גבעת המטוס צילומים אדם אקרמן
גבעת המטוס (צילומים: אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: חבלי הלידה הקשים של שכונת המריבה גבעת המטוס

בשנת 1991 הוצבו על רכס בדרום מזרח ירושלים כ-400 קרוואנים לטובת אכלוס זמני של עולים מאתיופיה. באותם ימים הוצב יעד של שנתיים עד להקמת מבני קבע על אותו השטח, אולם רק בשנה האחרונה, באיחור של 31 שנים, החלו בפועל העבודות. והאכלוס? אם הכל יעבור חלק, השכונה תאוכלס בשנת 2025

פורסם בתאריך: 12.8.22 09:46

למעלה מ-30 שנה עברו מאז הוקמו כ-400 קרוואנים על שטח של כ-170 דונם ברכס גבעת המטוס בדרום מזרח ירושלים. הקרוואנים, שהוצבו על הרכס בשנת 1991 נועדו כדי לקלוט את עולי אתיופיה. המטרה היתה לסייע לעולים אשר הגיעו ארצה בשני גלים – במבצע משה בשנת 1985 (6,000 עולים) ובמבצע שלמה בשנת 1991 (כ-14,000 נפש).

היעד הממשלתי שהוצב היה לפנות את הקרוואנים בתוך כשנה עד שנתיים – עד אז היו אמורים להיבנות עבור העולים בגבעת המטוס מגורי קבע. ברם, בשל התנגדות בינלאומית, חלפו שני עשורים עד שבשנת 2012, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים את התוכנית לבניית שכונת גבעת המטוס. בשלב א' הוחלט על הקמת 2,610 יחידות דיור ליהודים, על השטח שבו הוצבו הקרוואנים (170 דונם, כאמור) וכ-600 יחידות דיור לעיבוי והרחבת בית צפאפא.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


באותה שנה, 2012, נותרו במקום רק כ-40 קרוונים מאוכלסים על ידי אזרחים ישראלים, ברובם שלא מהעדה האתיופית. במקום היתה הזנחה רבה, עם בורות ומדרכות משובשות, ערמות אשפה ומפגעים רבים. הרבה האשמות הוחלפו בין חברת עמידר לבין עיריית ירושלים באשר לאחריות להזנחה. שנתיים לאחר אישור התוכנית בוועדת התכנון, בשנת 2014, התעוררה התקווה כי תחל בנייה מידית בגבעת המטוס, אולם התוכנית הוקפאה ל-8 שנים נוספות בעקבות לחץ של ארצות הברית, גרמניה ומדינות האיחוד האירופאי. הם צידדו בטיעון הפלסטיני, שרצף ישראלי מגילה להר חומה, יינתק את מזרח ירושלים ("הבירה הצפויה של פלסטין") מבית לחם ומצור באהר. הלחץ הכבד ביותר היה מצידו של נשיא ארצות הברית אובמה (שכיהן בין השנים 2017-2009) – וזאת בעיקר בקדנציה השנייה שלו. בימי ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ הוסרה ההתנגדות האמריקאית לבנייה בגבעת המטוס ופורסמו מכרזים להקמת השכונה.


מבט כללי מרמת רחל לגבעת המטוס (צילום: יוסף אנגל)

מבט כללי מרמת רחל לגבעת המטוס (צילום: יוסף אנגל)


גבעת המטוס מתנשאת לגובה 813 מטר מעל פני הים והיא נושקת בקו הירוק שלפני 1967 – ואף גולשת מעט מעברו. זוהי שכונה במיקום אסטרטגי וחיוני לביטחון ירושלים העברית, ולמעשה עתודת הקרקע רחבת הידיים האחרונה לבנייה יהודית. הקמת שכונת גבעת המטוס, היא המשך להקמתן של תריסר שכונות גדולות על שטחים שסופחו לעיר אשר שנועדו להבטיח טריטוריאלית ודמוגרפית את הרוב היהודי בעיר, ולמנוע בכך את חלוקתה של ירושלים.

תלאות הקמתה מזכירות את סיפורה של שכונת הר חומה – שבנייתה החלה ב-1997 ומונה כיום כ-25 אלף תושבים. כזכור, הר חומה הוקמה לאחר 5 שנות עתירות פלסטיניות ולחץ מדיני בינלאומי. השכונה התוססת והמתפתחת הבטיחה רצף אורבני יהודי בין ארמון הנציב לבין גילה – ומנעה גלישת העיר בית לחם ובית סחור לעבר ירושלים. בדומה, גבעת המטוס תיצור רצף יהודי בין גילה לרמת רחל ותלפיות. הרכס חולש על ציר דרך חברון – שבעבר המקראי נקרא "דרך אפרתה". הדרך קישרה בין ירושלים לבית לחם, ובמרום הגבעה הסמוכה לרמת רחל (כ-800 מטר גובה), הקימו מלכי יהודה האחרונים מצודה וארמון ששלטו על ציר מרכזי זה.


עבודות הכשרת השטח בגבעת המטוס (צילום אדם אקרמן

עבודות הכשרת השטח בגבעת המטוס (צילום אדם אקרמן)


גבעת המטוס נקראת כך על שם מטוס פוגה מגיסטר, שנפל ב-6 ביוני 1967 ששימש כלי טיס לאימון – אך בפרוץ מלחמת ששת הימים – הוא השתתף בהפצצה של מוצבים ירדניים שהיו פרוסים על גבעת המטוס ובאזור מנזר מר אליאס הסמוך. הטייס דן גבעון משער העמקים נהרג בהיותו בן 21 בלבד, והאנדרטה לזכרו היא תזכורת מתמדת לאש הירדנית העזה, שנפתחה לעבר ירושלים העברית בתחילת המלחמה.

שכונת גבעת המטוס מיועדת לאכלס למעלה מ-10 אלפים איש. עבודות הכשרת הקרקע החלו בינואר השנה. כאשר הצפי להתחלת הבנייה הוא בתחילת 2013 ואכלוס השכונה צפוי לשנת 2025. גובה הבנייה במרכז גבעת המטוס יהיה עד 12 קומות ובמורדותיו 6-4 קומות. מתוכנן מרכז מסחרי מודרני, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. השכונה תיבנה בשלבים א', ב', ג' וד'– כאשר מתוכננים להקמה בשלב האחרון לפיתוחה – בתי מלון שישקיפו על הנוף המרהיב על כל ירושלים. בעוד שהבנייה היהודית היא ברובה על שטח ממשלתי של מנהל המקרקעין – הרי הבנייה הערבית היא על אדמות פרטיות.


קטע מאמת המים העליונה בסמוך לרמת רחל (צילום: אדם אקרמן)

קטע מאמת המים העליונה בסמוך לרמת רחל (צילום: אדם אקרמן)


בנוסף להקמת גבעת המטוס, ישנן מספר תוכניות לבנייה באזור רמת רחל. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה באחרונה הקמת שכונה בין רמת רחל וצור באהר – שתיבנה במורד המשתפל לעבר הכניסה להר חומה – על שטח שגבל בקו הירוק מצד אחד וגבול אדמות הקיבוץ מצידו השני – בהיקף של 1,400 יחידות דיור. מצפון לתחנת הדלק של הקיבוץ (הסמוכה לדרך חברון) ושמתחת למצפה יאיר שבמרום הקיבוץ (הצופה על גבעת המטוס) – ישנם כיום שלושה בתים ישנים. במקומם ייבנו 650 יחידות דיור ב-6 מגדלים (המקום יקרא פרויקט "אמת המים"). ליד הכניסה לקיבוץ בצידו המזרחי, מדרום לרחוב אשר ויינר, תקום שכונה עם 450 יחידות דיור ושני בתי ספר (לצורך זה יילקחו מהקיבוץ 57 דונם של מטעים).

 

 

עוד כוללת התוכנית הקמת גן ארכיאולוגי פתוח לשימור השרידים שהתגלו במקום, בעיקר מתקופת בית שני. האתר כולו נפגע מבניית הביצורים ותעלות הקשר שהקימו הירדנים. אך בעבודות הצלה ארכיאולוגיות שהתקיימו על ידי רשות העתיקות ב-1990, עם הקמת הקרוונים בשטח וכעת (2022-2021), הוכח כי גבעת המטוס עשירה בממצאים ארכיאולוגים. במקום ישנם שרידי מחצבות גדולות מתקופות היסטוריות שונות כגון כבשן סיד, מערות קבורה תת קרקעיות ומתקנים חקלאים מהתקופה הרומית, הביזנטית והממלוכית. גולת הכותרת של הארכיאולוג רותם כהן, החופר כעת בשטח, היא גילוי עשרות מטרים מתוואי אמת המים העליונה, שהובילה מים לירושלים בימי בית שני. דפנותיה המטויחות של האמה התגלו על מדרונותיה המערביים והצפוניים של גבעת המטוס.


סימון השטח לבנייה (צילום: אדם אקרמן)

סימון השטח לבנייה (צילום: אדם אקרמן)


מול גבעת המטוס, בעת הרחבת כביש דרך חברון, נתגלו בשנת 1993 שרידי כנסיית קתיסמה ("המושב") הביזנטית. כנסייה זו, הידועה בצורתה המתומנת, נבנתה סביב שנת 456 לספירה ונעלמה מסיבה לא ברורה במאה ה-11. במשך 500 שנות קיומה היא נחשבה למפוארת וליעד חשוב לעולי הרגל הנוצרים, מכיוון שנבנתה לפי האמונה סביב הסלע שזוהה כמקום מנוחה של מרים בהריונה, בדרכה לבית לחם. כדאי מאוד לחצות את הכביש – שרידי הכנסייה משתרעים על שטח של מספר דונמים וריצפת הפסיפס שובת עין ביופייה ובעיטוריה, ונחשבת מהיפות שהתגלו בירושלים. אמנם הפסיפסים כוסו בשכבת עפר להגן עליהם, והכנסייה היוונית אורתודוקסית מתכננת מזה שנים לבנות מעליהם קפלה מקורה להתכנסות צליינים ולתפילות, אך בינתיים התוכנית לא מומשה. הרוחות ופגעי טבע חשפו קטעים מהפסיפסים, כך שניתן ליהנות מיופים.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים"ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".

האנדרטה לזכר הטייס שהופל בגבעת המטוס (צילום: אדם אקרמן)

האנדרטה לזכר הטייס שהופל בגבעת המטוס (צילום: אדם אקרמן)


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר