אנרגיה מתחדשת בכדור הארץ (צילום: canva)
אנרגיה מתחדשת בכדור הארץ (צילום: canva)

שלמה יעקובסון: "העתיד של האנרגיה המתחדשת נמצא בידיים שלנו"

אנרגיה מתחדשת תופסת תאוצה ברחבי העולם, מנכ"ל גט פיול: "אנחנו צריכים שממשלות ימשיכו לספק תמריצים והטבות לפיתוח ולפריסה שלה"

פורסם בתאריך: 14.3.23 23:19

המשבר הכלכלי שפוקד את העולם בתקופה האחרונה מעמעם במעט את משבר האנרגיה שפרץ לפני כשנה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. אחד הנושאים המעניינים בתחום הוא אנרגיה מתחדשת, המספקת פתרונות שיכולים לצבוע בצבע ורוד גם את המשבר הכלכלי הנוכחי. על מנת לשפוך אור על הנושא, שוחחנו עם שלמה יעקובסון, מנכ"ל ומייסד "גט פיול" ומומחה לאנרגיה בכלל ולאנרגיה מתחדשת בפרט. יעקובסון דיבר בין היתר בראיון על המצב הנוכחי של האנרגיה המתחדשת, על הפוטנציאל שלה לעתיד ועל האתגרים העומדים בפתח.

מה אתה חושב על המצב הנוכחי של האנרגיה המתחדשת, ולאן אתה חושב שהוא מוביל בעתיד?

"אני חושב שאנחנו נמצאים בתקופה קריטית עבור אנרגיה מתחדשת. ראינו צמיחה עצומה באנרגיה סולארית בעשור האחרון והמגמה הזו צפויה להמשיך. העלויות של הטכנולוגיות הללו יורדות, מה שאומר שהן הופכות לנגישות ליותר אנשים. אנחנו הולכים לראות הרבה יותר חוות סולאריות נבנות בשנים הקרובות ונתחיל לראות יותר טכנולוגיות חדשניות כמו אחסון אנרגיה".

מהם האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני תעשיית האנרגיה המתחדשת?

"יש לא מעט אתגרים. התעשייה הזו עדיין תלויה במידה רבה במדיניות ובתמריצים של הממשלות ברחבי העולם. טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת נעשות זולות יותר, אך הן עדיין לא יכולות להתחרות במחיר הדלקים במקרים רבים. לכן, אנחנו צריכים שממשלות ימשיכו לספק תמריצים והטבות לפיתוח ולפריסה של אנרגיה מתחדשת. אתגר נוסף הוא העובדה שרשת האנרגיה לא תוכננה לאנרגיה מתחדשת. הרשת תוכננה לייצור חשמל מרוכז, ולא תמיד קל לשלב כמויות גדולות של חשמל סולארי ברשת. אנחנו צריכים להשקיע בשדרוג הרשת כדי להפוך אותה לגמישה יותר ומותאמת למקורות אנרגיה מתחדשים".

מה לדעתך צריך לקרות כדי להאיץ את צמיחת האנרגיה המתחדשת?

"יש כמה דברים שיכולים לעזור. צריך להמשיך להשקיע במחקר ופיתוח. צריך לוודא שיש "מגרש משחקים" שווה לאנרגיה מתחדשת מבחינת מדיניות ממשלתית. אנחנו צריכים לוודא שדלקים לא מקבלים יחס מועדף. לבסוף, עלינו לעבוד על שיפור רשת האנרגיה כדי להפוך אותה לסתגלנית יותר למקורות אנרגיה מתחדשים. אין לי ספק שעתיד האנרגיה המתחדשת נמצא בידיים שלנו".

"צריכים אנשים עם החזון הזה"

עד כמה חשובה התמיכה הציבורית?

שלמה יעקובסון: "תמיכה ציבורית היא חיונית. אנרגיה מתחדשת עוסקת בסופו של דבר ביצירת עתיד בר-קיימא לכולנו. אנחנו צריכים שאנשים יהיו עם החזון הזה. חשוב שאנשים יבינו את היתרונות של אנרגיה מתחדשת, הן במונחים של איכות הסביבה והן במונחים של יצירת מקומות עבודה ופיתוח כלכלי. אני חושב שהתקדמנו הרבה במונחים של תמיכה ציבורית, אבל יש עוד עבודה לעשות".

שלמה יעקובסון. "יש פוטנציאל עצום" (צילומים: canva, גט פיול)

שלמה יעקובסון. "יש פוטנציאל עצום" (צילומים: canva, גט פיול)

איזה תפקיד יש לעסקים בנושא?

"לעסקים יש תפקיד עצום. אנחנו כבר רואים עסקים רבים שמתחייבים להשתמש ב-100% אנרגיה מתחדשת. אבל עסקים יכולים גם להיות מובילים בפיתוח טכנולוגיות חדשות של אנרגיה מתחדשת והשקעה בפרויקטים. על ידי כך, הם יכולים לעזור להוזיל עלויות ולהפוך אנרגיה מתחדשת לנגישה יותר".

 

 

מה יש לך להגיד לאנשים שאומרים שאנרגיה מתחדשת יקרה מדי או לא אמינה?

"אנרגיה מתחדשת הופכת לזולה יותר ויותר. עלות האנרגיה הסולארית ירדה באופן דרמטי בשנים האחרונות, ובמקרים רבים היא כבר זולה יותר מדלק. כאשר מביאים בחשבון את העלויות הסביבתיות והבריאותיות של דלקים, אנרגיה מתחדשת היא ללא ספק האפשרות המשתלמת יותר".

מה לדעתך העתיד של אנרגיה מתחדשת במדינות מתפתחות?

"אני חושב שיש פוטנציאל עצום לאנרגיה מתחדשת במדינות מתפתחות. רבות מהמדינות הללו כבר סובלות מההשפעות של שינויי אקלים וזיהום אוויר, ולכן יש תמריץ חזק למעבר למקורות אנרגיה נקיים יותר. מכיוון שלמדינות מתפתחות רבות אין תשתית אנרגיה נרחבת, הן יכולות לעבור ישירות לטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת מבלי להשקיע בתשתית דלק יקר. אנחנו כבר רואים את זה קורה במדינה כמו הודו, שהציבה יעדים שאפתניים לפריסת אנרגיה מתחדשת".

האם אתה חושב שאנרגיה מתחדשת יכולה להחליף לחלוטין דלק בעתיד הקרוב?

שלמה אלון יעקובסון סיכם: "אני חושב שזה בהחלט אפשרי. הטכנולוגיה קיימת, ואנחנו יודעים שאנרגיה מתחדשת יכולה להיות תחרותית בעלות שלה. אבל זה ידרוש הרבה רצון של פוליטיקאים והשקעה כדי שזה יקרה. אם כולנו יכולים לעבוד יחד, אני מאמין שנוכל לעבור למערכת אנרגיה מתחדשת מלאה במהלך העשורים הקרובים".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר