המנהיגות הצעירה של הצופים בירושלים (צילום: הצופים)
המנהיגות הצעירה של הצופים בירושלים (צילום: הצופים)

יוצרים מנהיגות צעירה – היוזמה הסוחפת של הקרן לירושלים ותנועת הצופים

פרויקט מנהיגות הצופים, יוזמה משותפת של תנועת הצופים והקרן לירושלים, הצליח לסחוף ילדים ובני נוער לפעילות בתנועה ועל הדרך גם יצר קבוצת מנהיגות צעירה

פורסם בתאריך: 21.3.24 11:12

בשנים האחרונות תנועות הנוער בירושלים נמצאות במשבר: סניפים שונים של תנועות נוער ברחבי העיר נסגרו בשל מיעוט חניכים. בזמנים שכאלו, ההישרדות של התנועות השונות היא בשורה מבורכת לבני ובנות הנוער המשתתפים ולעתיד של ירושלים וישראל כולה.

בין כל הקשיים הללו, תנועת הצופים נותרה תנועת הנוער הכללית החזקה והמשמעותית בעיר, עם שבטים של צופים דתיים ושבטים כלליים בהם פעילים ילדים ממשפחות מגוונות בעיר. מתוך רצון לחבר ילדים שאינם הולכים לתנועת נוער, נולדה יוזמה משותפת של תנועת הצופים והקרן לירושלים לייצר שכבת מנהיגות עתידית שתפעל בשכונות פריפריה בעיר ותחזק את תנועות הנוער.

לפני כשלוש שנים וחצי, עם היציאה מסגרי הקורונה, יצאה לדרך קבוצת צעירים וצעירות ירושלמים אחרי שירות צבאי שהתגבשה והפכה לקבוצת מנהיגות שפעלה בארבע שכונות ברחבי העיר: גילה, ארמון הנציב, הר חומה ופסגת זאב. המטרה היתה לייצר עתודת מנהיגות שתחזק את הקהילה בשכונות בהן השתתפות בתנועת נוער היא פחות נפוצה, ותסחוף ילדים ובני נוער לפעילות בצופים ולמעורבות בעשייה קהילתית.

עמותת טנא ירושלמי קיבלה על עצמה להכשיר את המנהיגים הצעירים במפגשים קבועים לאורך השנה ובסמינרים ממוקדים. במהלך ההכשרה קיבלו חברי הקבוצה כלים לבניית קהילות, גיוס חניכים, עבודה בפריפריה והיכרות עמוקה עם ירושלים על מגוון האוכלוסיות המתגוררות בה ועל האתגרים העומדים בפניה.


הפעילות בשכונות (צילום: הצופים)

הפעילות בשכונות (צילום: הצופים)


בהמשך לתכנית ההכשרה, יזמו חברי הקבוצה תכניות שונות ופרויקטים מיוחדים בשכונות בהם פעלו, בשיתוף המינהלים הקהילתיים. כך, למשל, בשכונת גילה התקיימה בקיץ קייטנה בעלות סמלית לילדים והקרן לירושלים העבירה תמיכה שאפשרה לייצר קייטנה מושקעת עם פעילויות מיוחדות שכללו ביקור במוסדות תרבות ירושלמים. בפרויקט אחר בשכונה הוקם "שבט פתוח" הפועל פעמיים בשבוע ומספק עזרה בלימודים לעשרות חניכים. בעקבות פרויקטים אלה, גדלה הזיקה בין ילדי השכונה לשבט הצופים המקומי ומספר החניכים החל לעלות בהדרגה.

 

 

בשכונת פסגת זאב התקיים סמינר מנהיגות צעירה לבני הנוער הפעילים בשבט השכונתי שנועד להגביר את הרצון שלהם להיות מעורבים בנעשה סביבם ולפעול לחיזוק השכונה. אחת התוצאות של הסמינר היה פסטיבל קהילתי שנערך בחנוכה בשם "חג החגים" שחיבר בין מסורות של תושבי השכונה מכל האוכלוסיות: נובי גוד, סיגד וחנוכה. באירוע החגיגי שהוביל שבט הצופים המתחדש בפסגה, השתתפו גם חניכי צופים משכונות אחרות בעיר שהגיעו ללמוד ולהתרשם מהמגוון התרבותי של תושבי פסגת זאב.

קרן נוה, מנהלת תחום קהילה וחינוך בקרן לירושלים, מספרת כי "פרויקט מנהיגות הצופים חשוב במספר היבטים: הוא גם מייצר עתודת מנהיגות אזרחית לירושלים וגם מייצר שוויון הזדמנויות שמגיע לכל אוכלוסיות העיר. אלו הם שני עוגנים שהקרן לירושלים מקדמת בעיר ופועלת למענם".


הפעילות בשכונות (צילום: הצופים)

הפעילות בשכונות (צילום: הצופים)


גל עוזיאל, מרכזת הנהגת ירושלים של הצופים, אמרה כי הפרויקט משקף הלכה למעשה את ההשקעה הרבה של הצופים בשכונות הפריפריה בעיר וברצון להרחיב את הפעילות ולהגיע לילדים ולילדות נוספים. "היום יותר מתמיד ישנה חשיבות גדולה להצטרפות לתנועת נוער ולקבלת כישורי חיים, יכולות חברתיות, ריחוק מהמסכים ויציאה לטבע. תנועת הצופים משקפת את המגוון הירושלמי: דתיים, חילונים ומסורתיים הפועלים יחד, למען העיר. הנהגת ירושלים מודה לקרן לירושלים על השותפות והתמיכה שאיפשרה את הפרויקט".

לדברי עוזיאל, ניתן לראות את השפעת הפרויקט הן בהרחבת פעילות הצופים בשכונות והן בעשייה שמובילים חברי הקבוצה שנשארו להתגורר בעיר, כאשר הם ממשיכים לפעול בקהילה וליזום פרויקטים חברתיים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר