בית אבי חי, עמיר בניון, דורית רביניאן, ניסים קלדרון, ליאת רגב (צילומים: אוריה תדמור, אלדד רפאלי, איליה מלניקוב, יותם גלאון, יח”צ)
בית אבי חי, עמיר בניון, דורית רביניאן, ניסים קלדרון, ליאת רגב (צילומים: אוריה תדמור, אלדד רפאלי, איליה מלניקוב, יותם גלאון, יח”צ)

השבוע בבית אבי חי: פסטיבל רב תחומי בנושא הנביאים

האם יש כיום נביאים בעירם? מי ממלא את תפקידם כיום? על שאלות אלו ואחרות ינסו לענות בבית אבי חי בפסטיבל המיוחד, שיתקיים בימים ראשון עד שלישי

פורסם בתאריך: 8.7.18 10:07

מאת: דפנה יעקובוס רנצר

ביום ראשון הקרוב, 8.7, יחל בבית אבי חי פסטיבל רב תחומי תחת הכותרת המרתקת "הנביאים". הפסטיבל, שיימשך שלושה ימים ויכלול הרצאות, ערבי עיון, מפגשי קולנוע וספרות ומופעים מוזיקליים יעסוק בשתי שאלות מרכזיות השזורות זו בזו – האם יש נביאים בעירם? ואם כן – מי ממלא בימינו את תפקידם של הנביאים כמוכיחים בשער, כמטיפים וכמורי דרך?

בתוכנית הפסטיבל מצוין כי "יש שרואים בדוד בן גוריון סוג של 'נביא מודרני' לאור דבריו שחזונה וייעודה של מדינת ישראל אינם רק במישור הלאומי אלא גם בתחומי המוסר, הערכים והצדק ושעל ישראל לשמש דוגמא לאנושות. כמו הנביאים, גם בן גוריון סבר שגורלה של מדינת ישראל יקום וייפול על ההבחנה בין רע לטוב הן בחיי האזרח הפרטי והן בחיי הלאום. אחרים רואים בפרופ' ישעיהו ליבוביץ מעין נביא זעם ויש מי שמייחסים לסופרים ולמשוררים תכונות נבואיות. ואכן, נדמה שגם ממרחק אלפי שנים מאז חורבן הבית, נביאי ישראל ממשיכים לדבר ולהדהד גם ממרחק הזמן תוכחות, נבואות וביקורת חברתית ופוליטית שאקטואלית ורלוונטית גם היום".

עמיר בניון (צילום: אלדד רפאלי)

עמיר בניון (צילום: אלדד רפאלי)

פסטיבל "הנביאים" ינסה לענות על השאלות הללו ועל הרלוונטיות שלהן במאה ה-21, כל זאת תוך עיסוק תרבותי מקיף. כך למשל, את היום הראשון של הפסטיבל יפתח מפגש הנקרא "מזכיר לי חיה מחזון דניאל: בעקבות המקורות הנבואיים של רישומי פחם", שמתייחס כמובן לאלבום הכמעט אלמותי שהוציא הזמר והיוצר מאיר אריאל ז"ל לפני 23 שנים.

מדובר במפגש לימוד על המקורות הרעיוניים של אריאל במקרא ובספרות האפוקליפטית של ימי הבית השני, בהשתתפות פרופ' מיכאל סיגל, ראש המכון למדעי היהדות ואליי קורנצקי, מהחוג לספרות באוניברסיטה העברית.

אחר כך יתקיים מפגש על "המהפכה של ישעיהו השני", לרגל צאת הספר "איך נולד התנ"ך", בהנחיית ליאת רגב שתשוחח עם פרופ' ישראל קנוהל על החזון האוניברסאלי והרעיון של "אור לגויים" וביטול הציפייה לחידוש מלכות בית דוד.



דורית רביניאן (צילום: איליה מלניקוב)

דורית רביניאן (צילום: איליה מלניקוב)

את היום הראשון יחתום המופע "רישומי פחם באב: בעקבות נבואות החורבן של מאיר אריאל". בשנת 47 לממלכת ישראל השלישית יושב נביא העברית החדשה מאיר אריאל על גדות הירדן וכותב את "רישומי פחם", אלבום קונספט בעל אמירות נוקבות על ידי מי שנתפס לא פעם כנביא מודרני אשר אינו חושש מלהציב מראה בפני החברה הישראלית עם כל החולאיים והעוולות של החברה הישראלית והתרבות המערבית.

23 שנה אחרי צאת האלבום ו-19 שנה לאחר פטירתו של אריאל, יתקיים בבית אבי חי אירוע רב תחומי המבקש לפענח את "רישומי פחם" ואת המסרים הקודרים שלו על רקע ימי בין המצרים. במופע יבוצעו עיבודים חדשים לשיריו של אריאל ופרשנויות אקטואליות. בהשתתפות: אלון עדר, מאיה בלזיצמן ומתן אפרת, יונתן בלומנפלד, עדי רנרט, שחר אריאל, פרופ' ניסים קלדרון, דרור פויר וסיגלית בנאי. את האירוע מנחה ועורך יאיר יעקב. ניהול מוזיקלי: אייל תלמודי.

את היום השני של הפסטיבל תפתח שיחה הנקראת "מי זה בא מֵאֱדוֹם? מקרא ומדרשי אגדה", שתדון בנבואת ישעיה וגלגוליה במדרש, בהשתתפות פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שנאן.

ניסים קלדרון (צילום: יותם גלאון)

ניסים קלדרון (צילום: יותם גלאון)

בהמשך הערב תינתן הרצאה של דר' הלל מאלי בשם "ישעיהו של מעלה" ושתעסוק בהקשר ההיסטורי שבו צמחה הנבואה וירושלים הפכה למראה שמבעדה ניבטת עיר חדשה.

את אירועי היום השני לפסטיבל "הנביאים" יחתום אירוע שנקרא "מסיימים את התנ"ך עם 929" בהנחיית העיתונאית גל גבאי. זהו ערב מיוחד לרגל סיום מחזור לימוד התנ"ך הראשון של 929, וישתתפו בו יוצרים, עיתונאים ואנשי ציבור שיבחרו את הנביאים והנבואות האהובות עליהם. בהשתתפות: עמיר בניון, הרב בני לאו, רינו צרור, דורית רביניאן, רויטל ויטלזון, אריק אבר והרבה תמר אלעד אפלבאום.

ליאת רגב (צילום: יח"צ)

ליאת רגב (צילום: יח"צ)

את היום השלישי והאחרון של הפסטיבל, יום חמישי, יפתחו הקרנת הסרט "בן-גוריון: אפילוג" ולאחריו תתקיים שיחה על התפיסה הנבואית של בן-גוריון ועל יחסו לנביאי ישראל, בהשתתפות דר' דוד ברק גורדצקי ופרופ' יצחק (קלינטון) ביילי.

אחר כך תתקיים הרצאה של פרופ' נילי ואזנה, ראשת החוג למקרא באונ' העברית ומי שעמדה בראש הצוות שכתב את תוכנית הלימודים בתנ"ך לתלמידי התיכונים. בהרצאתה "(אין) נביא בעירו" היא תדבר על הזיקה שבין דברי הנביא ובין המקום שבו הוא נושא את דברו.

את היום השלישי והפסטיבל כולו יחתום מופע מוזיקלי-תיאטרלי בשם "לפני בוא", אשר כתב רואי רביצקי וביימה רחל קשת, שעוסק בדמותו של אליהו, גדול הנביאים הראשונים. המופע מספר על המשיח מתכונן לצאת לדרך וצריך לשלוח לפניו את אליהו. שניים מתמודדים על התפקיד – "עוכר ישראל" ו"זכור לטוב" ושניהם טוענים לכתר אליהו הנביא.

בית אביחי (צילום: אוריה תדמור)

בית אביחי (צילום: אוריה תדמור)

מחירי הכניסה נעים בין 20–60 שקלים. כל הרוכש כרטיס לאירוע המרכזי, בכל אחד מהימים, זכאי לקבל כרטיס נוסף לאחד מהאירועים המקדימים שמתקיימים באותו יום.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חקי חיון

    באחרית הימים שזה ממש ממש בימים אלו כבר ישנם בכל העולם נביאים רבים מאוד יהודים ולא יהודים וישראל נמצא כבר מלך המשיח והוא יתגלה.אלוהים אמר לנביאי ישראל לפני מעל אלפיים שנים כי באחרית הימים אשפוך את רוחי גם על עבדים ושפחות בימינו הכוונה לאנשים פשוטים ועוד אמר אלוהים כי זקנות וזקנים וגם בחורות ובחורים יזכו לנבא באמצעות חזיונות וחלומות.כבר כיום בכל העולם מצויים נביאים יהודים ולא יהודים שהם אנשים פשוטים או זקנים או בחורים.כבר ברגע זה ממש העולם כולו מלא בנביאות ובנביאים ובראש כולם יעמוד בקרוב מלך המשיח שכבר מצוי בארץ ישראל.מלך המשיח ממוצא יהודי אך הוא מחשיב את עצמו יותר ערבי מיהודי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר