רובע תלפיות המתחדש (הדמייה: מולכו אדריכלים)
רובע תלפיות המתחדש (הדמייה: מולכו אדריכלים)

ניחוחות של חו"ל: רובע תלפיות החדש

הקמת רובע חדשני ויוקרתי בלב אזור התעשייה תלפיות הולך להיות פרויקט הדגל של עיריית ירושלים, שיימשך עד שנת 2040. הפרויקט, אותו מוביל ראש העיר, משה ליאון, יצעיד את האזור לקדמה המשלבת את עולם המסחר, התעשייה והמלאכה לצד מגורים ושירותים ציבוריים. "זו תהיה אחת השכונות היוקרתיות והיפות בעיר", מבטיח מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי

פורסם בתאריך: 3.5.21 18:50

 תעצמו רגע עיניים ותדמיינו שכונה מלאה בגינות ציבוריות ירוקות, בחנויות ובעסקים קטנים לצד בנייני מגורים. עם רכבות קלות שחוצות אותה ורוכבי אופניים שרוכבים בצידי הדרך, עם משרדי הייטק לצד מרכזי תרבות.

בקרוב מאוד כל אחד במדינה לא יצטרך לעצום את העיניים כדי לדמיין את כל זה. כל שהוא יצטרך לעשות הוא להגיע לשכונת תלפיות המתחדשת בירושלים, שביוזמת ראש העיר, משה ליאון, ובזכות תוכנית האב החדשה – תשנה את פניה.

"החזון לרובע תלפיות המתחדש רואה בו מרכז מגוון, אשר כולל בתוכו חיי חברה תוססים, שטחים המיודעים למגורים עבור משפחות צעירות עם ילדים, עבור מבוגרים ועוד", אומר מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי. "כמו כן, המתחם מיועד לשמש את תושבי האזור בפרט וירושלים בכלל כמרכז תעסוקה ומגורים עם שירותי חינוך, תרבות, בילוי, תעשייה, מסחר ומלאכה. מדובר בשינוי מהותי שישנה את אופי השכונה ויזניק אותה להיות אחת היוקרתיות והיפות בעיר, עם נגישות יעילה וחכמה לכל חלקי העיר באמצעות הרכבת הקלה שתעבור ברחוב פייר קניג וברחוב דרך חברון ותגשר בין השכונה למרכז העיר, ליציאה מהעיר, ולאזורים נוספים".

איציק לארי, מנכ"ל עיריית ירושלים (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

איציק לארי, מנכ"ל עיריית ירושלים (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

משנים את פני העיר: העתיד כבר כאן

כך ייראה רובע תלפיות החדש: כ-8,600 יחידות דיור, כ-1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, עשרות מבני ציבור חדשים ומערכות תחבורה מתקדמות עם דגש על תחבורה ציבורית, גינות ציבוריות ומרחבי נוף, מרכזי תרבות, בתי כנסת, מדרכות רחבות ועוד. "תוכנית אב החדשה לתלפיות יוצאת לדרך והולכת לשנות את פני אזור התעשייה תלפיות לרובע חדש, יוקרתי ואלגנטי", מציין לארי.

התוכנית, מיסודו של האדריכל מולכו, מקודמת על ידי עיריית ירושלים באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים. היא הוגשה לאישור ועדות התכנון לאחר קיום תהליכי שיתוף ציבור מעמיקים עם תושבים במרחב השכונות הסובבות ועם בעלי העסקים והנכסים במתחם, ומכוונת לשנת יעד של 2040.

רובע תלפיות, הידוע כ"אזור התעשייה תלפיות", שינה את פניו בשנים האחרונות והפך לאזור המאופיין בעסקי מסחר, במשרדים, בבעלי מלאכה ובמוסכים. תוכנית האב החדשה יוצרת מסד תכנוני להתפתחותו של מרכז עירוני ראשי חדש לירושלים, אשר בשטחו עתידה להיסלל הרכבת הקלה עם שלושה קווים חדשים, אלפי יחידות דיור, מרכזי תעסוקה ושירותים ציבוריים.

"מדובר בתוכנית גדולה, הכוללת מרכז ענק של אזורי תעשייה ומסחר, שטחים חומים וירוקים, תוכנית גדולה ומורכבת שתהפוך את אזור התעשייה תלפיות לזירת התרחשות עם ניחוחות של חו"ל, במטרה להפוך את האזור למוקד משיכה לתושבים מכל חלקי העיר, הארץ", אומר המנכ"ל לארי. "התוכנית לוקחת השראה ממקומות דומים ומיוחדים בארץ ובעולם, תוך שמירה על אופייה הייחודי של העיר. כמו כן, לצד שימור התעשייה והמסחר, מיועדת התוכנית להוסיף כ-8,600 יחידות דיור למגורים עבור משפחות ותיקות וצעירות וזאת לצד הקמת מבני ציבור ומוסדות חינוך ותרבות, והיא תהיה שזורה בגינות נוי ובמרחבים ציבוריים מטופחים, לצד קידום פתרונות תחבורה בדגש על העדפת תחבורה ציבורית, הקמת שלושה קווי רכבת קלה ומיזמים תחבורתיים נוספים. בסופו של דבר בתלפיות יהיו חיי רחוב תוססים, מדרכות רחבות ידיים ושבילים מסודרים, חיי קהילה, תרבות וחינוך בנגישות נוחה".

רובע תלפיות המתחדש (הדמייה: מולכו אדריכלים)

רובע תלפיות המתחדש (הדמייה: מולכו אדריכלים)

כיצד משתלבת התוכנית עם התחזיות העירוניות לשנת 2040?
"על פי תחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בשנת 2040 צפויים להיות בירושלים כ-1.4 מיליון איש, כעשרה אחוזים מהם תושבי אזור תלפיות, כאשר כוח הקנייה של המועסקים באזור, כ-57 אלף איש, נאמד בכ-384 מיליון שקלים. הצפי לגידול בשעות הביקור יוגדל משמעותית מכ-33 מיליון שעות ביקור בשנה לכ-55 מיליון שעות ביקור בשנים הקרובות, והמשמעות היא שכוח הקנייה של המבקרים באזור תלפיות יכפיל את עצמו מ-1.36 מיליארד שקל ל-2.8 מיליארד שקל בשנת 2040".

על פי התוכנית יתווספו כ-1.3 מיליון מ"ר של תעסוקה. האם לא יהיה היצף של שטחי תעסוקה בירושלים?

"היום בירושלים כל שטח משרדי שקיים מנוצל ב-95% תפוסה. אבל כאמור, הצפי לגדילה בטווח זמן של 20 שנה אמור להגיע ל-1.4 מיליון תושבים. המשמעות היא שידרשו בוודאות עוד הרבה אזורי תעסוקה ברמה גבוהה, שיאפשרו את המרקם של דיור ותעסוקה. כמו כן, ממשלת ישראל החליטה כי משרדי הממשלה והשגרירויות יעברו במהלך השנים לעיר הבירה ולכן גם כאן הצפי הוא שמרכזי התעסוקה והמסחר ימוצו באופן כמעט מוחלט על ידי השכרת השטחים לטובת משרדי ממשלה, שגרירויות, מוסדות לימוד ומשרדים נותני שירותים למשרדי הממשלה. אנחנו משקיעים הרבה תשומת לב לתחום הזה ובטוחים ששטחים אלו ינוצלו בצורה מיטבית".

"עיר חדשה בתוך העיר"

 כששואלים את המנכ"ל לארי על היתרונות הכלכליים של תוכנית האב החדשה, הוא בטוח שהיא תשפיע על כלכלת העיר כולה. "בהיבט הכלכלי – תוכנית האב החדשה היא בשורה של ממש, שתהפוך את תלפיות לאחד מאזורי התעסוקה והמסחר המרכזיים של ירושלים העתידית", הוא אומר. "תוכנית האב אינה עוד שכונה, אלא מדובר ממש על עיר חדשה בתוך הבירה. השדרה המרכזית בשכונה תעוצב בסגנון דומה לערי בירה מובילות בעולם ותהווה מוקד משיכה שאין דומה לו בישראל. תוכנית האב לוקחת השראה מהמתקדמות בערי העולם ועושה שימוש מתקדם בעירוב שימושים בדרך ובהיקפים חסרי תקדים. מדובר בבשורה ענקית שתציב אותה כאחת השכונות המתקדמות בארץ ותהווה תמריץ לצעירים, למבוגרים, למשפחות ולבודדים מכל חתכי האוכלוסייה למצוא את מקומם בירושלים. התוכנית תעצב את דמותה של השכונה כמוקד עירוני מרכזי שבו ישכנו מוקדי תעסוקה ומסחר, לצד מגורים ומבני ציבור. התוכנית שמה דגש על שימור תעשיות חרושת (Low Tech) לצד הקמת מרכזי תעסוקה עתירת ידע. במקביל לקידום מדיניות הבנייה – מפתחת העירייה פתרונות תחבורתיים שונים, תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית בעיר שהולכת ומפתחת גם כן".

שיפור המרחב הציבורי (צילום: סיגל קליין)

שיפור המרחב הציבורי (צילום: סיגל קליין)

"מהלך שהוא לא פחות מהיסטורי"

אילו תחושות מלוות אותך כמנכ"ל העירייה וכשותף לפרויקט בסדר גודל כזה?

"מדובר בתחושת שליחות גדולה ואחריות עצומה. לא כל מנהל זוכה להיות שותף למהלך שהוא לא פחות מהיסטורי עבור העיר. מדובר ברגע מכונן שאמור להגדיל בצורה משמעותית את כמות הבינוי במתחם, את המאזן הכלכלי באזור ובעיר כולה, והכל תוך כדי מציאת פתרונות ועבודות על התשתית העירונית, בדגש על תשתיות התחבורה".

אילו גופים נוספים מעורבים בפרויקט ולוקחים בו חלק משמעותי?  

"השותפים הם רבים וקצרה היריעה מלפרט את כולם: מהרשות לפיתוח ירושלים, אשר לקחה על עצמה את התכנון, חברת עדן, החברה הכלכלית העירונית, אשר עובדת באזור זה כמה שנים ומרכזת שם פרויקטים של תשתיות ופלייסמייקינג, מינהל התכנון העירוני שמסייע בנושאי התכנון ומתן הפתרונות התחבורתיים, וכמובן השותפים שלנו מצוות תוכנית אב לתחבורה שעובדים איתנו בצוותא על הרכבת הקלה".

לא עוצרים בתלפיות

לסיום, המנכ"ל לארי מציין כי תלפיות היא לא השכונה היחידה שזוכה לשדרוג בירושלים. "נכון שאנחנו ממנפים את אזור תלפיות, אבל זה בנוסף לפעילות אינטנסיבית גם  באזורים אחרים בעיר", הוא מציין. "לצד הפיתוח בתלפיות, אנחנו עמלים במלוא המרץ לפיתוח אזור הכניסה לעיר, אשר יהפוך לאזור נוסף של מסחר, תעסוקה, מגורים ומלונאות תוך נגישות מרבית לרכבת הקלה ולתשתיות הרכבת הבין-עירונית. אנחנו פועלים גם לפיתוח כלכלי במזרח העיר, אם זה בהקמת ושדרוג מע"רים, תוכנית סיליקון ואדי בוואדי ג'וז, שבמסגרתה ייבנו 200 אלף מ"ר של מסחר, תעסוקה ומלונאות, לצד מרכזי תעסוקה נוספים באום טובא ובעיסאוויה. אני לא אגזים ואומר שלא משנה איפה נשים את האצבע על מפת העיר – קיימות שם תוכניות לפיתוח ושדרוג, חלקן כבר בביצוע".

מהו הרגע שבו תטפח לעצמך על השכם ותגיד 'הצלחתי'?

"אני מאמין שכל שלב שבו אנו רואים התקדמות, אפילו אם מדובר רק באישור התוכנית בוועדה המקומית ובמחוזית, זו כבר הצלחה. כמובן שבסופו של תהליך, כשאגיע לאזור ואראה את התוכניות וההדמיות קורמות עור וגידים והופכות למציאות, אשמח שהיתה לי את הזכות להיות שותף לתוכנית הגדולה הזו".

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תושב האזור

    מי יגור שם ? איפה יעבדו ? איפה יבלו ?
    לפי איך שזה נראה עכשיו רק עשירים מחו"ל יכולים לקנות דירה בירושלים… ולהמשיך לגור בחו"ל..
    צעירים שהצליחו למצוא עבודה בעיר חסרי יכולת לקנות דירה במחירים הנוכחיים.
    400 משכורות ירושלמיות חציוניות כדי לקנות דירה…
    השכר בהייטק הירושלמי נמוך ב-30% מהשכר במרכז. ניצול מחפיר. העיר תהרס אם ימשיכו ככה.

  2. אפרת אסף

    הרקל לא זכיה ולא שיפור אלא עונש. מקשה על הנסיעה לנוסעי התחבורה הציבורית. השבתת רחוב יפו שהיה נתיב ראשי חלק גדול מהזמן שב חג לילה. הפיכת רחוב אגריפס הצר לנתיב ראדי לאוטובוסים משאיות מוניות מכוניות. מסוהם צפוף מסוכן להולכי רגל.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר