אריק קפלן, אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילומים: פרטי, maroke/depositphotos.com)
אריק קפלן, כיתה ריקה (צילומים: פרטי, maroke/depositphotos.com)

"אנחנו רואים במגזר הכללי צמצום כיתות וגנים במספר שכונות – זה רע"

יו"ר ארגון ההורים בירושלים אריק קפלן מסכם את שנת הלימודים תשפ"ב בסיפוק, במיוחד לאור החזרה המבורכת לשגרה, אבל מעלה חשש מסגירת כיתות וגנים בשל היעדר רישום. לדבריו, "במשרד החינוך ובעירייה צריכים להשקיע מאמצים וכספים ולהשאיר כיתות גם עם הרשמה נמוכה. זו משימה לאומית"

פורסם בתאריך: 23.6.22 20:29

שנת הלימודים תשפ"ב הגיעה לסיומה. בחטיבות הביניים ובתיכונים כבר יצאו ביום שני האחרון (20.6) לחופש הגדול, ואילו בגני הילדים ובבתי הספר היסודי לומדים עד ליום חמישי הקרוב (30.6), כשלאחר מכן ייצאו מרבית הילדים לחופשת הקיץ שלהם, בעוד שתלמידי הגנים וכיתות א'-ב' ימשיכו עם בית הספר של החופש הגדול עד ל-21.7.

שנת הלימודים תשפ"ב היתה מאתגרת מאוד, אולי אף יותר מהשנתיים שקדמו לה והיו מלאות בסגרים, מגבלות, בידודים וקורונה. כן, השנה הנוכחית אמנם התנהלה כסדרה, למעט אולי השבועיים האחרונים של עיצומי הסתדרות המורים, אבל מתחת לפני השטח היה מדובר על אתגר עצום למערכת.

"אחרי שנתיים קשות ביותר, זכינו סוף-סוף לשנת לימודים נורמלית", מציין בשיחה עם "כל העיר" אריק קפלן, יו"ר ארגון ההורים בירושלים, "אבל לצערי אני יכול לומר שראינו את ההשפעות הקשות של תקופת הקורונה – והכוונה בעיקר להשפעות של הזום ולעובדה שלא היו בתי ספר והילדים נשארו בבית".

קפלן ממשיך ומסביר כי "רבים לא מכירים ולא מבינים את הנזקים ואת ההשפעות הקשות של השנתיים הקודמות על הילדים – מבעיות אלימות ונשירה בכיתות גבוהות ועד סמים ואלכוהוליזם ותופעות של בדידות ופגיעה עצמית ודברים קשים מאוד. השנתיים של הקורונה גרמו נזק משמעותי ביותר, ואני שמח מאוד שבשנה החולפת התחילה חזרה לשגרה".

"כולנו ראינו השנה כמה הילדים צריכים את מסגרת בית הספר והגנים, ראינו שזה היה חסר להם", אומר קפלן, ועובר לדבר על הנושא שמעיב על סיום השנה – מאבק המורים: "הדבר הזה מגביר את החשיבות של מורים איכותיים שיקבלו את פניהם, שהרי הם נוכחים משמעותיים בחייהם של הילדים. אנחנו, בארגון ההורים, תומכים חד משמעית בשיפור התנאים ובהעלאת שכר המורים וזאת מתוך תקווה שזה יוביל להבאת כוחות חדשים, רעננים ואיכותיים – כי חייב להגדיל את כוח האדם ואת איכותו. יחד עם זאת, אני מצר על העיצומים שיש בשבועיים האחרונים – אין לזה מקום".

@@@

ברמה העירונית, לקפלן יש בעיקר דברים טובים לומר על מערכת החינוך בירושלים, אך יש לו גם חששות כבדים מהעתיד.

"שמחנו מאוד לראות שנכנסו תוכניות חדשות למערכת החינוך", אומר קפלן ומסביר: "העירייה הבינה את הצורך בחיזוק של נושאים חברתיים ופסיכולוגיים לאחר הקורונה, עם זאת יש עדיין להשקיע יותר בתחומים הללו – בעיקר בהקצאת יותר עובדים ואנשים. עיריית ירושלים משקיעה הרבה מאוד בחינוך, וכמובן שאני קורא לה להמשיך ולהשקיע. מערכת החינוך בירושלים מצוינת, אך כמובן שתמיד אפשר להשקיע עוד כדי לשפר ולייעל".

ואחרי המחמאות, עובר קפלן לחששות. "לצערי הרב, לקראת השנה הבאה אנחנו רואים במגזר הממלכתי צמצום כיתות וגנים במספר שכונות. יש ירידה במספר הנרשמים בחינוך הממלכתי והממ"ד וכתוצאה מכך סגירה של כיתות וגנים – זה רע. מדובר בעתיד של העיר, ואני קורא למשרד החינוך ולעיריית ירושלים לעשות מאמצים כבירים, להשקיע יותר משאבים ולא לסגור כיתות גם במחיר של השארת כיתות לא תקניות עם פחות ילדים. חשוב מאוד לפתוח את הכיתות, את הגנים ואת החטיבות הצעירות – לוודא שאין פגיעה במסגרות החינוך הממלכתי והממ"ד – כל זאת, כמובן, בלי קשר למשאבים שיש להשקיע במגזר החרדי ובמגזר הערבי, שצריכים לקבל את המענים הדרושים להם.


אריק קפלן (צילום: פרטי)

אריק קפלן (צילום: פרטי)


"אנחנו רוצים וצריכים לשמור על הצביון של ירושלים כעיר של חילונים, מסורתיים, חרדים וערבים – ומכיוון שהמצב של החילונים ושל הציונות הדתית הוא הקשה ביותר מבחינה דמוגרפית, במשרד החינוך ובעיריית ירושלים צריכים להשקיע מאמצים וכספים ולהשאיר כיתות גם עם הרשמה נמוכה. זו משימה לאומית".

אמרת לבד – זו בעיה דמוגרפית. מה יעזור להשאיר כיתות לא תקניות בטח לאור המחסור הקשה בכיתות?
"חשוב להבין – ברגע שמצמצים כיתות מונעים הרשמה עתידית. הורים יחשבו פעמיים ושלושה אם לרשום ילד למסגרת שיש בה צמצום. אני אתן דוגמא – יש כעת סיפור עם תל"י מתמטי בכניסה לנוה יעקב – יש שם כעת 33 ילדים שנרשמו לחטיבה – זה כיתה אחת במקום שניים שהיו עד השנה. במצב כזה הורים לא ירשמו עוד ילדים, הם לא ירצו שהילדים שלהם יהיו בכיתה צפופה. מצד שני, אם יפתחו שתי כיתות של 17-16 ילדים, סיכוי טוב שיהיו עוד נרשמים, כי ההורים יראו שיש כיתות קטנות ויותר השקעה בילדים – זה יכול להעלות את ההרשמה גם גם משכונות אחרות ובכך לשמור על בית הספר".

אתה חושב שהורים יסיעו את הילדים משכונות אחרות?
"למען חינוך טוב הורים מסיעים. ירושלים הוכיחה את זה עם בתי הספר הייחודיים כמו ליד"ה ויאס"א ואחרים, שיש בהם נרשמים אפילו מחוץ לעיר. וזה יכול להוביל בעתיד לכך שמשפחות כאלה יעברו לירושלים בעקבות החינוך של הילדים. חינוך טוב ואיכותי מחזק עיר. אם יהיו כיתות קטנות ומוסדות טובים – זה משפיע".


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)


מה דעתך על תפקוד ראש העיר בנושא החינוך – עלתה טענה שהוא פוגע בחינוך הממלכתי?
"ראשית אני אגיד שאנחנו גוף א-פוליטי ולא מתערבים בפוליטיקה. אותנו מעניין רק חינוך. לעצם השאלה – אני לא מכיר פגיעה בחינוך הממלכתי בירושלים, אולי אפילו להפך. אנחנו זוכים לשיתוף פעולה מלא מראש העיר. הרבה פעמים ראש העיר נענה מאוד לבקשות שלנו בנושאים של המגזר הממלכתי והממלכתי-דתי, זאת מתוך הבנה שחייבים לתת דגש מיוחד על המגזרים הללו. כמובן שיש בעיות נקודתיות, אבל יש גם הרבה מאוד פעמים שבמקום להעביר מבנים למגזרים אחרים – נמצאו פתרונות יצירתיים כדי להשאיר אותם במגזר הממלכתי והממ"ד. אני לא מרגיש שיש איפה ואיפה. ממש לא. מעבר לכך, יש לציין לזכות ראש העיר שהתקציבים לחינוך גדלו וזה משמעותי".

 

 

@@@
השבוע, כאמור, תסתיים שנת הלימודים וכמדי שנה, גם בקיץ הנוכחי צפויים לצאת לדרך בימים הקרובים שיפוצים במוסדות חינוך רבים. "ידוע לנו על שיפוצים של מבנים במאות מיליונים – זה יוצא מן הכלל, אבל זה לא מספיק", אומר קפלן ומתייחס לבעיה הכאותית של מחסור באלפי כיתות לימוד. "יש בירושלים מחסור עצום בכיתות. ארגון ההורים אף הגיש בג"ץ נגד משרד החינוך ונגד העירייה בנושא, והעירייה, שמבינה את המצב, הצטרפה לבג"ץ שהגשנו כי היא לא יכולה להתמודד עם זה לבד. משרד החינוך צריך להשקיע מאות מיליונים ולבנות עוד כיתות כדי שהילדים שלנו ייהנו ממבנים שמתאימים למאה ה-21 ולא במבנים לא ראויים".


כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: קרדיט: maroke/depositphotos.com)

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: קרדיט: maroke/depositphotos.com)


רגע לפני סיום השיחה מבקש קפלן לחזור לנושא הבוער שעל הפרק – עיצומי המורים. "אין לי ספק שאם הנושא לא ייפתר בקרוב, שנת הלימודים הבאה לא תחל בזמן", הוא מנבא. "אבל גרוע מכך, אם הנושא לא ייפתר בצורה טובה – גם אם השנה תחל בזמן, היא תיפתח בצורה נוראית כי יש מחסור עצום באנשי חינוך ובצוותי הוראה, ומדובר פה על כל התקנים ועל כל הגילאים – מפעילות של משפחתונים, גננות וסייעות בגני ילדים, מחנכים ומורים מקצועיים בבתי הספר וזה הגיע אפילו עד לדרג של מנהלים – בכל מקום במערכת החינוך יש מחסור עצום בכוח אדם. אם לא יהיה שינוי דרסטי, שלא לומר מהפכה של ממש – תהיה בעיה קשה למערכת החינוך בישראל. אם בעבר ראינו שיש בעיה של מורים מקצועיים במקצועות מסוימים – הרי שהיום יש בעיה לאייש כל משרת מורה, אפילו של מחנכים. אותו דבר עם מנהלים – בעבר היו מתמודדים על כל משרה עשרות מועמדים, כיום בקושי ניגשים. שלא לדבר על הבעיה הקשה עם סייעות בגנים ובצהרונים. מדובר פה על מצב בעייתי מאוד – על ילדים שיגיעו ולא יהיה מי שיעמוד מולם כיתה".


מחפשים דירת 4 חדרים במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר