מנהל מחוז ירושלים של לאומית, עודד ויגרצין (צילום: דוברות לאומית שירותי בריאות)
מנהל מחוז ירושלים של לאומית, עודד ויגרצין (צילום: דוברות לאומית שירותי בריאות)

לאומית מחוז ירושלים: "לתת לכל אחד שמגיע אלינו את התחושה שהוא בן יחיד"

מחוז ירושלים, המחוז הגדול ביותר של לאומית שירותי בריאות, מעניק כיום שירות ליותר מ-200 אלף מבוטחים. במחוז לא קופאים על השמרים ושוקדים כל העת על הנגשת השירותים למבוטחים באמצעות הרחבת מרכזי הבריאות והקמת חדשים. מנהל המחוז עודד ויגרצין: "אנחנו משתדלים להכניס את המרפאות שלנו לתוך השכונות עצמן ולא לפרוש אותן רק על צירים מרכזיים. אנחנו לא מוותרים על הקשר הישיר והאישי עם המבוטחים עצמם, ולכן אנחנו גם לא חוסכים בכוח אדם"

פורסם בתאריך: 18.5.23 20:08

בלאומית שירותי בריאות במחוז ירושלים ממשיכים לגדול ולהתפתח, וכיום מונה המחוז, שהוא הגדול בלאומית, יותר מ-200 אלף מבוטחים. בלאומית לא עוצרים לרגע, מפתחים כל העת את השירותים, ממשיכים להוביל את הרפואה במחוז, תוך מתן שירות מקצועי ביותר, ומתכוונים להמשיך ולגדול, בין אם במספר המבוטחים ובין אם בהקמת סניפים חדשים בשכונות נוספות.

לרגל יום ירושלים, שוחחנו עם עודד ויגרצין, מנהל המחוז בלאומית, שסיפר לנו על השנה שחלפה, על החזרה לשגרה לאחר תקופת הקורונה, על הצוותים הרפואיים שעושים לילות כימים ועל התוכניות העתידיות.

"הייחוד שלנו", אומר ויגרצין, "שאנחנו משתדלים להנגיש את השירות שלנו במרפאות שנמצאות בתוך השכונות עצמן ולא לפרוש אותן רק על צירים מרכזיים. אנחנו לא מוותרים על הקשר הישיר והאישי שיש לנו עם המבוטחים עצמם. חשוב לנו הקשר האישי של מבוטחינו עם מנהלת המרכז הרפואי, שמכירה אותם שנים רבות. המנהלת  מכירה היטב את המבוטחים, את המשפחות שלהם ואת התיק הרפואי שלהם, ותמיד מקבלת אותם בחיוך ועם אוזן קשבת. הסניפים שלנו לא גדולים, וזה, מצד אחד, מאתגר תפעולית, ומצד שני, זה משהו ייחודי לנו לשמר את הקשר הבינאישי בין מבוטחינו וצוות המרפאה. לתת לכל אחד שמגיע אלינו את התחושה שהוא בן יחיד".

ויגרצין מונה למנהל מחוז ירושלים לפני כחמש שנים, ומאז המחוז רק גדל והתפתח. נפתחו  מרכזי בריאות חדשים, סניפים ישנים הורחבו ושופצו, וגויסו רופאים מומחים, וזאת על רקע הצמיחה המואצת של ירושלים בפרט והמחוז בכלל.

החזרה לשגרה אחרי הקורונה

"במהלך השנה שחלפה חזרנו לעבוד במלוא העוצמה לאחר הקורונה", מספר ויגרצין, "זו הייתה שנה שבה הסרנו את האבק מהתוכניות שנתקעו בתקופת הקורונה ושלא היה לנו זמן לעסוק בהן. לדוגמה, המרכז הרפואי בר אילן, שעבר למשכנו החדש כ-50 מטר מצומת בר אילן המרכזי, הפך למתחם של שלוש קומות, יפה ומודרני. מדובר במרכז רפואי שנותן מענה לשכונה חרדית מאוד גדולה עם הרבה מאוד מבוטחים. בקרוב ייפתח במרכז הרפואי בית מרקחת, ואנחנו מתכננים להרחיב במרפאה שירותים נוספים".

מרפאה נוספת שתיפתח בקרוב ממוקמת בשכונת נווה יעקב, אחת השכונות הגדולות בירושלים. "כיום יש לנו בשכונה מרפאה אחת, וכעת אנחנו מקימים מרפאה גדולה נוספת על ציר נווה יעקב, שתכלול גם בית מרקחת. במרפאה שברחוב מסילת ישרים הרחבנו את המיון האורתופדי, והחל מהרבעון הבא הוא ייתן מענה למבוטחים חמישה ימים בשבוע לעומת ארבעה כיום, ויפעל מדי יום עד השעה 21:00. מדובר בשיפור משמעותי של השירות למבוטחים. הפכנו את החירום האורתופדי לזמין ונגיש, השירות מייתר מהמטופלים את הצורך לפנות לבית החולים ולהמתין שם שעות רבות".

המרכז הרפואי של לאומית בירושלים (צילום: דוברות לאומית שירותי בריאות)

המרכז הרפואי של לאומית בירושלים (צילום: דוברות לאומית שירותי בריאות)

"מרכז בריאות האישה", אחת המרפאות המצליחות של לאומית בעיר, ברחוב שרי ישראל, הורחב בשנה שעברה והתווסף לו מיון נשים, שנותן מענה בזמינות גבוהה לכל תושבות ירושלים. "המיון עובד חמישה ימים בשבוע עד השעה 21:00, והוא מעניק שירותים נרחבים לרבות אולטרסאונד, סקירות והיסטרוסקופיות אבחנתיות, ובחודש הבא נתחיל לבצע גם היסטרוסקופיה ניתוחית", אומר ויגרצין.

אחד מעמודי התווך של לאומית שירותי בריאות במחוז ירושלים הוא המכון להתפתחות הילד ברחוב טרומפלדור. למכון 13 שלוחות שפרושות בסניפים ברחבי העיר ומחוצה לה. ויגרצין: "במהלך השנה אנחנו נרחיב את המכון לשלוחות נוספות בירושלים – באזור שמגר, ברוממה ובמרכז רפואי  החדש בנווה יעקב. צריך להבין שירושלים היא עיר מאוד צעירה עם היקף לידות משמעותי מאוד, ועובדה זו מכתיבה לנו צורך הולך וגובר להתרחב בשירות, בין אם אלה דברים פשוטים של שירות קצר מועד או דברים מורכבים יותר הניתנים על ידי טובי הפסיכותרפיסטים, הפסיכולוגים והפסיכיאטרים לילדים. כל אלה מחייבים אותנו לתת מענה כמה שיותר קרוב לבית המבוטח, ולכן אנחנו פורשים שלוחות של מכון המרכזי בנקודות שונות".

 

 

בריאות הנפש, סוכרת ותזונה

אחד האתגרים הגדולים, איתם מתמודד עולם הרפואה, קשור לבריאות הנפש; שירות שהצורך בו גובר משנה לשנה. "האוכלוסיות החרדיות והערביות נמנעו במשך שנים מלקבל את השירות הזה", אומר ויגרצין, "בשנתיים-שלוש האחרונות חל שינוי במגמה, ואנחנו חווים עליה משמעותית בדרישה לשירותים אלה. החלטנו לפתוח את השירות הזה בתוך המרפאות הרגילות, מתוך הבנה שרפואה זו רפואה, ולא צריך לעשות הבחנה בין רפואת הנפש לרפואת הגוף. חלק מהמרכזים הרפואיים שאנחנו מרחיבים כוללים בתוכם את שירותי בריאות הנפש, כחלק מהשירות. מחוז ירושלים בלאומית מוביל בצורה משמעותית בתחום הזה, ולאחרונה קיבלנו הכרה ממשרד הבריאות להתמחויות של פסיכולוגים ופסיכיאטרים, מה שמאפשר לנו לשתף פעולה עם מוסדות החינוך ובתי החולים על מנת להנגיש את השירות לקהילה".

מרפאה נוספת, אותה הרחיבו בלאומית במחוז, היא המרפאה הפליאטיבית, שמעניקה טיפול תומך ומקל לחולים במחלות חשוכות מרפא, במטרה למנוע מהם סבל. ויגרצין: "המרפאה הוקמה בלי תקציבים מיוחדים, ואנחנו בחרנו להעניק את השירות הזה ולחבק את המטופלים כמה שיותר. במרפאה עובדים אחיות ורופאים, שהתנדבו לטפל בתחום שהוא מאוד קשה, ואנחנו עושים זאת בכפפות של משי. כרגע המרפאה פועלת רק בירושלים, ואני מקווה שנרחיב את השירות גם לשאר המחוז".

בחודש הבא תפתח לאומית מרפאת סוכרת בסניף מסילת ישרים. "הייחודיות שלה", מסביר ויגרצין, "יהיה הטיפול בסוכרת מבוגרים, מחלה שלצערנו הולכת ומתפשטת וחייבת טיפול הן ברמת מערכת הבריאות כולה והן ברמת רפואת הקהילה. במקביל, מרפאת אחי"ם – איכות חיים, ילדים ומשפחה, שפועלת כיום ברחוב מסילת ישרים, תעבור למרכז הרפואי החדש בבר אילן. המטרה של המרפאה הזו היא לשנות את הרגלי התזונה של משפחות ולהנחיל לילדים הרגלי אכילה טובים יותר. ישנה מגמה ברורה של השמנת יתר אצל ילדים, וצריך לטפל בכך. מכיוון שצעירים לא יבואו לטיפול במרפאת 'דיאטה', זה מרתיע אותם, בחרנו לעשות זאת בצורה הוליסטית עם כל המשפחה, ויש לנו הצלחות נפלאות. המטרה שלנו היא להמשיך ולהרחיב את המרפאה, על מנת לתת מענה לתופעה של השמנה בקרב צעירים. המרפאה מעוצבת בצורה נעימה וצבעונית והשהייה בה היא סוג של בילוי".

השנתיים הקשות

כמו מרבית המדינה, גם בלאומית שירותי בריאות נאלצו להתמודד במשך כשנתיים עם מגפת הקורונה. ויגרצין: "מערכת הבריאות חוותה שנתיים קשות, שבהן רבץ על הרופאים, האחיות, המטפלים, הרוקחים, הנציגים והעובדים עומס נפשי קשה מאוד. לכן בחרנו להחזיר את העובדים לשגרה תוך כדי כך שאפשרנו לרבים מנוחה, חופשות וקצת אירועים. אפשרנו להם לנשום אוויר, גם אם לפעמים נאלצנו בשל כך לסגור את השירות לשעה-שעתיים. אלה היו שנתיים קשות ומאתגרות, ולא היה אחד שלא נרתם למאמץ הזה, המצאנו תהליכים חדשים ויישמנו שגרות תוך כדי תנועה. פתחנו מרפאות פופ-אפ לדיגום וחיסונים, פרשנו ניידות חיסונים ולא נחנו לרגע. זו הייתה תקופה מאוד מורכבת גם לוגיסטית, ואני חושב שרפואת הקהילה הוכיחה את עצמה. אני גאה בפעילות שעשינו בתקופה זו במחוז ירושלים בפרט ובלאומית בכלל. לאומית שירותי בריאות בלטה באופן משמעותי משאר הקופות בירושלים ביכולת שלה ובגמישות שלה. פתחנו תחנות לחיסון ודיגום במזרח העיר במהירות רבה, מעבר לגדר, ובשכונות מורכבות גם במגזר החרדי, ולא חסכנו דבר וחצי דבר מהמבוטחים".

אבל הייתה גם ביקורת על כך שבתחילת הדרך הושבתו סניפים.

"נכון, למרות הביקורות החלטתי להשבית מספר קטן של מרכזים רפואיים על מנת להגן ולשמור על הצוותים שלנו מכל משמר. תחילה העברנו אותם למרכזים, בהם הרגשנו יותר בנוח. כל זאת לפני הגעת החיסונים ארצה. כשהחיסונים הגיעו, הדבר השתנה".

לצד העבודה השוטפת, בלאומית שרותי בריאות לא מוותרים גם על שיתופי פעולה עם עיריית ירושלים, הקהילה ובתי החולים בבירה. ויגרצין: "אנחנו משתפים פעולה עם עיריית ירושלים בכל מה שקשור לעולים חדשים. בתקופת הקורונה העירייה סייעה לנו רבות למצוא מקומות על מנת שנוכל להתקרב כמה שיותר למבוטחים ולתת להם שירות  טוב יותר. אנחנו משתפים פעולה עם בתי החולים הדסה ושערי צדק, פועלים רבות מול בתי החולים הסיעודיים ומשתפים פעולה עם תוכנית החומש של המשרד לירושלים, שאמורה לעבור אישור בממשלה ובכנסת בימים הקרובים. על פי התוכנית, המדינה והעירייה יקצו משאבים רבים למזרח ירושלים, בין היתר גם לצורך שיפור הרפואה ובריאות הציבור. אנחנו שותפים מלאים לתוכנית בעצות ובהמלצות שאנחנו נותנים ואנחנו שמחים על כך".

לסיכום, מבקש ויגרצין להודות לצוותים הרפואיים בלאומית במחוז ירושלים. "מדובר באנשים שבאים בבוקר לעבודה חדורי שליחות. אין אחד שהיה שורד את שלוש השנים האחרונות אלמלא השליחות והאהבה לתחום. אלה אנשים שמגיעים לתרום ולסייע לכמה שיותר מבוטחים, ותענוג לראות זאת בכל המגזרים: החרדי, הערבי, הדתי-לאומי, החילוני. מדובר באנשים שעובדים מסביב לשעון, נותנים את מספרי הטלפון האישיים שלהם, משיבים בקבוצות הוואטסאפ שפועלות כמעט 24/6, וכל הזמן הם מנסים לעזור ולמצוא פתרונות עם נשמה גדולה".

ויגרצין מסיים בברכה ליום ירושלים: "אני מאחל שהבירה שלנו תמשיך לצמוח ולגדול, שתדע להכיל את כל הגוונים הרבים שיש בה. אני לא מכיר עיר שיש בה כל כך הרבה גוונים, והאתגר העצום הוא להכיל את כולם. המדינה, העירייה והתושבים עושים מאמץ יוצא דופן. אני מאחל לכולנו יום ירושלים שמח".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר