פלר חסון נחום (צילום: דוברות פלר חסן נחום)
פלר חסון נחום (צילום: דוברות פלר חסן נחום)

ירושלים מודל 2021: אתגר התיירות של העיר

סגירת השמיים בשל הקורונה הובילה למשבר ענק בענף, אבל אנחנו לא מוותרים על אף אחד. פלר חסן נחום, המשנה לראש העיר, מחזיקת תיק התיירות ואחראית על קשרי חוץ במועצת העירייה, מסכמת את השנה שהיתה

פורסם בתאריך: 1.1.22 19:09

לכתוב טור סיכום שנה בתפקיד שלי אמור להיות דבר משמח. בכל שנה פוקדים את ירושלים מיליוני אנשים, מעשירים אותה בצבע (וגם כלכלית), ואורות משותפים של חנוכה וכריסטמס משתלבים להם בהרמוניה מרגשת. אבל השנה מסתיימת באקורד צורם של סגר נוסף ואמירות מנותקות של שר האוצר לגבי העוסקים בתחום התיירות.

2021 הביאה לירושלים 200 אלף תיירים בסך הכל. כדי לסבר את האוזן – בשנה רגילה מגיעים לירושלים 4-3 מיליון תיירים. אתם בוודאי מניחים כמה משמעותיים סגר והגבלות על ענף התיירות. מורי דרך, מנהלי מלונות והצוותים, בעלי מסעדות, אטרקציות ועוד גופים נפגעו כלכלית קשה השנה – ובמקום להביע חמלה, הם שומעים את שר האוצר אומר להם "תחליפו מקצוע".

אבל אני לא מוותרת על הענף. כמחזיקת תיק התיירות והאחראית על קשרי החוץ בעיר, חרטתי על דגלי לסייע עד כמה שאפשר לכל בעל עסק בתחום. דבר ראשון, לאור המצב, הקמתי ועדה עירונית כדי להקשיב לאתגרים ולנסות למצוא פתרונות. כך הגענו לתוכניות לקידום תיירות פנים, כפי שעשינו בקיץ האחרון ובזה שלפניו. זה לא יפתור את כל הבעיות, אבל זה מעניק קצת אוויר לנשימה לעוסקים בתיירות. קידמנו אירועים גדולים לעיר כמו עם תחרות "מיס יוניברס". הבאנו את המשתתפות לכמה ימים מדהימים בירושלים, כשבסיומם נערכה תצוגת אופנה חברתית עם "הבוידעם" – חנות יד שנייה שהכנסותיה מוקדשות לנשים נפגעות טראומה. התצוגה נערכה במתחם התחנה והמשתתפות – המחזיקות כל אחת בעמודי אינסטגרם עם אלפי ומיליוני עוקבים – שיבחו והיללו את העיר, ולמעשה עשו לנו יחסי ציבור ברמה הכי גבוהה שאפשר לבקש. להסברה טובה אין מחיר, ואני מקווה שכבר בפסח הקרוב הגבולות ייפתחו וזה יוביל לשובל של מטיילים לירושלים.

השנה נפתחו לנו גם הגבולות עם האמירויות, בחריין ומרוקו, וירושלים זכתה לפתוח עוד ערוץ כלכלי בעולם. כיו"ר המועצה העסקית אמירויות-ישראל ויו"ר פורום נשות עסקים במפרץ-ישראל, חיברתי אנשי עסקים משני הצדדים לשותפויות מעניינות, שיניבו פירות בטווח הרחוק ויפתחו מאוד את ירושלים בכלל, ואת מזרח ירושלים בפרט. לתנועה הכלכלית הזו תהיה חשיבות רבה גם בפיתוח החברתי באזור ושמירה על ביטחון ושלום בין התושבים. השנה גם, לראשונה, התקיימה תערוכת אמנות "מכתוב" של שיתוף פעולה אמירתי וישראלי במסגרת הביאנלה הירושלמית.

וכמובן שאי אפשר לדבר על תיירות מבלי לדבר על תיירות פנים. ירושלים עשתה השנה את הבלתי-ייאמן וקיימה את מרתון ירושלים שהביא לכאן 20,000 משתתפים. אחרי שבשנה שעברה הוא בוטל, וגם השנה הוא עמד בסימן שאלה, ובכל זאת, החלטנו לא לוותר, הודות לראש העיר משה ליאון שהתעקש לקיימו, וירושלים נמלאה רצים מכל הקשת החברתית – זהו, בעיניי, ניצחון אמיתי.

סוגיה מדאיגה שממשיכה להיות סכנה אמיתית לכולם, תיירים ומקומיים כאחד, זה גשר המוגרבים. אני ממשיכה להוביל את המאבק למען מבנה קבוע לגשר, הניצב מעל עמדת המתפללות בכותל. בעקבות פנייה שלי לראש הממשלה, הקרן לשימור הכותל החלה עבודות תשתית לחיזוק הגשר, אבל זה לא מספיק. השימור נעשה באמצעות עץ שמתכלה עם מזג האוויר. עלינו לשמור על המתפללים שמגיעים להר הבית ועולים דרך הגשר הזה, כמו על המתפללות בעזרת הנשים בכותל, ואני אמשיך את המאבק עד שראש הממשלה יפעל לשינוי.

 

 

מעבר לדברים הגדולים והחדשותיים, הפעילות היום-יומית היא המרתקת מכולן: המגע עם האנשים. אני נפגשת עם שגרירים, אנשי עסקים ופעילים חברתיים שלנגד עיניהם הפעילות בירושלים – החברתית, העסקית, הכלכלית, התרבותית והיהודית. ירושלים חווה רנסנס אדיר של פעילויות ומיזמים למען תושבי העיר ושיתופי פעולה עם היהודים בתפוצות. יותר ויותר סטודנטים מחו"ל ומרחבי הארץ מבקשים לעלות לירושלים בכדי ללמוד כאן. קיימות פעילויות ענפות לקידום יזמות, פיתוח עסקי וחדשנות, בעיקר אצל נשים. והודות לעיריית ירושלים ולשיתוף פעולה פורה עם המרכז האמריקאי של שגרירות ארה"ב, השקנו את המחזור השלישי של תוכנית ‘FEM FORWARD' לעידוד צמיחה בקרב נשים בהייטק. ירושלמיות מכל המגזרים משתתפות ומצליחות להגיע לקידום וצמיחה בשכר תודות לליווי המנטוריות בתוכנית.

האתגר לשנה האזרחית הקרובה הוא להמשיך ולפעול כדי לחזק את מורשת יהדות ספרד וארצות ערב ולהעניק לה מקום במובן הרחב של המילה. כך, למשל, אני חלק מיוזמה הקמת מוזיאון למורשת יהודי ספרד ויהודים מכל ארצות ערב. הגיע זמן שהמורשת שלנו תזכה במוזאון לאומי. ישראל היא מעצמה ענקית וחיונית בעולם ומשנה לשנה יש יותר ויותר אנשים שיודעים ששיתוף פעולה איתנו יוביל לצמיחה ופיתוח כלכליים, תרבותיים וחברתיים. לשנה הבא ירושלים צריבה להכפיל את כמות התיירים ולהגדיל את הפעילות העסקית של ירושלים עם עוד ועוד מדינות בעולם.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר