קתדרלת סנט ג'ורג (צילומים: אדם אקרמן)
קתדרלת סנט ג'ורג (צילומים: אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: קתדרלת סנט-ג'ורג' – שכיית חמדה אירופאית במזרח ירושלים

קרן ירושלים והמזרח, שהקים הבישוף בליית' בסוף המאה ה-19, רכשה ובנתה את הקתדרלה, שביקור בה מעניק תחושה של מתחם אירופאי מרשים מימי הביניים. אולם הכנסייה בולט בפשטותו אך גם מקרין אצילות, יופי ותרבות

פורסם בתאריך: 31.12.22 10:59

קתדרלת סנט ג'ורג', שממוקמת בדרך שכם 20, היא שכיית חמדה שביקור בה ובגן המטופח הצמוד לה, מעניקים תחושה של מתחם אירופאי מרשים מימי הביניים. הבניין בנוי במתכונת קולג', שנלקח כביכול הישר מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה, ונשתל בירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המתחם נחנך בשנת 1898, והוא מוקף חומה. במתחם כנסייה מפוארת, בית הבישוף האנגליקני ובית הכמרים, בניין ספרייה ואכסניה עם בית קפה הטובל בתוך גן. המכלול הוקם על ידי הבישוף בליית', שהגיע לירושלים ב-1887, כנציג הכנסייה האנגליקנית בירושלים והמזרח. הוא הקים קרן מיוחדת לשם בנייתו ("קרן ירושלים והמזרח") שגייסה כספים באנגליה להקמתו. מטרת הקתדרלה מאז הקמתה ועד היום היא לשמש מוסד להכשרת אנשי דת אנגליקניים לפעילות מסיונרית – בעיקר בקרב נערים ונערות ערבים.

הקרן שהקים הבישוף בליית' רכשה את השטח מצפון לשער שכם ב-1893 וכל המבנים – כולל מגדל הפעמונים, תוכננו על ידי האדריכל הבריטי ג'ורג' ג'פרי. הוא עיצב אותה בסגנון גותי-אנגלי טיפוסי למאות ה-14 וה-15 של קולג'ים, שנבנו בערים אוניברסיטאות באנגליה. המכלול דומה במיוחד לזה של הניו קולג' שנבנה ב-1379 באוקספורד.


כנסיית הקתדרלה הבריטית (צילום: אדם אקרמן)

כנסיית הקתדרלה הבריטית (צילום: אדם אקרמן)


כאשר נכנסים במבנה שער הכניסה הראשית, מתרשמים מהחצר המוקפת בארכדת קשתות, העשויה פתחים מעוטרים בשכבה דמוית תחרה, ומגולפת מאבן ושיש. במרכז החצר ניצב עמוד אבן ועליו כותרת ביזנטית שנתגלתה בסמוך לירושלים. מגדל הפעמונים, שגובהו 33 מטר, הוא בעל צורה מרובעת עם ארבעה מגדלונים. בנייתו הושלמה רק בשנת 1912 והוא נבנה בנפרד, ומאחוריו הכנסייה, זאת על מנת למזער את הנזק שיגרם למבנים במקרה של רעידת אדמה. שיקול זה הצדיק את עצמו, כי רעידת האדמה שהיתה בעיר ב-1927, אשר גרמה נזקים רציניים למבנה אוגוסטה ויקטוריה, כנסיית הקבר ומסגד אל-אקצה – פסחה על הקתדרלה והמגדל. בראש מגדל הכניסה הראשית, נמצאת שבשבת כיוון הרוח, כמו במבנים גותיים רבים בקולג'ים אוניברסיטאיים באנגליה.


החצר הפנימית בקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)

החצר הפנימית בקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)


אולם הכנסייה מדהים ביופיו ומקרין אצילות, יופי ותרבות. הוא בולט בפשטותו, אין בו פסלים או איקונות ואין בו תאי ווידוי, כנהגו אצל האנגליקניים. ישנם עיטורי עץ מסוגננים דמויי הכתר הבריטי וכריות רקומות על המושבים, עם סמלי המשפחות שמוצאן בערים שונות באנגליה. קהילות אנגליות מכל רחבי העולם, תרמו אף הן כריות רקומות עם סמליהן. בולט העוגב הענק, הגג המצופה עץ ושני אגני טבילה – שמעולם לא נעשה בהן שימוש (ההטבלה במידת הצורך, נעשית מחוץ לגבולות המדינה) – אחד עשוי משיש – והשני מעץ. מתנת המלכה ויקטוריה. בין הכנסייה למקום המקהלה, ולבין שאר האולם, ישנו סורג בסגנון גותי, שעשוי אבן ושיש בחלקיו התחתונים, והוא מעוטר בעיטורי עץ נהדרים בחלקו העליון. בניית הסורג נועדה להפריד בין המקום בו מתנהל הטקס הדתי, לבין החלק בו נמצאים המתפללים. המרים עיניו כלפי מעלה, מתרשם מהחלונות הקמורים והארוכים, שחלקם צבעוניים, כאשר החלון הגדול והמרהיב עין ביותר נמצא באפסיס שבמזרח הכנסייה, מעל המזבח המרכזי.


העוגב בכנסיית הקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)

העוגב בכנסיית הקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)


אורכה של הקתדרלה כ-40 מטרים ורוחבה כ-12 מטר, וההליכה על גבי השטיח האדום, למקום המזבח ומושב הבישוף – וקימורי התקרה העשויות מפסי עץ צולב – משרים אווירה ייחודית. בחגיגיות רבה מצטיין הטקס בחג המולד, כאשר הכמרים והבישוף בבגדים מסורתיים, צועדים על השטיח בין מושבי המתפללים, והמקהלה והעוגב משמיעים מזמורי חג.

 

 

עבור המטייל הישראלי מעניין יהיה לראות תלוי על הקיר הצפוני – בסמוך לבימה – את סמל הממלכה הבריטית המוזהב. ביומו האחרון בירושלים (יום הכרזת המדינה), הפקיד סר אלן קנינגהם – הנציב הבריטי העליון האחרון – את סמל המנדט בקתדרלה. מתחתיו ישנה כתובת המספרת כי בתקופת המנדט, הסמל היה תלוי בארמון הנציב וב-14 במאי 1948, הועבר לקתדרלה למשמרת. כס הבישוף, ולפניו הדוכן המגולף והמסוגנן מעץ, ניתן לכנסייה בשנת 1898 – כמתנת הארכיבישוף מקנטנברי. כל הבישופים של הקתדרלה עד 1976, היו בריטים, אך מאז היו כבר מספר בישופים ערבים-נוצרים, כולל הנוכחי.


פנים הקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)

פנים הקתדרלה (צילום: אדם אקרמן)


צפונית לחצר הכנסייה נמצא אגף בית הארחה והגן עם מזרקה – ובו פזורות פינות ישיבה נעימות וקסומות. לאחר השלמת מכלול הקולז' ב-1912, נבנו מולו, על דרך שכם מעון סינט מרי ליתומות ובית ספר לנערות. כמו כן נבנה בית ספר סינט ג'ורג' לנערים ובית ספר לנערי מקהלה.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים"ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".

מחפשים דירת 3 חדרים במערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר