו קברים ומצבות אבל חלק ניכר ממורשתם נותר בספרות הרבנית, בתשמישי קדושה, בחפצי אמנות, במבנים שנשתמרו ובכמה יצירות ספרותיות.

אבל מה אנחנו בעצם יודעים על יהדות צ'כיה בכלל ופראג – שנחשבה במשך מאות שנים לעיר הבירה של אירופה – בפרט? כנראה שלא הרבה, למעט על הסופר הנערץ פרנץ קפקא, על אגדת הגולם מפראג ועל מי שמזוהה איתה ועם רוח התקופה – המהר"ל מפראג.

אולם יהדות צ'כיה הייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות במרכז אירופה ופראג הייתה העיר הראשונה בעולם שבה הודפסו ספרים עבריים.

קהילת יהודי פראג התאפיינה בגוון התרבותי הייחודי והעשיר שלה, אשר שילב בין יהודי המערב ליהודי המזרח. פראג הייתה עיר של בתי כנסיות ובתי מדרש ובסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 חיו בעיר משוררים, סופרים, פילוסופים ואומנים רבים שיצירותיהם העשירו באופן משמעותי הן את התרבות היהודית והן את התרבות והספרות הצ'כית והגרמנית.

כעת, במסגרת אירועי 'ראש לחודש' המתקיימים בבית אבי חי בסימן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, יתקיים מפגש מיוחד שיוקדש לסיפור המרתק של יהדות פראג.

האירוע יתקיים ביום ראשון ה – 15/4, בהנחיית פרופ' אביגדור שנאן מהחוג לספרות עברית, ספרות יידיש ופולקלור יהודי והשוואתי באוניברסיטה העברית.

מה בתוכנית:

ד"ר אורית רמון, מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה, תדבר על הקהילה היהודית בפראג במאה השש-עשרה וכן על רבי יהודה ליווא בן בצלאל, הידוע בכינויו המהר"ל, שהיה רב והוגה דעות מגדולי ישראל אשר אליו נקשרה אגדת הגולם הידועה.

עופר אדרת, עיתונאי "הארץ" לענייני היסטוריה,  ידבר על הסופר היהודי פרנץ קפקא – יליד פראג שתרם בחייו רבות לעולם הספרותי ונחשב לאחד מגדולי הסופרים של המאה ה-20. בהרצאתו, יעסוק באופן שבו התגלגלו כתביו מאירופה ועד לירושלים.

תתארח רות בונדי, סופרת ועיתונאית ילידת פראג, אשר תרמה רבות לעולם הספרות הישראלי ביצירותיה ובתרגום יצירות של הסופרים הצ'כים החשובים ביותר לשפה לעברית.

ובנוסף יוסי לב, מנחה שירה בציבור שירומם את מצב הרוח והשירה

 

אירוע "ראש חודש אייר: פראג", בהנחיית פרופ' אביגדור שנאן, יתקיים ביום ראשון 15.4.18 בשעה 20:00.

הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי ובהרשמה מראש.

ניתן להזמין כרטיסים מראש באתר בית אבי חי

טלפון בית אבי חי: 02-6215300

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר