(צילום: רבקה כהן - גרעין שלם)
(צילום: רבקה כהן - גרעין שלם)

הצעירים שכבשו את צפון ירושלים

בצפון ירושלים, בשכונות נווה יעקב, פסגת זאב והגבעה הצרפתית פועלים שלושה גרעינים של רשת שעלים – רשת ארצית שמשלבת בין פעילות רווחה ומפעלי חסד לפעילות חינוכית וזהות יהודית. שוחחנו עם הרכזים שסיפרו לנו על עבודת הקודש שהם עושים ועל שיתוף הפעולה עם הקהילה המקומית. "המטרה שלנו", הם אומרים, "היא שהתושבים יגלו את הכוחות שיש להם, יתרמו לקהילה, ייצרו שינוי חינוכי חברתי ויסייעו למי שזקוק לעזרה"

פורסם בתאריך: 23.9.22 00:13

כבר יותר מ-30 שנה פועלים במדינת ישראל גרעינים תורניים ומשימתיים, שבמסגרתם חברו משפחות אידיאליסטיות למשימה משותפת – לעשות טוב למען החברה והקהילה בישראל. בצפון ירושלים פועלים שלושה גרעינים של רשת שעלים, רשת ארצית שמשלבת בין פעילות רווחה ומפעלי חסד לפעילות חינוכית וזהות יהודית. הגרעין הראשון מיסודה של רשת שעלים הוקם בשנת 1988 בבית שמש, ומאז הוא משמש מודל לחיקוי עבור שאר גרעיני הרשת אשר פרוסים ברחבי הארץ ומונים מאות משפחות ומתנדבים. בשנתיים האחרונות, הצליחה הרשת להביא לגרעינים בצפון ירושלים כ-80 משפחות חדשות, והיד עוד נטויה.

שוחחנו עם הרכזים אריאל יפרח מגרעין שלם, נתנאל כהן מגרעין דביר אביה – יהלום וגד יחזקאל מגרעין ופרצת – קהילת הגבעה הצרפתית, שסיפרו לנו על עבודת הקודש שהם עושים, על כך שבעשור האחרון שכונות צפון ירושלים חוו גל עזיבה של משפחות צעירות לטובת שכונות במרכז העיר והישובים הסמוכים לירושלים והרצון להצעיר את השכונה ולהכניס רוח חדשה ורעננה. עוד הם סיפרו על שיתוף הפעולה עם הקהילה המקומית, על אירועי החגים, על החינוך ועל הרווחה.

"חברי הגרעין חיים ביחד בשיתוף מלא עם הקהילה המקומית", מספר אריאל יפרח, רכז גרעין שלם, "חברי הגרעין הופכים מהר מאוד להיות חלק מהקהילה, והמטרה שלנו היא שהתושבים שמתגוררים בשכונה יגלו את הכוחות שיש להם, יתרמו לקהילה, ייצרו שינוי חינוכי-חברתי ויסייעו למי שזקוק לעזרה".

גד יחזקאל מגרעין ופרצת מוסיף: "המשפחות שמגיעות לגרעין עושות זאת כי הן רוצות להיות חלק מהקהילה ומהפעילות. חשוב לנו שמשפחות נוספות יבואו, יתחברו לחשיבות שבחיזוק המקום ויביאו את אורם הייחודי לקהילה ולשכונה".

שלושת הגרעינים פועלים בתחומים שונים בשכונות, החל מחיזוק מוסדות החינוך, מתן תמיכה של חסד למשפחות נזקקות, קיום פעילויות שונות במשך השנה, מתן שיעורי תורה לילדים, בני נוער ומבוגרים, וזאת לצד חיזוק קהילת העולים ומתן מענה לצרכים דתיים כגון הכנה לבר מצווה, סדנאות והרצאות, הפעלת בתי מדרש ומרכזי משפחה, ארוחות שבת ועוד.

"המשפחות הפעילות משתלבות בפעילות בשכונה, וכל אחד מסייע בתחום הפעילות שלו – חינוך, בריאות, עריכת דין וכדומה", מציין יפרח ומוסיף שהגרעין שלהם הוקם לפני כ-11 שנה מתוך ההבנה שהשכונות זקוקות לקבוצות של משפחות צעירות שיעברו לגור באזור ויסייעו לפתח ולחזק אותן. "כיום יש לנו בגרעין יותר מ-30 משפחות פעילות. רק לאחרונה הצטרפו אלינו משפחות חדשות – גם משפחות צעירות שהתחתנו לא מזמן וגם משפחות עם ילדים".

(צילום: גרעין יהלום)

(צילום: גרעין יהלום)

נתנאל כהן מגרעין דביר אביה-יהלום מציין שהם התחילו עם חמש משפחות ולאט לאט גדלים ומתפתחים וכיום עומד מספר המשפחות על 30. "בשכונה שבה אנחנו פעלים רוב האוכלוסייה היא מבוגרת וכמעט שאין בה משפחות צעירות, וזה שאנחנו מתגוררים בה מוביל לשינוי. אם בעבר משפחות צעירות חשבו לעבור לשכונות אחרות וצעירות יותר, בזכות הנוכחות שלנו הן נשארות. הגרעין מצעיר את השכונה. אנחנו פעילים מאוד ושותפים במה שקורה בשכונות. יש כמובן שיתופי פעולה עם הקהילה, כמו למשל העובדה שאין לנו בית כנסת משלנו כי אנחנו מעדיפים להשתתף בתפילות של תושבי השכונה. בנוסף אנחנו מקיימים פעילויות עם מערכות החינוך, המינהל והרווחה בעירייה".

גד יחזקאל מגרעין ופרצת, משתף מהחווה האישית שלו: "אני בן השכונה וגדלתי בה. בשלב כלשהו עזבתי אותה, ולפני כעשר שנים אשתי ואני תהינו איפה נקבע את ביתנו. חיפשנו מקום שתהיה בו שליחות, ועלו כל מיני רעיונות – צפון, דרום, יהודה ושומרון. בהתייעצות עם יהודים עם כתפיים רחבות שאנחנו זוכים לברר מולם דברים, עלתה ירושלים בכלל והגבעה הצרפתית בפרט, והבנו שמדובר בשליחות גדולה. בגבעה הצרפתית יש שני צדדים למטבע. השליחות, מצד אחד – כל מה שקשור לדמוגרפיה ואיך היא משפיעה על הסוגיה הזהותית של השכונה, ומצד שני – זו שכונה מעורבת ומגוונת. מתגורר פה ציבור דתי עם כיפות בגדלים ובצבעים שונים לצד ציבור גדול שלא שומר תורה ומצוות, וגם ציבור שאינו יהודי. מה שהופך את השכונה למעניינת ואטרקטיבית זה המפגש בין ציבורים שונים שמתרחש מדי יום ביומו".

כאמור, הגרעינים מקיימים פעילות ענפה ומגוונת לאורך כל השנה, פעילות שבה לוקחים חלק כל תושבי השכונה. "הפעילות שלנו מיועדת לטובת השכונה ולכל הציבור שמתגורר בה. היא נחלקת בין חיבור למסורת היהודית לבין עזרה למשפחות", מסביר יפרח ומציין שהם מקיימים שיתופי פעולה עם הגורמים המקומיים כמו המינהל הקהילתי, אגף הרווחה בעירייה והגרעינים הסמוכים. "זו פעילות מגוונת לכל הגילאים, כאשר יש פעילויות קבועות שנחלקות לאירועים במעגלי השנה ולפעילות בשיתוף מוסדות החינוך".

 

 

נתנאל כהן מגרעין דביר אביה-יהלום מוסיף: "הפעילות שלנו מאוד מגוונת ומיועדת לילדים, נוער ומבוגרים החל מחונכוּת עם ילדים ממשפחות מורכבות, מרכז משפחה שבו אנחנו מקיימים מגוון פעילויות, הרצאות וסדנאות לחיזוק התא המשפחתי, הקשר הזוגי והזוגיות. בנוסף, אנחנו מפעילים 'בית מדרש' בשעות הבוקר לגיל השלישי שפועל בכל ימות השבוע – מקום שהוא מאוד משמעותי לאוכלוסייה הבוגרת בשכונה וכן מקיימים שיעורי תורה של רבני קהילות מהגרעין. לצד זה, בימי שישי חברי הגרעין עוברים בין הגנים ומוסדות החינוך ומקיימים פעילות חברתית והופכים להיות דמויות משמעותיות עבור הילדים. כמובן שאנחנו פועלים במעגל השנה, ולפני כל חג יש פעילות והתושבים ממש מחכים לפעילות בשכונה, ביום העצמאות עשינו אירוע גדול שנכחו בו יותר מ-500 איש שהתרגשו שאחרי שנים רבות יש להם אירועי ליד הבית".

גד יחזקאל: "אנחנו מקיימים פעילויות רבות שמתכתבות עם שני צידי המטבע השליחותי. יש הרבה פעילויות שעמוד השדרה שלהן הוא יהודי באופן מובהק, וסביב זה אנחנו מתחברים בצורה של מהפנים החוצה, ומייצרים פעילויות שמהוות פלטפורמה ומקום מפגש עם מגוון אנשים". הוא נותן כדוגמה את הפרויקט של ארוחת שבת לסטודנטים שמתגוררים בשכונה, אשר מתארחים אצל חברי הגרעין באופן קבוע בערבי שבת. את בית מדרש הערב ומדרשת ערב לנשים שמשמשים פלטפורמות שכיף להיפגש בהן ביחד סביב תורה ועבודת השם ופעילות לילדים שמתקיימת על בסיס שבועי ובתקופת בין הזמנים. מספר אמהות הרימו קייטנת חסד עם פעילויות איכותיות וסיורים. "מרגש בכל פעם מחדש לראות את התושבים שמצטרפים אלינו ואת המשפחות החדשות. אני נהנה לראות שאנחנו גדלים ושההשפעה שלנו על השכונה גדלה".

למה חשוב לכם להיות חלק מהגרעין?

נתנאל כהן: "ראשית, חשוב לי להיות מעורב וחלק מעם ישראל. בשכונה שיש בה אוכלוסייה מגוונת – חרדים, דתיים, חילונים, צברים ועולים חדשים – אני אוהב לראות את כולם ביחד, להיות עם אנשים ששונים ממני ודומים לי, וליהנות ממה שהמקום נותן לי. שנית, אנחנו פה בשביל לעשות טוב, וזה התפקיד שלנו בעולם. במקום הזה יש לי אפשרות לעשות הרבה ולתרום. הייתי שמח שכל התושבים יכירו את הגרעין, יידעו שיש להם למי לפנות בכל מה שהם צריכים וישתפו אותנו בדברים שהם רוצים לשנות או לשמר. בשכונה שלנו יש יותר מ-50 אלף איש, ועדיין לא הגענו לכולם. חשוב לי שהתושבים יידעו שאנחנו פה בשבילם ושנשמח לעזור להם בכל מה שאפשר. טובת השכונה וירושלים עומדת לנגד עינינו".

אריאל יפרח: "ראשית, ירושלים היא עיר הבירה שלנו. לפני שהגענו לפה, כל אחד היה חי לעצמו ולמשפחתו. הגרעין מהווה גורם שמחבר, מאחד ומפתח את הקהילתיות, את השותפות ואת העזרה ההדדית. ביחד אנחנו עובדים על החיבורים למסורת היהודית ולמורשת. שנית, כאבא – כשהילדים שלי רואים אותי בפעילות ובעשייה למען הכלל הם לומדים על החשיבות שבנתינה לאחר ושכולנו בני עם אחד, יחיד ומיוחד".

גד יחזקאל: "חלק מההצלחה שלנו זה ההתקשרות עם הרשת שנותנת לנו רוח גבית לגיוס משפחות אשר מבינות את החשיבות בהתיישבות בירושלים ובגבעה הצרפתית, שהיא מקום חשוב ואסטרטגי".

(צילום: גרעין ופרצת)

(צילום: גרעין ופרצת)

מה מבדל אתכם מגרעינים אחרים?

"החיבור המיוחד עם התושבים ומרקם החיים המשותף הוא דבר מיוחד מאוד פה. אנחנו שותפים עם הקהילה בבתי הכנסת ובמוסדות החינוך וצומחים ביחד. העובדה שאנחנו נמצאים בירושלים עיר הקודש מוסיפה נופך מיוחד וגם אחריות לאומית גדולה. הקהילה שלנו היא חמה ומשפחתית, ואנחנו מזמינים משפחות נוספות להיות שותפות בעשייה הברוכה. מכיוון שהמחיה בירושלים היא אתגר עבור זוגות צעירים ומהווה לעתים מכשול בהשתקעות בעיר, נשמח לכל תמיכה כלכלית וסיוע בהבאת משפחות צעירות שמחזקות ומעבות את העשייה התורנית, הערכית והחינוכית בקהילה".

במיזם הבאת המשפחות, לוקח חלק ועד "עמיתי דביר" – קבוצת תושבים מירושלים שתומכת לאורך כל השנה במשפחות מתוך רצון בהצלחת המיזם בשל חשיבותו הגדולה. "אנחנו מודים לחברי הגרעין, למשפחות ולתושבים שמבינים את החשיבות האסטרטגית בפיתוח וחיזוק שכונות צפון ירושלים. הגעת משפחות צעירות, חדורות תחושת שליחות שרוצות להיות חלק מהמהלך, רק תעצים את תחושת השייכות לצפון ירושלים שכה חשוב לכולנו".

גם ברשת שעלים מבקשים להודות לכל השותפים במיזם. "אנחנו מודים לוועד 'עמיתי דביר', שמסייעים בכל הדרוש לנו, וכן לעיריית ירושלים שהיא שותפה לדרך, על הדלת הפתוחה, התמיכה רבה, והאוזן הקשבת וכמובן למשפחות היקרות שהצטרפו למהלך ואנחנו מזמינים משפחות נוספות להצטרף לפרויקט חשוב זה".


לאתר שעלים >>>

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר