קהל בבית אבי חי (צילום: אבי נעם)
קהל בבית אבי חי (צילום: אבי נעם)

אירוע ראש חודש אדר בבית אבי חי יוקדש ליהודי יפן

מה הקשר בין יפנית ליהדות? היכן צמחו קהילות יהודיות ביפן? ומה קורה היום בטוקיו? בנושאים אלה ועוד יעסוק בית אבי חי בראש חודש אדר. פרופ' בן-עמי שילוני והשופטת נילי מימון ישוחחו על יהודי יפן אז והיום וחסיד אומות העולם היפני סוהיגרה 

פורסם בתאריך: 1.2.19 12:37

מאת: סיגל קליין (תוכן שיווקי)

המפגש הקרוב של אירוע 'ראש חודש' בבית אבי חי יוקדש למדינת יפן ולקהילה היהודית הקטנה שהתקיימה באיי יפן. זוהי הקהילה היהודית הממוקמת במיקום המזרחי ביותר מבין קהילות אסיה. היהודים הראשונים שהגיעו ליפן במאה ה-15 היו קהילות קטנות של סוחרי ועד שנת  1600 – בעקבות עקירה והתבוללות – נותרו רק שתי קהילות עיקריות שזוהו כיהודיות בעיר קנזאי. מקורות ההיסטוריה מעידים כי בשנת 1845 פתחו היפנים את שערי ארצם בפני מהגרים מהמערב, וביניהם היו גם יהודים.

מרבית בני הקהילה ביפן היו יהודים שהגיעו מסין השכנה (בעיקר משנגחאי) ומהונג קונג. עד לסוף המאה ה-19 עברו ליפן עוד כמה עשרות יהודים, ובשנת 1870 כבר היו ביוקוהמה כחמישים משפחות יהודיות. קהילות יהודיות נוצרו גם בקובה ובנגסאקי שבה הייתה הקהילה היהודית הגדולה מבין השלוש וכן הוקם בה בית הכנסת היהודי הראשון בתחומי יפן.

למרות שיתוף הפעולה בין יפן לגרמניה הנאצית, היו יפנים שסיכנו את חייהם והצילו יהודים רבים ובהם צ'יאונה סוגיהארה, הקונסול היפני בליטא, שהציל את חייהם של אלפים מיהודי ליטא בכך שנתן להם אשרות מעבר ליפן, לפני שפגעו בהם הליטאים והגרמנים. על מעשיו אלה הוא זכה לתואר חסיד אומות העולם אחרי המלחמה.

לאחר מלחמת העולם השנייה חלק גדול של היהודים שהיו ביפן עזבו, בעיקר למדינת ישראל. חלק מאלו שנשארו ביפן התחתנו עם המקומיים והתבוללו בתוך החברה היפנית. כיום מתגוררות בטוקיו רק כמה מאות משפחות וישנן גם מספר קטן של משפחות יהודיות שחיות בקובה ומסביב לה.

באירוע בבית אבי חי ישתתפו פרופ' בן-עמי שילוני, פרופ' אמריטוס לתולדות יפן בחוגים ללימודי מזרח אסיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים, שישוחח על יהודי יפן ועל הקשר בין יפניות ליהדות והשופטת נילי מימון, סגנית נשיא בית משפט לענייני משפחה ירושלים (בדימוס), שתדבר על חסיד אומות העולם היפני סוהיגרה וסיפור הצלת היהודים מליטא.

מפגשי 'ראש חודש' בבית אבי חי עוסקים השנה בסימן של קהילות יהודיות ברחבי העולם ובניסיון לפתוח צוהר ולתת במה וזרקור כל פעם להיסטוריה של קהילה יהודית חשובה ומעניינת אחרת ברחבי תבל.

אירוע "ראש חודש אדר א' – יפן" בהנחיית פרופ' אביגדור שנאן, יתקיים ביום שלישי, ל' בשבט, 05.02, בשעה 20:00.

הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי. ניתן להזמין כרטיסים מראש בקופות בית אבי חי. 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר