תמונת אילוסטרציה ממאגר shutterstock

תאונות דרכים ופגיעות ראש

פורסם בתאריך: 19.12.19 13:59

נושא תאונות הדרכים הינו נושא כאוב בישראל, שגובה קורבנות רבים מדי שנה ולצערנו עולה לתקשורת בתדירות גבוהה. כך, על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 דווחו למשטרת ישראל על 12,557 תאונות דרכים.

תאונות דרכים עלולות להוביל למגוון פגיעות גופניות, כאשר בין החמורות שבהן ניתן למנות פגיעות וחבלות ראש וחבלות שונות בהם נפגע הצוואר, או תאונות דרכים בה קיים זעזוע מוח קל אשר לא אחת עשוי לגרום לפגיעות משמעותיות ולא אחת לזכות בפיצוי כספי משמעותי.

מהי פגיעת ראש? מהי חבלת ראש ?

מתוך אתר 'ויקיפדיה': חבלת ראש היא מצב של טראומה גופנית בה הראש נחבל. פגיעת ראש אינה כרוכה תמיד בפגיעה של המוח, אך לעיתים קרובות נוצר זעזוע מוח כתוצאה מכך. פגיעות ראש באוכלוסייה עומדות על כ-300 מקרים לקבוצה של כ-100,000 בשנה (0.3% מהאוכלוסייה).

לכן את אחת שמדובר בפגיעה בצוואר בה מעורבת מכה ולו הקלה ביותר על הראש, גם פגיעה כזו עשויה להיות מוכרת כפגיעת ראש.

פגיעה בצוואר בה מעורב הראש בתאונת דרכים או בתאונת עבודה אשר הינה תאונת דרכים בדרך לעבודה, נקראת גם מכת וופילש או מכת WHIPLASH .

מהן פגיעות הראש/חבלות הראש האפשריות בתאונת דרכים?

פגיעת צוואר- מכת וויפלש- whiplash

פגיעת צוואר, המכונה לעתים גם 'צליפת שוט', הינה פגיעה שכיחה בתאונות דרכים, הנגרמת כתוצאה מטלטלה של הצוואר לפנים ולאחור, בדומה לתנועת שוט. פגיעה כזאת אופיינית לאדם שרכב אחר התנגש ברכבו מאחור, והשלכותיה עלולות להיות הרסניות.

פגיעה מסוג כזה לא אחת עשויה לגרום לתופעות לוואי שונות כמו כאבי ראש שלאחר תאונת דרכים או תאונת עבודה, מצב של רעד בידיים לאחר התאונה ללא סיבה, מצב של בעיות רכוז וזכרון לאחר תאונת דרכים, או מצב של בעיות זכרון ורכוז לאחר תאונת עבודה וכן מצב של פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים או מצב של פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה .

לא אחת מי שנפגע בתאונת עבודה כזו או תאונת דרכים מסוג כזה עשוי לדווח על כאבים בצוואר, או כאבים בפנים כרקע לפגיעה ישירה מהתאונה, אולם ככל שהזמן שעובר מהתאונה עשויים להתפתח בעיות רפואיות שונות שעשויות להחמיר עם הזמן.

באחד המקרים בהם טיפל המשרד אישה צעירה במהלך שנות ה-20 לחייה עברה תאונת דרכים עם פגיעה בצוואר. לאחר התאונה החלו להופיע אצלה בעיות של רכוז , התקפי בכי שהתווספו על הבעיות הרפואיות ממנה היא סבלה- בעיות בצוואר. השאלה שנשאלה בתיק כזה האם המוסד לביטוח לאומי יקבע לאותה אישה אחוזי נכות על רקע חבלת ראש ? האם המוסד לביטוח לאומי יקבע לאותה אישה אחוזי נכות על רקע בעיות רכוז וזכרון ?

ככל שחלף הזמן מיום התאונה הבעיות רק הלכו והחמירו עם הזמן, התקפי הבכי גדול, הלילות הפכו להיות לילות לבנים ללא שינה בהם היא משחזרת פעם אחר פעם את התאונה, עד אשר היא ניאלצה לעזוב את מקום העבודה, הכל על רקע פגיעה בצוואר במהלך תאונת דרכים, או מה שמכונה פגיעת whiplash על רקע תאונת דרכים, או פגיעת whiplash לאחר תאונת עבודה.

לכן לא אחת במקרים מסוג זה מאוד מומלץ להמתין עם הנזק ולא לתבוע את חברת הביטוח ישירות לאחר התאונה.

ההמלצה כאמור למי שנפגע בתאונות דרכים עם מכה בצוואר, או תאונת עבודה בה קיימת מכת whiplash היא להמתין מספר חודשים ולראות איך הנזק מתפתח.

כאמור, תאונת דרכים במקרה זה עשויה להתפתח לבעיות רפואיות רבות וכאמור כל בעייה רפואית ממנה תסבלו עשויה להגדיל את אחוזי הנכות אשר ייקבעו לכם.

כמו שאמרנו פגיעות ראש /חבלות ראש מסוג כזה עשויות להיות משמעותיות בעניין אחוזי הנכות אשר ייקבעו לכם. ככל שייקבעו לכם אחוזי נכות גדולים יותר כך הפיצוי אותו תקבלו מביטוח לאומי או מחברת הביטוח עשוי לגדול משמעותית.

בעיות של זכרון ובעיות של רכוז על רקע תאונת עבודה וכחלק מפגיעה בעמוד שדרה :

לא אחת לאחר פגיעה בראש מה שנקרא מכת וויפלש מגיעה גם תופעה של בעיות ריכוז או בעיות של זכרון לאחר תאונת דרכים.

אנו נזהה בעיות כאלו כאשר פתאום אנו מרגישים פחות מרוכזים, צריכים לחזור על משפט כמה פעמים על מנת שנבין מה אמרו לנו, שאנו קוראים טקסט במקום העבודה, אנו צריכים לקרוא אותו כמה פעמים על מנת להבין אותו.

לפעמים פתאום משום מקום אנו מרגישים שקשה לנו לבצע את המשימות במקום העבודה, ואנו צריכים לשנות את מקום העבודה בו אנו עובדים .

זכור לי שבאחד התיקים היה מדובר איש שיווק בכיר, שנפגע כאשר רכב נסע במהירות של 50 קמ"ש ונכנס בו בכביש מהיר. התוצאה הייתה שמלבד העובדה שלאחר התאונה התעוררו כאבי ראש, קצת כאבים בצוואר וקושי להזיז את הצוואר, הבעייה העיקרית הייתה בעייה של רכוז. אותו לקוח התחיל להרגיש כחודש אחרי התאונה שהוא לא מצליח לתפקד עם לקוחות, קשה לו לזכור מהם אמרו לו, קשה לו לתפקד, והממונים עליו התחילו לחשוד שיש בעייה.

לכן לא אחרי זמן קצר הוא ניאלץ למצוא את עצמו מסיים את העבודה שלו ועובד בעבודות פחות טובות ולעבוד שקום מקצועי.

ואז השאלה הראשונה שהוא שאל אותנו לאחר שהתחלנו טיפול איתו, איך אתם עוזרים למצות את הזכויות שלי על פגיעת זכרון על רקע תאונת דרכים ? איך אוכל למצות את הזכויות מול ביטוח לאומי כתאונת עבודה הכל על רקע פגיעה בראש ופגיעה בזכרון שנגרמו מתאונת דרכים.

לכן חשוב להסביר למי שקורא את המאמר, ביטוח לאומי וגם חברת הביטוח שבודקת את התאונה על ידי מומחים של בית המשפט, עשויה לקבוע לכם מה שנקרא נכות נוירוקנטיבית. מה זה אומר? אם אתם תצליחו להוכיח בתביעת תאונת הדרכים אותה אתם מנהלים שכתוצאה מהתאונת הדרכים או תאונת העבודה בה נפגע לכם הראש, יש קשר ישיר בין הפגיעה לבין הבעייה של הזכרון, תוכלו לקבל פיצוי. כמובן שעניין הפיצוי מתחיל בקביעת אחוזי נכות על חבלת הראש, וקביעת אחוזי נכות על רקע בעיות הרכוז והזכרון מהם הנכם סובלים.

המחוקק אף קבע סעיף מיוחד לעניין בעיות זכרון על רקע פגיעת ראש. הסעיף פתח לא אחת לתובעים לקבל את הזכויות שלהם בנוסף לכל הפגיעות האחרות מהם הוא סובלים על רקע תאונת הדרכים פגיעת הראש.

סעיף החוק אשר קובע אחוזי נכות על חבלת ראש, אחוזי נכות על פגיעה ברכוז ובזכרון מעניק משקל רב בקביעת אחוזי נכות על שלל רב של פגיעות שונות מהפגיעות הקלות בהם נפגע כושר העבודה באופן קל ועד הפגיעות הראש הקשות ביותר, בהם התובע הופך לסוג של פגיעה קשה בה הוא מתפקד באופן מינימלי (למידע נוסף על עו"ד לאובדן כושר עבודה).

לכן לא אחת שאתם מגישים תביעה לתאונת דרכים על רקע פגיעת ראש, ואתם טוענים לפגיעה בזכרון ופגיעה ברכוז, אתם צריכים להוכיח שחיים שלכם לפני התאונה ואחרי התאונה קיים בהם שוני, ושוני גדול.

כמו  למשל, אותו לקוח שהיה צריך להחליף את מקום העבודה שלו, התוצאה הייתה שהפגיעה בצוואר התפתחה למשהו רציני מאוד שרק הלך והחמיר עם הזמן עד אשר הוא לא היה יכול לקיים משרות ניהולית.

עניין רציני מאוד שבא לידי ביטוי בטענות של פגיעה ברכוז ופגיעה בזכרון על רקע תאונת דרכים או פגיעה ובזכרון על רקע תאונת עבודה, הכל כתוצאה מהצורף להחליף מקום עבודה.

התוצאה של אותה פגיעה לאותו לקוח הייתה שבתאונת עבודה הוא קיבל נכות בשעור של 25% על פגיעת הראש בעבודה (חבלת ראש בעבודה), מה שנקרא מכת וופלש.

לכן חשוב מאוד לחשוב היטב שקורת תאונת דרכים מסוג ולחשוב איך לנצל את הזכויות המשפטיות שעומדות לכם על רקע התאונה

פגיעות ראש

ניתן לחלק פגיעות ראש באופן גס לפגיעות המתבטאות בחבלות של הראש והגולגולת: שבר בגולגולת, חתכים באיברי הפנים או בקרקפת. הסוג השני של הפגיעות הן פגיעות המערבות נזק למוח ולתפקודו של הנפגע.

כמה מילים על המוח האנושי:

המוח האנושי מורכב משלושה מבנים עיקריים: המוח הגדול, התופס את מרבית נפח הגולגולת, גזע המוח, הנמצא בחלק התחתון של המוח ומקושר לחוט השדרה, והמוח הקטן (צרבלום), היושב מאחורי גזע המוח ומתחת למוח הגדול. במוח הגדול ניתן למצוא את ההיפוקמפוס, האחראי בין היתר על היבטים של זכרון לטווח ארוך, התלמוס, המעביר את המידע המגיע מהחושים אל המוח ואחראי גם על תהליכי שינה ועוררות, וההיפותלמוס, האחראי על מערכת העצבים האוטונומית והפרשת ההורמונים בגופנו.

מהי פגיעה מוחית?

פגיעה מוחית עלולה להתבטא בכל אחד מהאזורים במוחנו ולהוביל בהתאם לפגיעות שונות בתפקוד.  לכן, נזק מוחי בעקבות תאונה עלול לבוא לידי ביטוי במגוון אופנים – אצל חלק מהנפגעים הפגיעה תתבטא בזעזוע מוח, יש מי שיגמגם או יתקשה בדיבור, אחרים יחושו בלבול, בעיות ריכוז או סחרחורת, נפגעים אחרים ידווחו על בעיות הליכה או חוסר יכולת להזיז את שרירי הגוף, וחלקם יתקשו בהזכרות באירועים האחרונים.

חשוב להבין כי בניגוד לנהוג לחשוב, נזק מוחי עלול להופיע כתוצאה מתאונת דרכים גם ללא חבלת ראש ברורה. לדוגמא – גם פגיעה בצוואר (צליפת שוט) עלולה להוביל לנזק מוחי. דבר נוסף שחשוב להדגיש הוא, כי בניגוד לחבלת ראש, נזק מוחי עשוי להופיע מספר ימים ואף מספר שבועות לאחר התאונה, וזו הינה אחת הסיבות שהצוות הרפואי בחדר המיון לא בהכרח יאבחן נזק מוחי, גם אם התרחש.

שוב אם קראתם עד כה איך המוח לשנו בנוי, ועצרתם רגע לפני מה שנקרא פגיעה נפשית בעבודה, או פגיעה נפשית עקב תאונת דרכים, פגיעה נפשית לאחר תאונת דרכים, סיוטים שבאים לאחר תאונת עבודה, שוב כדאי לחשוב היטב איך למקסם את הזכויות על רקע הפגיעה בזכרון או ברכוז מהם אתם סובלים וכל מה שתעשו הרי הפגיעה הנפשית לאחר תאונת העבודה תתווסף לעניין הפגיעה הנפשית לאחר התאונה, או פוסט הטראומה לאחר התאונה..

פגיעה נפשית- פוסט טראומה עקב תאונת דרכים, פוסט טראומה עקב תאונת עבודה

לא פעם תאונת דרכים עלולה להוביל להופעתן של בעיות נפשיות שמופיעות בעקבות האירוע, ביניהן דכאון, חרדה ופוסט טראומה. במידה ולאחר התאונה מצב הרוח שלכם ירוד, אתם סובלים ממחשבות טורדניות, סיוטים בלילות או התנהגויות שאינן אופייניות לכם – גשו לבדיקה ואבחון.

מה ביטוח לאומי בתאונת עבודה עשוי לפסוק לי על פוסט טראומה בעבודה ?

ביטוח לאומי שבודק את עניין הנפשי ואת העניין של פוסט טראומה עקב תאונת עבודה איך הוא משפיע על חיי היום יום, איך הוא פוגע בכושר העבודה שלכם, והאם הפגיעה היא זמנית או קבועה.

לא אחת נכות נפשית עקב תאונת עבודה או תאונת דרכים עשויה להיות בעלת משמעות משפטית רבה מאוד, כלומר עשויה לזכות את התובע באחוזי נכות משמעותיים.

בהרבה מאוד מקרים בהם טיפל במשרד על רקע מכת וופלש כתאונת עבודה, זכו תובעים רבים באחוזי נכות משמעותיים על רקע פוסט הטראומה מעבודה.

עצם העובדה שנקבעו ללקוחות רבים אחוזי נכות משמעותיים על רקע פוסט טראומה בעבודה, או על רקע פוסט טראומה כתאונת דרכים גרם לכך שאחוזי הנכות שנקבעו להם הביאו להם פיצוי משמעותי והגדילו להם את הכספים ואת הזכויות להם הם היו זכאים.

כיצד מאבחנים חבלת ראש? כיצד ביטוח לאומי מאבחן פגיעות ראש וקובע לתובעים אחוזי נכות רפואיים על רקע חבלת הראש ?

סולם חוסר ההכרה של גלאזגו (Glasgow Coma Scale) הינו אחד הכלים בהם רופאים עושים שימוש על מנת להעריך את עוצמת חבלת הראש ומצב ההכרה של הנפגע.

דרך נוספת להעריך את היקף והשלכות חבלת הראש הינה באמצעות צילום CT, בעזרתו ניתן לאבחן דימום מוחי, הצטברות נוזלים במוח, בצקות.

לא אחת רופאים יחפשו בדיקות נוספות על מנת לבדוק את פגיעת הראש, ושאנו עוסקים בתאונת עבודה או בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה עם פגיעת ראש הכל נבנה גם על רושם אישי, בדיקת זכרון וכמובן מסמכים רפואיים אשר מבציעים על קשר סיבתי בין התאונה לבין הפגיעה. עוד על עורך דין תאונת דרכים – כאן.

מהן זכויותיהם של נפגעי תאונות דרכים על רקע פגיעת ראש, או על תאונת דרכים בה קיימת פגיעת פוסט טראומה ?

לא אחת שלקוחות מתקשרים למשרד לאחר תאונת דרכים הם שואלים שאלות כמה פיצוי אנו עשוי לקבל במקרה של תאונת דרכים עם פגיעת ראש, או תאונת דרכים עם פגיעה בצוואר, או תאונת עבודה עם מכת ווילפש.

שאלת הפיצויים להם יזכו הלקוחות הינה כמה אחוזי נכות אותם לקוחות יצליחו לזכות בתביעה אותה הם מנהלים בביטוח לאומי או בפני חברת הביטוח אותה הם תובעים.

ככל שאותם לקוחות יצליחו לזכות באחוזי נכות על רקע פגיעת וופלש, או רקע המכה בצוואר על רקע תאונת דרכים, הם יצליחו לזכות בפיצוי כספי גדול יותר.

מעבר לכך, הפיצוי הכספי אותם יקבלו הלקוחות הוא תמיד עניין של שכר אותו הם מרווחים. ככל שיש לכם פגיעה בשכר לאחר התאונה, או שינוי תעסוקתי בעקבות פגיעת הראש, כך תגדילו את הסיכוי לזכות בכספים של חברת הביטוח.

מעבר לכך, חברת הביטוח בוחנת את עניין ההוצאות הרפואיות.

חברת הביטוח בוחנת את עניין העזרה לזולת בה תזקקו לאחר פגיעת הראש לאחר תאונת הדרכים או את עניין הפגיעה לאחר תאונת עבודה.

כיצד עליי להתנהל לאחר תאונת דרכים?

ברגעים שלאחר התאונה – גשו קודם כל לקבלת טיפול רפואי, שהינו קריטי לבדיקת מצבכם הגופני ולמיפוי השלכות התאונה. בבית החולים, דאגו לבצע בדיקות שיסייעו לכם בהבנת הפגיעה והיקפה. כיוון שלעתים אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים יחווה החמרה במצבו דווקא ימים או שבועות לאחר התאונה, דאגו להשאר במעקב רפואי ולתעד כל החמרה במצבכם, בקרב הרופא המטפל ורופאים מומחים רלוונטיים.

זכרן דווקא כאשר מדובר בפגיעת ראש לאחר מכת ווילפש, או פגיעה בצוואר לאחר תאונת עבודה הנזקים על הראש בהם פגיעה בזכרון, הפגיעה ברכוז לאחר תאונת הדרכים או תאונת העבודה, עניין הפוסט טראומה עשויים להגרם לאחר מספר חודשים לאחר התאונה.

לכן חשוב מאוד לדעת ולתעד כל הרגשה אותה אתם מרגישים וכל בעייה רפואיות ממנה אתם סובלים, גם אם היא נראת לכם לא חשובה.

התנהלות זו תסייע לכם בתיעוד מצבכם הרפואי, שבסופו של דבר יוביל לקבלת פיצויים התואמים את הנזק שנגרם לכם, מחברת הביטוח או מביטוח לאומי.

כמו שאתם יודעים ביטוח לאומי בתביעת תאונות עבודה הוא גוף שמקשה עליכם לקבל את הפיצויים להם אתם זכאים. לכן ביטוח לאומי יחפש בתביעת נכות מעבודה את התיעוד הנכון והרלוונטי ורק תיעוד כזה יזכה אתכם בכסף ובפיצוי כספי לו אתם זכאים.

לאחר קבלת טיפול רפואי מומלץ לפנות למשטרה ולדווח על התאונה בה הייתם מעורבים. ללא תיעוד התאונה במשטרת ישראל, לא תוכלו לקבל את הפיצוי המגיע לכם מחברת הביטוח.

הצעד הבא הוא פנייה לחברת הביטוח, מומלץ בליווי עו"ד בעל ידע וניסיון בכל הנוגע להתנהלות מול חברות הביטוח במקרים של תאונות דרכים ותאונות עבודה. חשוב להדגיש כי תהליך תביעת חברת הביטוח עשוי להמשך זמן רב ולכלול מספר רב של דיונים בבית המשפט עד למתן פסק דין.

איך לבחור עורך דין לתאונת דרכים ? איך אבחר עורך לחבלת ראש ? והאם יש הבדל בין עו"ד לחבלת ראש אשר מייצג אותי לבין עורך דין לפגיעה נפשית או עורך דין לפוסט טראומה ?

הבחירה לעורך דין לפגיעת ראש לבין עורך דין לפוסט טראומה היא בחירה זהה, כלומר :  אותו לתביעות חבלת ראש שייצג אותך אמור להיות בקיא בתביעות של פוסט טראומה בעבודה.

אם יש לך ספקות בעניין, תוכל לשאול את עורך הדין אליו אתה פונה מה מידת הניסיון שלו בתיקים בהם קיימת חבלת ראש ? איזה לקוחות במקרה של חבלת ראש הוא ייצג ? איזה השגים הוא הצליח להביא ללקוחות שלו אותם הוא ייצג ?

לא אחת ככה תוכל לגלות את מידת המומחיות של עורך הדין בפגיעות מסוג זה. עורך דין בעל מוניטין ובעל השגים רבי שגים יוכל לספר לך על תיקים רבים בהם הוא ייצג לקוחות רבים בחבלות ראש, בפגיעות שקשורות לפוסט טראומה, לעומת עורך דין חדש שרק התחיל לייצג לקוחות.

לא אחת לניסיון רב שנים של עורך דין ולעניין של מומחיות של עורך דין יש יתרון בהשגת תוצאות בתביעות ביטוח לאומי או בתביעות תאונות דרכים.

אחת השאלות הבאות אותה אתה צריך לשאול היא מה אתה מחפש, כלומר איזה משרד אתה מעוניין שיטפל בך ? משרד גדול בה הערך שלך קטן , משרד בוטיקי או משרד של עורך דין יחיד. כל אלו תשובות שלאחר שתענה עליהם תוכל לדעת איזה עורך דין לתביעות תאונות דרכים או לתביעות תאונות עבודה אתה בוחר.

הסדנה 6, כפר סבא

קישור לאתר

טלפון077-5180500

כתובת דוא"ל: [email protected]

תודה על פנייתך
עו"ד אייל פייפר. צילום עופר ריבק

עו"ד אייל פייפר. צילום עופר ריבק


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר