עין חניה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), עין לבן, המזרקות בפארק טדי, הגשר התלוי, High LIGHT JLM, מוזיאון המדע (צילומים: תמר לויפר, טליה יהושע, הרשות לפיתוח ירושלים, James Cross)
עין חניה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), עין לבן, המזרקות בפארק טדי, הגשר התלוי, High LIGHT JLM, מוזיאון המדע (צילומים: תמר לויפר, טליה יהושע, הרשות לפיתוח ירושלים, James Cross)

רטוב, קריר וגבוה – 6 אפשריות לטיול בשבועות ובסוף השבוע בירושלים

ירושלים מציעה, נוסף על המקומות הקדושים, אליהם מגיעים מבקרים רבים מכל רחבי הארץ ומהעולם כולו, מגוון של מסלולי טיולים בטבע, אתרים ארכאולוגיים, מוזיאונים, מסעדות ייחודיות, שווקים תוססים ושלל אטרקציות נוספות. לרגל חג השבועות וסוף השבוע שיבוא אחריו, קבלו כמה הצעות לבילוי קסום

פורסם בתאריך: 12.6.24 09:52

עין לבן

קשה למצוא ירושלמי שלא מכיר את עין לבן, מעיין שכבה בהרי ירושלים, שסוחף אליו מטיילים רבים מהעיר ומחוצה לה. עין לבן, שמכונה גם "מלך המעיינות" של ירושלים, ממוקם כקילומטר אחד דרומית למושב עמינדב, מתחת לגבעת משואה ולא רחוק משכונת קריית מנחם. במעיין שתי בריכות: עומקה של הראשונה הוא כמטר וחצי, והשנייה, הרדודה יותר, מיועדת בעיקר לילדים קטנים.

ההגעה למעיין היא דרך מגרש החנייה של גן החיות התנ"כי הסמוך, המוכר גם כדרך נדב, על שם נדב אלעד, לוחם בפלוגת הנדסה של חטיבת הצנחנים שנפל בפעילות מבצעית בחברון ומשפחתו וחבריו סייעו בשיקום המקום ובטיפוחו. ליד המעיין אפשר למצוא את שביל האופניים "מיים אל ים", המגיע עד לחוף הים בתל אביב, ואת מנהרת כרם, מנהרת אופניים באורך של 2.1 ק"מ המובילה לצומת כרם.

"עין לבן הוא מקום מקסים שאפשר להגיע אליו עם משפחות בכל הגילאים", מסבירה מורת הדרך תמר לויפר. "באתר יש מספר מקומות עם צל וכמה שולחנות פיקניק, והנגישות אליו מאוד נוחה. חשוב לשים לב, שבקרקעית הבריכות ובדפנותיהן, מאחר שהן חשופות לשמש, יש ירקה חלקלקה. בסמוך שוכן גם גן החיות התנ"כי והאקווריום".

הכניסה לאתר בחינם.


עין לבן (צילום: תמר לויפר)

עין לבן (צילום: תמר לויפר)


עין חניה

עין חניה נחשבת לפינת חמד, שמשלבת מעיין ובריכה עתיקה מלאה במים עם אתר ארכיאולוגי ונוף של חקלאות מסורתית לצד פיתוח סביבתי מודרני. האתר, שפותח על ידי רשות הטבע והגנים, הרשות לפיתוח ירושלים ורשות העתיקות ומנוהל ומתוחזק על ידי רשות הטבע והגנים, מהווה החוליה האחרונה בפתחו של "פארק ירושלים", השוכן על הגדה הדרומית של נחל רפאים.

עין חניה נובע מעל אפיק נחל רפאים, והבריכה היא אחת הגדולות בהרי יהודה ושטחה כ-8 על 10 מ"ר ועומקה עד 2 מ'. הגישה למעיין היא דרך כביש המהווה חלק משביל המעיינות, היוצא מקניון מלחה לכיוון אלוולג'ה והר גילה.


אחת הבריכות בעין חניה (צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים)

אחת הבריכות בעין חניה (צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים)


המעיין נמצא בסמוך לשביל ישראל. במהלך השנים, בוצעו במקום חפירות ארכאולוגיות ונחשפו בו שרידים מימי בית ראשון, בית שני ומהתקופה הרומית והביזנטית. סמוך לבריכה נמצאו שרידים של כנסייה לכבוד פילפוס, דמות המוזכרת בספר "מעשי השליחים" בברית החדשה. עין חניה הוא מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית.

"עין חניה הוא גן לאומי, ולכן הכניסה לאתר בתשלום", מסבירה לויפר. "מכיוון שהוא גן לאומי, הוא מאובטח, יש בו שירותים מסודרים ועגלת קפה נחמדה. הדבר המקסים בעין חניה הוא שאפשר ללכת בתוך נקבת המים עם הילדים, וזו חוויה לכל גיל. בדרך אפשר ליהנות מאוסף של קרפדות נפלאות, שכמובן אסור להרים אותן או לגעת בהן, כי הן מוגנות. בדרך אפשר לראות את שרידי הכנסייה העתיקה. אני ממליצה להגיע מצוידים לפיקניק ולשבת בצל עצי התאנה. כמו כן, במקום יש שתי בריכות, אחת רדודה והשנייה עמוקה, ואין במקום מציל, ולכן חשוב לשים לב לילדים".  

המזרקות בפארק טדי

המזרקות בפארק טדי הן אטרקציה לכל ירושלמי ולכל מבקר שמבקש להתרענן לכמה שעות. בשטח הפארק, המשתרע על כ-11 דונם והכניסה אליו ללא תשלום, יש שטחי מדשאות, ספסלים ומרכז מבקרים, המספר את סיפור בנייתה של ירושלים המודרנית בתקופת כהונתו של טדי קולק, מבנה היסטורי משוחזר, באר משאלות עשויה אבן ירושלמית, אמת מים, פסלים סביבתיים ושעון שמש שתוכנן על ידי האמן הישראלי הבינלאומי, מתי גרינברג.

המזרקות בפארק טדי (צילום: James Cross)

המזרקות בפארק טדי (צילום: James Cross)

אולם האטרקציה המבוקשת ביותר על ידי המבקרים היא, ללא ספק, המזרקות שפתוחות לאורך כל שעות פעילות הפארק. במקום מתקיים בכל שעה עגולה, בין השעות 17:00-10:00 ובין השעות 21:00-20:00 (יש לוודא מראש שאין שינויים) מופע מזרקות מרשים המשלב מוזיקה מקורית שמנגנת תזמורת ירושלים החדשה, אורות מכ-1800 גופי תאורה ויותר מ-250 זרנוקי מים.

המזרקה פועלת בהתאם לתקנות איכות וסינון מים מחמירים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

לא רחוק מהאתר אפשר לסייר בעיר דוד, בטחנת הרוח במשכנות שאנניםמונטפיורי, במנהרות הכותל ובפארק עמק הצבאים.

 

 

HiGH LIGHT JLM

מאירים את ירושלים בטיילת ארמון הנציב. לראשונה בעולם, לפני כשלושה חודשים, יצרו בירושלים מופע לייזרים של צליל וצבע המתפרש על חלקים נרחבים של ירושלים. המופע, שהוא יוזמה של משרד התיירות ומשרד ירושלים ומסורת לישראל ובתמיכתם, מבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים. לאורך טיילת הרכס, נבנתה מערכת שמע עם סאונד ליצירת חוויה מלאה עבור הצופים. המופע מספר את קורותיה של העיר והחיים בה דרך שלושה מופעים שונים: סיפור של אור, סיפור של שלום וסיפור של כמיהה נצחית להרמוניה. המוזיקה המקורית מספרת ברגישות את סיפורה של העיר ואת תולדות ישראל. ניתן לשמוע בה מוטיבים מתרבויות ודתות שונות, לצד שירים שהם נכסי צאן לעם היהודי. הסינרגיה הייחודית בין מערב ומזרח, עתיק וחדש, יוצרת מופע שורשי ועכשווי בסימן של מוזיקת עולם מתוך אמירה, שבירושלים של העתיד, יש מקום לכולם והשלום שורר בה.

High LIGHT JLM (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

High LIGHT JLM (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

המופע הוא באורך של 20 דקות, הוא פתוח לקהל הרחב ללא תשלום וללא צורך בהרשמה מוקדמת. הוא מתקיים בשלישי, חמישי ומוצאי שבת בשעות, 20:00, 21:00 ו-22:00 .

"מדובר במופע לייזרים מעל אחד התצפיות הכי יפות בירושלים", אומרת מדריכת הטיולים טליה יהושע. "התצפית מדרום לכיוון העיר העתיקה חושפת את כל הר המוריה. לפי האמונה היהודית, זה המקום, שאליו שלח אלוהים את אברהם אבינו לקיים שם את עקדת יצחק. מאוחר יותר, על אותו ההר, נבנו בתי המקדש, הראשון והשני, ולאחר מכן הורדוס המלך הקים את קירות התמך מסביב להר, כשהכותל המערבי הוא אחד מארבעת קירות התמך. מופע הלייזר מספר את הסיפור באופן מופלא". 

תמר לויפר: "במקום יש תצפית עוצרת נשימה. בלילה, כשכל הכיפות מוארות, אפשר לצפות על העיר העתיקה. נוסף על כך, במסגרת הסיור הלילי אפשר גם לבקר בטחנת הקמח בשכונת ימין משה. במקום יש יקב שמתאים לקהל הבוגר וצופה על הר ציון“.

אוטו אוכל 2024

לאור הצלחתו של פסטיבל אוטו אוכל, שמתקיים זה השנה השביעית, הוחלט השנה להעביר אותו לטיילת ארמון הנציב. פסטיבל אוטו אוכל מתקיים מדי שנה ביוליאוגוסט, ובמסגרתו רכבי אוכל צבעוניים מציעים למבלים מבחר של מנות שף ממסעדות מובילות בירושלים במחירים מיוחדים ובאווירה נעימה. הישיבה היא על כיסאות סביב שולחנות ועל פופים.

אוטו אוכל (צילום: נועם רומנו)

אוטו אוכל (צילום: נועם רומנו)

כמדי שנה, המתחם יפעל בימים שלישיחמישי, כשבכל שבוע יתארחו במקום ארבע מסעדות כשרות, שמציעות מנות שף מתחלפות ואיכותיות. עוד במקום: בר אלכוהול ומשקאות, מוזיקה טובה של די ג'ייז ושל להקות והרכבים מוזיקליים שונים

הגשר התלוי

אטרקציה נוספת שלא כדאי לפספס אותה היא הגשר התלוי הארוך ביותר בירושלים, שהוקם לפני כשנה. אורכו של הגשר 202 מטרים, רוחבו 1.3 מטרים, וגובהו 30 מטרים. הגשר ממוקם בגן הלאומי סובב חומת ירושלים ומחבר בין מורדות גיא בן הינום לבין הר ציון, בסמוך לחווה החקלאית בגיא בן הינום, הגן הלאומי עיר דוד, שער יפו, ממילא, מתחם התחנה ובריכת הסולטן. הצועדים על הגשר יכולים להשקיף אל העמק הטבעי שנמצא מדרום לעיר העתיקה ומקיף את הר ציון.

"זהו גשר חבלים מעל גיא בן הינום, שמוזכר בתנ"ך ומספר על השתלשלות האירועים של בני ישראל והנביאים, שמוכיחים אותם על הקרבת הקורבנות. הגיא סופח על ידי עיריית ירושלים, והגשר שהוקם לאחרונה מעל הגיא מאפשר לעבור בין שכונת אבו טור להר ציון", מסבירה מדריכת הטיולים טליה יהושע. "הנוף מהגשר משגע. אפשר להשקיף ממנו אל משכנות שאננים, ימין משה, הסינמטק הירושלמי, וזו חוויה אדירה לצעוד עליו. הגשר הפך להיות אתר תיירות מבוקש בירושלים. אפשר להגיע דרכו, בהליכה, להר ציון, לרובע היהודי ולקבר דוד המלך ולבקר בעיר העתיקה. בצד הגשר, יש קפטריה שפתוחה בשעות הבוקר ומתחת לגשר יש את חווה בגיא, שם רשות הטבע והגנים מקיימת סיורים וסדנאות לקבוצות".

הגשר התלוי (צילום: טליה יהושע)

הגשר התלוי (צילום: טליה יהושע)

הגשר יכול להכיל עד 250 איש בו זמנית, והכניסה אליו היא ללא תשלום. הוא פתוח מדי יום בין השעות 20:00-06:00 (מומלץ להתעדכן מראש) ומיועד להולכי רגל בלבד. מומלץ להגיע למקום ברגל ממתחם התחנה לחווה בגיא, ומשם אל הכניסה לגשר.

הגשר הוקם במימון משרד ירושלים ומסורת ישראל, משרד התיירות ועיריית ירושלים, ובוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה.

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד

בלב העיר ירושלים, בקריית המוזיאונים בגבעת רם, נמצא מוזיאון המדע, שמציע אטרקציות ובילוי לכל המשפחה. במוזיאון מוצגות בו זמנית מספר תערוכות מתחלפות וקבועות בנושאי מדע וטכנולוגיה, המאפשרות למבקרים להכיר את עולם המדע בצורה חווייתית. התערוכות הן אינטראקטיביות ומזמינות את המבקרים לא רק לצפות במיצגים, אלא גם לגעת בהם, להפעיל אותם ולקחת חלק פעיל בחוויה.

המוזיאון נוסד בשנת 1992 כהמשך לפעילות "בית למדע פשוט", שנערכה באוניברסיטה העברית. הוא מתפרש על שלוש קומות, בהן ניתן למצוא תערוכות בנושאי חלל, רפואה, גוף האדם, פיזיקה, מוזיקה ומחשבים.

מוזיאון המדע (צילום:תמר לויפר)

מוזיאון המדע (צילום:תמר לויפר)

פעילויות נוספות שמתקיימות במוזיאון הן תחרות מדענים ומפתחים צעירים וכן אירועים לקהל הרחב ולאקדמיה, פעילויות ייעודיות לילדים, סדנאות יצירה ומופעים לכל המשפחה. ההגעה למוזיאון ברישום מראש באתר המוזיאון.

"מוזיאון המדע הוא מקום בילוי לכל המשפחה, וכל הגילאים מוצאים בו עניין", אומרת לויפר. "זו הזדמנות של ההורים והילדים להתנסות בנושאים מדעיים. מה שמיוחד במוזיאון זו העובדה שהוא מאוד מוחשי, מאיר עיניים ועשיר בידע. כולנו אוהבים לחזור לילדות ולדברים שלמדנו, וכאן זה נעשה בצורה יותר מוחשית ומעניינת. אפשר לבלות במוזיאון בכיף שלוש שעות ולאחר מכן להגיע לגן הבוטני, שם יש בית קפה ותצפית

הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית, המופקדת על שמירת האוצרות המודפסים של המדינה ושל תרבות העם היהודי, עברה באוקטובר 2023 למשכנה החדש והמרשים בקריית הלאום בירושלים. בספרייה יותר מ-5 מיליון פריטי דפוס וארכיון, כתבי יד עתיקים, אוסף ייחודי של מפות עתיקות, כרזות, תצלומים ואוסף של מוזיקה יהודית וישראלית. הספרייה שומרת עותקים מכל ספר המודפס באופן מסחרי בישראל (מ-50 עותקים ומעלה. על פי חוק הספרים, חלה חובה לשלוח לה העתק) וכן כתבי עת, עבודה מחקרית, תקליטים, סרטי קולנוע ויצירות הקשורות למדינת ישראל.

הספרייה נוסדה בשנת 1892 על ידי ארגון בני ברית, ונמצאת בבעלות משותפת של מדינת ישראל והאוניברסיטה העברית. משכנה החדש של הספרייה משתרע על שטח של כ-46 אלף מ"ר ב-11 קומות, חמש מהן מתחת לפני הקרקע. הספרייה החדשה הוקמה בעלות של 845 מיליון שקלים בתמיכת קרן רוטשילד ובסיוע משפחת גוטסמן, תורמים רבים מהארץ ומחו"ל, ובשיתוף ממשלת ישראל.

הספרייה הלאומית (צילום: רן לוי)

הספרייה הלאומית (צילום: רן לוי)

בספרייה אולמות קריאה, שהכניסה אליהם חופשית. כמו כן, מתקיימים במקום סיורים מודרכים ברישום מראש, הרצאות, מפגשים, הופעות, אירועי תרבות שונים ותערוכות מתחלפות.

"הספרייה הלאומית היא פרויקט שחלמו עליו במשך הרבה מאוד שנים", אומרת יהושע ומציינת שבמקום ניתן למצוא כתבים עתיקים וספרים של טובי הסופרים הישראלים, ספרי מורשת עולמיים ודת.

יהושע: "המבנה הוא מאוד מרשים והמיקום שלו בקריית הממשלה, סמוך למוזיאון ישראל, למשרדי ראש הממשלה וכנסת ישראל, משלים את התמונה הכללית של מוסדות הציבור בבירת ישראל. בחזית הספרייה יש פסל מרשים שמסמל את עם ישראל כעם הספר".

הסיורים, המפגשים והאירועים ברישום מראש

תיקוני ליל שבועות

כמדי שנה, גם השנה יתקיימו בירושלים תיקוני ליל שבועות. תיקון ליל שבועות הוא סדר לימוד המיועד לליל חג השבועות, הכולל התחלות וסיומים של פרקי התורה ועל שמו נקרא גם לימוד התורה המסורתי בליל חג השבועות הנמשך כל הלילה. על פי המסורת, התורה ניתנה לעם ישראל בבוקר חג השבועות והלימוד הוא ההכנה ליום מתן התורה. יש קהילות הלומדות כל אחת בבית מדרשה, וקהילות אחרות הנהיגו לימוד משותף. התיקון המסורתי מכיל קטעים נבחרים מהתורה שבכתב ושבעל פה.

בשנים האחרונות, על מנת להנגיש את תיקון ליל שבועות לציבור הרחב, מתקיימים בליל החג אירועים שונים, כמו סיורים, הופעות והרצאות ברחבי הארץ בכלל ובירושלים בפרט.

תיקון ליל שבועות בהיברו יוניון קולג' (צילום: אמיר דורי)

"תיקוני ליל שבועות זו מסורת הנהוגה מהמאה ה-16, ובשנים האחרונות היא נפתחה לציבור הרחב במגוון דרכים", מסבירה עינבר בלוזר שלם, מנכ"לית מייסדת של רשות הרבים ומיוזמי מפת תיקון שבועות שחוגגת השנה 11 שנים. "רשות הרבים היא רשות ירושלמית של 40 ארגוני יהדות ישראלית ו-40 קהילות של חילוניים, מסורתיים ודתיים, שפועלים יחד להפיכת המרחב הציבורי הירושלמי לסובלני ופתוח לכל".

על מנת להקל על הציבור הרחב ולאור האירועים הרבים המתקיימים בירושלים, יצרו ברשות הרבים, מפה דיגיטלית ומפה מודפסת, שבה פרושים כל האירועים. "בצורה כזו, התושבים יוכלו לבחור את המסלול הלילי שלהם ולעבור בין מספר אירועים בלילה אחד", מסבירה בלוזר שלם. "המפה מספרת את הסיפור של ירושלים, שמציעה דרכים רבות לחגוג את שבועות. תיקוני ליל שבועות מתקיימים בבתי כנסת אורתודוקסים ורפורמיים וגם בבתי מדרש חילוניים ומסורתיים, שפועלים כל השנה, ובלילה הזה מייצרים אירוע שנמשך עד אור הבוקר. נוסף על כך, יש שיתופי פעולה בין הארגונים לקהילות, החל מתיקונים במוסדות כמו בית אבי חי ועד תיקונים יותר צעירים ובועטים כמו במלון הנשיא בהשתתפות מספר ארגונים צעירים".

ההשתתפות בתיקוני ליל שבועות היא ללא עלות ועל בסיס מקום פנוי ולא נדרש רישום מראש. בלוזר שלם: "תיקוני ליל שבועות  מתקיימים בכל הארץ, אבל בירושלים מתקיימים יותר מ-70 אירועים, שזה מספר חסר תקדים וחלק מהייחוד של העיר. אני מזמינה ארגונים וקהילות נוספות שטרם נרשמו להצטרף למפה שמתעדכנת עד הרגע האחרון.

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. רוני

    הבנים שלנו בשבי והלויות כל יום והמדינה בצער ואתם רוצים לטייל …. כמה הזוי כמה מגעילים אתם

  2. דניאלה

    צודק מיליון אחוז אין אין הזדהות ממש קשה ומעצבן שאנשים אדישים. חיים נהרגים לאנשים מחפשים המאות חומריות. לפחות לא לפרסם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש כך. לוויות חטופים ועולם כמנהגו נוהג. רק אם אמנוןבר דוד ישבית את המשק ויקרא לכולם לצאת לכיכרות יבוא שינוי!!!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר