עורך דין אזרחי (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

עורך דין אזרחי מסביר כיצד להצליח במסגרת תביעה אזרחית

כיצר להתנהל נכון במצב של הגשת תביעה אזרחית? וממה רצוי להימנע? עורך דין אזרחי מסביר כיצד למקסם את סיכויי ההצלחה בבית המשפט

פורסם בתאריך: 7.12.20 10:18

תביעה אזרחית היא לרוב גם תביעה כספית אותה יש לנהל בסיועו של עורך דין אזרחי מנוסה. על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה בבית המשפט מומלץ לעקוב אחר השלבים הבאים אשר יקלו עליכם בניהולה של התביעה ועשויים אף לסייע לשכנע את השופט שדן בתיק שיש לקבל את התביעה ולפסוק לטובתכם.

לפני הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית – אספו ראיות

לפני שאתם יוצרים קשר עם עורך דין אזרחי לצורך הגשת תביעה יש לבדוק אילו ראיות יש בידיכם על מנת להוכיח את טענותיכם. למעשה, זו אחת הטעויות הנפוצות ביותר של תובעים לפני הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית. ההנחה (השגויה) היא שניתן להגיש תביעה ותוך כדי ניהול התביעה להוסיף עוד ועוד ראיות. לא כך נכון לנהל תביעה אזרחית או תביעה כספית, ולא כך מתנהל ההליך המשפטי בפועל.

על מנת לשכנע את בית המשפט לקבל את התביעה ולפסוק לטובתכם לא מספיק להגיש תביעה ולפרט את מה שקרה. אם זה מה שתעשו הנתבע פשוט יטען שמה שאתם טוענים אינו נכון ולא התרחש. במצב שבו בית המשפט נתקל במצב של "מילה נגד מילה", לרוב התובע לא יזכה בתביעתו, וגם עורך דין אזרחי טוב לא תמיד יוכל לסייע במצבים אלה.

על מנת להמנע ממצב זה כדאי לאסוף ראיות עוד לפני הגשת תביעה. ראיות טובות יכול להיות הקלטות של שיחות, התכתבויות בדוא"ל/וואטסאפ/פייסבוק/מכתבים, עדויות של אנשים אחרים (עדיפות לאנשים שאינם בני משפחה או חברים, אחרת הם עשויים להחשב לצד מעוניין בתוצאת ההליך, והמשקל שיינתן לעדותם בבית המשפט יהיה נמוך יותר). אם אתם לא יודעים אילו ראיות לאסוף, תתייעצו עם עורך דין אזרחי.

אל תמהרו להגיש תביעה אזרחית או תביעה כספית – שלחו מכתב התראה

למכתב התראה ישנם מספר יתרונות בולטים אשר עשויים לסייע לכם עוד לפני הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית. תחילה, יתכן שבעקבות מכתב ההתראה כלל לא יהיה צורך להגיש תביעה אזרחית או תביעה כספית, משום שהצד שכנגד יקבל באופן מלא או חלקי את הטענות שלכם. אם זה אכן יקרה מכתב ההתראה יחסוך לכם הרבה כסף (שכר טרחת עורך דין אזרחי, אגרת בית משפט, הוצאות נלוות לניהולה של תביעה אזרחית או תביעה כספית), וגם הרבה מאוד זמן (כפי שאתם יודעים ניהולה של תביעה אורך לכל הפחות חודשים רבים).

שנית, בעקבות מכתב התראה אתם צפויים לקבל מכתב מענה שיפרט מדוע הטענות שלכם לא מתקבלות על ידי הצד שכנגד. למעשה מכתב המענה יאפשר לכם לדעת מראש מה יהיו חלק מטענות ההגנה אשר יופיעו במסגרת כתב ההגנה של הנתבע, וכך תוכלו לנסח את כתב התביעה בצורה נכונה ומדויקת יותר).

שלישית, אם הצד שכנגד יתעלם ממכתב ההתראה הדבר עשוי לפעול לרעתו במסגרת ההליך המשפטי.

מכתב התראה שינוסח על ידי עורך דין אזרחי עשוי להוביל לתוצאה משמעותית יותר ביחס למכתב התראה שינוסח וישלח על ידכם (ישנה התייחסות שונה למכתב מטעם עורך דין אזרחי לעומת מכתב מטעם אדם פרטי).

הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית – לאן?

כפי שאתם יודעים קיימים בישראל בתי משפט שונים אשר מטפלים בסוגיות שונות או תביעות אזרחיות או כספיות בסכומים שונים. כך לדוגמה; בית משפט לתביעות קטנות עוסק בתביעות עד לסכום של כ-34 אלף ש"ח בלבד (הסכום מתעדכן מעט מדי שנה). היתרון של בית משפט לתביעות קטנות הוא שמדובר בהליך לא פורמלי אשר מסתיים באופן מהיר יחסית. במסגרת תביעה קטנה אין חובה להעזר בשירותיו של עורך דין אזרחי וניתן לנהל את ההליך לבד. אם תרצו לשכור שירותיו של עורך דין אזרחי לצורך ניהול תביעה קטנה תצטרכו לקבל אישור מבית המשפט (ניתן בפועל לעיתים רחוקות).

יתרון נוסף במסגרת תביעה קטנה הוא סכום האגרה הנמוך שתצטרכו לשלם – 1% מסכום התביעה (ובכל מקרה לא פחות מ-50 שקלים). לצורך הדוגמה; אם הגשתם תביעה קטנה בסכום של 30,000 ש"ח תצטרכו לשלם אגרת בית משפט בגובה 300 ש"ח בלבד.

החיסרון הבולט במסגרת תביעה קטנה הוא שלבית משפט לתביעות קטנות אין זמן לבחון לעומק את טענות הצדדים. מומלץ להגיע לדיונים בבית משפט לתביעות קטנות (רוב הדיונים מתקיימים בדלתיים פתוחות וניתן להכנס ולהאזין לדיונים) ולהתרשם שלכל דיון מוקדש זמן מועט יחסית משום שישנן תביעות קטנות רבות, והשופטים לא תמיד עומדים בזמנים הקבועים לכל דיון.

הלחץ בזמן עשוי להוביל למצב שבו השופט שדן בתיק לא ישים לב לכל הפרטים שציינתם בכתב התביעה והדבר עשוי לפגוע בסיכויי התביעה שלכם.

חיסרון בולט נוסף במסגרת תביעה קטנה הוא שלא תוכלו לבקש סעדים זמנים או צווים. לדוגמה; לא תוכלו לדרוש עיקולים או צווי מניעה.

אפשרות נוספת היא להגיש תביעה לבית משפט השלום. בית משפט זה עוסק בתביעות אזרחיות או תביעות כספיות עד לסכום של 2.5 מיליון ש"ח. ברוב  המוחלט של המקרים תצטרכו להסתייע בשירותיו של עורך דין אזרחי על מנת להגיש ולנהל תביעה בבית משפט זה.

התביעות בבית משפט השלום מתנהלות, לרוב, תחת כללים קפדניים ואי ידיעתם עשויה להוביל, במקרים מסוימים, גם לדחייתה של התביעה.

גובה אגרת בית המשפט לצורך הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית עומד לרוב על 2.5% מסכום התביעה. 1.25% תצטרכו לשלם מיד עם הגשת התביעה ואת היתרה בשלב מתקדם יותר של ההליך המשפטי.

במסגרת תביעה בבית משפט השלום תוכלו לדרוש סעדים זמניים וקבלת צווים.

לרוב, ניהול התביעה עשוי לארוך בין מספר חודשים לבין מספר שנים (תלוי כמובן במורכבות ההליך), והדבר לא נתון לשליטתו של עורך דין אזרחי שייצג אתכם.

אפשרות נוספת היא הגשת תביעה לבית המשפט המחוזי אשר עוסק בתביעות אזרחיות או תביעות כספיות בסכום העולה על 2.5 מיליון שקלים. לבית משפט זה מוגשות תביעות ייצוגיות רבות (לצורך הליך זה יש להסתייע בשירותיו של עורך דין תובענות ייצוגיות מנוסה).

הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית – רק עם עורך דין אזרחי מנוסה

ככל שסכום הנזק שנגרם לכם גבוה יותר כך ישנה סבירות גבוהה יותר שהצד שכנגד, אותו אתם מתכוונים לתבוע, ינסה לסרבל את התביעה ולגרום לכך שהיא תמשך זמן רב יותר. במצבים אלה במיוחד נחוץ עורך דין אזרחי מנוסה אשר ידע לנווט את ההליך ולשכנע את בית המשפט שיש לקבל את התביעה ולפסוק לטובתכם במהירות האפשרית.

עוד לפני הגשת התביעה עורך דין אזרחי מנוסה יוכל לסייע לכם להכין את התיק בצורה מיטבית להגשת תביעה, כך שסיכויי הצלחת התביעה יגדלו בצורה משמעותית.

עורך דין אדי בליטשטיין – עורך דין אזרחי העוסק בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות אזרחיות וכספיות מורכבות.

רח' משה לוי 11, ראשון לציון

טל': 03-6427876


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר