חינוך למיניות (צילום: Guasch_foto_grafic/depositphotos.com)
חינוך למיניות (צילום: Guasch_foto_grafic/depositphotos.com)

חינוך למיניות בריאה באקדמית גורדון, או: איך לדבר עם ילדים ונוער על מיניות?

פורסם בתאריך: 3.11.22 13:55

ילדים לומדים על מיניות מאיתנו ומסביבתם, גם אם לא נשוחח איתם על כך. ללמוד מיניות אין פירושו בהכרח ללמוד על קיום יחסי מין. מיניות היא מכלול של אמונות, דעות והתנהגויות הבאים לידי ביטוי יומיומי, שעה-שעה בחיינו, וילדינו צופים במיניות שלנו ללא הרף. מיניות פירושה: ההתייחסות שלנו לגופנו ולגופם של ילדינו, מידת המרחב האישי והפרטיות בביתנו, התקשורת שלנו עם בני ובנות הזוג שלנו, היחס שלנו לאופני הלבוש והחשיפה של גופנו, האופן בו אנו פותרים בעיות בזוגיות, היכולת שלנו לסמן גבולות, האופן בו אנו נכונים לבצע תפקידים שאינם מזוהים מסורתית עם המגדר שלנו, ועוד ועוד.

נפתח בכמה מיתוסים

חינוך למיניות יגרום לילדים להתחיל לקיים יחסי מין מוקדם יותר.

לא נכון. ילדים היום חשופים לתכנים מיניים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. חינוך למיניות בריאה כולל התייחסות מותאמת גיל, לגיטימציה לחקירה, סקרנות ושיחה בהתאם לשלבי ההתפתחות. חינוך הוליסטי למיניות בריאה כולל התייחסות להתפתחות אישית ושיפור כישורי יחסים בין אישיים.

חינוך מיני גורם לילדים להיות סקרנים ולהסתכן.

ילדים הם סקרנים מעצם טיבם, ואין סיבה כי ילד לא יגלה סקרנות כלפי הדבר הקרוב אליו ביותר – גופו. כלפי האנשים הקרובים אליו ביותר – הוריו וכלפי אלו דומים אך שונים ממנו – בנות או בני המין הנגדי. גם בלי שנעשה דבר הילד יחקור את גופו ואת עולמו הבינאישי. מרבית הילדים הקטנים עושים זאת באופן טבעי ונעדר סיכון. החריגים הם ילדים בעלי מצוקות רגשיות, ילדים שנחשפו לסביבה פוגענית (לאו דוקא מינית) או גדלו בתחושת חוסר ביטחון ולעיתים אף היו קורבן לפגיעה. דווקא בשל כך חשוב יותר לשוחח עם ילדים על מיניות. כדי לשמר את הסקרנות הבריאה ולהפריד בין חקר התפתחותי תקין לבין התנהגות המאותת על מצוקה. ועוד חשוב לדעת, כי גם בגיל ההתבגרות, כאשר מתבגרים מתנסים במיניות באופן טבעי, במדינות בהן יש חינוך למיניות, מדינות מפותחות, באופן מפתיע גיל קיום היחסים עולה. יחסי המין בקרב צעירים מוגנים יותר, יש פחות הריונות בלתי מתוכננים ופחות מחלות מין.

בחינוך מיני אנחנו צריכים להסביר לילדים מה אסור ולהזהיר מפני סכנות.

חינוך למיניות בריאה לא מתמקד באיסורים. חינוך למיניות בריאה כולל בירור עמדות, ערכים אישיים וערכים חברתיים-תרבותיים, שיח רגשי, הכרה עצמית ופיתוח יחסים בינאישיים. כמדריכים וכהורים, אנחנו מזהים עם הילדים התנהגויות אותן אנו רוצים לעודד ולפתח, מחפשים אפשרויות בחירה נוספות, מרחיבים אמפתיה ונקודות מבט.

על פי חוק, קיום יחסי מין צריך להיות בהסכמה.

נכון, אך כיום אנו מדברים על כך שהסכמה אינה מספיקה, יחסי מין צריכים להיות 'ברצון נלהב' של שני הצדדים, ובמסגרת הגבלות החוק האחרות.

צריך לשמור על בנות.

כמובן, נכון, אך לא מספיק. צריך לשמור על כולם. בנים ובנות ועד גיל 12 נפגעים במידה דומה.

צריך ללמד נוער, בנים ובנות, מה לא לעשות.

נכון, אבל לא מספיק. צריך לברר איתם עמדות וערכים אישיים ותרבותיים, לפתח שיח רגשי, וגם לעבוד איתם על דרכים בהן כדאי להתנהל, לתת להם כלים, מיומנויות וכישורים לעל מנת שיבדקו מה מתאים להם, ולחשוב יחד איתם איך לעשות זאת.

כדאי לקיים את ה"שיחה" לגבי חינוך למיניות לפני גיל ההתבגרות.

נכון, אבל לא מספיק, חינוך למיניות בריאה הוא חלק מתקשורת פתוחה, ישירה ונוחה והיא מתחילה כשהילדים צעירים.

ילדים קטנים לא רואים פורנו.

ילדים צעירים נפגשים, לעיתים קרובות באופן מקרי ובגיל צעיר עם תכנים לא מתאימים. חשוב לדעת לתווך להם את העניין, איך להפנות את תשומת ליבם ולהזהיר לפני ואיך להגיב אחרי.

בנות לא רואות פורנו.

רואות גם רואות. גם בנים רואים וגם בנות ראות, אחוז גבוה מאוד מבני הנוער צופים בפורנוגרפיה, וזה משפיע על תפיסת המיניות שלהם. לדוגמה, הרבה פעמים סקס בפורנו מקושר לאלימות וכוח, החפצת נשים, יחסי שליטה, חוסר אמפתיה, מנותק מקשר בינאישי, רגש או מחויבות.

ביחס ללהטב"ק, נערים עדיין לא יודעים מה הם רוצים ומכניסים להם שטויות לראש.

לא נכון, סובלנות והנחיה יכולה לחסוך סבל רב מהאדם וממשפחתו.

הורים יכולים להשפיע!

נכון, כיום הורים יכולים וחייבים להתערב. הורים שלא מחנכים למיניות משאירים את החינוך של ילדיהם לאמצעי התקשורת. בתקופתנו, אין להורים פריבילגיה להישאר מחוץ לעניין.

שיחות עם ההורים (ומבוגרים משמעותיים אחרים) יכולות לעשות את ההבדל בגישה של בני נוער למיניות זוגיות וחברות.

חינוך למיניות בריאה הוא חינוך האדם, חינוך לאמפתיה, לסובלנות. התפתחות אישית ופיתוח כישורים וקשרים בינאישיים מיטיבים.

 

 

 

מה כולל חינוך למיניות?

שמונת התחומים שאמורים להיכלל בחינוך למיניות על פי ארגון הבריאות העולמי של האו"ם:

  1. מערכות יחסים: משפחה, חברות ואהבה, יחסים רומנטיים, סובלנות, שייכות וכבוד, מחויבות ארוכת טווח והורות.
  2. ערכים, זכויות, חברה תרבות ומיניות: ערכים ומיניות, זכויות אדם ומיניות, תרבות חברה ומיניות.
  3. הבנת המגדר: הבנייה חברתית של מגדר ונורמות מגדריות, שוויון מגדרי, סטריאוטיפים והטיות, אלימות מגדרית.
  4. אלימות (על רקע מיני) ושמירה על הביטחון: הסכמה, פרטיות ושלמות הגוף, שימוש בטוח במידע ותקשורת באמצעות טכנולוגיה.
  5. כישורים לבריאות ואיכות חיים: נורמות והשפעת בני הגיל על התנהגות מינית, קבלת החלטות, מיומנויות תקשורת, סירוב ומשא ומתן, אוריינות תקשורת ומיניות, מציאת עזרה ותמיכה.
  6. הגוף האנושי והתפתחות: האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכת הרבייה, רבייה, התבגרות מינית, דימוי גוף.
  7. מיניות והתנהגות מינית: מין, מיניות ומעגל החיים המיני, התנהגויות מיניות ומעגל התגובה המיני.
  8. בריאות מינית ורבייה: הריון ומניעת הריון, איידס, HIV, סטיגמות טיפול ותמיכה, הבנה, הכרה, והפחתה של הסיכון במחלות מועברות במגע מיני, כולל HIV.

מקור:  International technical guidance on sexuality education An evidence-informed approach 2018


האקדמית גורדון מתייחסת לנושא חינוך למיניות בתוכניות הלימוד שלה. בין השאר, קיימת תוכנית ("לימודי תעודה") להנחיית הורים בתחום. מטרתה היא הקניית ידע וכלים מקצועיים בתחומי ההנחיה והמיניות הבריאה, אשר תאפשר ללומדים וללומדות תחושת מסוגלות בניהול שיח בתחומי ההורות תוך דגש על חינוך למיניות בריאה. ידע וכלים להתנהל בסביבה מוצפת מיניות על מנת לכוון את בניהם ובנותיהם בהתאם לערכים בהם הם מאמינים.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר