אביבה אבידן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), איציק קלה, מלי לוי, הראל מויאל, שולי נתן, יהורם גאון (צילומים: אורי אליהו, עדי אורני, גבריאלה בהרליה, בוזגלו, צחי וזאנה, רונן אקרמן)
אביבה אבידן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), איציק קלה, מלי לוי, הראל מויאל, שולי נתן, יהורם גאון (צילומים: אורי אליהו, עדי אורני, גבריאלה בהרליה, בוזגלו, צחי וזאנה, רונן אקרמן)

ירושלים שירים סביב לה: מוזיקאים ירושלמים מובילים בוחרים את שיר ירושלים האהוב עליהם

יהורם גאון הפתיע עם "כל אבן מתגוללת", אביבה אבידן בחרה ב"שבחי ירושלים", שאנן סטריט בחר ב"ג'רוזלם" של אלפא בלונדי, ג'קי מייקה בשיר "ירושלים שלי", איציק קלה הלך על "מולדת", ומי היו אלה שבחרו בקלאסיקה האלמותית "ירושלים של זהב"? לכבוד יום ירושלים - אלה הבחירות של חלק מענקי המוזיקה המקומית והישראלית בכלל

פורסם בתאריך: 20.5.23 11:02

ירושלים פנים רבות לה, וגם אינספור שמות וכינויים. ובצדק. ירושלים, כך אומרת האמונה, היא מרכז העולם, לבטח המקום המרכזי של שלוש הדתות. העיר אליה כולם נושאים את עיניהם בתפילה, בערגה, במחשבה.

כעיר מרכזית וחשובה, שלה היסטוריה עשירה – על ירושלים נכתבו עשרות רבות של שירים. לרגל יום ירושלים, פנינו לכמה מגדולי המוזיקאים והזמרים שיצאו ויצרו מירושלים, וביקשנו מהם להשתתף במשימה קשה, על סף הבלתי אפשרית, לבחור את שיר ירושלים האהוב עליהם ביותר.

יודגש כי אין מדובר פה בדירוג. אין שיר טוב יותר או טוב פחות. גם לא מדובר על סקירה היסטורית, ומן הסתם יהיו ביניכם כאלה שיחשבו שהשיר הטוב ביותר שנכתב על ירושלים בכלל לא מופיע כאן. מדובר כאן על בחירות אישיות של האמנים, אבל סביר להניח שהמנגינות והמילים שעולות מהבחירות בוודאי שישאירו טעם של עוד. חג שמח ירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


איציק קלה – "מולדת", איציק קלה (מילים ולחם: אופיר כהן)

אתה וירושלים? "נולדתי בירושלים וגר בירושלים. החיים שלי זה ירושלים. אני מתגורר בירושלים (משכנות האומה). ירושלים היא בשבילי כל העולם".


איציק קלה (צילום: אורי אליהו)

איציק קלה (צילום: אורי אליהו)


שיר ירושלים אהוב? "יש לי שיר שנקרא "מולדת", שיר מאוד יפה על ירושלים, שהוא האהוב עלי. פינה חמה יש בלב לשיר "שאלי ירושלים", שהקלטתי בדואט עם אביהו מדינה, שגם כתב את המילים. וכמובן שישנו גם את השיר "שבחי ירושלים".



שולי נתן – "ירושלים של זהב", שולי נתן. (מילים ולחן: נעמי שמר)

את וירושלים: "בתור ילדה היו לי קרובי משפחה בירושלים, ומאוד אהבתי את העיר. הבטחתי לעצמי שעם סיום השירות הצבאי אעבור לירושלים, וכך היה. חייתי בכל שכונה אפשרית בירושלים במשך 9 שנים".


שולי נתן (צילום: רונן אקרמן)

שולי נתן (צילום: רונן אקרמן)


שיר ירושלים אהוב? "כמובן ש"ירושלים של זהב" זהו השיר המועדף בעיני. הכי-הכי. לגבי הביצוע – שלי (צוחקת). זה הביצוע המקורי, וזה גם מה שעם ישראל אוהב. יש לי גם סיפור מרגש שקשור לשיר. כשנפתחה מלחמת ששת הימים, הצטרפתי לסיירת אספקה שנכנסה לסיני. ביום הרביעי למלחמה, שמענו בקשר או ברדיו את קולו המרגש של מוטה גור שואג: "הר הבית בידינו", והיתה התרגשות אדירה. החיילים שזה עתה סיימו קרב, ואי אפשר היה אפילו לזהות את הפנים שלהם מרוב אבק, העלו אותי על גג מכונית שהיתה שקועה עמוק בחול כדי שאשיר ביחד איתם את "ירושלים של זהב". זאת חוויה שאני לא אשכח בחיים".



יהורם גאון – "עם כל אבן מתגוללת" (מילים: יהודה קרני, לחן: אודי תורג'מן)

אתה וירושלים? "נולדתי בבית הכרם, ושם למדתי בבית הספר העממי ואחר כך בתיכון. שם גם התחלתי לשיר ככהן גדול בחגיגת חג השבועות, ושיחקתי בכל ההצגות לפי החגים שבלוח".


יהורם גאון (צילום: בוזגלו)

יהורם גאון (צילום: בוזגלו)


שיר ירושלים אהוב? "הקלטתי לאחרונה שיר של משורר ותיק מאוד, יהודה קרני, שכתב לטעמי את השיר הנפלא ביותר לעיר ירושלים בכל הזמנים. לא יכול להמליץ על הביצוע, ולכן אסתפק במילים של יהודה קרני ובלחן של אודי תורג׳מן, שאין כמותם ליופי".



אביבה אבידן – "שבחי ירושלים", אביהו מדינה (מילים: מן התפילה, לחן: אביהו מדינה)

את וירושלים? "נולדתי וגדלתי בירושלים, בשכונת תל ארזה רחוב ישא ברכה 7. חייתי בעיר כל ילדותי, עד שהתגייסתי לצבא".


אביבה אבידן (צילום: צחי וזאנה)

אביבה אבידן (צילום: צחי וזאנה)


שיר ירושלים אהוב? "'שבחי ירושלים' בביצוע של אביהו מדינה. השיר הזה הפך לסוג של המנון. לפני כן, השיר שלי היה "ירושלים של זהב", אבל אני חושבת ש'שבחי ירושלים' לוקח".



 

 

שאנן סטריט – "Jerusalem", אלפא בלונדי.

אתה וירושלים? "אני גר בעוטף ירושלים מאוד מאוד קרוב".


שאנן סטריט (צילום: פרטי)

שאנן סטריט (צילום: פרטי)


שיר ירושלים אהוב? "קשה לי לבחור שיר ירושלים אחד כי יש כל כך הרבה. אם אני חייב – אבחר את "ג׳רוזלם ז׳ה טם" של אלפא בלונדי אותו ציטטנו באלבום הראשון של "הדג נחש". בתפיסה שלי ירושלים צריכה להיות מקור של שוויון ואופטימיות לבני ובנות העולם כולו והשיר הזה מחזיק את הווייב הזה".



לי פישמן – "ירושלים של זהב", שולי נתן (מילים ולחן: נעמי שמר)

את וירושלים? "נולדתי בעיר וספגתי את סיפוריה, רחובותיה וגיבוריה – מילדות ועד היום. למדתי שירושלים מחברת יותר ממקטבת אוהבת את אוהביה בארץ ובעולם. אי אפשר להוציא את ירושלים ממני או אותי מירושלים כי גם כשגרתי בניו יורק או בתל אביב תמיד הייתי ירושלמית".


לי פישמן (צילום: מתוך פייסבוק)

לי פישמן (צילום: מתוך פייסבוק)


שיר ירושלים אהוב? "ככותבת וכמוזיקאית, תמיד ירושלים שרויה בפי ובשירי או במילים או ברגש בכתיבה ובהשראה. השיר שלי הוא "ירושלים של זהב" בביצוע של שולי נתן. כל מילה וכל תו בשיר מחזקים אותי ומאדירים את העיר. יש בשיר המון רגש וחוכמה לדעת לספר ולשיר עיר כזו שאין שניה לה בעולם…עיר אלוקית".



הראל מויאל – "ירושלים של זהב", שולי נתן (מילים ולחן: נעמי שמר)

אתה וירושלים? "נולדתי בבית החולים הר הצופים בירושלים. התגוררנו בגילה ברחוב אפרסמון עד גיל שנה, לאחר מכן עברנו למעלה אדומים שם גדלתי. בתיכון למדתי בבית הספר אורט נביאים (מגמת אדריכרלות). ירושלים היא חלק בלתי נפרד מהילדות והבגרות שלי, ועד היום אני מקפיד להגיע לעיר מדי שבוע/שבועיים, כדי לנשום את האויר שיש רק בירושלים ולספר לילדים על הזיכרונות מהעיר בה גדלתי".


הראל מויאל (צילום: גבריאל בהרליה)

הראל מויאל (צילום: גבריאל בהרליה)


שיר ירושלים אהוב? "ירושלים של זהב, שכתבה והלחינה נעמי שמר הוא לדעתי ה-שיר של ירושלים. הלחן והטקסט מתארים באופן מושלם את העיר, לדוגמא "אויר הרים צלול כיין". התקופה שבה נכתב השיר, לפני מלחמת ששת הימים, גורמת לו להיות עוד יותר מלא השראה ומלא כאב על אחדות ירושלים, שהיתה אז מחולקת לשניים. השיר מספר עבורי את סיפורה של ירושלים, והשם – ״ירושלים של זהב״ – מתאר את העיר הכל כך קדושה בצורה הטובה והמרגשת ביותר. המשפט האחרון בשיר, ״הלא לכל שירייך אני כינור..״, זה המשפט שמקשר כל יהודי, ישראלי וירושלמי לעיר האהובה הזאת, ולכן גם הקלטתי לו ביצוע לכבוד פרוייקט שירי ירושלים וזה אחד הקאברים שאני הכי שמח שביצעתי וככשאני מגיע להופעות בירושלים אני מקפיד לשיר אותו". ועדיין – הביצוע המקורי שח שולי נתן בליווי גיטרה הוא ביצוע יפייפה, פשוט ונקי. בנוסף, הביצוע של עפרה חזה נתן לשיר רובד נוסף של רגש, עם קול הפעמונים של עופרה ז״ל. אבל האמת – לא משנה באיזה ביצוע השיר הזה מרגש אותי וגורם לי לצמרמורות".


מלי לוי – "ירושלים של זהב", שולי נתן. (מילים ולחן: נעמי שמר)

את וירושלים? נולדתי בירושלים, גדלתי במבשרת ציון ובילדות עברנו לארנונה. ירושלים בשבילי זה בית. זה הילדות שלי ההורים שלי וכל מי שאני".


מלי לוי (צילום: עדי אורני)

מלי לוי (צילום: עדי אורני)


שיר ירושלים אהוב? "השיר שלי הוא "ירושלים של זהב" של נעמי שמר. שיר שהפך לקונצנזוס לאומי. שיר שעושה לי צמרמורת של ריגוש. אני אוהבת את הביצוע של שולי נתן".


משה להב – "אור ירושלים", הגבעתרון. (מילים ולחן: יוסף שריג).

אתה וירושלים? "אני מחייך כשאני נשאל על הקשר שלי לירושלים, ולאחר שאני משיב שואלים אותי אם אני עדיין חש ירושלמי. אציין שבגיל 47 עברתי לגור במרכז. אם יורשה לי להתלות באילנות גבוהים אז אומר שיהורם גאון ויוסי בנאי עזבו את העיר בגיל 18, ונשארו לעולם ירושלמים בתודעה, נו, אז תגידו אתם".


משה להב (צילום: מירי נחמיאס)

משה להב (צילום: מירי נחמיאס)


שיר ירושלים אהוב? "שירים רבים מספור נכתבו אודות ירושלים ורבים מהם אני שר. אחד שנוגע לליבי הוא "אור וירושלים", שכתב יוסף שריג שבילדותו עברה משפחתו מירושלים לאזור עמק חרוד. הגבעטרון ביקשו משריג הכישרוני לכתוב להם שיר על ירושלים והוא עשה זאת בדרך פיוטית עם לחן מתנגן. שריג היה אחד מ-11 הרוגי בית השיטה, ושירו הוא גל עד לחייו שלו ולירושלים ההיא שאני נכסף אליה".



מיכאל גריילסאמר – "גן התות", הדג נחש (מילים: הדג נחש ושאנן סטריט, לחן: הדג נחש)

אתה וירושלים? "נולדתי בירושלים וגדלתי ברחוב קליין במושבה הגרמנית. יש לי הרבה זיכרונות יפים משם. למדתי בבית הספר "יהודה הלוי" ולאחר מכן בתיכון הרטמן. מבחינתי ירושלים זה החברים שגדלתי איתם. היינו מסתובבים המון בעיר כנערים ומשוטטים לנו, ומדברים עד מאוחר בלילה. כיום אני גר בארנונה, עם אישתי והשותפה שלי ליצירה, שמרית והילדים שלומדים באיזור. את שמרית הכרתי כשגרתי בתל אביב ואחרי שהתחתנו, החלטנו לעבור לירושלים – בשבילי לחזור הביתה ובשבילה לעבור לעיר חדשה".


מיכאל גריילסאמר (צילום: עוז ברק)

מיכאל גריילסאמר (צילום: עוז ברק)


שיר ירושלים אהוב? "גן התות" של הדג נחש, מתוך האלבום "לזוז". אני מרגיש שגם אני, כנער ואחר כך כחייל, הייתי בשיטוטים בתחושה שמזכירה ממש את המילים ששאנן סטריט שר. שוטטנו בפארקים בירושלים, והיתה לנו תמיד תחושה שאנחנו מצד אחד בשום מקום ומצד שני במרכז העולם. גם הגרוב הרגוע מתאים לאווירה הירושלמית. השיר מסמל בשבילי את ירושלים, בה "כולם מיעוט", ולכן זו עיר יוצאת דופן, מגוונת תרבותית ומיוחדת עבורי".



אתי לוי – "לב האומה" – אתי לוי (מילים ולחן: דני שושן)

את וירושלים? "הקשר שלי לירושלים הוא עוד מילדות, למדתי בפנימיית בית עולות בירושלים. בהמשך, עברתי להתגורר בירושלים. היה יותר קל לי לגור בירושלים מכיוון שכאן היה המשרד של המנהל שלי ישראל בונדק, ולכן יצאתי תמיד להופיע מירושלים. חוץ מזה, שאני באופן אישי מאוד קשורה ואוהבת את ירושלים. ומחוברת אליה רוחנית".


אתי לוי (צילום: ישראל בונדק)

אתי לוי (צילום: ישראל בונדק)


שיר ירושלים אהוב? "ישנם שתי שירים שהקלטתי בהקשר של ירושלים – "לב האומה", שדיבר על הפיגועים שהיו בזמנו בירושלים. והשיר השני נקרא – "ז'רוזלם" (ירושלים) והוא מדבר על ירושלים, על 3 הדתות ועל השלום שייחלתי שתמיד יקרה. זו ירושלים הקדושה והאהובה שלי".



ג'קי מייקה – "ירושלים שלי", מוטי פליישר (מילים: דן אלמגור, לחן: נורית הירש"

אתה וירושלים? "אני ירושלמי מגיל שנתיים. עליתי ארצה ממרוקו לשכונת ממילא, גדלתי בשכונת קטמונים ושיחקתי בקבוצת הנוער של בית"ר ירושלים. אני קשור מאוד לירושלים".


ג'קי מייקה (צילום: ג'קי מייקה)

ג'קי מייקה (צילום: ג'קי מייקה)


שיר ירושלים אהוב? "אני מאוד מתחבר לשיר של מוטי פליישר "ירושלים שלי".



אוהד פישוף – "שומר החומות", להקת פיקוד מרכז (מילים: דן אלמגור, לחן: בני נגרי).


אוהד פישןף (צילום: דניאל שמולביץ)

אוהד פישןף (צילום: דניאל שמולביץ)



אתה וירושלים? נולדתי וגדלתי ברחוב הטייסים. אחר כך עברנו למוצא. בתיכון למדתי באמנויות חזרתי לגור בעיר בגיל 16, קודם בבית הכרם ואחר כך בנחלאות. כיום אני מבקר פעם בשבוע ללמד בבצלאל".

שיר ירושלים אהוב? "אני אוהב את השירים הקלאסיים – "שומר החומות" ו"שאלו שלום ירושלים". בנוסף: "ג׳רוזלם" של "the fall", הגרסה שלהם למזמור האנגלי הפטריוטי למילותיו של ויליאם בלייק. ויש את "חרוסלמה" של הפה והטלפיים, שהוא גם הביצוע שאני הכי אוהב.

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחד מפה

    גם אלי השיר "אור וירושלים" מדבר, ותמיד מזכיר לי את המבט אל העיר העתיקה והר ציון (וכל השאר) מהאיזור שדרומית למשכנות שאננים, ליד הפסל של תומרקין.

    אבל אני רוצה לציין את "אני וסימון ומואיז הקטן", של יוסי בנאי, שאמנם לא מזכיר את העיר בשמה, אבל כל-כך ספוג בה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר