פתיחת עוסק מורשה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
פתיחת עוסק מורשה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

רוצים לצאת לדרך עצמאית? המדריך השלם לפתיחה של עוסק מורשה

מהו עצמאי? איף פותחים תיק ברשויות המס? ואיך לקבל החלטות נכונות בתחילת הדרך? כל הטיפים החשובים

פורסם בתאריך: 1.6.20 12:33

אם יש לכם מוצר או שירות ייחודי שאתם יכולים להציע, אם נמאס לכם לעבוד עם בוס קשוח על הראש, אם הגיע הזמן לבדוק מה אתם יכולים להביא לעולם ואיזו קריירה מחכה לכם באופן עצמאי – כדאי שתדעו שהתהליך של פתיחת עסק עצמאי היא לא מורכבת, ובתהליך נכון של קבלת בחירות מושכלת – גם אתם יכולים להגשים את החלום ולהפוך להיות הבוסים של עצמכם. חשוב לעשות את זה נכון, לקחת סיכונים בצורה מחושבת ולבחור אנשי מקצוע איכותיים שילוו אתכם לאורך הפעילות באמינות. כך תעשו את זה נכון.

המעמד של עוסקים מורשים בישראל

אם אתם מחפשים אלטרנטיבה למעמד של שכיר, אתם מוזמנים לבחור בין שלוש אפשרויות להתנהלות עצמאית:

עוסק פטור או עוסק זעיר, הוא עוסק מי שהעסק שלו מכניס מתחת ל – 100,491 ₪ בשנה, והוא פטור מהגשת דו"חות דו חודשיים לרשויות המס. עוסק פטור אינו מפיק חשבוניות ללקוחותיו, אלא רק קבלות, והוא יכול להשתמש בפנקסי קבלות גנריים (ולא כאלה הממותגים עם שם העסק ומספר עוסק מורשה). עוסק פטור אינו נדרש בתשלום מע"מ.

עוסק מורשה – עוסק מורשה הוא עסק קטן שמרוויח יותר ממה שמרוויח העוסק הפטור. עוסק מורשה נדרש להגיש דו"חות על הכנסות והוצאות לרשויות המס (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי) מידי חודשיים, כמו גם דו"חות שנתיים בגין הפעילות העסקית. עוסק מורשה משלם מע"מ בגין כל הכנסה ומפיק גם חשבונית עבור דרישת תשלום וגם קבלה עבור קבלת התשלום.

חברה בע"מ – חברה בע"מ היא יישות עסקית וכלכלית נפרדת מבחינה משפטית מבעליה, והיא נדרשת לדיווח חשבונאי מורכב יותר, כמו למשל להנהלת חשבונות כפולה, לניהול של מאזנים שנתיים ולרישום החברה אצל רשם החברות. רישום העסק כחברה בע"מ מתאים בדרך כלל לעסקים בעלי עובדים ומחזורי פעילות גדולים.

בישראל נראה כי המעמד של עצמאיים הוא מורכב. "מחאת השולמנים" שעלתה לכותרות בתחילת שנת 2020 העלתה לכותרות את ההבדלים הכואבים בין עצמאיים לשכירים – אי הזכאות לחופשת לידה, לימי מחלה או לחופשות בתשלום, או לדמי אבטלה, ועוד רבים. ביחד עם זאת, החופש לבחור באופן הפעילות, הגמישות והעובדה שאין תקרה לרווחים שלכם – עשויה להוות יתרון לפתיחת עסק עצמאי על אף המורכבות שהעצמאים בישראל מתמודדים איתה מול הרשויות כעת, מורכבות שאולי תפחת לאור גל המחאות שניראה לאחרונה.

פתיחת עוסק מורשה ברשויות המס

עוסק מורשה נדרש להקים ולנהל את העסק שלו בשלוש רשויות שונות – מס הכנסה, מע"מ, והביטוח הלאומי. יש לגשת לאחת מלשכות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ בנפרד ולפתוח תיק עוסק שיזהה אותו מספר הזהות של בעל העסק. התהליך אינו ארוך או מורכב אבל נדרשת הגעה אישית למשרדי כל רשות לטובת פתיחת התיק. בכל אחת מהרשויות תתבקשו למלא טפסים, בדרך כלל תתבקשו להציג מסמכים, כמו תעודת זהות, מסמכי עסק (למשל הסכם שכר דירה עבור המשרדים וכדומה), וצ'ק מבוטל עם פרטי חשבון הבנק שישמש את העסק (חשבון הבנק של עוסק עצמאי יכול להיות חשבון הבנק הפרטי שלכם, מומלץ להוסיף את שם העסק לשם החשבון על מנת שתוכלו להפקיד בחשבון המחאות על שם העסק).

בסופו של התהליך, תהיה בידיכם תעודת עוסק מורשה ופנקס ניכויים זמני, שיוחלף בפנקס קבוע בהמשך.

חשוב לדעת: ניתן בהחלט להיעזר בשירותי משרד רואי חשבון אמין לצורך פתיחת העוסק שלכם בשלושת הרשויות, ובהמשך הפעילות שלכם ממילא תידרשו להיעזר ברואה חשבון, לפחות פעם אחת בשנה לצורך הפקת הדו"חות השנתיים (במקרה זה מנהל חשבונות יוכל להפיק עבורכם דו"חות חודשיים או דו חודשיים להגשה לרשויות לצרכי חישוב מס). אם תעדיפו שרואה חשבון מנוזה יטפל בהקמת העסק שלכם – חפשו המלצות על משרד רואי חשבון בעיר ובחרו במשרד מקצועי וזמין המציע מחירים הוגנים לניהול החודשי של דו"חות העסק.

שלושה טיפים חשובים לפתיחת עוסק מורשה בישראל

אתם יוצאים לדרך חדשה, בה לעיתים רב הנסתר על הגלוי. אספנו מידע וטיפים על עוסק מורשה בישראל, שעשויים לעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות בתחילת הדרך שלכם:

  • גם אם אתם מתכוונים לפתוח את העוסק שלכם באופן עצמאי, על ידי הגעה אישית למשרדי הרשויות – אל תוותרו על ייעוץ מקצועי מטעם מנהל חשבונות או רואה חשבון לפני שתצאו לדרך. חשוב לדעת כי ניהול עוסק מורשה מוסיף עלויות לפעילות שלכם, ולוודא כי העלויות ישתלמו וכי פעילות העסק תצדיק את החזקתו. אם המחזור העסקי שלכם אינו מצדיק פתיחת עוסק פטור, ייתכן שמוטב להתחיל כעוסקים פטורים, אז תשלמו פחות עבור ניהול העסק.
  • חשוב לדעת כי על אף שעוסקים ועצמאיים במדינת ישראל אינם זכאים לחלק מהשירותים וההטבות להם זכאים שכירים, ניהול עסק עצמאי יאפשר לכם, למשל, לקבל החזרים עבור חלק מהוצאות הבית במקרה שהעסק מתנהל מהבית (כמו למשל על השכירות, על חשבונות האינטרנט והטלפון, על אחזקת רכב, ועוד). רק ייעוץ מקצועי יסייע לכם להבין אילו הטבות כלכליות תוכלו לקבל בבחירה לנהל עסק עצמאי
  • בין אם אתם בוחרים להתחיל כעוסק פטור או כעוסק מורשה, חשוב לדעת כי תוכלו על פי חוק להמשיך לעבוד כשכירים ולנהל את העסק החדש שלכם בו זמנית. אם יש לכם רווחים ממספר מקורות הכנסה, כמו למשל רווחים מהעסק ושכר חודשי כשכירים – אתם נדרשים לבצע תאום מס על מנת לשלם מיסים במדרגות הרווח המתאימות לכלל הרווחים שלכם.

ולבסוף, איך בוחרים אנשי מקצוע לשיתוף פעולה יעיל בפעילות העסקית שלכם?

זה לא משנה באיזה תחום אתם עוסקים, בשלב כלשהוא בפעילות העסקית אתם תידרשו להעסיק עובדים, לרכוש שירותים מבעלי התמחויות שונות ולהיעזר באנשי מקצוע, כמו למשל רואה חשבון או מנהל חשבונות, איש שיווק, אנשי מכירות, וכדומה. הבחירה באנשי מקצוע טובים ומנוסים, שמכירים על בוריים את ההיבטים הרלוונטיים בפעילות העסקית שלכם וידעו לתת לכם שירותים מקיפים עליהם תוכלו לסמוך – היא הכרחית עבור הצלחת העסק שלכם. אל תוותרו על בחירת אנשי מקצוע איכותיים ואמינים, שישרתו את היעילות והמוניטין של העסק שלכם ויאפשרו לכם להזניק אותו קדימה.

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר