תמר כרמון, קרית היובל (צילומים: 'שכונות בשינוי', אורן בן חקון)
תמר כרמון, קרית היובל (צילומים: 'שכונות בשינוי', אורן בן חקון)

דעה | בואו נסתכל על הנשים שסביבנו ונראה כמו כוח יש בהן

תמר כרמון, רכזת מיזם "שכונות בשינוי" מטעם קרן שח"ף בשכונת קרית היובל, בטור מיוחד לרגל יום האישה הבינלאומי

פורסם בתאריך: 8.3.22 10:07

כנשים, אנו מובילות תהליכים עמוקים של שינוי והשפעה על המציאות המשותפת, במסגרתן אנו לוקחות חלק פעיל בעיצוב המרחב הציבורי ובבניית יחסי שוויון וכבוד בין גברים ונשים, בכל המישורים.

יום האישה הוא יום אחד בשנה המוקדש לכאורה לנו, ובעצם נקודה בזמן שמאירה בזרקור לאן הגענו והיכן אנו עדיין לא. ביום זה, לאן שלא תפנו את ראשכם לא תוכלו להתעלם מאירועים ופסטיבלים ייעודים, חגיגות בשכונות במרחבים הציבוריים, במתנ"סים ובמרכזים הקהילתיים, במוזיאונים עם תערוכות ייעודיות, ובתיאטראות עם הצגות ייחודיות שמאדירות נשים. ביום זה (סוף-סוף) מפרסמים ומדברים על נשים בתפקידי מפתח בארגונים שונים, במשרות בכירות, ביזמות ואף בכנסת ישראל.

גם אני, תמר, ירושלמית, סטודנטית לתכנון ערים ופעילה חברתית בשכונת קרית היובל, איעזר ביום זה, אך לא בכדי לדבר על המשמעות של יום האישה עבורי, אלא לפתוח צוהר לפעילותן המופלאה של קבוצת נשים שעל פי רוב לא מקבלת "במה".

היום  אני מזמינה אתכם להכיר את שותפותי לדרך, נשים חזקות משכונה אחת קטנה בירושלים. אלה חברות מעוררות השראה, חזקות ומיוחדות שפעילות כל אחת בתחומה ועובדות לילות כימים כדי לייצר מקום טוב יותר סביבנו ומרחב שכונתי ציבורי-קהילתי שהוא שוויוני ומאוזן באמת.

אנו, תושבי קרית היובל, פוגשים אותן ביום-יום שלנו וכמעט לוקחים אותן באופן מובן מאליו. אלה נשים אקטיביסטיות שלא מחפשות קרדיט או תשואות, אבל בדרכן משדרות מהי עוצמה נשית, לאן נשים שואפות להגיע, כמה כוח יש לנו, הנשים, לשנות, וביחוד לשנות במקומות שעדיין לא קיים בהם שוויון מלא ונשים אינן מקבלות מקום ראוי והזדמנות שווה ולא יודעות לדרוש אותם.

בעיניי, יש כאן בשכונה שלי בקרית היובל נשים מנהיגות ומובחרות, לא פחות מאלו שבכנסת ישראל. ועד שאחת או יותר מהן תגענה לשם אנחנו נהנים מהעשייה הציבורית שלהם כאן בבינוי שכונה וקהילות ויצירת חברה צודקת יותר.

חברותיי לשכונה, אלה נשים נטולות אגו מובילות את העשיה, ברגישות, חכמה, אותנטיות ודיאלוגיות שרק נשים יודעות להוביל. המנהיגות שהן היא כזו של העצמה הדדית שפועלת לטובת כלל התושבים; נשים משכילות ומעורבות שמובילות בגאון קריירה מוצלחת ואזרחות פעילה, וכל אחת בתחומה מהוות השראה ומודל למנהיגות. דרך אגב, אם תשאלו אותן על פועלן הן לא יבינו על מה כל המהומה.

יעל דומב למשל, חברת קהילת רימון, קהילה של צעירים אקטיביסטיים שהגיעו לשכונה לפני 15 שנה, פעלו להקמת גנים והקימו מכינה קדם צבאית ועוד. והיום היא  עומדת בראש עמותה, מנכ"לית "טנא ירושלמי", ארגון גג של קהילות אקטיביסטים/ות של צעירים הפועלים לגדל כאן דור מנהיגות שבו ציונות, דמוקרטיה והומניזם הן לא מילים מיותרות אלא דרך חיים. תחת ניהולה, הארגון עובד על שיתופי פעולה בכל רחבי ירושלים, פועל בשכונת קרית היובל ומייצר הזדמנויות וחיבורים ירושלמיים חדשים.

הרבה עינבר בלוזר שלם, תושבת השכונה, הקימה, יחד עם חבריה את "רשות הרבים" – ארגון שמנסה להפוך את ירושלים לבירת היהדות הישראלית, המזמין את כל הזרמים לקחת חלק פעיל בשכונה ובירושלים. בבית "רשות הרבים" היושב בלב השכונה, מכונסים 38 ארגונים חילוניים מסורתיים ודתיים הפועלים יחד להפיכת המרחב הציבורי הירושלמי למגוון, סובלני ופתוח. יש לי הרגשה שכל מי שנוטל חלק בפעילויות הקהילתיות בחגים וביוזמות של הבית המדהים הזה – בעצם זוכה לבנות ולהיות חלק מקהילה ולהיות ערב הדדית לא רק בשכונה אלא בחברה הישראלית כולה.

 

 

ואיך אפשר שלא להזכיר ביום שכזה את מי שהובילה בארבע השנים האחרונות וניהלה את פאב "המפלצת", שהכי מזוהה עם השכונה – גל אבלגון. הפאב הוא קואופרטיב שכונתי, מקום כינוס ומפגש, עסק חברתי ושיתופי ללא מטרות רווח שהוא בית למוזיקאים ואמנים מהשכונה ומהעיר, מקום בו מכירים את השכנים ב"נעלי בית". גל צלחה דרך אימתנית בהתמודדות עם ימי הקורונה שפגעה בעסקים רבים, הובילה את חברי הפאב במלחמה עם איילי נדלן שניסו לקחת את השטח לצרכיהם, וגייסה הדסטרט מוצלח לבניית הפאב מחדש לאחר שהתמוטט בשלג. ותחת ניהולה "המפלצת" הפכה להיות ממוקדי התרבות שוקקי החיים והכי כיפיים ירושלים.

העוצמה הנשית הזו העולה על קצה המזלג מסיפוריהן של שלוש הנשים המדהימות האלה בקרית היובל, היא בעצם גם הסיפור שלי ושל עוד ועוד צעירים ומשפחות צעירות, שזוכים ליהנות מההתחדשות האנושית ומהקהילות שגודשות את קרית היובל. משהו טוב קורה כאן, ואין לי ספק שמשהו טוב קורה בעוד שכונות ושאם רק נפקח את העיניים נבחין בלא מעט שכנות או מכרות איכותיות ומשפיעות.

אז בהחלט, הייתי מוסיפה ביום הזה עוד משהו: הייתי מוסיפה להן ולנשים הפעילות הנוספות מילת תודה גדולה והוקרה על כל מה שהן עושות בשכונה, בעיר ובחברה. הייתי רוצה לאחל להן ולנו טיפוס קל לשדרת המנהיגות הישראלית; הייתי רוצה לראות אותן מצמיחות דור המשך של אזרחיות כריזמטיות מעורבות וחדורות מטרה לצמצם פערים, לקדם שוויון הזדמנויות, ובעיקר הופכות את שכונת קרית היובל למקום המופלא שכולנו היינו רוצים לגדל בה את הילדים והילדות שלנו.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פאב המפלצת הוא הדבר הכי טוב שקרה לקרית יובל, ולירושלים בכלל.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר