מרכז העיר, מירב כהן (צילומים: גיל יערי, אורן בן-חקון)
מרכז העיר, מירב כהן (צילומים: גיל יערי, אורן בן-חקון)

הטור של מירב כהן: המהלך האסטרטגי למרכז העיר של ירושלים

פורסם בתאריך: 28.1.18 09:33

מזה עשורים שהעירייה, חברות הבת שלה וממשלת ישראל כולן עושות מאמצים על מנת לחזק את מרכז העיר שלנו.

הרי עיר לא יכולה באמת להצליח ולהתפתח כלכלית ללא מרכז עיר חי ופועם, והמקרה של ירושלים הוא דוגמה קיצונית לכך. עיר ענקית, פרוסה מאוד, שלהגיע משכונותיה הרחוקות למרכז העיר יכול להיות אתגר לא פשוט.

נעשים מאמצים גדולים לחיזוק מרכז העיר, בין היתר על ידי העברת בצלאל למגרש הרוסים, אירועים רבים לציבור ולתיירים, וכמובן המהלכים הרבים לשיפור פני רחוב יפו. אבל יש מהלך תשתיתי אחד, משולב, שיכול להשפיע יותר מכל שאר המהלכים יחד, והוא בתחום התחבורה.

כיום, לקראת סיום בניית קו הרכבת המהירה לתל אביב ולאחר שאושרה הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה לעין כרם ונוה יעקב, במקביל לבניית הקו הירוק מהר הצופים דרך השכונות הצפוניות, גבעת רם ועד מלחה וגילה, עומד לפתחן של הממשלה והעירייה מהלך אסטרטגי שיכול לשנות את הכל:

הארכת קו הרכבת המהירה מתל אביב ובניית עוד תחנה, במרכז העיר ירושלים, ובמקביל בניית הקו הכחול של הרכבת הקלה מרמות דרך שטראוס, מרכז העיר, ועד דרך חברון והשכונות הדרומיות.

מרכז העיר ירושלים (צילום: גיל יערי)

מרכז העיר ירושלים (צילום: גיל יערי)

השילוב המנצח הזה ייצור מצב בו כל תושבי המדינה שנוסעים ברכבת לירושלים יוכלו להגיע במהירות ובקלות למרכז ירושלים, ובמקביל, כמעט כל תושבי העיר יוכלו להגיע במהירות ובקלות למרכז העיר (כמי שגרה על תוואי הרכבת הקלה כיום אני יכולה להעיד איזו מהפכה היא עשתה לשכונות שהיא מגיעה אליהן). מהלך אחד, שיהפוך את מרכז העיר שלנו למוקד פורח ונגיש של עסקים, אירועים ותיירות.

 

שר התחבורה ישראל כ"ץ הכריז שבכוונתו להאריך את קו הרכבת מתל אביב עד לכותל, כדי להקל על התיירים המבקרים שם. ברורה לי המשמעות הפוליטית שמאחורי ההכרזה הזו, אבל ההישג האמיתי לעיר ירושלים יהיה במידה והרכבת תוביל את הבאים מחוץ לעיר אל מרכז העיר. העסקים במרכז העיר זקוקים לצרכנים עם כוח קניה כמו אוויר לנשימה אחרי שנחסמה האפשרות להגיע עם רכב פרטי למרכז העיר, כשמנגד לא סופקו חלופות מספקות בצורה של תחבורה ציבורית. המציאות הזו יצרה מתכון בטוח לגסיסה של עסקים במרכז העיר, ועל כך יעידו רבים וטובים שנאלצו לסגור את העסקים שלהם במרכז העיר ואיבדו את כל הונם.

מרכז העיר ירושלים (צילום: גיל יערי)

מרכז העיר ירושלים (צילום: גיל יערי)

אולי אפילו עדיף שהתחנה הסופית של הרכבת מתל אביב תהיה במרכז העיר ולא בכותל. כדי שנכוון את הבאים לירושלים לשוטט במרכז העיר ולצרוך בה, ולא "לדלג" על העיר ולקפוץ ישר לכותל.

מרכז העיר משווע לפתרונות, והנהגת העיר, יחד עם הממשלה, חייבות לזרז את המענה. השיח שנוצר בין העירייה לממשלה לאחרונה סביב "מענק הבירה" הוא הזדמנות שאסור לפספס בשביל לקדם את הרכבת המהירה ואת הקו הכחול למרכז העיר, ואנחנו תושבי העיר צריכים לדרוש זאת!

 

מירב כהן (צילום: אורן בן-חקון)

מירב כהן (צילום: אורן בן-חקון)

מירב כהן,

מנכ"לית Crowd Action – סטארט אפ המסייע לצרכנים, לשעבר חברת מועצת העיר,

תושבת ירושלים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ירושלמי

    לא מדובר על תחנה ממש בכותל, אלא בממילא שנמצאת במרחק יריקה ממרכז העיר, וממוקמת ממש בין מרכז העיר לבין העיר העתיקה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר