תמונת בית אבי חי בערב (צילום: שי גטסוף)
תמונת בית אבי חי בערב (צילום: שי גטסוף)

ניו יורק בירושלים: ראש חודש כסלו יוקדש ליהדות ניו יורק, בית אבי חי 8.11.18

"כסלו: ניו יורק" - אירוע ראש חודש כסלו בבית אבי חי יוקדש ליהדות ניו יורק ולתהליכי התפתחות הקהילה היהודית הגדולה והמשפיעה ביותר בעולם

פורסם בתאריך: 3.11.18 16:02

מאת: מחלקה מסחרית (תוכן שיווקי)

 לעיר ניו יורק – העיר היהודית הגדולה בעולם – יוקדש המפגש הקרוב של 'אירוע ראש חודש' בבית אבי חי. כמו שאר אירועי ראש לחודש המתקיימים לאורך השנה ועוסקים בסימן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, גם במפגש זה ינסו הדוברים בו לפתוח צוהר לאחת הקהילות הגדולות, החשובות והמשפיעות ביותר – קהילת יהדות ניו יורק.

הקהילה היהודית בניו יורק החלה את דרכה עם הגעתם של 23 יהודים שברחו בשנת 1654 מהשלטון הרודני  של הפורטוגלים בברזיל. הם הגיעו מברזיל לניו-אמסטרדם, היא ניו-יורק של היום, בספינה צרפתית בשם "סט. שארל" – ה"מייפלאואר" של יהודי אמריקה. לאחר ארבע שנים הגיעה לעיר משפחה יהודית נוספת עם ארבע בנות שכולן נישאו לחברי הקבוצה הפורטוגזית ועד היום הן נחשבות ל"ארבע האימהות" של הקהילה היהודית האמריקאית. אט אט גדלה הקהילה –  הן מריבוי טבעי והן מגלי ההגירה הרבים שפקדו את חופיה המזרחיים של ארה"ב, בעיקר ממזרח אירופה וגרמניה, והיא הפכה להיות הקהילה הגדולה ביותר במדינה, אף שיהודים רבים החלו להתפזר גם ליתר אזוריה של ארצות הברית ולנטוע שורשים במדינות השונות שלה.

ואכן, הקהילה היהודית בניו יורק היא מהמפותחות והחשובות ביותר בעולם הן מבחינת מספר התושבים היהודים המתגוררים בה והן מבחינת השפעתה העצומה על צביונה ואופייה של העיר ניו יורק כולה ואולי אף על ארה"ב כולה. במשך השנים הפכו היהודים לחלק בלתי נפרד מהווייתה של העיר ובמקביל הם גם הצליחו לשמור על המסורת והערכים שלהם, כמו גם לספק את צרכי הקהילה בכל התחומים – הן מבחינה דתית וקהילתית והן במגוון תחומי החיים: בתרבות, בעיתונות, במסחר ובכלכלה, במוסדות החינוך וההשכלה ועוד.

במהלך האירוע, שיתקיים ביום חמישי ה – 8/11, תשוחח ד"ר חגית כהן מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה על המהגרים היהודים ממזרח אירופה בעיר ניו-יורק בתקופת ההגירה ההמונית ובין שתי מלחמות עולם. אחר כך ידבר שמואל רוזנר, עיתונאי, חוקר ועמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי על מערכת היחסים הייחודית בין הקבוצות היהודיות השונות שמרכיבות את הקהילה בניו יורק.

בחלקו האחרון של הערב תתקיים שירה בציבור בהשתתפות: גילה חסיד ועוזי רוזנבלט.

אירוע "ראש חודש כסלו: ניו יורק", בהנחיית צביקה קליין, יתקיים ביום חמישי, ל' בחשוון, 8/11, בשעה 20:00.

הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.

להזמנת כרטיסים באתר בית אבי חי

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר