כיכר ספרא - ללא קרדיט - נועם שרפלר צילם
כיכר ספרא

דעה | גידול בתקציב הוא לא הישג: תפסיקו להגדיל הוצאות על חשבוננו

בואו נעשה את זה פשוט - המשמעות של הגדלת התקציב העירוני השנתי היא הגדלת תשלומי הארנונה של התושבים | טור דעה

פורסם בתאריך: 22.1.22 18:42

דמיינו שיש לכם חבר שיש לו קושי כלכלי. הוא לא מצליח להתקיים לבד ומבקש עזרה מהסובבים אותו.

אחרי שהוא קיבל עזרה כספית, הוא בא אליך ומתפאר בשמחה: הצלחתי החודש להגדיל את ההוצאות שלי.

כן, ההוצאות שלו, שהוא מכסה דרך כסף שבכלל לא שייך לו, גדלו.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


רוב האנשים היו כועסים עליו במצב כזה.

ובכל זאת, כמו בכל שנה, אחרי שעיריית ירושלים העבירה תקציב החודש, ראש העיר מתהדר שהתקציב שהוא העביר גדל גם השנה. לפי ההודעה שיצאה מכיכר ספרא – התקציב העירוני גדל בכמיליארד שקלים – סכום עצום.

כמו החבר, ראש העיר מתהדר בהוצאות שגדלות, וכמו החבר, הוא מתעלם מהשאלה המהותית – מאיפה הכסף בכלל מגיע?

מה ששכחו לגלות בהודעה של העירייה, ואם להיות הוגנים אז של כמעט כל העיריות, הוא שבמקביל לישיבה הזאת, בכל שנה מתקיימת ישיבת מועצה שבה גדלה גם הארנונה שהעיר לוקחת מהתושבים.

ליאון, כפי שציינתי, הוא לא ראש העיר הראשון שמתהדר על עצם הגידול בתקציב. ככה גם נהגו ראשי הערים הקודמים בירושלים, וככה נוהגים ראשי עיר בכל הארץ. גם שרים מתגאים בגידול תקציב משרדם כל פעם שעובר תקציב מדינה. הדבר הזה מגיע מתרבות פוליטית וכלכלית פגומה, שקיימת כאן בארץ.

אם נקשיב למקבלי ההחלטות, ידמה לנו שכסף גדל על עצים, ושאין כל קשר בין ההוצאות של העירייה לבין ההכנסות שלה. רק במצב כזה – עצם גידול בתקציב יכול להיות דבר חיובי.

בעולם האמתי, שבו כסף איננו גדל על עצים, יש קשר הדוק בין הכנסות להוצאות. ככל שההוצאות גדלות – גם אם הן למטרות טובות – כך גם ההכנסות צריכות לגדול או שהתקציב לא יהיה מאוזן. וההכנסה הגדולה ביותר של העירייה היא מכספי הארנונה שאנחנו משלמים.

ולכן, הגידול בארנונה שעובר כל שנה הוא תוצאה ישירה של גידול התקציב. האם גם עליו מתהדרים בהנהלת העיר?

בדרך כלל, קורה דווקא ההפיך. בדרך כלל, נוהגים ראשי ערים לזרוק את האחריות על הגידול בארנונה על משרד הפנים ולקבל את הקרדיט רק על הגידול בהוצאות. הם מסבירים שבארץ הורדת ארנונה יכולה להיות רק לאחר קבלת אישור מצד משרד הפנים ושאין עצמאות לראשי ערים בעניין.

זה אכן נכון, אך משרד הפנים לא יאשר שום הורדת מחירי הארנונה שלא בא עם איזון בהוצאות, ולכן ככל שהעירייה ממשיכה להגדיל הוצאות בצורה מטאורית, ככה היא ממשיכה להכביד על העול והכספים שאנחנו, משלמי שהארנונה, משלמים.

אבל האמת השלמה יותר היא שיש אלטרנטיבה.

 

 

במקום לשמוע את הנהלת העיר מתהדרת על גידול ההוצאות, הייתי רוצה לשמוע ראש העיר מסביר שהוא הצליח להוריד את ההוצאות של העירייה בלי לפגוע בשירות שהתושב מקבל, כי הוא הצליח לייעל את המערכת. בדרך כלל, התייעלות אפילו משפרת את השירות שמקבל התושב.

במקום לדאוג להוציא ולבזבז עוד ועוד מהכסף שלנו, הייתי רוצה לראות נבחרי ציבור שדואגים לשמור על הכסף שלנו, שממש מפחדים כל פעם שהם מוציאים כספי ציבור שהוא לא שלהם, ושדואגים להשאיר יותר ממנו בכיס שלנו בסוף החודש.

בדיוק כמו החבר שלנו שצריך לדאוג לא להוציא כסף מיותר כשהוא מקבל עזרה מחבריו, כך גם העירייה צריכה להתנהג בזהירות גדולה, באחריות פיסקלית, לפני שהיא מוציאה כסף של משלמי הארנונה.

לציבור נמאס לעבוד קשה ולראות את כל הכסף שלו הולך למיסים. הציבור ידע להעריך מנהיג שיפנה אליו ויגיד – לא הגדלתי הוצאות השנה, אפילו הורדתי אותם, כי אני דואג מאוד לכסף שלכם.

• הכותב הינו דן אילוז, חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר מטעם סיעת התעוררות

* (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר