הפנתרים השחורים (צילום: יפעת ראובן)
שלט הפנתרים השחורים, שכונת מוסררה (צילום: יפעת ראובן)

50 שנה לפנתרים השחורים: התערוכות החדשות במוסררה

בית הספר לאמנות ולחברה במוסררה יציג החל מהשבוע הבא תערוכה משולשת חדשה, העוסקת בציון 50 שנה ל"פנתרים השחורים" - התנועה שהוקמה על רקע הקיפוח והיעדר הצדק החברתי בין יוצאי ספרד לבין יוצאי אשכנז

פורסם בתאריך: 3.3.21 11:22

23 שנים רותחות של קיפוח, אי-שוויון והיעדר צדק חברתי חלפו מקום המדינה עד שחברי וחברות תנועת הפנתרים השחורים קמו, התאחדו והחלו להיאבק בכוח ובעוז נגד אחת מהאפליות החברתיות הגדולות של ישראל.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ב-1971, על רקע פערים חברתיים וכלכליים, בין יוצאי אשכנז לבין יוצאי ספרד – בני הדור הראשון והשני של עולי יהדות ספרד, אליהם הצטרפו תומכים מיהדות אשכנז, הכניסו לסדר היום של המדינה את המאבק למען השוויון ונגד האפליה. צעירי שכונת מוסררה בירושלים של שנות ה-70 ייסדו את תנועת "הפנתרים השחורים", הם אימצו את שם התנועה שפעלה בארה"ב למען שוויון זכויות של השחורים. בין החברים הבולטים היו ראובן אברג'יל, סעדיה מרציאנו, צ'רלי ביטון, דוד חזקיה, כוכבי שמש, אלי אביכזר, רוני הורביץ, מאיר לוי, יעקב אברג'יל, אליעזר אברג'יל, קוקו דרעי, ג'קי דיין ועוד ועוד. הצעירים והצעירות רתמו את הציבור הרחב במדינה, למרות התעלמות הממשלה, שבראשה עמדה ראש הממשלה גולדה מאיר, שאף כפי שיוחס לה, כינתה את המוחים: "הם לא נחמדים". הצעירים זעקו את מחאתם בעיקר בשל אפליה בוטה במקומות העבודה על רקע עדתי ובשל היעדר שוויון מחפיר בין תנאי מחייתם של עולי ספרד לבין תנאי מחייתם של עולי אשכנז. פרוטוקולים של ישיבות הממשלה, שכבר נחשפו, מוכיחים ומציפים את המדיניות הגזענית של הממשלה בשנים הראשונות של המדינה – עולי ארצות המזרח שוכנו בעיקר בפריפריות בדרום ובצפון, ואילו עולים מאירופה שוכנו באזור המרכז.

כך או כך, 50 שנה חלפו מאז אותן מחאות והפגנות, ונדמה כי על אף שהפערים הצטמצמו במינון זה או אחר, הפצע הזה עדיין מדמם בחברה הישראלית, ואף הפך לקלף משחק פוליטי בידי נבחרי ציבור.

סיפור התנועה זוכה כעת לסדרת תערוכות ב"מוסררה – בית הספר לאמנות ולחברה על שם נגר בירושלים", ממש לא רחוק מהמקום שבו צמחה המחאה.


בית הספר מוסררה (צילום: איציק שוויקי)

בית הספר מוסררה (צילום: איציק שוויקי)


ב-12 במרץ ייפתחו שלוש תערוכות המחברות תחת הגג הרעיוני של פוטופואטיקה בין אמנות פלסטית לשירה והגות. התערוכות מבקשות להציב מראה עכשווית ולבחון סוגיות חברתיות ומחאתיות בעקבות המחאה החדשה של שנת 2020-2021, ובהשראת תנועת הפנתרים השחורים שפעלה באומץ וביקשה לשבור את חומות הניכור והעוני המשפיל. אוצר ראשי: אבי סבג.

הגלריה החדשה במוסררה – "לשון רבים":

התערוכה "לשון רבים", שנרקמה והתהוותה עם קבוצת אמניות ואמנים בוגרי בית הספר, מבקשת להתבונן במתח השפתי, הגופני, התרבותי, הפוליטי והאסתטי ולבחון אותו בין הדי הרעש, השתיקה וההשתקה. העבודות, שנוצרו במיוחד עבורה, מנסות ללכת בעקבות הקול המושתק, המודחק, הכלוא בגוף, הקול השר או המדבר.

טקסטים ושירה: אסף דבורי, לואיז כהן, שלומית ליר, ריינר מריה רילקה, מתי שמואלוף.

אמניות/ים: זהר אלעזר, ניב גפני, חן כהן, מרים נאה, ניר פינחס-קליינמן, ורד צין-קליינמן, יפית ראובני.

אוצרת: טלי בן-נון.


זהר אלעזר, לעוף מפה, 2020, פרט מתוך הצבה

זהר אלעזר, לעוף מפה, 2020, פרט מתוך הצבה


זהר אלעזר, ללא כותרת, מצעד 1961, דימוי מתוך וידיאו, ארכיון פרטי

זהר אלעזר, ללא כותרת, מצעד 1961, דימוי מתוך וידיאו, ארכיון פרטי


הגלריה החברתית – "דמעות, אמרנו, פנינים…":

מיזם פוטופואטיקה מחבר בין צילום לבין שירה בגלריה החברתית של בית הספר. השנה היא העשירית לפרויקט והתערוכה מתמקדת בבני הדור השלישי לזהויות מזרחיות.

התערוכה תיסוב סביב שירתה הכואבת והפמיניסטית של ד"ר ויקי שירן, מן המנהיגות המובילות בתנועות למען צדק חברתי בישראל מאז שנות ה-70 של המאה ה-20, שהייתה מקורבת ל"פנתרים השחורים". פעילה מרכזית בתנועות מחאה מזרחיות ופמיניסטיות וממייסדות תנועת "אחותי" ו"הקשת הדמוקרטית המזרחית". לצד שיריה של שירן יוצגו בתערוכה שירים נוספים ותצלומים העוסקים בשורשים המזרחיים.

משוררות/ים : רוני אדם, סיגלית בנאי, עמיר עקיבא סלע, ויקי שירן.

אמניות/ים: מוטי יפרח, יעקב ישראל, ורד ניסים, שולה קשת.

אוצר: אייל בן דוב.


מוטי יפרח, מתוך הסדרה בעל אוב 2020

מוטי יפרח, מתוך הסדרה בעל אוב 2020


אריאל, רחוב קולומביה, ירושלים 2009 - יעקב ישראל

אריאל, רחוב קולומביה, ירושלים 2009 – יעקב ישראל


אמא ואבא 2003 - ורד ניסים

אמא ואבא 2003 – ורד ניסים


הגלריה על שם דרפלר – "והרוחות נושבות":

מתוך התבוננות ברחשי התקופה, ובהשראת תנועת הפנתרים השחורים שצמחה בשכונת מוסררה, ובין הדמויות הפועלות בה היו גם נשים שזכרן כמעט ונשכח, התערוכה נותנת במה ליוצרות ולפעילות חברתיות, הפועלות למען נשים ומניעות מהלכים אמנותיים וחברתיים משני תודעה. בתערוכה יוצגו חומרים דוקומנטריים, עבודות אמנות, טקסטים, שירה חברתית ותצלומים של פנתרות מאז ומעכשיו.

טקסטים ושירה: שירה אוחיון, עמרי הרצוג, טל ניצן, תהל פרוש , אסתר שקלים.

צלמות/ים ואמניות : אמיל אבו מילאד, אינה אורלי, גבריאל בהרליה, שולמית ביאלי, שירז גרינבאום, עופר חג'יוב, דן חיימוביץ', יובל חן, איתן טל, שחר טל, חנה יגר, גולי כהן, מאיה לגוטין, איליה מלניקוב, אושרית חנה מעודה, עזריאל משה, אביר סולטן, דורון עובד, מורן עובדיה, תומר פיינבורג, לימור פנחסוב, אורית פניני, דנה קופל, ויקי קנפו ,ניצן קרימסקי, אלינורה שוורץ, מירי שיינפלד, עמית שעל.

משתתפות: רנא אבו פריחה, אינסאף אבו שארב, שרון אוסטריה, לירון אזולאי, חנה אזולאי-הספרי, עדי אלטשולר, כרמן אלמקייס עמוס, נבילה אספניולי, טובה בוריה, לילי בן עמי, עדינה בר-שלום, ברכה ברד, רעות גיא, עדן דרסו, אירנה וסקבוייניק-טברסקוי, מייסלון חמוד, ענבל חרמוני, רותי יהושע, לואיז כהן, ניצן כספי שילוני, דפני ליף, אבתיסאם מראענה, איילה מרציאנו-סבאג, באנצ'י מששה סלמסה, מזל סעיל, רעות נגר, אילון נופר, סמאח סלאיימה, ספיר סלוצקר עמראן, אסתר עילם, חנה עקיבא, נעמי קיס, ויקי קנפו, שולה קשת, אלקס ריף, יוכי רפפורט-זירלר, אסתי שושן, סיון תהל

אוצרת: איילת השחר כהן. עוזרת לאוצרת: אינה אורלי.


חנה יגר בעקבות אילה סבג, צבעי מים וטוש על קרטון (צילום עבודה: סיגל קולט)

חנה יגר בעקבות אילה סבג, צבעי מים וטוש על קרטון (צילום עבודה: סיגל קולט)


שולה קשת, צילום צבע, 2000

שולה קשת, צילום צבע, 2000


אושרית חנה מעודה צילמה את רותי יהושע

רותי יהושע (צילום: אושרית חנה מעודה)


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת3"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. א.

    מצפים לגאולה השלמה – מלכות בית דוד ובניין בית המקדש. אין נחמה שלמה בלי זה.
    מה שיש היום זה סוג נחמה קטנה עם הרבה בעיות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר