פסל הסובלנות בארמון הנציב (צילומים: אדם אקרמן)
פסל הסובלנות בארמון הנציב (צילומים: אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: סיפורו של פסל הסובלנות בטיילת ארמון הנציב

על רכס ארמון הנציב, בהמשך לטיילת גולדמן וסמוך לתצפית "אברהם אבינו", נמצא גן ופסל הסובלנות, שהוקם במטרה לקדם את הדו קיום והשלום בסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת תהליך התקרבות של שני העמים

פורסם בתאריך: 27.8.22 12:55

לנוף ירושלים נוסף פסל מרשים ויומרני, שהעובר על ידו מתרשם ממנו, אך מעלה חיוך ספקני, כאשר הוא לומד את שמו. על רכס ארמון הנציב, בהמשך לטיילת גולדמן וסמוך לתצפית "אברהם אבינו" המשקיפה על כל ירושלים, נמצא גן ופסל הסובלנות. פסל הברונזה, אשר מתנשא לגובה 17 מטר, מורכב משני חצאים של עמוד מבוקע ושבור, שבמרכזו עולה וצומח עץ זית. ענפיו של העץ ועליו המוזהבים, נראים כמנסים לאחות את השבר ולקרב את שני החצאים. הענפים תומכים בכדור מוזהב עטוף הילה, המסמל את הסובלנות.

הפסל נתרם על ידי אלכסנדר גודז'באטי (Gudzowaty), איש עסקים פולני, במטרה לקדם את הדו-קיום, הסובלנות והשלום בסכסוך הישראלי-פלסטיני. איש אינו יודע מתי יתאחדו שני החצאים – ואם בכלל, אך הקמת הפסל נועדה באופן סימבולי לזרז את התהליך של התקרבות בין שני העמים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בחירת המקום להקמת הפסל היא סמלית – סמוך למטה האו"ם, על קו התפר בין הכפר הערבי ג'בל מוכבר לבין שכונות ארמון הנציב ונוף ציון (הנמצאת בסמיכות לטיילת ארמון הנציב ואל מול נוף עוצר נשימה לעבר חומות ירושלים). גן הסובלנות נמצא בהמשך לטיילות שרובר, האז וגולדמן – שמכל אחת מהו תצפית נהדרת לעבר ירושלים. באזור הפסל שבמעלה הגן, מתעצמת עדיין העוינות וההפרדה בין שני העמים – הרעיון של הסובלנות נראה כאן כאוטופיה. ברם, הכדור המוזהב נראה מקסים, בעיקר בנפול עליו קרני השמש. הפסל נבנה על גבעה מלאכותית בגובה 5 מ'. העובדה שהוא בנוי על רכס בולט, ומבין ענפיו המוזהבים נשקף הר הבית והגן הנטוע סביבו המטופח להפליא – יוצרים אתר שכדאי לבקר בו.


פסל הסובלנות בארמון הנציב (צילום: אדם אקרמן)

פסל הסובלנות בארמון הנציב (צילום: אדם אקרמן)


כאשר מתקרבים לגן, מבחינים בפתחו באבן ענקית, שחרוטה עליה כתובת בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית, המסבירה את הרעיון של התורם הפולני. הכתובת מדגישה את חשיבות הצורך בסובלנות, המאפשרת דו-קיום, כשבין השאר כתוב: "זה הכרח בסיסי של אנשים מתרבות שונה ובעלי גישות ואמונות שונות להתפתח ולשגשג. סובלנות, הבנה וקבלה של האחר הם הבסיס האוניברסאלי לשוויון ואמונה. כולנו יודעים כי הסובלנות נחוצה, אך לעתים שוכחים אותה בחיי היומיום. יכולתה של חברה להיות סובלנית משפיעה על התרבות במדינה, וחתירה אל הסובלנות תאפשר לנו להעפיל אל הפסגה". גודז'באטי הצליח עד כה במטרה אחת: משפחות ערביות ויהודיות מגיעות בעיקר בסופי שבוע לגן הסובלנות, ומטפסות יחדיו במעלה הגבעה כדי להשקיף ממנה לעבר העיר הקדושה לכולם ולהצטלם עם הפסל המרשים.


אבני ציון של ערים בפולין בסמוך לפסל הסובלנות (צילום: אדם אקרמן)

אבני ציון של ערים בפולין בסמוך לפסל הסובלנות (צילום: אדם אקרמן)


התורם להקמת הפסל, גודזב'אטי, יליד העיר לודז' בפולין, היה אחד מעשירי מדינה זו ובעל השפעה רבה על כלכלתה. הוא תרם כמיליון וחצי דולר לפיתוח הגן והפסל. הפסל עוצב על ידי האמן הפולני צ'סלב דז'וויגאי (Dzwigai), שלצורך הקמתו ביקר מספר פעמים בירושלים. דז'וויגאי הכין את הפסל בפולין, וזה הובא ארצה באוניה מפורק לחלקים, והורכב על ידי אנשי מקצוע בפיקוחו הצמוד של האמן. דז'וויגאי, בנוסף להיותו פסל ואמן, הוא מרצה לתיאולוגיה באקדמיה בקרקוב. הוא עיצב פסלים רבים ברחבי העולם. גן הסובלנות הציבורי סביב הפסל תוכנן על ידי האדריכל שלמה אהרונסון, מתכנן הטיילות באזור. במעלה הרכס שהפסל ניצב עליו, נמצאים שלוש אבני-ציון, מסותתות בצורת לוחות אבן, עם שמות ערים בפולין שראשיהן ביקרו במקום. בהדרגה הופך המקום ל"פינה פולנית" בירושלים, שמבקרים מפולין מופתעים לגלותה. האתר כולו מהווה חלק ממסלול מעגלי, המשתלב ברצף הטיילות הקיימות במקום, ואף השלמה לסיור הליכה נהדר, המתחיל בכניסה לטיילת שרובר בשכונת אבו טור – ומסתיים בתצפית "אברהם אבינו" (הנמצאת כ-100 מטר מדרום לפסל הסובלנות עם תצפית פנורמית על כל העיר העתיקה והר הבית).

 

 

פסל הסובלנות נחנך לפני 14 שנים – ב-15 בספטמבר 2008, במעמד נשיא פולין לשעבר, לך ואלנסה, ובהשתתפות כחמישים ראשי ערים מכל העולם, אשר שהו אז בירושלים במסגרת כנס ערים בינלאומי. גובהו המתוכנן של הפסל היה תחילה 26 מ' אך לאור טענות הגופים הירוקים, כי גובה זה ישפיע על הנוף, הוחלט להנמיך אותו. שנה לאחר הקמתה של האנדרטה, בעת סופה חורפית, הרוחות העזות הנושבות במקום גרמו לניתוק ופזור חלק מענפי הזית המחוברים אליו. העלים נאספו במסירות רבה על ידי עובדים ממנהלת שכונת ארמון הנציב וחוברו בקפידה ובחוזק רב מחדש. בקרבת הגן עומד להיבנות "קיר הסובלנות" – עליו יהיו חקוקים שמות של ערים וגופים מרחבי העולם שיביעו הזדהות עם רעיון הסובלנות.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים"ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".

מחפשים את דירת החלומות בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר