הדסה עין כרם (צילום: אבי חיון)
הדסה עין כרם (צילום: אבי חיון)

הדסה: צועדים קדימה בטיפול במחלת הסרטן

טיפול בפרוטונים ובקרני אלפא, תוכנית טיפולית המתעדכנת על בסיס יומי בהתאם למצבו של הגידול, רפואה מותאמת אישית ומרפאה ייעודית לחולי סרטן צעירים. במכון האונקולוגי של המרכז הרפואי הדסה לא עוצרים לרגע, והודות לשיתופי הפעולה עם חברות סטארט-אפ מקומיות ובינלאומיות, מציעים טיפולים חדשניים במחלת הסרטן

פורסם בתאריך: 21.2.24 22:38

במכון שרת, המכון האונקולוגי של המרכז הרפואי הדסה, בניהולו של פרופ' אהרון פופובצר, לא נחים לרגע וממשיכים להעניק לחולי סרטן מכל רחבי הארץ טיפולים מתקדמים – החל מתוכניות הקרנות אישיות המתעדכנות על בסיס יומי ועד הקמת מרפאת סרטן לצעירים בליווי אישי ומעטפת טיפולים מותאמת. הטיפולים המתקדמים מתאפשרים, בין היתר, הודות לשיתופי הפעולה עם חברות סטארט-אפ מקומיות ובינלאומיות ובחירתן של חברות רבות מרחבי העולם – לקיים את טיפוליהן המתקדמים והראשוניים דווקא בהדסה.

"המרכז הרפואי הדסה, בניגוד למרכזים רפואיים אחרים, הוא בית החולים היחיד בארץ שהאקדמיה, האוניברסיטה העברית, היא חלק מבית החולים. עובדה זו מאפשרת לנו ליצור שיתופי פעולה רבים ודוחפת קדימה את הדסה בהיבטים של פיתוחים טיפוליים, מחקריים וטכנולוגיים", מסביר פרופ' פופובצר. "הדסה מתבססת מראש על מנגנון של שיתופי פעולה ועבודה עם חברות סטארט-אפ, והמחקרים והתוצאות מדברים בפני עצמם, גם בזירה הבינלאומית".

פרופ' אהרון פופובצר (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' אהרון פופובצר (צילום: דוברות הדסה)

מכון שרת הוא המרכז הכוללני לסרטן, שנותן מענה בישראל לכל צורכי החולה האונקולוגי. המרכז עובד בשיתופי פעולה קליניים ומחקריים עם כל המחלקות והצוותים ונוגע בכל תחומי בית החולים. הצוותים הרפואיים של המכון האונקולוגי הם צוותים מקצועיים ייעודים, על פי סוגי הסרטן והגידולים, דבר המאפשר להעניק לחולים אבחון מעמיק וטיפול מיטבי עוד בשלבי הפיתוח הקליני.

"החדשנות הטיפולית בסרטן נחלקת לכמה תחומים: חידושים בתחום הקרינה, טיפולים סיסטמיים וחידושים שקשורים לאיכות החיים", מציין פרופ' פופובצר ומפרט על החידושים.

המרכז לפרוטונים

לפני כשנה הוקם על ידי הדסה המרכז להקרנת פרוטונים, הראשון מסוגו בישראל, בשיתוף עם חברת ההזנק הישראלית פי-קיור. מדובר בטיפול חדשני, שפועל תחת מחקר קליני. "היתרון בהקרנה מבוססת פרוטונים לעומת סוגי קרינה אחרים, הוא שמנת הקרינה של פרוטון נבלעת בבת אחת, ולכן היא מרפאת רק את אזור הגידול ולא יוצרת נזק לרקמות הבריאות שנמצאות בסמוך לו", מסביר פרופ' פופובצר. "בשלב הזה אנחנו מטפלים בשיטה הזו רק בחולים במחלה חוזרת ובחולים בסרטן המוח, הראש והצוואר. בינתיים אנחנו רושמים הצלחה ומאוד אופטימיים לנוכח התוצאות. היעילות של הפרוטונים גדולה, ועם זאת הם לא גורמים נזקים לחולים ויש פחות תופעות לוואי", מציין פרופ' פופובצר. "מדובר בבשורת ענק בישראל".

לדברי פרופ' פופובצר, בעולם יש לא מעט מרכזי פרוטונים, אך מה שמבדל את הדסה ממרכזים אחרים הוא החידוש שבטכנולוגיה עצמה, והוא מסביר: "החידוש בטכנולוגיה של חברת פי-קיור הוא שהטיפול נעשה בישיבה ולא בשכיבה. במקום שהקרן המכוונת אליו תזוז, החולה זז. החולה יושב על כיסא בעל שש זוויות, והמטפל מזיז את החולה, במקום את הקרן, לכמה זוויות, וכך הטיפול מהיר יותר וקל יותר. נוסף על כך, בדרך כלל, כשאדם שוכב, זה יוצר סוג של קלסטרופוביה. ישיבה היא מצב הרבה יותר נוח והמטופל הרבה יותר רגוע".

הפיתוח של הדסה וחברת פי-קיור קיבל את אישור ה-FDA, ובכך יהפוך למכשיר ייחודי שפותח בישראל וייכנס לשימוש בכל העולם.  "בשלב הזה", מסביר פרופ' פופובצר, "מספר הטיפולים שעובר כל חולה הוא אישי – בין חמישה טיפולים ל-35". הוא מדגיש, שכל אחד יכול לפנות אליהם, ואם יימצא כמתאים לטיפול המחקרי, הוא יתקבל לטיפול.

טיפול בפרוטונים (צילום: דוברות הדסה)

טיפול בפרוטונים (צילום: דוברות הדסה)

קרני אלפא

תחום נוסף אותו מפתחים במרכז הרפואי הדסה, בשיתוף עם חברת אלפא טאו, חברה ירושלמית שמשכנה בהר חוצבים, הוא קרינת אלפא. "קרני אלפא לטיפול בגידולים, בניגוד לקרניים רגילות ביתא או גמא, הן הרבה יותר אפקטיביות. מנת הקרינה היא הרבה יותר גבוהה, אך יחד עם זאת היא לא משפיעה על הרקמה מסביב", מסביר פרופ' פופובצר. "צריך להבין שיש פה אליה וקוץ בה. מצד אחד, קרן האלפא פועלת בעוצמה גבוהה מאוד מבחינה ביולוגית באזור מצומצם, וכתוצאה מכך, היא לא משפיעה על הרקמה מסביב, דבר שמבטיח שהחולה לא יסבול מתופעות לוואי. עם זאת, ישנו חשש שמנת הקרינה הרצויה לא תגיע לכל המקומות שאליהם היא צריכה להגיע ואנחנו בוחנים את יעילות השיטה אל מול גידולים מסוימים".

בהדסה החלו לערוך גם מחקר ראשוני המתמקד בחולים בסרטן העור וסרטן חלל הפה. "אנחנו מפרסמים עכשיו את התוצאות של המחקר שמראות לנו שהטיפול בקרני אלפא גורם מצד להרבה פחות תופעות לוואי, ובמקביל, נותן לנו תוצאות אסתטיות מצוינות. השלב הבא במחקר, שאנחנו מתחילים בו כעת, יהיה טיפול בסרטן הלבלב תחת הרדמה מקומית. אנחנו מקווים שזה יחולל מהפכה בסרטן הלבלב, שלצערי, כיום אין כל כך טיפולים יעילים לגביו".

טיפולים אדפטיביים המתעדכנים על בסיס יומיומי

תחום נוסף, בלעדי להדסה, הוא הטיפולים האדפטיביים – תוכנית טיפול שמותאמת לחולה המתעדכנת על בסיס יומיומי. "באופן עקרוני, מקובל ליצור עבור רוב חולי הסרטן תוכנית קרינה אחת מתחילת הטיפול ועד סופו, כשהחולה מקבל את אותו הטיפול מדי יום ביומו במשך שישה-שבעה שבועות", מסביר פרופ' פופובצר. "אלא שלעיתים יש שינויים בדרך, החולה משתנה, הגידול משתנה בגודלו, בנפח שלו או במיקום שלו, ואז יוצא שהחולה מקבל טיפול שהוא כבר לא אופטימלי עבורו. בהדסה התחלנו להשתמש בטכנולוגיה, שמאפשרת לנו לעשות בכל יום תוכנית קרינה מחדש. החולה עובר מדי יום הדמיה (CT) ונבנית לו תוכנית קרינה יומית מעודכנת. בדרך הזו אנחנו מדייקים יותר את הטיפול, וכפועל יוצא מכך, נגרם פחות נזק לרקמות הבריאות. הטיפול הזה זמין בשלב הזה לגידולי ראש צוואר, גידולי כיס השתן וגידולים של צוואר הרחם".

רפואה מותאמת אישית

תוכנית מהפכנית נוספת, אותה מקדמים בהדסה, היא בדיקות גנומיות לסרטן, המאפשרת להתאים לחולה סרטן טיפול ממוקד על סמך הבדיקות הגנומיות שלו וכן טיפול תרופתי בהתאם לקוד הגנטי של הגידול.

פרופ' פופובצר: "כיום, בתהליך חדשני שהטמענו בהדסה, רוב חולי הסרטן יעברו בהדסה בדיקה גנומית. הודות לבדיקה הזו, אנחנו יודעים מראש מהי הגנטיקה של החולים ויכולים להתאים להם טיפולים לפי הגנטיקה האישית של כל חולה וחולה. זאת בניגוד לטיפולים הכלליים, שהיו ניתנים בעבר. נכון לעכשיו, הטיפול הזה ניתן רק לחולים בסרטן מתקדם בשלב שכבר מוצו כל דרכי הטיפול עבורם. בהדסה אנחנו עושים את הבדיקה כבר בתחילת הדרך, כשהסרטן רק מתגלה. אנחנו צופים שבאמצעות הבדיקה הזו נוכל לנבא את ההתנהגות של הסרטן – מי יותר גרוע ומי יותר טוב – ולהתאים את הטיפול כבר מתחילתו לפי הגנטיקה שיש לחולה. נוסף על כך, בבדיקות הדם, אנחנו מנסים להבין גם את הביולוגיה של הסרטן ולהציע טיפולים מתאימים".

 

 

טיפולים אדפטיביים אימוניים

תחום נוסף אותו חוקרים בהדסה הוא הטיפולים האדפטיביים האימוניים. בבית החולים מבצעים בדיקות לגילוי שינויים בתאים הדלקתיים האימוניים. לחולים, אשר מתגלים אצלם השינויים, ניתן להתאים טיפול מותאם. "הטיפולים האימונותרפיים הקלאסיים עוזרים רק לחלק קטן מהחולים, ולכן, אנחנו מנסים להתאים טיפול אימונותרפי ספציפית לתא של החולה. זה טיפול ייחודי שיהיה הרבה יותר אפקטיבי", מסביר פרופ' פופובצר. "הטיפולים האדפטיביים הם מעט שונים ולוקחים בחשבון מולקולות ספציפיות שיש סביב הגידול. הטיפול הזה הוא תולדה של פרויקט מחקרי שפותח בהדסה, והוא לא מתאים לכל החולים, אלא רק לחולים שמתגלים אצלם שינויים ספציפיים בתאים, להם אנחנו מאפשרים להיכנס לפרויקט".

מרפאת סרטן לחולים צעירים

לצד המחקרים, הפיתוח והטיפולים החדשניים, במרכז הרפואי הדסה רואים בראש ובראשונה את החולה, קרי את האדם שעומד מאחורי מחלת הסרטן, ולפיכך נפתחה בבית החולים מרפאת סרטן לחולים צעירים בגילאי 45-18, בשיתוף עם "חלאסרטן", מיזם חברתי המחבר בין צעירים חולים לבין מחלימים מסרטן. המרפאה מהווה עבור החולים הצעירים רשת תמיכה לכל תחומי החיים הנפגעים מהמחלה – החל מבדידות, זוגיות צעירה, מיניות, פוריות, טיפולי שיניים, קריירה, עצמאות כלכלית, הורות צעירה ועוד. "לחולים הצעירים יש צרכים אחרים משאר המטופלים. הצרכים של גבר בן 40 שונים מהצרכים של גבר בן 80", מסביר פרופ' פופובצר, "את הצעירים מטרידים דברים אחרים והם זקוקים לליווי שונה, שיותאם לגיל ולעיסוק או הדאגות המאפיינות את תקופת החיים בה הם נמצאים. לכן, הקמנו קבוצת תמיכה חשובה ביותר שתסייע להם".

מלחמת חרבות ברזל

הלחימה בצפון ובדרום מורגשת היטב גם במרכז הרפואי הדסה, המטפל במאות פצועים מן הלחימה ומסייע רבות למפוני הדרום אשר מוקמו בירושלים וסביבותיה, הן בטיפול פיזי והן בליווי רגשי ונפשי ככל שנדרש. פרופ' פופובצר: "המטופלים שלנו מגיעים מכל הארץ, ובתחילת הלחימה היו לא מעט מטופלים שנזקקו לתמיכה פסיכולוגית, והפסיכולוגים שלנו העניקו ליווי לכל מי שהיה צריך – הן למטופלים הוותיקים שלנו והן למי שהגיעו בעקבות המצב בדרום לטיפולים בהדסה כמטופלים חדשים. אנחנו ממשיכים להיות כאן עבור כולם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר