בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה סם שפיגל (צילומים: באדיבות ביה"ס סם שפיגל, אדם אקרמן)
בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה סם שפיגל (צילומים: באדיבות ביה"ס סם שפיגל, אדם אקרמן)

המלצת קריאה: בית הספר המצטיין בירושלים שמעניק רגעי הפוגה למפוני קו העימות

בימים אלו של רוח התנדבות, אחווה ואחדות, בית הספר הגדול והמצטיין לקולנוע וטלוויזיה - 'סם שפיגל' - נרתם לחזק את רוחם של המפונים מיישובי קו העימות עם הקרנות חינמיות לאורך כל השבוע

פורסם בתאריך: 11.11.23 11:23

בימים אלו של רוח התנדבות, אחווה ואחדות – בית הספר הגדול והמצטיין לקולנוע וטלוויזיה, בימוי ותסריטאות 'סם שפיגל' נרתם אף הוא לחזק את רוחם, ולגרום להסחת דעתם של תושבי קו העימות בדרום הארץ וצפונה אשר פונו מבתיהם. הוא עושה זאת בהקרנת חינם של סרטים וקלאסיקות אהובות המתאימות למבוגרים ולילדים, במקום משכנו החדש במרכז ירושלים.

'סם שפיגל' השיק גם גרסת און-ליין לקולנוע ומאפשר צפיה במגוון סרטי סטודנטים ב-VOD. בנוסף להקרנה במקום, מפעיל בית הספר סם שפיגל קולנוע נודד – המגיע למקומות נוספים בארץ, אליהם פונו אזרחים וילדיהם – ומקיים הקרנות על מסך נגלל. יוזמה זו מתאפשרת הודות להתנדבותם של סטודנטים ובוגרי בית הספר.

לפני כשנה, באוקטובר 2022 עבר בית הספר לקולנוע 'סם שפיגל' למעון הקבוע שלו – קמפוס האומניות במרכז העיר (ביחד עם בית הספר למשחק "ניסן נתיב", בית הספר לתיאטרון חזותי ובית הספר למוזיקה מן המזרח).


הקרנה למפונים ב'סם שפיגל' (צילום: באדיבות 'סם שפיגל')

הקרנה למפונים ב'סם שפיגל' (צילום: באדיבות 'סם שפיגל')


הקמפוס מאפשר ליוצרים הצעירים להנות מהחיים במרכז העיר ולתרום לפיתוחם. הוא התווסף למעבר של קמפוס הסטודנטים מבצלאל ממעונו בהר הצופים, למבנה החדיש בסמוך לבניין העירייה בכיכר ספרא וליד מגרש הרוסים. הבניין החדש המפואר הוא בן 7 קומות – ומשתרע על שטח של 4,000 מ"ר (לעומת 1,200 מ"ר של המבנה הקודם). בבניין אולפן צילום והפקה, שלושה אולמות קולנוע (הגדול שבהם הוא בעל 120 מקומות ישיבה), 8 כיתות לימוד ואגף עריכת סרטים עם 25 חדרים וספרייה. חדרי העריכה הרבים, מאפשרים תנאי עבודה ויצירה נוחים ל- 170 הסטודנטים הלומדים בין כתליו. על הגג הוקם גם אמפי-תיאטרון עם 90 מקומות ישיבה להקרנות חוץ, תחת כיפת השמיים. מהגג ישנו נוף פנורמי נהדר. בקומת חדרי העריכה ישנו מועדון סטודנטים, ממנו נשקף גם נוף ירושלמי.

'סם שפיגל' נוסד ב-1989 באזור התעשיה תלפיות, ונקרא תחילה "בית הספר לקולנוע-ירושלים". המשכן הקודם, שהיה צפוף וחסר שכלולים מודרניים, לא מנע מביה"ס סם שפיגל להיבחר בשנת 2019 על ידי מגזין "וריאטי" –בין 50 בתי הספר הטובים בעולם לקולנוע. בשנת 2023 המגזין האמריקאי "הוליווד רפורטר" – דירג את בית הספר בפעם השביעית ברציפות בין 15 בתי הספר הטובים לקולנוע בעולם מחוץ לארצות הברית.


הכניסה לבית הספר 'סם שפיגל' (צילום: אדם אקרמן)

הכניסה לבית הספר 'סם שפיגל' (צילום: אדם אקרמן)


למעלה מאלף בוגרים סיימו את הכשרתם במקום מאז שנוסד, 75 אחוז מהם נקלטו בתפקידים בכירים מרכזיים בתחומי התמחותם והשתלבו בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארץ. הלימודים במסלול המלא נמשכים 4 שנים. הם כוללים לימודי בימוי, צילום, עריכה והפקה. ישנו גם מסלול דו שנתי – עם הכשרה רק לתסריטאות. בשנת 1996 ערך המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, אירוע הוקרה לכבוד בית הספר הירושלמי בהשתתפות טדי קולק ומשפחת המפיק ההוליוודי המהולל, סם שפיגל. מאותו ערב, נושא בית הספר את שמו של סם שפיגל, ומקבל תרומה נכבדה שנתית מעיזבונו ותמלוגי סרטיו. מאותה שנה ועד השנה (2023) הועברו למעלה מ-20 מיליון שקל (מיליון וחצי לשנה). תרומה זו בנוסף לתמיכה ממשרד החינוך ועיריית ירושלים מאפשרים השקעה ביוצרי קולנוע צעירים, ומשמשים כממריץ לפריחתה של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית.

 

 

משך 34 שנות פעילותו זוכה 'סם שפיגל' להוקרה בינלאומית ולפרסים נכבדים בתחומו. לביה"ס נערכו 229 אירועי הוקרה ב-56 מדינות, פסטיבלים ומוזיאונים. במקום מופקים מידי שנה 30 סרטים קצרים, עלילתיים ותיעודיים ונשלחים לפסטיבלים ברחבי העולם. סרטי הסטודנטים מוקרנים בקרוב למאה פסטיבלים בינלאומיים, שהמרכזיים שבהם הם בברלין, קאן, ונציה וטורונטו. עד כה זכו סרטי בית הספר ב-480 פרסי סטודנטים לקולנוע ברחבי העולם. משנת 2012 פועלת בבית הספר חממה לקולנוע בינלאומי – לתריסר תסריטאים מצטיינים (מחציתם מחו"ל). הפרויקט זוכה להערכה רבה, ואחד הסרטים זכה ב-2015 לפרס האוסקר הבינלאומי.

את ההצלחה רבת המוניטין בארץ וגם היוקרה הבינלאומית שרכש בית הספר יש ליחס גם למסירותו ולכשרונו הרב של מייסדו – הבמאי והתסריטאי רנן שור. הוא ניהל את המקום משך 30 שנה עד לפרישתו ב-2019. משטח שגודלו היה 600 מ"ר, בעת הקמתו ברחוב יד חרוצים, רנן הצליח להכפילו ל-1,200 מ"ר. הודות להשתדלותו סמטה סמוכה לבניין זכתה לשם "מבוא סם שפיגל". בנוסף להיותו במאי יצירתי, הוא היה גם מורה ומחנך לקולנוע. בין הסרטים שביים: "אפטר", "חתונה בירושלים", "הבודדים", "הקרב על מבצר ויליאמס" ו"בלוז לחופש הגדול" – שהיה באחרונה לסרט הישראלי הראשון, שיצא כעת במהדורה דיגיטלית מחודשת.


סטודנטים בפעולה על הגג של 'סם שפיגל' (צילום: באדיבות 'סם שפיגל')

סטודנטים בפעולה על הגג של 'סם שפיגל' (צילום: באדיבות 'סם שפיגל')


בטקס פתיחת הבניין החדש נכחו ראש העיר משה ליאון, מנהלת בית הספר דנה בלנקשטיין כהן, רנן שור, אדם שפיגל (בנו של סם שפיגל) ויו"ר הועד המנהל של ביה"ס אסף ויטמן. המנהלת הנוכחית, בלנקשטיין-כהן, היא בוגרת מצטיינת של ביה"ס סם שפיגל, שביימה במסגרת לימודיה סרטונים קצרים ואף היתה עוזרת במאי של רנן שור בסרטו "הבודדים". היא ביצעה בצורה יעילה ביותר את המעבר למבנה החדש. את ניסיונה בניהול מוסד תרבותי רכשה כמנכ"לית האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה בתל אביב.

עלותו של הבניין החדש היתה 150 מיליון שקל – מחציתם מכספי העירייה והממשלה ומחציתם מתרומות. תקציבו השנתי של ביה"ס הוא 10.5 מיליון שקל, 1.5 מיליון מהם תרומת משפחת שפיגל.

בית הספר היה לאנדרטת הנצחה לסם שפיגל (1985-1901), מפיק יהודי-אמריקאי גאון. שפיגל זכה בשלושה פרסי אוסקר על סרטיו שהיו לשוברי קופות: "חופי הכרך" "הגשר על נהר קוואי" ו"לורנס איש ערב". כל חייו שמר שפיגל על קשר עם היישוב בארץ לפני קום המדינה, ולאחר קום מדינת ישראל היה בקשר הדוק עם מנהיגיה. סם שפיגל אהב מאוד את ירושלים ואף תקופה קצרה התגורר בה. הוא עלה ארצה בגיל 20 מפולין, כחלוץ בגדוד העבודה, התחתן וגר בירושלים. בשנת 1927 לאחר גירושיו, עזב לגרמניה שם עסק בהפצת סרטי אולפנים. לאחר עליית הנאצים, היגר ב-1935 לארצות הברית ושם התגלה כשרונו העצום בהפקת סרטים מושקעים ואיכותיים. בו זמנית, תרם בחפץ לב למטרות ציוניות. שפיגל הוריש חלק ניכר מהונו לירושלים – זאת בזכות ידידותו הרבה עם טדי קולק. לאחר מותו, יורשיו החליטו להעביר את אוסף האמנות המרשים שלו למוזיאון ישראל. בזכות רות חשין שעמדה בראש קרן ירושלים, והייתה בקשר הדוק עמו, התממש הרעיון אצל יורשיו להעניק לבית הספר הקולנועי בירושלים מענק שנתי נכבד שינציח את שמו של סם שפיגל.

  • הכותב הוא אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר