פינות חמד ונוי בגיא בן הינום (צילומים: אדם אקרמן)
פינות חמד ונוי בגיא בן הינום (צילומים: אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: גיא בן הינום – ממקור טומאה לפנינת טבע ותרבות

בעשור האחרון הפך גיא בן הינום לאחד המוקדים התרבותיים הבולטים של ירושלים, כשבקנה ישנן תוכניות נוספות לשדרוג. אז איך הפך הגיא, שכונה בעבר בשם 'תופת', לגן עדן ירושלמי?

פורסם בתאריך: 22.7.23 16:01

גיא בן הינום אפוף בסיפורים קודרים מהעבר המקראי. הנביאים ראו בו מקור טומאה, על שום עבודת האלילים שהיתה בו, ובמשך מאות שנים הוא כונה בשם 'תופת' על שם הפולחן הנורא שהתקיים בו – העברת בנים באש לכבודו של האל מולך.

מאז חלפו עברו אי אלו שנים, ומה שהיה אינו עוד. להפך. הגיא הפך בעשור האחרון לאחד האזורים היפים והקסומים של ירושלים. זהו אחד מאזורי הטבע הפתוחים האחרונים בעיר, שכאשר נמצאים בתחתיתו ומוקפים בהרים ובצוקי סלע ציוריים מכל עבר, נמצאת עיר סואנת ורבת עם. הגיא העטוף ירק, נטוע עצי זית, בוסתנים, מים מפכים, שבילים ומסלולי הליכה וטרסות ששוקמו – הוא כיום מקום מומלץ להתבודדות אישית או לבילוי משפחתי.

לאווירה הפסטורלית ולנוף המרהיב ולטיפוס על מצוקים תורמת רבות 'חוות הגיא', המשתרעת על שטח של כשלושה דונם. החווה יצרה בשנים האחרונות פינת טבע המחייה את חקלאות העבר מימי בית ראשון ושני, בשילוב סדנאות להתנסות בקטיף זיתים ויצירת שמן, בציר ענבים והפקת יין, סיתות אבנים ובניית טרסות. ילדים יכולים להשתכשך בשתי בריכות מים קטנות, הטבולות בסבך של ירק, ללכת בתעלות המובילות מים המשקים את המטעים הרבים שבגיא, כמו גם את גידולי הירקות וצמחי התבלין.

קיימות גם פינות חי עם טווסים, אתונות, כבשים ושלווים, וכן כוורות דבורים. ניתן ליהנות גם ממפל מלאכותי, הנופל מגובה רב של צוק זקוף. בחווה פזורים מתקנים חקלאיים קדומים: גת, בית בד וגורן. החווה מנוהלת על-ידי עמותת 'אלעד' והשטח הוא בבעלות רשות הטבע והגנים והיא חלק מהגן הלאומי סובב העיר העתיקה.


גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)

גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)


מעל החווה צפויה להיפתח בשבוע הבא אטרקציה תיירותית של הגשר התלוי הארוך בארץ. בגשר הושקעו כ-20 מיליון שקלים, ולאחר עבודה מאומצת של 7 חודשים – הוא צפוי להיפתח למבקרים בתחילת חודש אוגוסט. אורכו של הגשר 204 מטר (רוחבו 130 סנטימטר), ומתאפשרת בו הליכה והנאה מהנוף לעד 250 איש בו זמנית. הכניסה אל הגשר היא מרחוב 'המפקד' באבו תור, וסיומו ב'שביל הפטרולים הירדנים' בהר ציון (מרחק הליכה של מספר דקות משער ציון).

הגשר יוצר חיבור בין שני אזורים היסטוריים – שכונת אבו טור (הקרויה גם 'גבעת חנניה' על שם הכהן הגדול שקברו היה על הגבעה הרמה) והר ציון והעיר העתיקה. הגשר הוקם ביוזמה משותפת של משרד ירושלים ומסורת באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, משרד התיירות ועיריית ירושלים. ההליכה עליו חינם – אך ילדים עד גיל 14 חייבים בליווי מבוגר, ואין לעלות עליו עם עגלת תינוקות.


גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)

גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)


 

 

לגשר זה קדמה קרונית רכבל, והכבל שעליו היא הוזזה – שהותקנו במלחמת העצמאות במטרה להעביר אספקה ולפנות פצועים מהר ציון. שליטת חיילי הלגיון בעיר העתיקה, לא אפשרה גישה ישירה להר, וכך נולד רעיון הקרונית. שלושה חיילים הפעילו את המנגנון, במבנה שהיה בעבר בית חולים בריטי למחלות עיניים סינט ג'ון (כיום בתוך מלון הר ציון). חולייה של שלושה חיילים בחצר בית הספר האמריקאי גובאט, שעל הר ציון, קיבלה בעמדה חבויה את "הרכבת האווירית". הקרונית עברה את מרחק 200 המטרים בגובה 50 מטר ובמשך 2 דקות בלבד. הירדנים לא הרגישו בה משך חצי שנת פעולתה. בשעות היום היה הכבל מורד על קרקעית גיא בן הינום ומסווה, והקרונית היתה מוכנסת פנימה. בשעות הלילה היו המפעילים מותחים את הכבל על-ידי מנגנון ידני, על גבי גלגליות. הכבל ועליו הקרונית התלויה – ניתנים לצפייה (בעיקר מגשר "בני ברית"). הם זכו לפרסום עולמי בשנת 1987, כאשר לרגל פסטיבל ישראל הלוליין הצרפתי פיליפ פטי הצליח לעבור עליו בהצלחה – בצעידה של עקב בצד אגודל – תוך החזקת מוט לשווי-משקל.


גשר החבלים בגיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)

גשר החבלים בגיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)


גיא בן הינום מזוהה כיום כעמק הנמצא מדרום לעיר העתיקה ועיר דוד ומקיף את הר ציון, ומתחבר במזרח אל נחל קדרון. בין השנים 1948 ל-1967 חלק משטחו גבל בשטח ההפקר, שחצה בין ירושלים המערבית למזרחית.

בשלהי המאה ה-19 הוקמו בעמק 2 שכונות – 'ג'ורת אל-ענב' (בצפון-מערב), במקום בו נמצא כיום פארק טדי קולק, ושכונת 'שמאעה'. 'ג'ורת אל-ענב' הוקמה בשנת 1892 כשכונה שגרו בה ערבים ויהודים. השכונה ננטשה עם פרוץ מלחמת העצמאות (1948). שרידי שני מבנים בשטח הפארק שומרו ושוחזרו ומשמשים כבית קפה ומוזיאון.

שכונת 'שמאעה' השתרעה במרכזו של הגיא, למרגלות בית החולים סינט ג'ון ועד מרגלות הר ציון. השכונה נוסדה בשנת 1900 בידי משפחות עולים מכורדיסטן וסוריה. המתיישבים התגוררו בבתים דלים ומספר היה מועט (200 נפשות נכון לשנת 1925). הם בנו לעצמם בית כנסת, במבנה המשמש כיום – לאחר שיפוצו – כמרכז למוזיקה. במאורעות 1938 נמלטו תושביה – והחלו להתגורר בה ערבים. במלחמת העצמאות הם נמלטו, ובבתיהם התיישבו עולים חסרי אמצעים. ב-1970 עיריית ירושלים הפקיעה את השטח והחלה בפינוי התושבים והריסת הבתים, תוך מתן פיצויים ודיור חלופי. מלבד בניין בית הכנסת, נותר לפליטה מבנה גדול נוסף – ששוקם והיה לסינמטק הירושלמי.


גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)

גיא בן הינום (צילום: אדם אקרמן)


בשולי גיא בן הינום (במפגש עם בריכת הסולטן ודרך חברון), נוסף בשנת 2021 אתר מורשת עשיר. נפתחה ושוקמה תעלה סודית, שחיברה בין השנים 1948 ל-1967 את שכונת ימין משה עם הר ציון. זאת בדומה להמצאה הנועזת של הרכבל והכבל כדי לסייע, למובלעת הר ציון. התעלה נחפרה סמויה מעין הליגיונרים, ואפשרה הברחת נשקים, אספקה ותגבורת חיילים למובלעת. התעלה היתה צרה, מדופנת בבטון ומכוסה בפחים שעליהם פוזרה שכבת אדמה דקה להסוואה. החיילים הירדנים שישבו על החומות לא איתרו אותה. התעלה שנזנחה אחרי 1967 נפתחה אחרי שיקומה, למעבר נוח וההליכה בה מרגשת את המבקרים.

עמותת 'אלעד' שמפתחת את חוות הגיא רכשה בהמשכה של החווה, לכיוון סילוואן, בית מפואר שהיה בבעלות משפחה ערבית והפכה אותו לבית קפה ומשכן לאירועים וכנסים – הנקרא 'בית בגיא'.

בשמי הגיא אושרה גם תוכנית להקמת רכבל, שיתחיל בגבעת התנ"ך (מול פתחה של תחנת הרכבת הישנה), ויוביל מבקרים לכותל. התכנית אושרה אך הוגשו נגדה הסתייגויות רבות, ומקווים לממש הקמתה החל משנה הבאה.

פרויקט נוסף הנמצא כעת בשלב ביצוע, הוא האומגה הענקית, המוקמת בין טיילת ארמון הנציב ויער השלום. אורכה יהיה 748 מטרים – פי שניים מהאומגה הארוכה ביותר עד כה – שאורכה כ-400 מטר ונמצאת בחוות "ארץ האיילים" בכפר עציון.

כל הפרויקטים, אלו שכבר בוצעו ואלו שיבוצעו, צפויים למשוך מבקרים רבים – ישראלים ותיירים – ליהנות מפינת הטבע המרהיבה בגיא בן הינום.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים"

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר