יאיר הראל, המנהל האמנותי של פסטיבל הפיוט בבית אבי חי (צילום: יח"צ בית אבי חי)
יאיר הראל, המנהל האמנותי של פסטיבל הפיוט בבית אבי חי (צילום: יח"צ בית אבי חי)

"פסטיבל הפיוט משקף את הייחודיות של ירושלים"

יאיר הראל, המנהל האמנותי של פסטיבל הפיוט בבית אבי חי, מדבר על הקשר בין הפסטיבל, שחוגג עשור, לעיר ומספר על המופעים הצפויים בו

פורסם בתאריך: 16.9.17 08:51

מאת: נדב־בן אוד (תוכן מקודם)

ביום ראשון הבא, 24.9, יחל פסטיבל הפיוט ה־10, שצפוי השנה להיות חגיגי וגדול יותר כחלק מציון שנת העשור לפועלו של בית אבי חי.
הפסטיבל, שמתקיים לרגל חגי תשרי והתקופה המיוחדת כל כך במסורת היהודית והתרבות הירושלמית, יביא אל העיר אמנים כמו מיכה שטרית, שולי רנד ושי צברי ויכלול גם יצירות בהשראת לאונרד כהן ומוטיבים רבים מעולם היהדות המסורתי והעכשווי.

לרגל המאורע, שוחח "כל העיר" עם יאיר הראל, המנהל האמנותי של פסטיבל הפיוט, שהעומד מאחורי החוויה המיוחדת שנראית כל כך טבעית ומחוברת לירושלים.

"פיוט הוא זירה שמתאפיינת בין מוזיקאים מסורתיים לכאלה שמגיעים ממרחב רחב של סגנונות וכל אחד עם הגעגוע והרגשות שלו", אומר הראל ומוסיף: "זה מפגש שיוצר הרבה חיוּת, ענוה ותעוזה".

מה מייחד את הפסטיבל השנה?
"הפסטיבל, ביחד עם בית אבי חי, חוגג השנה עשור והוא נותן במה מרכזית וחשובה ליצירה אמנותית מקורית, שמגיעה מכל המרחב העולמי של שירת הקודש והמוזיקה העברית ומדבר על התרבויות שבהן הם צמחו. את הפסטיבל העשירי הקדשנו ליצירה מקורית, אנחנו מבקשים לראות איך אנחנו כחוליה בשרשרת ניסינו ללמוד בעשור האחרון ולהתכתב עם זה, עד שלאט-לאט נוצרה שפה מקומית לאנשים שהתמסרו ללימוד של כלי הנגינה, עולם השירה והתפילה וגם לחיפוש משמעותי במרחבים האלה".


יאיר הראל (צילום: יח"צ בית אבי חי)

יאיר הראל (צילום: יח"צ בית אבי חי)


איך מגיב הקהל הירושלמי לפסטיבל?
"פסטיבל הפיוט הוא מאוד ירושלמי במובן המקומי וגם האוניברסאלי של המילה. הוא משקף את הייחודיות של העיר ואת האינטנסיביות והרדיקליות מכל מיני כיוונים. יש בזה קשר לעבר ולעולם של תפילה וגעגוע. זו העיר הפלורליסטית האמיתית של מדינת ישראל, איפה שמתקיימים מגוון מאוד רחב של תרבויות. מגיעים קהלים לא רק מירושלים אבל אין ספק שירושלים זה בית. אני חושב שהפסטיבל, בגלל הקשר שלו לשפה המקומית שירושלים מבטאת, גם משפיע על הרבה מעבר לגבולות הארץ. פסטיבל הפיוט הוא מושג יוקרתי ויצאו ממנו דברים לעולם כולו. היתה השקעה וזה השפיע גם על פסטיבלים אחרים, אפילו קצת מהבחינה של 'מציון תצא תורה'".



יאיר הראל (צילום: יח"צ בית אבי חי)

יאיר הראל (צילום: יח"צ בית אבי חי)

מה הנחה אתכם בבחירת האמנים?
"הנושא הוא יצירה מקומית חדשה שמשמשת כגשר למסורות והאופי של השירה, הפיוט והתפילה. אלה לאו דווקא אנשים שמומחים במסורת כזו או אחרת, אבל כן נמצאים בתוך המהות הזאת. היצירה שלהם שואבת משם השראה ויונקת מהעולמות האלה, ניסינו לתת במה ליוצרים שבעשור האחרון בעיקר הביאו יצירה משמעותית בהקשר הזה. ניסינו לאסוף את המעגל הזה של האומנים שבעינינו מבטאים את ההמשכיות והיצירה המעמיקה והמקורית בתחום ולהזמין מהם לכבוד הפסטיבל את התמצית של הקול הזה ואיך שהוא נולד. הרבה מהדברים עולים כמו תמיד בעיקר עם הפקות מקור והשנה יש הרבה יצירה שנכתבה במיוחד עבור הפסטיבל. כך למשל המופע החותם שהוא ביצוע מקורי וחדש וגם מופע הפתיחה שמעלה שירים חדשים שנכתבו אפילו ברמה של הטקסט ומעלים את השאלה איך אנחנו רואים את הפיוט של היום".

מהן הציפיות שלכם מהפסטיבל השנה?
"השנה הזאת היא חגיגה מיוחדת גם לפסטיבל הפיוט וגם לבית אבי חי. יצרנו תוכנית חגיגית במיוחד והכרטיסים לכל המופעים עוד רגע אוזלים. אני מזמין את כולם לצלול ולהרחיב אופקים, גם את הקהל שמכיר את הפסטיבל וגם זה שלא. הפסטיבל יהיה מאתגר במיוחד מכיוון שמי שיבוא לא ישמע הרבה דברים שהוא רגיל לשמוע. גם האמנים שמופיעים השנה מאתגרים את עצמם ועונים על השאלה 'מה זו יצירה מקומית' והתוצאות חזקות מאוד. זה בשבילי מסמן סגירת מעגל חדש של יצירה מקומית ייחודית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר