צעדת הסטודנטים בדרך לקריית הממשלה (צילום: איתמר כרמון-חדשות כל העולם)
מחאת הסטודנטים, השבוע (צילום: איתמר כרמון-חדשות כל העולם)

דעה | "אני לא פראייר" – כך הקרע בין תומכי הרפורמה לבין המתנגדים למהפכה מתעצם

רבים מתושבי ישראל לא תמיד מבינים מהי אותה רפורמה משפטית, ולבטח לא בקיא בסעיפי החקיקה השונים. הבעיה הגדולה היא שכמעט כולם מסרבים להקשיב לזולת כדי לא לצאת פראיירים. אם כך זה יימשך ולא תהיה הידברות כנה ואמיתית - כולנו נפסיד | טור דעה

פורסם בתאריך: 18.3.23 19:27

נתקלתי השבוע במכר חובש כיפה שהתעניין בדעתי על הרפורמה המשפטית (השם המכובס של המהפכה המשפטית). השבתי שאני מתנגד, ולפני שהספקתי להסביר מדוע אני מתנגד, הוא קטע אותי והטיח בלגלוג: "מה – אתה שמאלני? אני לא מאמין עליך. פעם דווקא הערכתי אותך".

הוא המשיך והתגאה שהוא ימני, וכששאלתי "מה זה בעצם ימין? ומה בדיוק הקשר בין הימין לבין תמיכה ברפורמה?", הוא נותר לא מענה. המתסכל הוא שזה גם לא עניין אותו באמת. כאשר ניסיתי, כאלטרנטיבה, להסביר לו מדוע השינויים המוצעים מעוררים חרדה כבדה בקרב המתנגדים, כמו גם את הנזק החמור שהיא כבר גרמה לחברה, הוא שוב קטע אותי בביטול. לא היה לו שום רצון להקשיב. מבחינתו הרפורמה אמורה לקדם אג'נדות דתיות (לדעתי – כפייה דתית לכל דבר ועניין), ומכאן שהוא תומך בה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


סוג אחר של תומכי הרפורמה הם אנשי הימין שתומכים ברעיון "ארץ ישראל השלמה". הם מצפים שבמסגרת הרפורמה יחוקקו חוקים שירחיבו ויעמיקו את האחיזה בכמה שיותר משטחי יהודה ושומרון.

מבחינתם, וכלשונו של השר שלמה קרעי, "לעזאזל" המחיר שתשלם החברה הישראלית. מבחינתם "יהיה בסדר, בעזרת השם".

תומכים אחרים ברפורמה המשפטית הם בוחרי ליכוד מושבעים – אלה תומכים בצורה עיוורת במנהיג בנימין נתניהו, בהערצה שמגיעה כדי סגידה לו. הם אפילו לא רוצים לשמוע מדוע הרפורמה נועדה לחלץ אותו ממשפטו וגם להנציח לעד את שלטונו. הם כבר קבעו שהתיקים (1,000, 2,000, 4,000) נגדו קרסו.

חלק מאותם אנשי ליכוד מתנגדים מוסרית למינוי של אריה דרעי לשר בממשלה, אבל הם ממשיכים לתמוך ברפורמה שאחת מהמטרות המוצהרות שלה היא להחזירו לתפקיד השר. חלקם מתנגדים להשתמטות מצה"ל, אבל הם עדיין תומכים ברפורמה שנועדה להכשיר את פסקת ההתגברות ולמסד את ההשתמטות.

כך התחברו להם סוגים שונים של תומכי הרפורמה, שכל אחד מיעוט בפני עצמו, בהתחברות טקטית לרוב, כשהמטרה שלהם היא "תן לי – ואתן לך". מחוללי הרפורמה כבר החלו להפגיז בשורה ארוכה של חוקים, שנועדו לשרת את האינטרסים של אותם מיעוטים המרכיבים את הקואליציה. הם מבינים שבג"ץ – ככל שהוא עושה תפקידו כמגן החברה והמדינה מפני עריצות שלטונית – לא יהסס לפסול את החוקים האלה, אחד אחרי השני. כדי למנוע זאת, השלד של המהפכה הוא, שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים באופן שיתמנו בבית המשפט העליון שופטים שלא יפסלו חוקים נוראיים אלה, ובמקביל "פסקת התגברות" שתמנע פסילתם של חוקים כאלה, אם בכל זאת בג"ץ (והדעת נותנת ששופטי העליון יפעלו כל אחד על פי צו מצפונם) יפסול את החוקים.

 

 

מול אלה עומדים מאות אלפי מפגינים שממש חרדים מפני השינויים שאותה רפורמה (מכבסת מילים, כאמור) תחולל במדינה. רובם אמנם חילוניים וגם מתנגדי הרעיון של ארץ ישראל השלמה, אך יותר ויותר מתברר שבתוכם גם דתיים וגם בעלי אידיאולוגיה ימנית. אלה רואים ברפורמה ובתוצאותיה כמזיקה לחברה הישראלית וגם לאינטרסים של מדינת ישראל בעולם. לשיטתם נזקה גדול מכל "תועלת" שתצמיח, בין לדתי ובין לימני וגם לתומכי הליכוד. מבחינת המתנגדים, החוקים שמתכננת קואליציית 'הרוב' עתידים לשנות את הצביון של החברה ושל המדינה. את זה – אין כל סיכוי שמתנגדי הרפורמה יסכימו לו. מבחינתם זו "הפיכה שלטונית", דהיינו הפיכת מדינת ישראל, הלכה למעשה, לדיקטטורה.

תומכי הרפורמה, שתמיכתם בה מבוססת על תפיסת עולם ו/או דת, לא מוכנים לגלות סובלנות כלפי כל מי שעלול למנוע השגת המטרות שלהם. הם אפילו לא רוצים לשמוע מה תהיה התוצאה הקשה של חוקים אלה, לא רק על המדינה בכלל, אלא עליהם ועל ילדיהם בפרט. כאשר מנסים מתנגדי המהפכה להסביר, אלה פשוט מתפרצים ולא מאפשרים להסביר. הם חוששים שאפילו אם רק יקשיבו, הם אולי ישתכנעו ואז הם יהיו חוטאים. זוהי, אגב, הסיבה לכך שרבנים מתנגדים ללימודי ליבה ולחשיפת הצעירים החרדים לאינטרנט. החשש שלהם הוא, שהצעירים ילמדו משהו על העולם הגדול ואז "יתפתו" חלילה.

בצד זה פתחה גם טינה עזה כלפי מתנגדי המהפכה, שבאה לידי ביטוי בהתבטאויות קשות. לשיטתם כל המתנגדים למהפכה, שבתוכם, כאמור, אנשי ימין, בוחרי ליכוד וגם דתיים, הם "שמאלנים", הם אלה ה"אנרכיסטים" ואפילו "בוגדים". העובדה שחלקם הגדול הם מטובי בניה של הארץ האהובה על כולנו, כאלה שמסרו נפשם עבור המדינה ואלה שמממנים את כלל החברה, ממש לא מטרידה אותם. דווקא אלה שלא שירתו ולא מוכנים לעבוד לפרנסתם, מגדפים בחוצפה שאין כדוגמתה את אלה שעליהם הם נשענים. אני רוצה להזכיר שדווקא אותם 'שמאלנים' (הם כאמור לא) הם משלמי המיסים, אותם 'שמאלנים' הם אלה שהגנו על המדינה.

בשבוע האחרון הוצעו כמה וכמה מתווים של פשרה. קשה לי להבין על איזו פשרה מדובר. כרגע נראה שהצדדים די מתבצרים בעמדתם. מחוללי הרפורמה ממשיכים עם החוקים המוטרפים ומצד שני המתנגדים מסבירים למה הם לא יהיו מוכנים לקבל שינויים באופייה הדמוקרטי של ישראל.

אבל כדאי לנסות בכל זאת להגיע לפשרה כלשהי, צריך פשוט להקשיב ולנסות להבין זה את עמדת זה. לשם כך נדרשת סבלנות ובעיקר – סובלנות.

בפועל מתקיים "שיח חרשים". זה שלא שומע, קוטע את מי שמנסה להסביר בהתפרצות קולנית מתובלת, לעתים מזומנות גם בהעלבות אישיות ופוגעניות. כל זה מתרחש גם בגלל שהישראלי המצוי הוא "לא פראייר". זוהי מילה שלא קיימת בשום שפה, ולא ניתן לתרגם אותה לשום שפה. משמעה הוא "אני מבין יותר טוב" ואם, חלילה, תצליח לשנות את דעתו אזי הוא עלול "לצאת פראייר". הרי אז יצטרך להודות שטעה ובחברה הישראלית כמעט ולא תמצא מי שמוכן לומר "סליחה, טעיתי".

כך כבר נגרמו נזקים חמורים לחברה הישראלית. החשש הוא שזו כבר התפרקה באופן שלא ניתן יהיה לאחות את הקרעים. החשש הוא שהעלבונות האישיים כבר עשו את שלהם. החשש הוא שהעובדה שכולנו יהודים כבר לא יחזיק אותנו כעם אחד וכחברה ישראלית שהצליחה לשמור על המדינה.

ואם ב"יהודים" עסקינן – מה עם הערבים? איש לא מטיל ספק בשייכותם לחברה הישראלית, גם אם הם מוסלמים, אך קולם עדיין לא נשמע. זה רק עניין של זמן עד שגם הם יוציאו לידי ביטוי את עמדתם בנוגע למהפכה שעלולה לשנות ולחרב את המרקם העדין הקיים כאן. התוצאה תהיה מהומת עולם.

אין לי אלא לקוות שכל החששות האלה יתבדו. זה יקרה רק אם נקשיב באמת ונגבש עמדה רק לאחר שנבין באמת מהי כוונת מחוללי המהפכה ומנגד – את חרדת המתנגדים לה. אין זה אומר שתומכי המהפכה צריכים "להתקפל" מאמונתם. אין זה אומר שמי שמאמין בחזון "ארץ ישראל השלמה" צריך לזנוח דעתו. יתכבדו גם אלה ויתחשבו באחרים ובטובת המדינה. מנגד, אין זה אומר שמתנגדי המהפכה אמורים פתאום להסכים לאותה מהפכה, אך יואילו גם הם להקשיב לרחשי ליבם של בעלי העניין אחרים. יתכנסו כל אלה וימצאו איזון מלא וצודק בין זה לבין זה.

אם לא נעשה כך – כולנו נצא פראיירים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ז'וז'ו

    תמיד חיבבתי הוגי דעות, המצליחים לנצח בויכוח אנשי קש.

  2. נתנאל

    חה חה חה חה חה חה חה חה חה חה!!!!!! אהבתי את האירוניה שלך. באמת זה ככה – אנשים טוענים שהצד השני לא מקשיב אבל לא מוכנים לעצור את שטף הטיעונים והשכנועים שלהם לשנייה אחת או אפילו ללכת ולקרוא כתבה או מאמר שמנוגד לדעתם. מסכים איתך וחבל שזה ככה. הלוואי שנוכל לדעת להקשיב אחד לשני.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר