(משמאל למעלה עם כיוון השעון) וירג'יניה וולף, אימג' האישה החזקה, ביונסה (צילומים: George C. Beresford Hulton Archi, אי פי Daniela Versco)
(משמאל למעלה עם כיוון השעון) וירג'יניה וולף, אימג' האישה החזקה, ביונסה (צילומים: George C. Beresford Hulton Archi, אי פי Daniela Versco)

אמא ירושלמית – הטור של מיכל | ביונסה מאחורינו, וגם וירג'יניה וולף

רגע לפני פסח: ערימות אבק, אובך והתלהבות משואב אבק נייד הופכות לדיון פמיניסטי סוער. אז קודם כל, בואו נחזק אחת את השנייה

פורסם בתאריך: 27.3.18 10:03

אביב הגיע ופסח בא.

מדויק יותר לומר שאובך הגיע, וחג מאתגר נכנס. אבל אנחנו לא קטנוניים. פשוט נמנעים מלעשות חלונות, והחיים יותר רגועים.

כן, הנה התקופה הזאת שוב כאן. פסח. החג שלקראתו כולם לחוצים, מנקים משתגעים, ואני מוצאת את עצמי משננת לכל החברים "אבק זה לא חמץ" בתקווה שמי מהם ישארו שפויים.

וזה בדיוק הזמן להזכיר את הסכנות שבכל חומרי הניקוי והחיטוי, לא רק לילדים אלא גם לנו, ולהמליץ על תחליפים טבעיים ואפילו יותר טובים – חומץ ומיץ לימון חברים. ואם לא, לפחות מסיכה שתגן על הפנים והנשימה.



להזכיר להרים את כל הכימיים גבוה מחוץ להישג ידי הקטנטנים, ולאוורר היטב מקומות שמחטאים, אבל על זה יש מספיק כתבות, ולכן אני מרשה לעצמי לבחור נושא זהה, דומה, אבל קצת פחות.

איך לפעמים מרוב שמנקים מבחוץ, שוכחים לנקות משהו מבפנים.

השבוע בלהט הנקיונות, בקבוצת האמהות המהממות שלי "אמהות ירושלמיות (והסביבה)" נכנסנו לטירוף על שואב אבק נייד. ארגנו מחיר, הסתערנו על חנות, ועשרות אימהות מאושרות שרו יחד את ההלל על הרכש החדש בביתן, שהקל על חייהן וקיצר את הניקיון בזמן.

לוגו קבוצת אמהות ירושלמיות והסביבה

ופתאום עלה פוסט, מאמא שקבעה שהתלהבות משואב בקבוצת אימהות פוגע בכוחן של הנשים. שלא לומר מקטין אותן, ומונע את הפמניזם שלהן מלפרוח. שלקרוא לו בשמות חיבה ולנכס אותו רק לאישה, לא הולם את מקומן.

הודיה אמיתי ושואב האבק (צילום אפרת אמיתי)

הודיה אמיתי מוכנה לקרב (צילום אפרת אמיתי)

הודיה אמיתי ושואב האבק (צילום אפרת אמיתי)

הודיה אמיתי ושואב האבק (צילום אפרת אמיתי)

מיותר לומר שזה צורם, לא מדויק, פוגע ומעליב. ולא רק בעיניי. הגיבו שם גם כמה וכמה פמניסטיות חזקות וידועות, כי הניסוח אפעס, היה ממש פוגע.

יאמר לזכות הכותבת, ששינתה את הניסוח אחרי שהבינה שהמקורי יצא פוגע. אבל זה נתן לי צורך לכתוב על זה, למען כל הנשים אי שם, בעיקר אלו שהגיבו בפרטי ולא על גבי הפוסט, כי פחדו שיואשמו בכך שהן לא פמניסטיות מספיק.

כל אשה, באשר היא אשה, חזקה. כל אחת בדרכה שלה. מי בעבודה שלה, מי במשפחה שלה ובקיצור כל אחת בבחירתה.

הצורך בסיסמאות מיותר.

פמניזם זה שם יפה בעיקר מול החברה, במלחמה להתקבל כשוות בעניין מעמד בעבודה ופרנסה.

אבל אל לנו חלילה לטעות, ולקחת על עצמנו את פטיש השופטות – ולקבוע מה נכון או לא נכון לכל אשה בביתה ובחייה הפרטיים.

אימג' אישה חזקה

אשה חזקה היא אשה שבוחרת מה נכון לה, מה טוב לה והולכת עם זה עד הסוף, כמובן כל עוד זה לא פוגע בה. אני לא באה לפתוח כאן חלילה מלחמה של נשים חזקות. מה עונה להגדרות לפי כל אחת.

אני מנסה רק להזכיר ולהעביר את המסר, שחשוב שנחזק אחת את השנייה, נתמוך בבחירה של כל אשה, ונעודד אותה שאם היא אומרת שזה לטובתה, זה ככה וכל הכבוד לה על הבחירה. ושוב כמובן עם הסתייגות, אם חלילה היא נפגעת מהבחירה, נשכיל להושיט יד בחוכמה לתת עצה, אבל לא נקטין אותה ונהפך למקור פגיעה.

אז בואו לכבוד האביב המגיע, לכבוד החג והפריחה, ניקח על עצמנו להוציא מליבנו את הביקורת, ולקבל על עצמנו אהבה ותמיכה. הכניסו את האביב אל ליבכם, נקו את המיותר והשאירו רק מה שמקדם אותכם ולא פוגע בסביבה.

 

כל אחד ואחת זכאים לדעה, לכאן או לכאן, רק זיכרו גם להקשיב ולא מיד להגיב בשפיטה.

חג שמח!

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

מיכל פישמן-רואה (צילום: ארנון בוסאני)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מסכימה שהחפירות על. השורב-"המאהב" שלכן היו דוחות, חסרות פרופורציות ומביכות. אני בחרתי להתעלם. מסכימה גם שהפוסט שלה היה לעומתי. א ב ל העליהום שעשו עליה היה מופת לשנאת נשים, כמו עדר טורף שרק חיכה לאשור מהכוהנת והתנפל עליה. אויויו נעלבת. כמה פתאטי. בקבוצה הזו אסור להביע דעה שונה מהכוהנת ועדר הגרופיז שלה. היא משהה, היא נוזפת , היא נוקמת ועושה שיימינג. יום אחד הסיפור הזה יתפוצץ קשה.

  2. רנ. ח.

    כל מילה! צודקת האנונימית! הלוואי וגם אני הייתי יכולה להגיב בפה מלא. אבל ידיחו אותי. עצוב

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר