(צילום: Depositphotos_Buurserstraat38)
(צילום: Depositphotos_Buurserstraat38)

ניתוח פוסט בריאטרי: "ההזדמנות לחיות את החיים מחדש"

ניתוח בריאטרי ("קיצור קיבה") אמנם מפחית באופן מיידי את המלחמה הממושכת במשקל ואת ההשלכות הרפואיות הנלוות להשמנת יתר, אולם במקרים רבים הוא מהווה סנונית ראשונה לאתגרים חדשים - פסיכולוגיים ופיזיולוגים שלא נצפו מראש. כיצד ניתן לצלוח את המשברים שמביא לנו מימוש החלום הגדול?

פורסם בתאריך: 2.1.22 11:42

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כפי שפורסמו בספטמבר 2018, כמחצית מהישראלים נמצאים במצב של עודף משקל או השמנה: 55% מהגברים ו-41% מהנשים. ארגון הבריאות העולמי הגדיר את ההשמנה כ"מחלה כרונית מתקדמת ונשנית" ובשנים האחרונות שיעורי ההשמנה ועודף המשקל בקרב מבוגרים וילדים עולים משמעותית, תופעה שאף החריפה בימי הקורונה ומוגדרת היום כאחת המחלות המסוכנות ביותר של העולם המערבי.

רבים מקרב האוכלוסייה הסובלת מעודף משקל פונים לביצוע ניתוח בריאטרי, המכונה "ניתוח לקיצור קיבה", מתוך אמונה גדולה שניתוח זה יוביל לירידה דרמטית במשקל, ועמה לשינוי העצום אליו הם מייחלים במראה החיצוני, בדימוי הגוף ובחיזוק הביטחון העצמי.

ניתוחים בריאטריים משולבים בליווי פסיכולוגי, ייעוץ תזונה וקבוצות תמיכה – עשויים להוות כלי עוצמתי לשימור משקל תקין ולהימנעות משורה ארוכה של מחלות ובעיות המאפיינות את הסובלים מהשמנת יתר, כך הראו מחקרים בנושא.

עם זאת, יש להבין כי אחרי ניתוחים בריאטריים, שהם באמת משני חיים ובעיקר, משפרי בריאות, המנותחים פותחים בחיים חדשים שמציבים בפניהם לא מעט אתגרים.

בישראל מבוצעים מדי שנה כ-9,000 ניתוחים בריאטריים. ובשנים האחרונות, מומחים בארץ ובעולם מבינים שכדי לשפר את יעילות התהליך – לא די בניתוח כי אם נדרשת מעטפת רחבה וממוקדת של כלים שיסייעו לאנשים להתגבר על מכלול האתגרים – הפיזיולוגיים, הנפשיים והאסתטיים, שכרוכים בשינוי המטלטל שעברו.

לדברי ד"ר תומר אייזנברג, כירורג פלסטי ומנהל השירות הפוסט בריאטרי במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, "אנשים אחרי הניתוח הבריאטרי, שיורדים בצורה משמעותית במשקל, מוצאים את עצמם עם עודפי עור באזורים שונים בגוף, ממשיכים להתמודד עם נושא של דימוי גוף נמוך וחוששים לחשוף את גופם. עודפי עור אלה לרוב לא נלקחים בחשבון בעת הפנייה לניתוח".

ממשיכים להתמודד עם דימוי הגוף

הפונים לניתוח בריאטרי שמים לנגד עיניהם בראש ובראשונה את נושא ההחלמה הטובה מהניתוח ושינוי ההרגלים. הפן האסתטי הופך רלוונטי לאחר תהליך ממושך של החלמה וירידה במשקל או אז מתעוררות בעיות חדשות.

"אנשים אלה עדיין חוששים מאוד מהאופן שבו הם נתפסים בעיני אחרים", מוסיף ד"ר אייזנברג. "יש לי מטופלים שנמנעים מלחשוף את גופם בציבור כמו גם מלקיים יחסי מין בגלל שהם מתביישים בגופם החדש. עד כדי כך שהייתה לי מטופלת שסיפרה לי שהיא לא מתקרבת אל בעלה כבר 4 שנים".


רוצים לדעת עוד על ניתוחים פוסט בריאטריים? למידע נוסף וליצירת קשר הקליקו על הקישור >>>


אתגרים נוספים שאינם נלקחים בחשבון הם הקושי לשמור על משקל תקין לאורך זמן גם אחרי הניתוח וכן, הבעיה הרפואית שיוצרים עודפי העור במקרה של חיכוך עם הבגדים.

"החיכוך הרב שנוצר בין העור לבגדים במצב כזה יכול להגביר את הסיכון למחלות עור כמו דלקות, פטריות או שפשפת", כך ד"ר אייזנברג.

מחקרים רבים מראים כי תוך שלושה חודשים בממוצע הגוף מחלים מהטראומה של הניתוח הבריאטרי, בצורה שתאפשר לבצע ניתוח נוסף ללא חשש. עם זאת, ד"ר אייזנברג וצוותו לא ממהרים לקחת סיכונים ומבצעים את הניתוחים האסתטיים רק כשנה ויותר לאחר הניתוח, לצד מתן מעטפת תומכת המקלה על האנשים להתמודד עם התקופה המטלטלת בה הם מצויים.

ד"ר אייזנברג: "האנשים האלה, שציפו שמעתה הכל יהיה קל יותר, מבינים שהקושי האמיתי במציאות החדשה שלהם הוא פסיכולוגי. מצב מחלות הרקע כמו סוכרת או יתר לחץ דם שנגרמו כתוצאה מההשמנה התאזן והם נתקלים בבעיות שלא צפו אותן מראש. אני מאמין כי אסור לנו להשאיר את האנשים האלה לבד בתקופה הזאת. אנחנו מחויבים לעזור להם להיראות ולהרגיש טוב יותר, כדי להקל עליהם כמה שניתן בהתמודדות היומיומית עם התקופה המורכבת הזאת". ד"ר אייזנברג בודק כל מקרה לגופו ונמנע מלנתח מטופלים שלא הגיעו למשקל היעד שלהם או שמתקשים לשמור על משקל תקין. זאת על מנת להפחית את הסיכון להופעת עודפי עור נוספים בהמשך, דבר שעלול להוביל להתערבות כירורגית נוספת בעתיד.

מדוע בחרת ללוות אנשים אחרי ניתוחים בריאטריים?

"בניתוחים פוסט בריאטריים הסיפוק מיידי. אני מלווה אנשים שבמשך שנים נלחמו עם בעיות של עודף משקל ועם השלכותיהן הרפואיות והפסיכולוגיות ואני זה שזוכה להיות זה שסוגר להם את המעגל בתהליך הארוך הזה ומעצב מחדש את גופם בדרך שתאפשר להם נקודת פתיחה חדשה לחיים. אני רואה כמה זה מחזק את הביטחון העצמי של אנשים, שמרגישים שניתנה להם הזדמנות שנייה לחיות את החיים שלהם כמו שתמיד חלמו. אין רגעים מרגשים מאלה".

אילו ניתוחים אתם מבצעים בכללית אסתטיקה?

"בכללית אסתטיקה אנו מציעים מגוון ניתוחים פלסטיים ביניהם הסרת עודפי עור בכל אזורי הגוף, הרמת עכוז, טיפול בהתרוקנות של העכוז, מתיחת בטן, תיקון החזה באמצעות הגדלה, הקטנה, הרמה או עיצוב מחדש וכן טיפולים משלימים נוספים בהתאם לצורך הספציפי של כל מטופל".

בואו לחיות את החלום עם ניתוח משנה חיים!

רוצים לדעת עוד על ניתוחים פוסט בריאטריים? למידע נוסף וליצירת קשר הקליקו על הקישור >>>

 


תכון שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר