תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

תכנון פנסיוני לעתיד בטוח: גם אתם צריכים להתחיל לדאוג לכך

פנסיה היא נושא שלא מדאיג רבים בגיל צעיר, אך אם תכירו ותבינו אותו לעומק אתם עשויים ליהנות מזכויות והטבות בשווי מאות אלפי שקלים. צור גינת - יועץ לתכנון פנסיוני - מסביר על החשיבות של פנסיה וניהולה הנכון

פורסם בתאריך: 18.10.20 13:53

ציאה לפנסיה היא צעד שעשוי להתרחש בשלבים שונים, אך בסופו של דבר מדובר בשלב שיגיע כך או אחרת בחייו של כל אחד מאיתנו. שלב זה יגיע בהתאם לנתונים הנוגעים למקום עבודתו, התחום, אופי התעסוקה, הוותק המקצועי ומינו של העובד, או העצמאי. לכן, כך מסביר לנו רואה חשבון צור גינת, המייעץ גם בתכנון פרישה, כל אחד מאיתנו חייב ללמוד כיצד להיות מוכן לאירוע הפרישה.

צור גינת התחיל את הקריירה המקצועית שלו בתחום ההנדסה והיי-טק, וכיהן בין היתר כמנכ"ל של חברת סטארט-אפ לפני שפרש מהתחום. בהמשך למד צור ראיית חשבון והתחיל לעבוד ברשות המסים, בה התקדם עד שמונה כמנהל מחלקת קופות גמל ברשות המסים, כאשר בתפקידו עסק גם בחקיקה ופרשנויות בתחום חוקי המס החלים על קופות גמל. בגיל פרישה סיים צור את תפקידו וכיום רואה חשבון צור גינת מתמחה בתכנון פרישה ומנתח את ההיבטים הכלכליים והרגשיים של התארגנות לקראת פרישה ותהליך הפרישה. צור החל לעסוק בייעוץ לתכנון פרישה במעט הזמן הפנוי שהיה לו לאחר הפרישה מרשות המסים, אך היום, בעידן הקורונה והסגרים, עוסק בכך יותר. מאחר ונושא זה חשוב מאד לכולם, מסביר צור, חשוב לו להעלות את המודעות הציבורית אליו.

צור גינת, יועץ לתכנון פרישה (צילום: לשכת רואי החשבון)

רו"ח צור גינת, יועץ לתכנון פרישה (צילום: לשכת רואי החשבון)

אז מה זה בכלל תכנון פנסיוני לפרישה? תכנון פנסיוני כולל הגנה מקיפה על העובד (החוסך) ומשפחתו. מטרת התכנון להבטיח הכנסה לעובד או משפחתו בהגיעו לגיל פרישה או במקרים של נכות או חס וחלילה מוות, אך להגנה מפני נכות או מוות יש מחיר, והיא מקטינה את הצבירה לגיל הפרישה. צור מדגיש כי החל משנת 1995 תוכניות הפנסיה מבטיחות קצבה בגיל פרישה על פי הסכום שנצבר בקופות (פנסיה צוברת), לכן חשוב שהצבירה תהיה מרבית. כבר בשלב בחירת תוכנית הפנסיה (מתוך מגוון תוכניות קיימות) ורמת הכיסויים, חשוב להשתמש בשירותיו של יועץ פנסיוני בעל רישיון – יועץ שיהיה מנותק מהחברות העוסקות בפנסיה, וייתן ייעוץ אובייקטיבי המותאם לצרכי הלקוח בלבד. בהמשך לכך, צור מדגיש כי הוא אינו יועץ פנסיוני ואינו עוסק בכך.

בנוסף להתמחותו יוצאת הדופן בתחום המיסוי והחקיקה, עוסק צור בין היתר כיועץ מקצועי לצוות פיתוח אשר בנה כלים שמטרתם לעזור למקסם את התמורה הכלכלית שיקבל אדם הפורש מעבודתו מכספי הפנסיה שלו. כלים אלה נועדו לשימושם של יועצים פנסיוניים, מתכננים פיננסיים ורואי חשבון. את הניסיון הרב שלו הוא שואף להעביר לציבור הרחב, אותו הוא שואף ללמד על החשיבות של תכנון פרישה נכון ויעיל, שיבטיח חיים טובים יותר בגיל השלישי.

"האינטרס של המדינה הוא שתהיה לכל אזרח קופת פנסיה, כך שכל אחד יוכל לדאוג לעצמו ולשמר רמת חיים נאותה בלי להפוך לנטל על המדינה. לשם כך, המדינה עושה שימוש בשני כלים עיקריים: חקיקה, שהיא כלי חדש יחסית הקובעת "פנסיית חובה" וקנסות למי שאינו חוסך (המקל), ולצידה מערכת הטבות מס (הגזר). החלק שנתמקד בו הוא הנושא של הטבות מס, שיכולות להיות מאד משמעותיות ולהצטבר לכדי עשרות ומאות אלפי שקלים", מספר צור גינת על הסיבה בגינה כל אחד צריך לפנות לייעוץ פנסיוני ולהתחיל לדאוג כבר עכשיו לתכנון הפרישה שלו.

תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

הטבות מס בתכנון פרישה – שלושת השלבים שצריך להכיר

הטבות מס, שעשויות כאמור להיות שוות עשרות ומאות אלפי שקלים גם לאדם הפשוט, שלא חשב שעשויים להיות בידיו אי פעם חסכונות משמעותיים, הם חלק עליו שם צור דגש מהותי בדבריו. הטבות אלה עשויות להיות רלוונטיות במהלך שלושה שלבים.

"השלב הראשון הוא הטבות מס בהפקדה, כלומר כאשר אדם מפקיד כספים למטרת צבירה בקרן פנסיה, הוא יכול ליהנות מהטבות מס באופן שוטף. המשמעות היא שהמדינה משתתפת עם כל אדם בחיסכון לפנסיה", מספר צור גינת. "ההשתתפות של המדינה מוגבלת בתקרה שנתית, לכן שווה לבחון כל שנה. בעיקר, כאשר יש שינויי ברמת ההכנסה, במבנה המשפחה או במקום העבודה ולקבל את הייעוץ למסלול המתאים ביותר, בכל שינוי, כדי להפיק את המקסימום מההטבות הללו במהלך שנים רבות שיכולות להניב כסף רב".

"השלב השני הוא הטבת המס על הרווחים, כאשר יש רווחים בשוק ההון מוטל על הרווחים מס, לעומת זאת בקופת הפנסיה הרווחים אינם חייבים במס. לכן, יש לכל אדם אינטרס להפקיד לתוך תכנית הפנסיה כספים במקום להשקיע אותם באפיקים אחרים", מסביר צור את התהליך המתרחש ללא מעורבות או בחירה של החוסך. "תהליך זה מתבצע לרוב ברקע, באופן שלא דורש מהלקוח מאמץ מלבד ביקורת שוטפת, ולכן הוא פחות חשוב לאדם שאינו עומד לנהל את השקעותיו באופן עצמאי ופעיל". בשלב זה על החוסך להתמקד בהגדלת התשואה, הן בבחירת מסלול החסכון המתאים לגילו והן בקביעת דמי הניהול שתגבה החברה המנהלת מתוך כספי הפנסיה שלו (כידוע, לנהל כסף עולה כסף). גם כאן מומלץ לבחון את העניין מידי תקופה עם היועץ הפנסיוני.

תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

תכנון פנסיוני (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

"השלב השלישי הוא השלב בו מושכים את הפנסיה, וזהו השלב החשוב ביותר בו צריך להתמקד בעת תכנון הפרישה", מרחיב צור ומדגיש. "החל משנת 2012 נוסף תיקון לפקודת מס ההכנסה (הידוע כתיקון 190) שבין היתר הגדיל והגדיר מחדש את הפטור ממס על מקבלי הקצבאות. תיקון 190 העניק מסגרת פטור של כ-800 אלף שקלים לכל אזרח, ומסגרת זו תעלה לסכום של כמיליון שקלים עד שנת 2025, וכל אחד חייב לנצל אותו".

את המסגרת הזו, כך מסביר צור, ניתן לנצל באחת משלוש דרכים:

  • למשוך כספי פיצוים בפטור – למשוך כספים בפטור תחת הסכום הכללי של הפטור לפיצויים
  • למשוך הון מתוך כספי הפנסיה שלו – משיכה חד פעמית של נתח מהסכום הכולל שאין בו צורך כקצבה חודשית.
  • לקבל פטור על הקצבה – בפריסה לאורך תקופת הפרישה.

מאחר ומשיכת פיצויים יכולה להתבצע בנקודות שונות לאורך השנים, התיקון בחוק יועד ליצור מצב בו אנשים יעדיפו לשמור את הפיצויים למטרת קצבה. לאור התיקון, כל שקל שימשוך עובד בפטור ממרכיב הפיצויים יפחית 1.35 שקלים מתוך מסגרת הפטור. לכן, הבחירה הנכונה לגבי מי שאינו זקוק לכסף בדחיפות, היא לשמור את כספי הפיצויים עד לפרישה, ולמשוך אותם בדרך של קצבה.

"המסר החשוב בתחום הזה לגמלאים הוא אחד: כל מי שמקבל פנסיה, אמור להיות לו סכום פטור כלשהו שעליו הוא לא יצטרך לשלם מס. המקסימום שניתן לגרוע ממסגרת הפטור במשיכת פיצויים פטורים היא עד 540 אלף. המשמעות היא שבכל מקרה נשארת מסגרת של כ-260 אלף ש"ח בפטור", מבהיר צור, בתור דגש מרכזי בתחום הטבות המס. "לכן, לכל מקבל פנסיה צריכה להיות קצבה פטורה ממס של כ 1,500 שקלים לפחות. מכאן שאם אדם משלם מס, ואינו רואה בתלוש הקצבה סכום פטור, חובה עליו לעבור ברשות המיסים תהליך שנקרא "קיבוע זכויות". זהו תהליך מורכב בו צריך לחשב את האופטימיזציה שבין פטור על הפיצויים, פטור על הקצבה או פטור על משיכת הון מהקופה. את הבחירה האמורה שהיא מורכבת, מומלץ לבצע באמצעות יועץ המתמחה בתהליכי הפרישה, שאינו תלוי בחברה שמנהלת את הכספים, זהו איש מקצוע שאתם זקוקים לו לצידכם".

האם תכנון פרישה וייעוץ פנסיוני הם כלים שכל אחד זקוק להם?

"כל אדם זקוק לפנסיה וביטחון כלכלי בעתיד, ולכן אין אפילו אדם אחד בישראל שלא צריך לחשוב על הנושא הזה. ביטחון פנסיוני הוא חשוב לכולם, וכולם צריכים לקחת אותו ברצינות ולקבל את הייעוץ הנכון כדי לשמור לעצמם על העתיד".

"באותו הקשר, אני רוצה לציין כי חשוב לכל אחד להתייעץ גם עם יועץ פנסיוני שמעניק תכנון פנסיוני מסודר ומלא, ולא לקבל רק ייעוץ חלקי או רשימה של עצות יישומיות. העתיד חשוב לא פחות מאשר ההווה, וכל אחד צריך לדעת שזה כלי חיוני שנועד להבטיח לכולנו עתיד טוב יותר".

מה המוטו העיקרי שמנחה תכנון פרישה נכון?

"כל אחד צריך להיעזר ביועץ המתמחה בפרישה כדי לדעת להעריך ולהכיר את הצרכים של הפורש לעומק, בהתאם להכנסותיו העתידיות, הונו, מצבו המשפחתי, מצבו הבריאותי ומצב בן זוגו, תוכניותיו לעתיד או התחביבים שלו – בתחום הזה צריך להיכנס לכל הפרטים, לנתח את הצרכים הכלכליים בהווה ובעתיד ועל בסיסם לתכנן את הדרך הנכונה לנצל את מרבית ההטבות ולהוריש את כל מה שרוצים לדור הבא, בתוך המסגרת הקיימת של תוכניות הפנסיה, נכסים ואפיקי השקעה אחרים שקיימים".

מה מייחד אותך בתור יועץ לתכנון פרישה?

"יש לי ראייה כוללנית על נושא של מיסוי, כספים והשקעות שאינה אופיינית לכל רואה חשבון, זאת כיוון שכיהנתי בתפקיד בכיר ברשות המסים וראיתי את כל העולם הזה גם מהצד של המדינה. אני יודע להגיד ללקוח בדיוק מה הוא צריך בכל נקודה ושלב בתהליך, ולא רק לכוון אותו נכון. ניסיון נוסף שיש לי הוא ההתנהלות האישית שלי, דאגתי לפנסיה כבר בתחילת הקריירה, כך שכיום לאחר פרישתי אני נהנה מדאגתי לאורך השנים. בהתאם לניסיוני, אני יודע להגיד שמי שדואגים לפנסיה שלהם מוקדם בקריירה, יהיה להם יותר שקט נפשי וביטחון כלכלי לעתיד".

כיצד כל אחד יכול לדאוג לפנסיה ולעתיד שלו בפועל?

"ברגע שאדם מודע לכמה חשוב וחיוני שתהיה לו פנסיה מסודרת, כבר עשינו חצי מהעבודה. ישנם אינספור מסלולים ואפשרויות שכל אחד מהם מתאים לאופי וצרכים אחרים, מכאן שהכי חשוב זה להיות מודע, להתייעץ עם יועץ פנסיוני עצמאי שאינו תלוי בקופת הגמל, במטרה לבחור את התוכנית המתאימה ביותר בהתאם למצבו המשפחתי, מצבו הבריאותי וגילו".

"בפן הפרקטי, יש לי כלל אצבע פשוט: כל אדם שעוד לא הגיע לגיל פרישה, חייב להשקיע לפחות 360 דקות בשנה כדי לדאוג לעתיד הפנסיוני שלו, וזה לא משנה אם זה דקה ביום, 30 דקות בחודש או כמה שעות בסוף השנה. צריך להבין מה קורה עם העתיד שלכם ומה ההשלכות של השינויים שחלו לאחרונה בקופה, או במצבכם האישי, מומלץ להיפגש עם יועץ פנסיוני לא רק פעם אחת בחיים אלא לאורך תקופת החיסכון. עדיף להישאר עם אותו יועץ לאורך התקופה, הוא כבר מכיר את הצרכים וההכוונה שלו תהיה מהירה וקלה יותר. הייתי אומר שהכלל החשוב ביותר, נוגע לדוחות המתקבלות מקופות הגמל. לרוב, אנשים המקבלים דוחות אלה זורקים אותם לפח מבלי לבדוק את האמור בהם עקב חוסר הבנה בתחום הזה, אבל, חשוב לדעת שהמידע המצוי בדוחות אלה חשוב מאד".

"לאחר הפרישה חשוב לדאוג ל- "קיבוע זכויות" שמבטיח לכל אדם קצבה פטורה ממס ומגדיל את סכום הנטו שיקבל הגמלאי. אם אדם מקבל קצבת פנסיה ומשלם עליה מס, ואין לו מסגרת של קצבה פטורה, משמע שהוא לא ביצע קיבוע זכויות והוא מבזבז כסף מיותר, אם כך, כדאי לו לפנות בהקדם לייעוץ שיעזור לו להפיק את המקסימום מהזכויות שלו".

"לסיום, אני רוצה להזכיר לאנשים דבר אחד חשוב שכמעט כולם שוכחים: הפנסיה היא הנכס הכי גדול שיש בחיים להרבה אנשים. לאדם שהגיע לגיל 60 וצבר קצבה של 7,000 ₪, הצבירה הינה קרוב ל 1,500,000 ₪, שווי משמעותי יותר אפילו מזה של דירה ממוצעת. אנשים רגילים להשקיע שעות וימים בדיונים על משכנתא ורכישת דירה, אבל לא משקיעם דקה בבחירת ותכנון הפנסיה. הגיע הזמן שכולם יתחילו להתייחס באותה רצינות ואפילו יותר לנושא הפנסיה והחיסכון לעתיד. כשמתקרבים לגיל הפרישה ומבינים כמה זה חשוב, זה עלול להיות מאוחר מדי".

"כששואלים אותי איך אני יודע שהדרכים שאני מדגיש נכונות, אני עונה בפשטות : אני בפנסיה (צוברת) ואני יודע בדיוק מה צריך בגיל הזה. העובדה שאני לא זקוק להכנסה נוספת מראה שתכננתי את הפנסיה שלי נכון, ככה גם אתם צריכים לעשות בעבורכם".

רו"ח צור גינת – יועץ לתכנון פרישה

נייד: 050-6209443

טלפקס: 09-8990080

כתובת: רח' בצלאל 3, רמת גן

מייל: [email protected]

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר