(צילום: באדיבות בית הקונפדרציה)
(צילום: באדיבות בית הקונפדרציה)

שירת הבקשות – חוויה רוחנית-מוזיקלית מיוחדת במינה

בית הקונפדרציה יארח השבוע את סדרת המוזיקה 'שירת הבקשות'. רוני איש רן, פייטן, חוקר מוזיקה והמנהל האומנותי של הסדרה, מסביר בטור אישי על הסדרה ועל הרעיון שמאחורי יצירתה

פורסם בתאריך: 20.6.22 08:28

כך פחות או יותר נראתה השבת של ילד מבית דתי/מסורתי בשכונת נחלאות של לפני מספר עשורים: היא נפתחה כמובן בקבלת שבת ותפילת ערבית, משם לקידוש וארוחה, אז (בחורף) ממהרים לישון כדי להתעורר ב-2:30 לפנות בוקר לשירת הבקשות המתחילה ב-3:00. בשעה 7:00 בבוקר, עם סיום הבקשות מתחילה תפילת השחרית שמסתיימת בסביבות 10:30, שוב קידוש וארוחה, וב-12:00 כבר התייצבנו בבית הכנסת ללימוד טעמי המקרא. לאחר מכן תפילת מנחה ומיד לאחריה עוברים לבית כנסת אחר לקריאת תהילים.

אחרי התהילים היו לנו איזה שעתיים של הפוגה מטירונות היחידה אליה הצטרפנו שלא מדעתנו, אותן ניצלנו למשחק סטנגה (עם אבנים שהונחו על סיפי המדרכות מבעוד מועד לפני כניסת השבת כמובן). משחקי הסטנגה היו מסתיימים כאשר ראינו את המורה שלנו למקהלה צועד אל בית הכנסת ובו ברגע מפסיקים את המשחק ונוהרים אחריו. במשך כשעה וחצי-שעתיים עד לצאת השבת למדנו פיוטים, בקשות וכמובן – מקאמים. לאחר ערבית של מוצ"ש היינו מתפזרים מותשים איש איש לביתו ולאורך השבוע כולו מצפים ומייחלים לשבת הבאה.

המיוחדת מבין כלל פעילויות השבת היתה כמובן שירת הבקשות. שירת הבקשות היא אירוע מוזיקלי הנמשך ארבע שעות ברצף, בין שלוש לפנות בוקר לשבע בבוקר. לטובת האירוע מתחלק בית הכנסת לשתי קבוצות, בראש כל קבוצה יושב הפייטן המוביל שלה והוא האחראי להובלת השירה המשותפת, לחלוקת תפקידי הסולו הרבים בין חברי קבוצתו, איש-איש על פי יכולותיו ומיומנויותיו וכן, לבחירת הסולמות המתאימים ללחנים השונים.

הדרך היחידה ללמוד את מקצוע החזן-פייטן באותן שנים עברה דרך שירת הבקשות. דרכך המקצועית החלה בגיל מאוד צעיר – בדך כלל בין 10-6 – זאת, כאשר, אביך הצביע עליך (מבלי שתבחין בכך) וסימן לראש הקבוצה שהילד כבר כשיר לשיר סולו. קטעי הסולו הרבים בשירת הבקשות מתחילים מהקל והפשוט ועד למורכב והווירטואוזי. ילד עם כישרון מוזיקלי היה עובר מסלול של משהו כמו עשר שנים, עד לביצוע הקטעים המאתגרים ביותר.

שירת הבקשות מתנהלת כולה ב'לייב' – אין לפניה חזרות, שום דבר לא נקבע מראש, אף אחד לא יודע מי ואם-בכלל ישיר איזה קטע סולו, באיזה סולמות יבחרו, וכמה ואיזה בתים יושרו מכל פיוט. הכל נקבע על ידי הפייטנים המובילים תוך כדי האירוע. אי לכך, לעיתים, עשוי מישהו – ילד או מבוגר – לקבל קטע סולו שקצת גדול למידותיו ותוך כדי שירה לסטות מהמנגינה, מהמקצב, או לשנות את הסולם. במקרה כזה אם-כן יחבור אליו הפייטן הראשי תוך כדי שירה ויחזיר אותו אל המסלול. בשבוע הבא ככל הנראה תינתן לו הזדמנות נוספת. בשירת הבקשות אם כן, רב הבלתי ידוע על הידוע, ולכן היא מתנהלת במתח תמידי. קצת כמו בספורט, כללי המשחק ידועים, השחקנים מוכרים, אך התוצאה הסופית בלתי ניתנת לחיזוי.

 

 

זה מה ששומר אותה חיה לאורך מאות שנים, זה גם מה ששומר את משכימי-הקום ערים לאורך הלילה וזה מה שגורם להם להתמיד ולהגיע מדי שבת בחורף לעיתים לאורך עשרות שנים.

עם לו"ז השבת המתואר לעיל ובמרכזו שירת הבקשות אין פלא ששכונת נחלאות הצמיחה מתוכה כל כך הרבה פייטנים וחזנים בעלי שם. רק כשבגרנו, הבנו שמבלי לשים לב גדלנו למעשה בסוג של בית ספר למוזיקה (ערבית).

בית הקונפדרציה בהנהלת אפי בניה שמח לאפשר לקהל הרחב, משכימי הבקשות ואלו שלא, לחוות, ולו במעט, את המנהג המיוחד הזה, אשר מעבר לחומרים המשובחים המבוצעים בו מציע חוויה מוזיקאלית-רוחנית סוחפת ומרוממת, וכל זאת, מבלי לצעוד באישון לילה גשום דרך ארוכה בסמטאות ירושלים.

  • הכותב הינו רוני איש רן, פייטן ירושלמי, חוקר מוזיקה והמנהל האומנותי של סדרת 'שירת הבקשות' בבית הקונפדרציה.

(סדרת שירת הבקשות בבית הקונפדרציה ובזאפה: 4 ימים של חוויה רוחנית-מוזיקלית מיוחדת במינה – שני עד חמישי, 23.6-20.6).


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר