המלך צ'ארלס השלישי, כנסיית מגדלנה בהר הזיתים (צילומים: The White House מתוך ויקפדיה, אדם אקרמן)
המלך צ'ארלס השלישי, כנסיית מגדלנה בהר הזיתים (צילומים: The White House מתוך ויקפדיה, אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: המלך צ'ארלס והקשר האמיץ שלו לירושלים

למלך צ'ארלס השלישי, אשר הוכתר בסוף השבוע שעבר למלך אנגליה והממלכה המאוחדת, קשר אמיץ וחם לישראל. בעוד שאמו, המלכה אליזבט, לא ביקרה בישראל ולו פעם אחת ב-70 שנות מלכותה – המלך צ'ארלס ביקר בארץ שלוש פעמים וסיכוי סביר שהוא יהיה המלך האנגלי הראשון שמגיע לביקור רשמי בירושלים

פורסם בתאריך: 17.9.22 11:45

בשבוע האחרון הומלך באנגליה מלך חדש – המלך צ'ארלס השלישי. עוד לפני המלכתו, במהלך 74 שנות חייו, המלך צ'ארלס (אז עוד הנסיך צ'ארלס) הוא בן המלוכה הבריטי שביקר הכי הרבה פעמים בישראל. בכל ביקור הוא הקפיד לפקוד את קבריהן של סבתו, הנסיכה אליס ושל דודתה הנסיכה יליזבטה (אליזבט), שהיתה אשתו של הנסיך סרגיי רומנוב (אחיו של הצאר אלכסנדר השלישי). שתיהן קבורות בכנסיית מריה מגדלנה במורדות המערביים של הר הזיתים – מהמבנים הבולטים ביופיים בירושלים – בעלת שבעה "בצלים" מוזהבים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המלך צ'ארלס השלישי, שנולד בשנת הקמת המדינה (1948) – ערך עד כה שני ביקורים פרטיים בארץ: כאשר השתתף בהלוויותיהם של יצחק רבין (1995) ושמעון פרס (2016), וקיים ביקור רשמי בינואר 2020 לרגל כנס השואה הבינלאומי שנערך ב"יד ושם". לעומתו, אמו המלכה אליזבט שהלכה בסוף השבוע שעבר לעולמה, לא ביקרה אף פעם בישראל. בעלה הנסיך פיליפ היה הראשון שערך ביקור לא רשמי בארץ ב-1994 ועלה לקבר אמו אליס בירושלים. בנו של צ'ארלס, הנסיך ויליאם, היה הראשון מאנשי המלוכה הבריטים שקיים ביקור רשמי ב-2018, וגם הוא פקד את קבר הסבתא רבא שלו ואחייניתה. המלך צ'ארלס השלישי הנודע ביחסו החם כלפי הקהילה היהודית באנגליה, הוא בעל מחויבות אישית עמוקה למלחמה באנטישמיות, ומתנגד איתן ליוזמות של החרם האנטי-ישראליות (BDS) וישנו סיכוי לא מבוטל שהוא יהיה המלך הבריטי הראשון שיקיים ביקור רשמי בישראל.

כנסיית מריה מגדלנה הוקמה בשנת 1888, על שטח של 11 דונם שאותו רכש אלכסנדר השלישי במורדות רכס הר הזיתים. כנסייה זו נקשרת בשמה של אישה אצילית ומלאת חסד. אישה זו יליזבטה פיודורובנה, השתתפה בטקס חנוכתה בשנת 1888, ואף קבורה בתוכה לפי משאלתה. גופתה החנוטה, הטבולה בדבש וביסמין, הובאה למקום בשנת 1919 יחד עם גופת בת לוויתה המסורה הנזירה ברברה. סרגיי רומנוב, אחיו של הצאר אלכסנדר השלישי ובנו של הצאר אלכסנדר השני, היה מושל מוסקבה ושימש כנשיא "החברה האורתודוקסית הארץ-ישראלית הרוסית". מתחם סרגיי במגרש הרוסים נקרא על שמו. אחרי שנרצח ב-1905 בצאתו מהקרמלין על ידי מהפכן סוציאליסט, יליזבטה היתה לראשת החברה שבראשה עמד בעלה, שקידמה את ההשפעה הדתית והבנייה הרוסית בירושלים.


המלך צ'ארלס השלישי (צילום: The White House מתוך ויקפדיה)

המלך צ'ארלס השלישי (צילום: The White House מתוך ויקפדיה)


יליזבטה נולדה כאליזבט בשנת 1864. היא היתה נכדתה של המלכה הבריטית ויקטוריה. היא נישאה בנישואים פוליטיים לנסיך סרגיי, שינתה את שמה ליליזבטה והצטרפה לכנסייה הרוסית-אורתודוקסית. בשנת 1888 היא הגיעה עם בעלה לירושלים והשניים התאכסנו בבית סרגיי. היה זה מפגשה הראשון עם ירושלים. כאשר עלתה להר הזיתים ולמראה הנוף הנשקף ממנו, היתה לה "התגלות" רוחנית. יליזבטה החליטה שתחלק את חייה בין שתי ערים – מוסקבה וירושלים. בשנת 1890 היא הגיעה לעין כרם, מקום הולדתו של יוחנן המטביל, דמות שהעניקה לה השראה רבה, היא התגוררה במנזר "מוסקוביה" שנבנה ב-1871, נהנתה מאד מהאווירה הפסטורלית ונשארה במקום שנתיים בחברת הנזירות. בתקופה זו, מאחר וכיהנה גם כפטרונית האגודה לאומנות הרוסית, היא דאגה להביא לכנסיית מריה מגדלנה שניים מגדולי הציירים הרוסים – סרגי איוונוב ווסילי ורשצ'אגין, שקישטו את הכנסייה במספר ציורים מרשימים השמורים בה עד היום.


יליזבטה - בת דודה רחוקה של המלך צ'ארלס (צילום: מתוך ויקפדיה)

יליזבטה – בת דודה רחוקה של המלך צ'ארלס (צילום: מתוך ויקפדיה)


מיום רצח בעלה לנגד עיניה, יליזבטה גזרה על עצמה את שבועת הנזירות והקדישה את זמנה לעזרת חולים ופצועים והקמת בתי חולים. בשלהי שנת 1905 חזרה לעין כרם ונרתמה לבניית כנסייה לזכר בעלה מעל המתחם מוסקוביה, שתהיה היפה בכנסיות העיר. תשע שנים נמשכה הבנייה, אך טרם השלמת המבנה, פרצה מלחמת העולם הראשונה, יליזבטה החליטה לחזור למוסקבה ולסייע לבני עמה. היא עמדה בראש ארגון הצלב האדום הרוסי. בקיץ 1918 תפסו המהפכנים והבולשביקים את הצאר ניקולאי השני וכל משפחתו, כינסו אותם במכרה מבודד בהרי אורל, זאת על מנת להוציאם להורג. קודם לכן, הם הציעו ליליזבטה לעזוב את הארץ ולחזור ללונדון, אך היא סירבה לכך. היא נורתה עם ברברה ועם יתר בני המשפחה. גופות ההרוגים נתגלו על ידי הצבא הלבן הנסוג, ונקברו בקתדרלה סמוכה, גופות שתי הנשים יליזבטה וברברה, חולצו מהקתדרלה בידי חסידיהם, נחנטו והוברחו לסין, משם נשלחו הגופות בארונות עץ, באוניה לפורט סעיד, ולבסוף ב-1920 הגיעו לקבורה בקריפטה מתחת לכנסיית מריה מגדלנה. כאשר התברר ב-1981 שגופן השתמר היטב, הן הוכרזו כקדושות והוכנסו לארונות קבורה משיש לבן אשר הוצבו במרכז הכנסייה.


כנסיית מגדלנה בהר הזיתים (צילום: אדם אקרמן)

כנסיית מגדלנה בהר הזיתים (צילום: אדם אקרמן)


המבנה הענק שהחלה יליזבטה להקים בעין כרם, שנותר ללא גג, זכה לשם "הכנסייה הלא גמורה". רק באיחור של 95 שנה, בשנת 2006, נחנכה הכנסייה הנטושה. ראשי הכנסייה הפרובוסלבית בארץ, השיגו את ההיתרים הדרושים ובתיווכו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון ובהתערבות הנשיא ולדימיר פוטין ותורמים שגויסו ברוסיה, שופצה הכנסייה בפאר רב. מעליה הוקמו ארבעה מגדלים עם כיפות מוזהבות ועליהם צלבי זהב, בסגנון אלו המעטרים את מבנה מריה מגדלנה. כיום הכניסה לכנסייה היא דרך בית החולים הדסה.


קברה של הנסיכה אליס, סבתו של המלך צ'ארלס, בקריפטה של כנסיית מגדלנה (צילום: אדם אקרמן)

קברה של הנסיכה אליס, סבתו של המלך צ'ארלס, בקריפטה של כנסיית מגדלנה (צילום: אדם אקרמן)


לקריפטה שהתפנתה בכנסיית מריה מגדלנה, לאחר העלאת גופותיהן החנוטות של יליזבטה וברברה – הועלו בשנת 1988 עצמותיה של הנסיכה אליס – נינתה של המלכה ויקטוריה. אליס שנולדה בשנת 1885, נישאה בשנת 1903 לנסיך אנדראס, בנו של מלך יוון, ג'ורג' הראשון. ביוון נולדו לזוג ארבע בנות והבן פיליפ, שהיה לבעלה של מלכת אנגליה המנוחה, אליזבט השנייה. אליס הצטרפה לכנסייה היוונית אורתודוכסית והחלה להתמסר למעשי צדקה רבים. אחרי מפלת יוון לצבא הטורקי ב-1922, אליס ובעלה עברו לצרפת. בשנת 1938 היא חזרה בגפה לאתונה. במהלך מלחמת העולם השנייה, אליס פעלה להצלת משפחות יהודיות ואף החביאה אחדות מהן בביתה. היא הוכרזה כחסידת אומות עולם ושניים מילדיה, בהם הנסיך פיליפ, הגיעו ב-1994 לטקס ביד ושם לקבל את התואר. בסיומו הם עלו להתייחד ליד קברה בכנסיה מריה מגדלנה.

 

 

אליס חזרה לאנגליה ב-1947 על מנת להשתתף בחתונת בנה עם אליזבט ב-1953. היא לקחה חלק בטקס ההכתרה של כלתה למלכה, והפתיעה את כל הנוכחים כאשר לבשה בגדי נזירה. לאחר המהפכה הצבאית ביוון ב-1967 אליס הוזמנה על ידי בנה וכלתה המלכה לגור בארמון בקינגהאם. אליס נפטרה ב-1969 ונקברה באחוזת קבר משפחתית בכנסייה שבארמון ווינזדור. לפי בקשתה, במלאת מאה שנה להקמתה של כנסיית מריה מגדלנה, הועברו עצמותיה לקבורה לצד דודתה הנערצת, יליזבטה פיודורובנה בירושלים.

שתי הנשים היו מופת למעורבות למען פשוטי העם, להתנהגות פשוטה ונתינה לזולת. נראה כי המלך צ'ארלס ירש תכונות תרומיות אלו כיאה למסורת משפחתו. כך למשל, בשנת 2002, בעת ביקורו בקראקוב בפולין, הוא נחרד ממצבם הקשה של ניצולי השואה ושרידי הקהילה היהודית במקום. צ'ארלס החליט להעניק מימון נכבד לפתיחת מרכז לקהילה היהודית בעיר, שיסייע לנזקקים. בשנת 2008 נחנך המרכז בנוכחותו ואשתו השנייה קאמילה. הוא גם הזמין ורכש לאוסף האמנות המלכותי שבעה ציורי דיוקנאות של ניצולי שואה, כדי שזכרם של הניצולים יישמר גם לאחר מותם.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים"ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר