גמילה מעישון (צילום: shutterstock)
גמילה מעישון (צילום: shutterstock)

הירושלמים שנגמלו מעישון בתקופת קורונה מספרים: "הגמילה מעישון היא הקלה על הגוף והנפש"  

מגפת הקורונה גרמה לירושלמים רבים להיות לחוצים וחרדתיים מהרגיל. גם החזרה לשגרה טומנת בחובה מתחים רבים והשפעות פוסט טראומטיות. מעשנים רבים טוענים שלעישון השפעה מרגיעה, המסייעת בהפחתת המתח, אבל אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון מסביר: "מדובר בתפיסה שגויה. לא רק שעישון אינו מרגיע, הוא מגביר מתח וחרדה"

פורסם בתאריך: 25.5.21 11:13

"כמי שנגמלה מעישון, אני שמחה שהושתק בתוכי הקול הבלתי פוסק שביקש ממני לחפש אחר סיפוק דרך עישון סיגריות. ברגעים שבין סיגריה לסיגריה, כל הזמן ובכל מקום תכננתי היכן אעשן את הסיגריה הבאה. אם התכנית הייתה משתבשת הייתי לחוצה נורא. הסיגריות היו חלק בלתי נפרד מהיום-יום שלי: הדבר הראשון עם הקפה בבוקר, בסיום הארוחה, בתום העבודה. אם לא היו לי סיגריות בבית, הייתי רצה לקנות", מספרת יהודית חוף (53), מורה לאנגלית ואם לשניים מירושלים, שעישנה 20 שנים בין קופסה לקופסה וחצי ביום.

"כשהייתי בת 36 עברתי את הגמילה הראשונה שלי במכון אברהמסון בהצלחה, ולא עישנתי במשך ארבע שנים. חזרתי לעשן בעקבות לחץ חברתי והמשכתי לעשן, עד לפני כשנה וחצי. כשהתקרבתי לגיל 50 הרגשתי בשינוי במצבי הגופני. סבלתי מקשיי נשימה, והתחלתי 'להרגיש' את הריאות, בשעה שלא אמורים להרגיש איברים פנימיים. נלחצתי מאוד ופניתי שוב לגמילה באברהמסון. אחרי הטיפול הגעתי הביתה ולא היה לי חשק לעשן. בבוקר שלמחרת הכנתי לי קפה ושוב לא רציתי לעשן. מדי פעם עלתה בראשי המחשבה, אבל השתמשתי בטיפים שנתנו לי באברהמסון ולא נמשכתי לסיגריות".

יהודית חוף (צילום: עצמי)

יהודית חוף (צילום: עצמי)

"אמי הייתה מעשנת כבדה שעישנה ארבע קופסאות ביום. גם היא נגמלה מעישון באברהמסון אחרי ניתוח לב, ארבעה צנתורים ושני מקרים של דום לב. היא נפטרה בגיל צעיר ובייסורים. הנס הגדול היה שאחרי הגמילה היא לא נגעה בסיגריות עד יום מותה". אנשים היו מתפעלים שלא יכול להיות שהיא לא מחזיקה סיגריה ביד. הגמילה מחקה לי את הדחף, המחשבות והצורך בסיגריות. לא פחות מנס מבחינתי".

"להיפרד מריח הסיגריות זה תענוג שאין לתארו. אנשים סביבי מעידים שאיני מסריחה יותר מריח סיגריות, שהיה נתפס בשערי, בעורי ובבגדיי. אני בוחרת בגדים מהארון ומתענגת על ריחם בהנאה שלא הכרתי בכל שנותיי כמעשנת. אני נושמת עמוק מבלי להרגיש לחץ בחזה, ועולה במדרגות ללא קשיי נשימה. בתקופה מגפת הקורונה, עם הסכנה להידבק בווירוס הנוראי שסיכן בדלקת ריאות, הגמילה מעישון הייתה עבורי ההקלה הפסיכולוגית הכי משמעותית שיכולתי לבקש לעצמי".

הגמילה מעישון היתה המקפצה לחדול מהרגלים רעים נוספים

"בתקופת הקורונה חוויתי, כמו כולם, הרבה רגעים לא פשוטים, אבל ידעתי שאם אני חוזר לעשן, אוותר לעצמי בדברים נוספים. הסיגריה גרמה לי להיות לחוץ וחרד, והיום אני הרבה יותר נינוח ורגוע. עם הגמילה אני מרגיש שהסרתי דאגות מהלבי", מספר ידידיה שלום, בן 21 מבית שמש שהעישון התבטא אצלו גם ברזון קיצוני, והביא אותו למשקל 50 ק"ג כשגובהו 1.80 מטר.

"בגיל 14 התחלתי לעשן בדלים שמצאתי, סתם כדי לבדוק. שנה אחרי התחלתי לקנות חפיסות. עישנתי 18 סיגריות ביום, כלומר כמעט שתי קופסאות. בגלל העישון לא היה לי תיאבון, לא חוויתי טעמים ולא נהניתי מאוכל. היה לי קשה ללכת, היה לי קשה לנשום והתעייפתי מהר. במהלך השירות הצבאי קיבלתי פטור משירות בגלל תת-תזונה. מהר מאוד הבנתי שאני חייב להפסיק לעשן. רציתי לעלות במשקל, לאכול יותר בריא, אבל הייתי מכור. ניסיתי להפסיק כמה פעמים, אבל זה היה גדול ממני".

ידידיה שלום (צילום: עצמי)

ידידיה שלום (צילום: עצמי)

"כשבחרתי בגמילה באברהמסון לא סיפרתי לאף אחד. לא האמנתי שאצליח להיגמל והופתעתי שלא חוויתי ייסורי גמילה בכלל. לא הרגשתי רע או התפתיתי כשעישנו לידי. הטעם חזר לחיי בהדרגה. התחלתי ליהנות מאוכל ותוך 4 חודשים עליתי 10 קילוגרמים מבלי להתאמץ כלל".

"ההורים שלי בעננים וכל כך מאושרים! אני מרגיש כאילו לא עישנתי מעולם. אני חיי חיים יותר בריאים, אוכל יותר ירקות, עושה ספורט: ריצות, אימוני כוח ואירובי. בזכות הגמילה אני מרגיש ערני ויותר בטוח בעצמי. הגמילה מעישון נתנה לי מקפצה להיפטר מהרגלים רעים ולא רק מעישון. עברתי שינוי תפיסתי בראש. אני מרגיש שאני בן אדם אחר לגמרי. יש לי הכרת תודה מאוד גדולה לאברהמסון. אני גאה בהישג שלי, מתכנן את העתיד שלי, חוסך כסף ללימודי תסריטאות וצילום, ובינתיים התחלתי ללמוד קורס עיצוב אתרי אינטרנט".

האם סיגריות מרגיעות?

בתקופות לחוצות כמו הקורונה ניתן לראות מעשנים שעולים במספר הסיגריות כדי להירגע. אבל האם יש בסיגריות חומרים שגורמים לתחושת רוגע ושלווה? לדברי אהוד אברהמסון, מומחה לטיפול בהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון, "מחקרים מוכיחים שסיגריות מכילות חומרים שגורמים לתחושת מתח, ושצריכת ניקוטין  מגבירה את רמת האדרנלין בדם: חומר מעורר שמכניס את הגוף למצב סטרס. אבל האשמה היא לא רק בניקוטין. הסיגריות מכילות חומרים נוספים שמעוררים מתח מוגבר. מיד עם סיום הסיגריה המעשנים מתחילים לחוות תסמיני גמילה וביניהם מתח וחרדה. הדרך להפחיתם היא על ידי עישון סיגריה נוספת. הגוף מתרגל לחומרים הממכרים שבסיגריות ולאפקט שלהם, וכתוצאה מכך היקף השימוש ומספר הסיגריות עולה עם הזמן".

הוד אברהמסון, מומחה לטיפול בהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון (צילום: רונית ולפר)

הוד אברהמסון, מומחה לטיפול בהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון (צילום: רונית ולפר)

הרגלי חיים בריאים במקום התמכרויות

אהוד אברהמסון מסביר: "בהיעדר סיפוקים חיצוניים, משבר הקורונה הביא לעלייה בהתמכרויות: לעלייה בצריכת אלכוהול וסמים, לעלייה בעישון וגם באכילת סוכרים ופחמימות ממכרות, שמפעילים את אזורי ההנאה במוח. התקופה הנוכחית היא זמן של התבוננות פנימית ורצון לערוך שינויים בחיים. מניסיוננו גמילה מעישון היא אות הפתיחה לשינויים מבורכים נוספים. את ההתמכרות לעישון הנגמלים מחליפים בהרגלי חיים חדשים, כמו: ספורט ותחביבים שקודם לכן לא היה להם פנאי להקדיש להם. אנחנו עדים לעלייה משמעותית בפניות של מעשנים שמבקשים להיגמל מעישון".


10 המלצות 'זהב' לגמילה מעישון מאהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות ומייסד מכון אברהמסון:

  1.  הכינו רשימה וכתבו בה את כל הסיבות הטובות לבחירה להיגמל מעישון. למשל: השיעול הטורדני, הילדים שנרתעים מכם, בני הזוג שמעדיפים אתכם תמיד אחרי הרתחה, ייבוש וסוכריית מנטה. או שפשוט נמאס לכם לצאת מהמזגן המצנן לחום שבחוץ להפסקת עישון. הכינו את הרשימה והדביקו במקום גלוי ונגיש, כמו: בנייד, על המקרר, על לוח הודעות, על גבי הדסקטופ ועוד.
  2.  היגמלו מהדחף בבת אחת! מניסיון רב שנים של טיפול גמילה ממוקד מהדחף לסיגריה אנחנו יודעים בוודאות, שלא מומלץ לעבור את התהליך בהדרגה. מחקרים מראים שכשמפסיקים באחת, הגמילה פשוטה, קלה ומהירה יותר.
  3.  ניקיון יסודי! כל זמן הוא זמן מצוין להתחיל בניקוי. טהרו את כל מה שמדיף ריח סיגריות: הבית, הרכב, הבגדים, המאפרות, הכריות והשטיחים.
  4.  שינוי הרגלים ודפוסי התנהגות להיגמל מעישון לבד יכול להיות קשה. לא רק בגלל התלות בניקוטין הממכר, אלא בגלל דפוסי ההתנהגות השונים שסיגלתם לעצמכם, ושעם הזמן הופכים לטריגרים שמעוררים את הדחף לעשן. למשל: הקפה עם הסיגריה, ההמתנה בתחנת האוטובוס או בפקק, יציאה לבילוי, יציאה להפסקה ועוד. מומלץ להמציא לעצמכם חלופות ולתרגל לפני תחילת התהליך. לדוגמא: במקום לצאת להפסקת קפה, לצאת להליכה קצרה. לבחור בסרט במקום בילוי בפאב. ככלל מומלץ לשהות במקומות ציבורים שבהם העישון אסור.
  5.  פעילות גופנית כל המחקרים מוכיחים בבירור שפעילות גופנית מתונה משפרת באופן ניכר את מצבנו הבריאותי. במקרה של גמילה מעישון, הפעילות מרסנת את הדחף לעשן ואת תסמיני הגמילה.
  6.  זה לא הזמן לנוח! מומלץ להעסיק את עצמכם, עד כמה שאפשר, בפעילויות שונות ובמעשים טובים. במקביל מומלץ "להעסיק" את הפה במקלות קינמון וירקות חתוכים. מומלץ להימנע ממסטיקים, כדי להימנע מגירוי פיזי שמזוהה עם הסיגריה.
  7.  תנו כבוד לעצמכם אתם עושים צעד חשוב מאוד – תנו לו את הכבוד הראוי! התרכזו במשימה והימנעו מביצוע מטלות נוספות שדורשות מחויבות והימנעות. למשל, דיאטה.
  8.  אפילו לא אחת – הצלחתם להיגמל? קחו בחשבון שאפילו סיגריה אחת עלולה לחבל לכם בתהליך הגמילה ולהחזיר אתכם לתחילת המסלול. הימנעו לחלוטין!
  9.  קופת חיסכון – מזל טוב, אתם הולכים לחסוך כסף רב! צ'פרו את עצמכם בפרסים שיעשו לכם טוב.
  10.  תמיכה – אל תישארו לבד בתהליך. בני האדם הם יצורים חברתיים, ובמצבים לא פשוטים אנחנו זקוקים לתמיכה, לחיזוקים ולחיבוקים מחברים, משפחה, פייסבוק, וואטסאפ או גורם מקצועי שיסייע בריסון הדחף לעשן.

 

www.abrahamson.co.il


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר