יוסי חביליו (צילום: ג׳ייקוב פנחס)
יוסי חביליו ב'מצפתל' בארמון הנציב (צילום: ג׳ייקוב פנחס)

בין 2021 ל-2022: הציבור, העירייה והטבע הירושלמי

בשנה החולפת תושבי ותושבות ירושלים הפנימו את החשיבות של הטבע העירוני, כעת חשוב להילחם כדי להציל אותו, סגן ראש עיריית ירושלים עו"ד יוסי חביליו מסכם את 2021

פורסם בתאריך: 31.12.21 08:00

משבר הקורונה, ההכרח למצוא מפלט מהקירות מבלי להתרחק מהבית, הפגיעה הכלכלית בכיס ומשבר האקלים – הם רק חלק מהגורמים שבשנה האחרונה הביאו משפחות רבות בירושלים להעריך יותר מאי-פעם את הירוק שתמיד היה להן מתחת לאף – רכס לבן, 'המצפתל' בארמון הנציב, עמק הזיתים, יער מיר בפסגת זאב, עמק היובל, מצפה נפתוח, שולי יער ירושלים בהר נוף, מתחם כרמית ועוד. הירושלמים והירושלמיות הצביעו ברגליים, ואתרי הטבע העירוניים שלנו זכו בשנה החולפת לעדנה ופופולריות חסרת תקדים.

בצל הקורונה ומשבר האקלים, השתנתה, כך נראה, התפיסה הציבורית לגבי ערכי טבע בכלל ולגבי אתרי טבע עירוניים בפרט. ההיכרות עם הסביבה המקומית והמיידית, שעבור רבים התחילה בלית ברירה עם מגבלת ה-100 מטר מהבית, הובילה לסיפור אהבה ירושלמי מתמשך בין הציבור וסביבתו. לצערי, אי אפשר לומר את אותו הדבר לגבי התפיסה של העירייה ומוסדות התכנון. פה, אצלנו, האסימון האקלימי-אקולוגי עדיין לא לגמרי נפל. זה לא שאין בעירייה או בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שום התקדמות בנושא, דווקא יש, אבל לדעתי ולצערי – היא עדיין לא ברמה מספיקה. לראיה, כל אתרי הטבע העירוניים שהזכרתי בפסקה הקודמת – נמצאים עכשיו תחת איום של תוכניות בינוי ופיתוח עירוני.

כשיש צורך או רצון לבנות, הכי קל זה לבנות על חשבון מי שאין להם יכולת זעקה או זכות הצבעה – הנוף, בעלי החיים, העצים והצמחים. ככה תמיד היה, וככה זה גם יימשך, אלא אם מי שכן יש להם יכולת זעקה וזכות הצבעה ידרשו אחרת – וידרשו את זה עכשיו ולפני שיהיה מאוחר מדי. לעירייה ולמוסדות התכנון, כמו להרבה גופים רשמיים במדינה, לוקח זמן ליישר קו עם עמדות הציבור, וזה זמן שאין לנו לבזבז.

 

 

אז מצד אחד, אובייקטיבית, המצב בתחום הסביבתי קשה. אבל מצד שני, בתור מי שכבר שנים ארוכות שותף לכל מאבק ירוק באזור ירושלים – בין אם כאדם פרטי ובין אם כנבחר ציבור – אני ממש מרגיש איך בתקופה האחרונה ההירתמות של הירושלמים והירושלמיות, ואף גורמים מחוץ לעיר, למאבקים סביבתיים הולכת וגוברת. בעיניי, זוהי בשורה חשובה ביותר. אני מקווה שבשנים הקרובות המציאות הירושלמית תתעצב מחדש, והגל הסביבתי יהפוך לצונאמי שישטוף את התפיסות הישנות ויפנה את השטח למדיניות עירונית בת-קיימא.

זה התפקיד שלי, של כל הנבחרים והנבחרות, לזרז את יישור הקו העירוני עם הציבור והמדע בנושא האקלימי-אקולוגי, אבל אנחנו צריכים עזרה. אנחנו צריכים שב-2022, הציבור עצמו ישמיע קול רם וברור, ויעזור לנו לא להתפשר. לצערי, גם בעת כתיבת שורות אלו נעשות טעויות שאפשר וצריך למנוע. אני קורא לכולכם/ן – תתערבו. אל תוותרו מראש, ואל תשבו מהצד. על מה שחשוב – חשוב להילחם.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר