הר הבית (צילום: אי.פי.Oded Balilty)
הר הבית (צילום: אי.פי.Oded Balilty)

דעה | הר הבית – כסמל לפיוס

ירושלים היא בית תפילה לכל העמים - עלייה להר הבית היא על מנת לעודד את המסר שירושלים היא עיר שלום ושאלוהים מכיל את כולם | מאמר דעה

פורסם בתאריך: 10.12.18 13:15

עליית יהודים להר הבית תקדם את אווירת ההכלה והשלום בעיר. ירושלים היא המוקד המרכזי של הציונות ולא לחינם הציונות בחרה בשם זה, שכן "ציון" הוא שמם של ירושלים ושל הר הבית, הנמצאים כיום בעיצומו של תהליך התגשמות חזון הנביאים – על פיו העם היהודי חזר לארצו ועליו לעמוד במשימת איחוד ירושלים. אנו צריכים לאחד את העולם כולו סביב ירושלים והמסר שלה: "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים", כלומר, ירושלים אמורה להיות המרכז העולמי לפיוס, שלום וסובלנות דתית.



בירושלים יש מקום לכולם והמסר שלה מנוגד לשתי תפיסות הקיימות בעולם. ישנן קהילות אשר תפיסתן היא שאלוהים אקסקלוסיבי ובלעדי ומי שלא עובד אותו לפי ראות עיניהן נתפס כאויב שיש להשמידו. עם זאת, המסר של ירושלים כעיר של שלום הוא שאלוהים אינקלוסיבי – לא בלעדי אלא מכיל. התפיסה השנייה אשר סותרת את ערכי העיר היא שהשלום יגיע באמצעות טשטוש זהויות. גישה זו לא יכולה להתממש כיוון שלכל עם יש את הזהות והייחוד שלו. ירושלים קמה כנגד שתי תפיסות אלו ויש בה אלוהים אחד אשר מכיל את כולם, וכל העמים שנמצאים בה הם כלי נגינה בהרמוניה אחת שלמה. ירושלים לא מוחקת זהויות אלא מאדירה אותן. ירושלים היא בית תפילה לכל העמים. העמים לא מתגיירים, לא מוחקים את זהותם, אלא באים כפאזל אחד גדול לכבוד אלוהים ששמו שלום.


חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: אוליבייה פיטוסי)

חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: אוליבייה פיטוסי)


להבנתי, זה המסר שיוצא מהר הבית העומד במרכז ירושלים ולכן עלינו להמשיך להפוך אותו למקום של פלורליזם דתי אשר מייצג ערכים של הכלת האחר. עד לפני כמה שנים הר הבית היה מצוי בשליטה בלעדית של האסלאם הקיצוני וליהודים כמעט ולא התאפשר לעלות אליו. כל יהודי שעלה לאתר היה קורבן לאלימות, שנאה, טרור והסתה. לפני שלוש שנים הוצאנו את התנועה האסלאמית הקיצונית מחוץ לחוק, ולאט לאט יותר יהודים ותיירים החלו להגיע להר הבית. כך, יותר ויותר עמים החלו להכיר בירושלים כעיר הבירה התנ"כית של אלוהים, והר הבית אכן הפך למקום יותר סובלני ומכיל. ככל שיותר יהודים יעלו להר הבית המקום יהיה שקט יותר. אין לי ספק שהתהליך הזה יימשך. גם אני, באופן אישי, משתדל לעלות פעם בחודש להר הבית כדי לעודד את המסר שירושלים היא עיר שלום ושאלוהים מכיל את כולם.

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה מאמר שהוא נגד כל הדרך היהודית.

    הוא אומר שהאלוה מכיל גם דתות אחרות. זה ממש לא נכון, לפי היהדות יש דרך אחת לעבוד את ה', והיא הדרך ואין בלתה. וכן לגויים שבארץ ישראל אסור שתהיה להם דת.

    הוא כותב שבירושלים יש מקום לכולם – בירושלים אין מקום לכולם. על פי ההלכה אסור לתת לגויים לגור בירושלים.

    ירושלים זה עיר של שלום. נכון ירושלים היא עיר של שלום, אבל שלום זה ממש לא מה שהוא חושב. שלום זה שעם ישראל טובח והורג באויביו: "והיה זה שלום… ורעו את ארץ אשור בחרב" (מיכה פרק ה).

    הר הבית הוא לא מקום של פלורליזם דתי, הוא מקום של עבודת ה' על פי ההלכה עם הגדרות מאוד מדויקות, שאסור לזוז מהם אפילו כמלא נימה (ולכן גם ההתנגדות למזבח שלא על פי ההלכה).

    אנחנו עכשיו במצואי חנוכה. בחנוכה אנחנו חוגגים את הניצחון על היוונים וכיבוש לוחמני של הר הבית. מלחמה שבה נשפך דם נוכרי רב שאנו שמחים עליו "ישמח צדיק כי חזה נקם פעמיו ירחץ בדם הרשע" (תהלים).

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר