עומר בורשטיין. צילום: עופר וקנין
עומר בורשטיין. צילום: עופר וקנין

הבניינים היפים ביותר בהתחדשות עירונית

פורסם בתאריך: 28.7.19 20:44

בניינים אשר עוברים תהליכים של התחדשות עירונית זוקפים את קומתם מכל פינה בערים השונות. אך על פי אלו סטנדרטיים אסתטיים ניתן להעריך את יופיים של בניינים?  השבוע, לראשונה בישראל, ניסו להשיב על השאלה הזו  במסגרת תחרות לבניינים היפים ביותר בהתחדשות עירונית. התחרות התקיימה בהפקת סיטי סקוור, פלטפורמה דיגיטלית הפועלת בשיתוף עם "דה מרקר", ומסייעת לדיירים לקבל מידע על היתכנות של התחדשות עירונית בבניין בו הם גרים ועל שווי הדירה לפני ואחרי תמ"א. ליאור גוזס, מנכ"ל שותף של החברה: "הפלטפורמה שלנו מאפשרת לדיירים להבין את הכדאיות הכלכלית בבניין שלהם".

ערי ישראל עוברות תמורות משמעותיות בשנים האחרונות, בעיקר באזור המרכז. הדייר הממוצע כיום שואף להיות מעורב ולהשפיע לא רק על דל"ת אמותיו אלא גם על הסביבה והמרקם העירוני בו הוא חי ופועל. תוכנית תמ"א 38 אמנם החלה כתוכנית לחיזוק מבנים על מנת להגן עליהם מפני רעידות אדמה, אך מהר מאוד השכילו להבין שלא די בחיזוק המבנים, עולה גם צורך שפרמטרים נוספים יבואו לידי ביטוי בתכנון הסביבתי – תשתיות, מבני ציבור וגם אסתטיקה אדריכלית. מאסות של בטון ומגדלים מפלצתיים לא בהכרח ישיגו שיפור באיכות החיים של תושבי השכונות, ולטווח הרחוק עלולים אף לפגוע באיכות חייהם.

להתרשמות מהבניינים שהשתתפו וזכו בתחרות לחץ/י כאן

הבית הוא העולם

בחודשים האחרונים פורסם קמפיין נרחב ברשת שמטרתו הייתה לעודד את הציבור להצביע לפרויקטים הנחשקים בעיניהם, ואכן עשרות אלפי גולשים הצביעו ובחרו את הבניינים היפים בהתחדשות עירונית. בנוסף, מינתה חברת סיטי סקוור חבר שופטים שעימו נמנו: פרופסור אלס ורבקל, ראש המחלקה לארכיטקטורה, בצלאל; האדריכלית עדנה מור, יו"ר איגוד האדריכלים העצמאיים בישראל, בעלת משרד לאדריכלות ולבינוי ערים; אדריכל ומהנדס העיר תל אביב לשעבר, ישראל גודוביץ', חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין; עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. חבר השופטים הצביע ובחר גם הוא מבין מנעד הפרויקטים המרשימים שהשתתפו בתחרות. הקטגוריות לבחירה היו: תמ"א 38/1, תמ"א 38/2, פינוי בינוי, פרויקטים מאוכלסים, פרויקטים בהיתר/בניה, פרויקטים בשיווק, פרויקטים בבקשה להיתר, פרויקטים בעיר חיפה, רמת גן, ירושלים, תל אביב.

לאחר שלוקטו הצבעות הציבור, פאנל השופטים הצביע ובחר את הפרויקטים המובילים, ואת המנצחים בכל קטגוריה. הזוכים שהיו משתי הקטגוריות: בחירת הקהל ובחירת השופטים, הוכרזו ביום שני השבוע במסגרת ועידת הנדל"ן של "דה מרקר" שהתכנסה ב"טראסק". באירוע נכחו אנשי מקצוע מובילים בתחום ההתחדשות העירונית, יזמי נדל"ן, עורכי דין ואדריכלים. במהלך האירוע עלו להעניק פרסים על הבמה: שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, עו"ד שי הררי, עו"ד איתמר פנץ', המנכ"לים המשותפים של סיטיסקוור: ליאור גוזס ואלירן סימוני, האדריכלית עדנה מור.
היזמים והאדריכלים אשר עובדים ימים כלילות במשך חודשים ושנים ארוכות על כל פרויקט, ומתמודדים במהלך עבודתם עם תחרות אינטנסיבית של בעלי מקצוע מהתחום, סחבת בירוקרטית, התנגדות של דיירים, וממתינים שנים כדי לראות את התוצר שלהם קורם עור וגידים, שמחו להגיע לאירוע שנותן הכרה וערך לעבודתם הקשה. האדריכלית עדנה מור, שעלתה לחלק את פרסי השופטים לאדריכלים ברכה את פעילותה של חברת סיטיסקוור: "אני רוצה לברך את חברת סיטי סקוור על כך שסוף סוף מישהו מהחברות הקשורות לעולם הפרסום והיח"צ של הנדל"ן נותנת במה לאחינו האדריכלים. יש בינינו הרבה מאוד אדריכלים מוכשרים ואני גאה בכל אחד מהם".

לעמוד התחרות הכולל את התוצאות הסופיות
חיים נחמן, היזם מקבוצת נחמן וילאר תל אביב אשר זכה בפרס השופטים בקטגוריית בקשה להיתר על הפרויקט הברון הירש ברך על הפקת האירוע ועודד לקיום אירועים נוספים כאלה: "אלו תהליכים באמת מורכבים, אנחנו היזמים סובלים בשקט, אבל זה בסדר, האדריכלים עושים עבודה מצוינת, לא טריוויאלית עם הבירוקרטיה של העיר תל אביב, ובירוקרטיה של דיירים שגם הם צד שלא מקל אבל הם גם השותפים שלנו, ואנחנו ניתן גם להם את הקרדיט, תמשיכו עם הפקת אירועים כאלה, זה מעודד ויוצר רוח חדשה".

מבין האדריכלים שעלו לקבל את הפרס, עלה גם האדריכל דניאל אזרד, שקיבל את הפרס על בחירת השופטים בפרויקט HMN 35, בעיר רמת גן. "הרעיון לעשות תחרות על התחדשות עירונית הוא מבורך, כי זהו נושא מאוד חשוב, בסופו של דבר אנחנו בונים את העיר. הפרסים האלה מוכיחים שאדריכלות טובה לא נמדדת בכמות עובדים ומספר יחידות דיור. משפט שמלווה אותי של אחד מגדולי המשוררים של המאה ה-20, חורחה לואיס בורחס הארגנטינאי, שאמר "בתכנון, הבית הוא בגודלו של העולם, ליתר דיוק הוא העולם", אמר דניאל והוסיף שהבנה עמוקה של תפיסה זו מובילה לכך שאדריכלים ויזמים לוקחים על עצמם את מלוא האחריות בתכנון בתים ובניינים כחלק ממרקם עירוני חי ונושם.

סיטי סקוור: הפלטפורמה שמקדמת את תחום ההתחדשות העירונית

סיטי-סקוור, שהוקמה ב-2015 על ידי האדריכל ליאור גוזס ואלירן סימוני, מהנדס בעל תואר שני בשמאות נדל"ן, פיתחה אלגוריתם, שנועד לחזות שווי ערך נדל"ן לאחר תמ"א ולספק תובנות שוק בהתאמה אישית או במילים אחרות, לאפשר לדיירים את המידע הנוגע לשווי הדירה שלהם לאחר תמ"א או פינוי-בינוי. החברה זכתה בכמה מענקים מהרשות לחדשנות ונבחרה לאחד משלושת הסטארט-אפים שייצגו את ישראל בכנס ערים חכמות ("סמארט סיטי") שנערך בנובמבר אשתקד בברצלונה."זו לא עוד תחרות של בניין יפה", אמר אלירן סימוני,מנכ"ל החברה,במעמד הטקס, "הכוונה הייתה להראות את החזות היפה של ההתחדשות העירונית, גם אם הדברים קורים לאט ויש חסמים הםבסופו של דבר מגיעים לקו הסיום ואנחנו כאן כדי לעזור לקדם את תחום ההתחדשות העירונית בישראל". ליאור גוזס, מנכ"ל החברה,הוסיף, "הפלטפורמה שלנו מאפשרת לדיירים להבין את הכדאיות הכלכלית בבניין שלהם,אם ניתן לעשות תמ"א או פינוי בינוי,ובשלב השני להבין מי הם היזמים ובעלי המקצוע שפועלים באזור שלהם, וחוות הדעת שנכתבו עליהם, בשלב הבא אנו מאפשרים לדיירים להתקשר עם אותם בעלי מקצוע באמצעות הפלטפורמה שלנו. בנוסף, אנו מנטרים מידע על כל מה שקורה בשוק וכל המידע הזה מוצג באתר שלנו".

לחיזוי שווי הנכס שלך לאחר תמ"א לחץ/י כאן 

בחירת הקהל

בקטגוריית תמ"א 38/1 חיזוק זכה פרויקט BLUE גלבוע, אדריכל – מיקי אוטמזגין, יזם – יעקב גלבוע בנייה ויזמות בע"מ

בקטגוריית היתר בנייה זכה פרויקט BLUE גלבוע, אדריכל – מיקי אוטמזגין, יזם – יעקבגלבוע בנייה ויזמות בע"מ

בקטגוריית תמ"א 38/2 הריסה  זכה פרויקט פרוג 2, אדריכל – בר אוריין אדריכלים, יזם – נוגה נדל"ן

בקטגוריית בעיר תל אביב זכה פרויקט פרוג 2, אדריכל – בר אוריין אדריכלים, יזם – נוגה נדל"ן

בקטגוריית בקשה להיתר זכה פרויקט הבית ברחוב מאפו, אדריכל – תמיר אדריכלים, יזם – קבוצת מבנים וקבוצת שובל.

בקטגוריית בעיר חיפה זכה פרויקט הבית ברחוב מאפו, אדריכל – תמיר אדריכלים, יזם – קבוצת מבנים וקבוצת שובל.

בקטגוריית פינוי בינוי זכה פרויקט העמל 32-34 רמת גן, אדריכל – יעקובוביץ' אדריכלים בע"מ, יזם – צ.פ. חברה לבניין בע"מ.

בקטגוריית בניין מאוכלס זכה פרויקט מרכז בעלי מלאכה 13, אדריכל – מסטר גל אדריכלים, יזם – קבוצת אלמי.

בקטגוריית בעיר רמת גן זכה פרויקט בית בקצה הרחוב, אדריכל – לירון נחום – י. כץ אדריכלים, יזם – א.צ. אתרוג חברה לבניה השקעות ויזמות.

בחירת השופטים

בקטגוריית תמ"א 38/1 חיזוק זכה פרויקטמרכז בעלי מלאכה 13, אדריכל – מסטר גל אדריכלים, יזם – קבוצת אלמי.

בקטגוריית תמ"א 38/2 הריסהזכה פרויקט בוסתן שרובר, אדריכל  – יומא אדריכלים, יזם – ברנד ברקה.

בקטגוריית פינוי בינוי מתחם סוקולוב הרצליה, אדריכל – מילבאואר אדריכלים, יזם – עיריית הרצליה.

בקטגוריית בקשה להיתר זכה פרויקט הברון הירש, אדריכל – מעוז פרייס אדריכלים, יזם – קבוצת נחמן וילאר תל אביב.

בקטגוריית בהיתר בנייה זכה פרויקט וילה מלצ'ט, אדריכל – בר אוריין אדריכלים, יזם – אנשי העיר.

בקטגוריית בניין מאוכלס זכה פרויקט AGT, אדריכל –  "החדר" אדריכלים, יזם – גאיא ייזום ובינוי בע"מ

בקטגוריית בעיר תל אביב זכה פרויקט שנקין 40, אדריכל – יניב פרדו, יזם – יובלי ת"א ואינפדורה

בקטגוריית בעיר חיפה זכה פרויקט חורב 39, אדריכל – אריה ואנליה מאייר, יזם – כרמל מגורים בע"מ.

בקטגוריית בעיר רמת גן זכה פרויקט HMN 35, אדריכל – דניאל אזרד אדריכלים, יזם – ישראל GLM

זוכי התחרות יופיעו במדריך להתחדשות עירונית שייצא בהפקת סיטי סקוור בנובמבר הקרוב, בנוסף לסיקור של יזמים, אדריכלים, עו"ד ובעלי מקצוע נוספים מהתחום.

לבירור היתכנות תמ"א בבניין שלך לחץ/י כאן

מימין עו"ד שי הררי, ובעלים נוגה נדל"ן, דן אלישר. צילום: עופר וקנין

מימין עו"ד שי הררי, ובעלים נוגה נדל"ן, דן אלישר. צילום: עופר וקנין


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר