רכיבה של 'אופניים בשביל ירושלים' (צילומים: יוני יפה נוף)
רכיבה של 'אופניים בשביל ירושלים' (צילומים: יוני יפה נוף)

דעה | כל עיר היא לא עיר אופניים עד שמתברר שהיא כן

ביום חמישי הקרוב, 9.6, תתקיים הרכיבה החודשית של 'אופניים בשביל ירושלים' בשיתוף מחלקת צרכים מיוחדים בעירייה. רגע לפני, יוני יפה נוף מפריך כמה תזות שקשורות לירושלים ולאופניים | דעה

פורסם בתאריך: 5.6.22 19:52

בערים רבות הבינו את החשיבות של התניידות באופניים ואת הצורך ביצירת תשתיות מתאימות לכך. רבים חושבים שירושלים לא מתאימה לאופניים, בגלל העליות כמובן, אבל מדובר בטעות מצערת – למעשה העיר שלנו מתאימה מאוד לאופניים.

בתור התחלה – בירושלים יש מזג אוויר מעולה. אמסטרדם וקופנהגן הן "ערי אופניים" מובילות, אבל בשתיהן קר מאוד (כ-3 מעלות בממוצע לעונת החורף) ומספר רב של ימים גשומים (כמחצית מימות השנה). לעומתן, החורף הרבה פחות קר (13 מעלות עונתי בחורף – 10 יותר מאשר באמסטרדם וקופנהגן) והרבה פחות גשום (כ-60 יום בלבד). ירושלים, כידוע, גם אינה חמה או לחה מדי. תל אביב, כפי שכולם יודעים, היא העיר שבה יש את שיעור המתניידים באופניים הגבוה בישראל, אבל הלחות – אוי הלחות. אם כך – סיכמנו? ירושלים מצוינת לרכיבה מבחינת מזג אוויר.

נקודה חשובה נוספת היא שבירושלים יש ריכוז אדיר של סטודנטים ותלמידי ישיבות. התניידות באופניים מתאימה מאוד לסטודנטים, שמתגוררים בדרך כלל בקרבת מוסד הלימודים, ורבים מהם לא מחזיקים ברכב פרטי. מחקרים הראו שעבור שיעור גדול באוכלוסייה, התניידות יומיומית היא אידיאלית במרחק של פחות מחמישה קילומטר, בתוך הטווח הרלוונטי של רבים מהסטודנטים. מי שיזדמן לקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים יראה שיש בו הרבה זוגות אופניים ואפילו עמדות לטיפול באופניים. המגמה הזאת רק הולכת וצוברת תאוצה.

ומה לגבי העליות? הטופוגרפיה של מרכז ירושלים דומה לזו של מרכז בירת שוויץ ברן, אבל בברן דאגו ליצור תשתיות אופניים מתאימות, אין פלא, אם כן, ששיעור התושבים שמתניידים שם באופניים הוא כ-15 אחוז. לפני כמה שבועות השתתפתי בפעילות של סיורים והרצאות בירושלים ביחד עם חברים מיחידת המילואים. הייתי הירושלמי היחיד והגעתי לנקודת המפגש באופניים. כאשר ראו אותי התגובות שקיבלתי היו בסגנון של "איך אפשר לרכוב באופניים בירושלים עם כל העליות בעיר?". מנקודת הכינוס יצא אוטובוס לנקודה שבה התחיל הסיור הראשון, מדובר בנסיעה קצרה של כשלושה קילומטרים. אני עם האופניים הגעתי ליעד והמתנתי חצי שעה לחברים. כשהם ירדו מהאוטובוס וראו אותי מחכה בנחת הם הבינו עד כמה יעיל להתנייד באופניים. מפקד היחידה מיד הכריז שבפעם הבאה כולם יעשו כמוני.

כל אחד מאלפי רוכבי האופניים בירושלים יגיד את אותו הדבר – כל העניין עם רכיבה בעליות הוא הרגל קל ומהיר (תרתי משמע), גם פה צריך תשתיות מתאימות. ממליץ לכולם לדווש את העלייה ברחוב יפו כשאין רכבת קלה, ולחשוב אילו היה שם שביל אופניים כמה זה היה קל ונעים.

 

 

יש אמירה שלפיה, "כל עיר היא לא עיר אופניים עד שמתברר שהיא כן". כך היה באמסטרדם, שעד שנות ה-70 לא היתה עיר אופניים, וכאשר היו מחשבות על כך חלק מהתושבים התנגד.

הלוואי שבקרוב השינוי יתבצע גם אצלנו, כדי שזה יקרה מהר יותר, כולכם מוזמנים להשתתף בפעילויות של "אופניים בשביל ירושלים" (חפשו בגוגל או בפייסבוק). ברכיבה של חודש מאי רכבנו כ-120 רוכבים ורוכבות עם אורות בעיניים ועל האופניים ברחבי העיר (בנוכחות סגן ראש העיר, אלישע פלג). רכיבת חודש יוני מתוכננת ב-9/6 נרכב בשיתוף פעולה עם מחלקת צמי"ד (צרכים מיוחדים) של העירייה. הצטרפו אלינו!


מחפשים דירת גן בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אזרח מודאג

    ירושלים כערים אחרות מתאימה לרוכבי אופניים ,רק בשבילים מסומנים ומיועדים לדו גלגליים . שומר נפשו ירחק מכלי תחבורה מסוכן שכזה שעבורו כל תאונה הינה קטלנית לניפגעים ( במיוחד להולכי רגל ) . אין ביטוח לאופניים וקןרקינט ואין מבחני נהיגה ומספרי רישוי . חייבים להתקין במקומות המועדים לתאונות בעבר (על פי ההיסטוריה שלהם) ,מצלמות ופסי הרעדה והאטה כהגנה אקטיבית . נהגים מסוכנים להוריד מהכביש ,לקנוס ולהפקיע כלי רכב .

  2. חיסכון בחיי אדם

    הורים שקונים לילדיהם דו גלגלי ושולחים אותם לכביש
    הינם חסרי אחריות ובעלי מצפון לקןי ( אחרי תאונה
    יבכו על שליחת ילדיהם לכבישים הקטלניים) .
    כל מי שרוכב על דו גלגלי "שם נפשו בכפו"….
    הכבישים בישראל הינם שדה קטל לדו גלגליים .
    רק שבילי האופניים בטוחים יחסית .

  3. ניר

    כל מילה בסלע. ירושלים מתאימה לתחבורת אופניים רק צריך תשתיות סבירות.
    If you build it they will come

  4. לראות ולקנא

    כדי לראות לאן אפשר להגיע עם עירוניות טובה, משולבת באופניים ותחבורה ציבורית יעילה אפשר לצפות בסרטונים (באנגלית) של ערוץ היוטיוב "Not Just Bikes".

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר