כביש משובש בירושלים, שביל לאופניים והולכי רגל (צילומים: עיריית ירושלים, ארנון בוסאני)
כביש משובש בירושלים, שביל לאופניים והולכי רגל (צילומים: עיריית ירושלים, ארנון בוסאני)

דעה | בעלי רכבים הם לא אויבים

מסלולי הליכה ושבילי אופניים חשובים מאוד לירושלים, אך אין זה אומר שצריך להזניח את הכבישים ולא לטפל במפגעים הקשים או שאסור להוסיף מקומות חניה ברחבי העיר

פורסם בתאריך: 19.2.22 19:43

אני מאוד תומך בעירוניות טובה, הליכתיות, עירוב שימושים, ציפוף, תחבורה ציבורית יעילה, מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים, וכל הנושאים שעל סדר היום של אנשים שרוצים לראות את ירושלים הופכת לעיר יותר עירונית, פחות מפוזרת, ויותר בריאה.

תמכתי ועודני תומך ברוב המאבקים של מקדמי העירוניות הבריאה הזאת. כחלק מתנועת “התעוררת”, התנגדנו למעבר הרכבת הקלה על פארק המסילה, תמכנו ביוזמות להגברת ההליכתיות, קידמנו מסלולי אופניים, שדרוג פארקים, ותפיסה של עירוב שימושים.

ובכל זאת, אולי דווקא בגלל התמיכה שלי בתפיסה הזאת, אני מוטרד מאוד מהראייה הדיכוטומית שיוצאת מחוגי העירוניות הבריאה בירושלים.

לפני כמה שבועות, פרסמתי פוסט בו ציינתי בגאווה שמאבק ארוך שהובלתי סוף סוף מתחיל להניב פירות – המאבק היה למען ריבוד כבישים בעיר על מנת לשפר את המצב הקיים בו הבורות בכבישים הם סכנת נפשות. נהגים יכולים להיקלע לתאונת דרכים קשות שיגררו אבדות בנפש וברכוש. כבר הוכחתי באמצעות נתונים שקיבלתי מהעירייה כי בשנים האחרונות מספר תביעות הנזיקין מבעלי רכבים נגד העירייה עלה בצורה דרמטית, דווקא בגלל הכבישים. כרגע, מדובר בנזקי רכוש. אני חושש מאוד מהיום שבו יהיה מדובר בנזקי גוף.


כביש מלא מהמורות בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)

כביש מלא מהמורות בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)


הפוסט שפרסמתי קיבל תגובות זועמות מתומכי העירוניות הבריאה. אנשים, שאותם אני רואה כשותפים לדרך בכל כך הרבה נושאים, טענו שאני בוגד בערכים של עירוניות טובה כשאני בוחר לתמוך בבעלי רכבים. הם טענו שלעירייה יש משאבים מוגבלים ושלכן, המשחק הוא משחק סכום אפס – או בעלי רכבים או הולכי רגל.
גישה כזו היא אסון לקידום העירוניות בירושלים.

כבר היום, בכל פעם שמנסים לקדם הליכתיות בשכונות, בעלי הרכבים משלמים מחיר בדמות כמות החניות על הכביש. מצב החניות בירושלים הוא בכי רע ואפשר להבין את ההתנגדות של בעלי הרכבים. ירושלים היא לא עיר חדשה, שמתכננים על הנייר אלא עיר קיימת עם אנשים שיש להם הרגלים קיימים שנפגעים. אם נוסיף לכך אי-טיפול בכבישים גם במחיר של סכנת חיים אמיתית, לטעמי כבר נעבור את גבול הטעם הטוב. זה לא נכון אסטרטגית וטקטית, שכן אז נייצר במו ידינו אויבים מרים לתוכניות לקידום העירוניות. זה גם לא נכון מוסרית לזנוח לחלוטין את הכבישים גם כשיש סכנת חיים.

יש אפשרות לעמדה אחרת, שעדיין תומכת בקידום ירושלים לקראת חיים עירוניים תוססים, אך לא משליכה בדרך את בעלי הרכבים מתחת לגלגלים.

 

 

עמדה שמציעה פתרונות ביניים של תחבורה וחניה לתקופה שבה התחבורה הציבורית עוד לא קיימת בפועל וקיימת רק בתוכניות, כדי לאפשר לאנשים להתנייד גם בתקופת המעבר הזו. עמדה שלא רואה בכל השקעה באיכות הכבישים פגיעה בטוהר המאבק למען ההליכתיות. עמדה שלא רואה את הכל כמשחק סכום אפס של מאבק בין בעלי רכבים להולכי רגל, אלא שואלת איך ביחד אפשר להתקדם לקראת עירוניות טובה יותר.

האמת היא שזאת הדרך היחידה שבה נצליח באמת להתקדם – רק ביחד. כי אם נמשיך להתעלם מצרכיהם של בעלי הרכבים, גם הם יתארגנו ויעצרו כל התקדמות, ובצדק. בראייה הכוללת אין משחק סכום אפס, גם אם לפעמים, בסוגיות נקודתיות, זה אכן מגיע למצב כזה.

בעלי רכבים הם לא האויבים שלנו. הם תושבי ירושלים שגם אותם צריך לשרת, תוך ראייה כוללת של עיר מודרנית תוססת. יד ביד, ביחד, ורק ביחד, נוכל להתקדם לקראת עירוניות בריאה ומודרנית בירושלים.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. נוסע בתחבורה ציבורית ונהנה

    "לתקופה שבה התחבורה הציבורית עוד לא קיימת בפועל וקיימת רק בתוכניות"
    באמת? מתי לאחרונה השתמשת בתחבורה ציבורית? תחבורה ציבורית בירושלים קיימת ופועלת, ואפילו די טובה. נכון, צריכה שיפורים רבים והרכבת הקלה בהחלט תעשה מהפיכה, אבל כרגע מה שבעיקר פוגם בתחבורה הציבורית זה שהיא תקועה אחרי רכבים פרטיים, ולא צריך הרבה כאלו בשביל לפקוק רחובות ושכונות שלמות.
    רוצה להוסיף חניה? בבקשה, אבל רק בתשלום.

  2. תושב מאוכזב מהעירייה הנוכחית

    העירייה מנסה ליצור תדמית של דאגה לתושבים . שיפוץ.מידרכות וכבישים ,הפך לחיזיון נפוץ . לכאורה מהלך מבורך .בפועל, קשרים עם קבלנים מפוקפקים
    שמבצעים עבודות ברישול ( שאריות של טלאי על גבי טלאי,חריצים ,בורות ,אספלט לא כבוש ומהמורות
    רבות ). העבודות הללו ניסחבות לאורך חודשים רבים
    וגורמות לפקקי ענק ,צפירות וסבל רב לתושבים .
    אין אכיפה על רוכבי דו גלגליים שרוכבים על מדרכות
    תוך סיכון הולכי רגל,גם נגד כיוון התנועה . בקיצור ,תוהו ובוהו אדיר ,על חשבון העירייה שגם מעלה בחוצפתה כי רבה ומתריסה ,
    את הארנונה ללא הצדקה . בבחירות הבאות נסיק מסקנות ונחליף את ראש העיר המגלומן שרק הזיק
    לתושבים בכל דרך אפשרית !

  3. מבקר העירייה ומניעת צנזורה אינטרסנטית

    "כל העיר" אחנו מפרסם את כל התגובות שקיבל .
    אבל ניתן ברשתות שיתופיות נוספות ,לעקוף אותו
    ולהעביר זאת לידחעת ציבור תושבי העיר .
    בכך למנוע את מעורבותו ביצירת דעת קהל ,באשר היא .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר