השיפוצים במוסדות החינוך בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)
השיפוצים במוסדות החינוך בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)

המהפך: הצצה למרחבי הלימוד החדשניים במוסדות החינוך בעיר

שיפוצים, שדרוגים ויישום רעיונות חדשניים - כ-90 בתי ספר וגני ילדים בירושלים עברו בקיץ הנוכחי מתיחת פנים עצבנית, זאת בהשקעה של 453 מיליון שקלים. התוצאות לפניכם

פורסם בתאריך: 19.8.22 07:47

כיתות לימוד סטנדרטיות, כאלו עם כסאות ושולחנות אל מול הלוח, הפכו מזמן למשהו שאבד עליו הקלח. בשיח החינוכי-פדגוגי ניתן לומר שכיתות שכאלו הן סוג של מוצגים פרה-היסטוריים, שיש לעדכן ולהחליף במהר. ואת זה בדיוק מבצעים בעיריית ירושלים זה הקיץ החמישי ברציפות. קירות ומסדרונות? שולחנות עם הפנים ללוח? אלו דברים שהם, כאמור, משעמים ובעיקר לא עדכניים, ובירושלים ממשיכים להישיר מבט אל הקדמה עם שינויים משמעותיים במבנה הכיתות ובתי הספר בעיר.

וכך, במהלך הקיץ הנוכחי, שבעוד קצת פחות משבועיים (אם ירצה השם ואם תסכים לכך יפה בן דויד), שנת הלימודים תשפ"ג תצא לדרך, ותלמידי ותלמידות מכ-90 בתי ספר וגני ילדים בירושלים יחזרו למוסדות החינוך וככל הנראה יופתעו מהמהפך שנעשה בבתי הספר זאת במסגרת שיפוצי העומק השנתיים. היקף ההשקעה – כ-453 מיליון שקלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בזמן שכ-290 אלף התלמידים והתלמידות הירושלמים (וכמוהם אלפי אנשי צוותי החינוך בעיר) נהנים ומבלים בחופש הגודל, במינהל החינוך בעיריית ירושלים עמלים קשה כפליים, כשלנגד עיניהם מטרה אחת – לשפץ כמה שיותר בתי ספר ולסיים לבנות עשרות כיתות לימוד חדשות – כל זאת עד ה-31.8. בקיץ הנוכחי מדובר על כ-240 פרויקטים אשר מבוצעים בו זמנית בכל רחבי העיר ולכלל המגזרים – הן במסגרת שיפוצי עומק והן במסגרת הקמת כ-121 כיתות חדשות.

נושא הכיתות החדשות, כמעט מיותר לציין, הוא חשוב מאין כמוהו. המחסור של כיתות לימוד בעיר (ובכלל) זועק כידוע לשמיים. אלפי כיתות חסרות והמאמץ להשלמת החוסרים הינו משמעותי.

בעיריית ירושלים, בשיתוף משרד החינוך, נותנים כאמור דגש גדול על הנושא. בתחילת שנת הלימודים תשפ"ג ייפתחו כ-121 כיתות חדשות. בשנה הבאה, תשפ"ד, צפויים להיפתח כבר 242 כיתות חדשות ועל פי התוכניות של עיריית ירושלים – בשנת הלימודים תשפ"ה יתווספו לירושלים כ-720 כיתות לימוד חדשות.

"האצת והגידול בבינוי כיתות עתיד לצמצם את הפערים ולאפשר לכלל תלמידי ירושלים מרחב לימודי ראוי", מציינים בעיריית ירושלים, ואילו ראש העיר משה ליאון מדגיש כי "השאיפה היא ליצור לכל ילד את התנאים המיטביים להצלחה".


בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)


***

יחד עם בינוי של כיתות חדשות, מבוצעים כאמור גם פרויקטים רבים ומגוונים של שיפוצי עומק בעשרות מוסדות חינוך בעיר. הרצון לשנות את תפיסת הלמידה המוכרת, לצד צורכי יעילות, הובילו לשורה של עבודות שיפוץ ושדרוג.בליווי של אנשי מקצוע, אדריכלים ואנשי עיצוב העניק מנהל החינוך בעיריית ירושלים מראה חדש למרחבים המקובלים בבתי הספר.

כך למשל, בבית הספר לחינוך מיוחד אילנות בגוננים, כלל מרחבי הלימוד פורקו ובימים אלה מסתיימת בנייתם מחדש, זאת בהתאם לפדגוגיה חדשנית ומונגשת. כחלק מעבודות השיפוץ בבית הספר, שבו לומדים כ-74 תלמידים ותלמידות בגילאי 21-6, המבנה הותאם לצרכים המיוחדים של התלמידים בשיתוף צוות בית הספר. זאת ועוד – יצוין כי מדובר על מבנה ישן, בן למעלה מ-40 שנה, אשר מעולם לא עבר שיפוץ, וכעת החליטו בעירייה להתאימו למודלים החינוכיים של המאה ה-21.

אילנות, כמובן, הוא מוסד חינוכי אחד מיני רבים שבהם מבוצעים שיפוצי עומק ובעיקר שדרוגים פדגוגיים. להלן מספר דוגמאות נוספות.

בקעה – שדרוג אשכול גני ילדים (9 גנים).
גילאים: 6-3.
כמות תלמידים: 85
העבודות: שיפוץ 180 ועבודת התאמה נדרשות בשיתוף הצוות. בוצעו עבדות אקוסטיקה ותוספות נדרשות לפדגוגיה חדשנית.


בית הספר אפרתה (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר אפרתה (צילום: עיריית ירושלים)


תלפיות – ממ"ד יסודי מקור חיים בנים.
כמות תלמידים: 274.
העבודות: החלפת הריצוף בביה"ס, הורחבו חללי הלמידה ויצירת חללי למידה משותפים חדשניים שמאפשרים למידה חוץ כיתתית מגוונת, במטרה לאפשר לתלמידים מרחב התפתחותי מיטבי.

מרכז העיר – הניסויי.
כמות תלמידים: 347.
העבודות: הכנסת החוץ לפנים בית הספר. יצירת חללי למידה מודולריים המאפשרים למידה קבוצתית מצומצמת, מורחבת ופרטנית.

רחביה – גני ילדים משולבים – 11 גני חינוך מיוחד ועוד 3 גני חינוך רגיל.
כמות תלמידים: 96.
העבודות: שיפוץ עומק ל 9 כיתות גן ישנות. בכיתות החינוך המיוחד – דגש על הנגשה מבחינת תקרה אקוסטית, התאמה של צבעים ללקויי ראיה, הבלטה של אריחים על הרצפה לצורך התניידות עצמאית של לקויי ראיה בכיתות וביניהן ולחצרות.


בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)


בקעה – ממ"ד יסודי אפרתה
כמות תלמידים: 564.
העבודות: שופצו כל קומות בית הספר – כיתות לימוד, חדרי ספח, חדרי צוות וחלל התכנסות מרכזי. בנוסף – נסגר פטיו בחלל המרכזי, שאפשר מרחב התכנסות נוסף עבור החטיבה הצעירה (כיתות א') ותוספת מרחבי למידה.

קרית היובל – יסודי תל"י בית וגן.
כמות תלמידים: 375.
העבודות: יצירת חללי למידה קטנים ללמידה בקבוצות קטנות, השמשת חצר אחורית במובלעת בית הספר שלא שימשה כחצר כלל, לצורך יצירת אפשרות ללמידת חוץ.

פסגת זאב – יסודי של"ב פסגת זאב.
כמות תלמידים: 194
העבודות: מדובר בבי"ס ייחודי המשלב לימודי בריאות במהלך יום הלימודים הפורמלי, בין היתר – יוגה, פילאטיס וכדומה. במהלך השיפוץ הותאמו מרחבי למידה ייחודיים שבהם יוכלו התלמידים ללמוד בשילוב לימודי הבריאות. החצר עברה שיפוץ מקיף מתוך אותה מטרה ובכדי לאפשר למידת חוץ מיטיבה.

קטמון הישנה – על יסודי הרטמן בנים.
כמות תלמידים: 418.
העבודות: לאור גידול מספר התלמידים בבית הספק עבר בית הספר שיפוץ מקיץ שבעזרתו נוצרו חללי למידה מגוונים, כיתות ספח, אזורי למידה היברידים.


בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר עלמא אמונה (צילום: עיריית ירושלים)


קטמונים – על יסודי עלמא אמונה.
כמות תלמידים: 238.
העבודות: בית הספר התחדש פדגוגית לפני כשלוש שנים ונוספו מגמות ייחודיות של רפואה ואומנויות, ועל כן נדרש שיפוץ עומק שיתאים למגמות החדשות. בין היתר – שופצו מעבדות; נוצרו חללי עבודה לצילום, אומנות, פיסול ועוד.

***

"ההשקעה הכי חשובה של העירייה היא השקעה בחינוך", מדגיש ראש העיר משה ליאון. "החינוך בירושלים מגוון ומכיל בתוכו קשת רחבה של אפשרויות חינוכיות. התפקיד שלנו כעירייה הוא לאפשר זאת וליצור לילדים את התנאים האופטימליים להצליח ולהתקדם. אני גאה ומוביל את ההשקעה בחינוך ומודה לכל הצוותים החינוכיים על העשייה הברוכה למען ילדי והורי ירושלים".

ראש מינהל החינוך ירושלים, יואב זמרן מוסיף: "הקיץ הזה היה עמוס במיוחד. מינהל חינוך שיפץ הקיץ ב-453 מיליון שקלים בכ-240 פרויקטים. בתי ספר משופצים מהיסוד ומתאימים את עצמם לעולם החינוכי של המאה 21. בתי ספר כמו טל רמות, מקור חיים, אוולינה דה רוטשילד ועוד רבים יקבלו את הילדים ב-1.9 מותאמים ומאירים עיניים במבנים חדשים ומטופחים".

 

 

"לשפץ בית ספר זה לא רק לצבוע, להחליף תאורה, אפילו לא רק להוסיף ריהוט חדש", מדגיש עמנואל זילברמן, מנהל אגף כללי במינהל החינוך. "לשפץ בית ספר זה להוביל אמירה חינוכית, זה לחבר בין פדגוגיה לקהילה והכי חשוב – זה להגיד לילדים שבאים בשעריו שהם חשובים לנו. ולכן, כשאנחנו משפצים בתי ספר – אנחנו מתכננים מרחבים שבהם תלמידים יוכלו לשבת בקבוצות קטנות כדי ללמוד כדי שהחצרות יהיו מקומות נעימים ומזמינים ללמידה משותפת. אנחנו דואגים שלכל מורה יהיו התנאים הכי טובים ללמד ולהיות המחנך שהוא חולם להיות.


בית הספר אפרתה (צילום: עיריית ירושלים)

בית הספר אפרתה (צילום: עיריית ירושלים)


סגן ראש מינהל חינוך לפיתוח פיזי, עקיבא ברון: "זו השנה הגדולה ביותר מבחינת היקף שיפוצי העומק במוסדות חינוך ברחבי העיר. ההסתכלות שלנו היא עמוקה יותר משיפוץ קוסמטי – מדובר בשיפוצים שהם מעין בינוי, גם מבחינה תקציבית וגם מבחינה המשמעות עבור מוסדות החינוך. ההסתכלות היא דרך עיניים של חדשנות פדגוגית – הקו המנחה הוא שאפשר ללמוד בכל מיני מרחבי למידה- בחוץ ובפנים, ובעוד בעבר הקפידו על צורת לימוד של תלמידים מול מורה, כיום מבינים שלמידה דינמית יותר, לכן יש אפשרות ללמידה בקבוצות למידה קטנות, למידה מחוץ לכיתה הפורמלית. כמנהל האגף הפיזי במנח"י, החשיבה מחוץ לקופסא מאתגרת אותי מאוד ומובילה אותנו לחשיבה יצירתית באופן משמעותי מאוד. ואכן, התוצרים משמעותיים- עבור הצוותים והתלמידים עצמם. למידה במרחב חינוכי מזמין ונעים, תוך מגוון אפשרויות למידה, מוביל לתוצאות טובות יותר וללמידה מהנה ומשמעותית מאוד. אני מודה על הזכות להוביל את שיפוצי העומק בירושלים".

יפעת אורון, מנהלת האגף לבינוי אסטרטגי: "שהתלמידים יוצאים לחופש הגדול אנחנו נכנסים למרתון בבתי הספר ובגנים. עבודת הכנה אינטנסיבית של שנה שלמה מתנקזת לשבועות ספורים של ביצוע והכל קורה לקראת רגע האמת ב-1 בספטמבר. מעל לכל חשוב לנו שהתלמידים ואנשי הצוות שנכנסים לבית הספר ביום הראשון ללימודים ייהנו מסביבת לימודים חדשנית, מתקדמת ונעימה".


מחפשים דירת גן בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תעמולה נטו

    רוב תקציב הבינוי הולך למזרח ירושלים בשל הפערים והתחייבויות שמדינה לקחה על עצמה. רק לאחרונה חודשה תכנית החומש של החלטה 3790 בשני מיליארד שקל. בתוך החלק שהולך לציבור היהודי יש הרבה מאוד משאבי בינוי שהולכים לרשתות החברתיות במסגרת חוק נהרי ולא מגיעות לבתי ספר. בחינוך הציבורי המצטמק אין מחסור במשאבים ואפשר לבנות כיתות יפות כמו בתמונות. כך, כולם שמחים הערבים מקבלים אחרי שנים משהו , החרדים מקמבנים כתמיד על גב התלמידים וממלכתיים שאינם חסרים מקבלים קצפת . צורת ההצגה של הדברים אינה כנה ונשמעת כמו תעמולת בחירות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר