רכב הסעות - צילום אילוסטרציה
רכב הסעות - צילום אילוסטרציה

מסלולים ארוכים, איחורים ועוד: טענות קשות על מערך ההסעות לילדי החינוך המיוחד בירושלים

הורים לילדי החינוך המיוחד בעיר טוענים כי הבעיות בהסעות של ילדיהם למוסדות החינוך לא מטופלות כראוי. לטענתם - "אנחנו לא רגועים, לא מצליחים לישון בלילה". העירייה בתגובה: "להערכת מנח"י במהלך השבועיים הקרובים כל התלונות יטופלו"

פורסם בתאריך: 15.9.22 20:05

שנה חדשה – תלונות ישנות: הורים לתלמידים בעיר, בעיקר הורים לתלמידי החינוך המיוחד אבל לא רק, שילדיהם מסתייעים במערך ההסעות של עיריית ירושלים, שבים ומתלוננים על מגוון בעיות ותקלות בהסעות. לטענת ההורים, הבעיות העיקריות הן איחורים, מסלולים ארוכים מהרגיל, שעות איסוף מוקדמות מהנדרש והורדת הילדים בבתי הספר זמן רב לפני תחילת הלימודים, נסיעות ללא מלווה וטיפול לקוי בבעיות שמוצפות.

ההורים מפנים את המצבע המאשימה בעיקר כלפי העירייה, כשגם חברות ההסעות לא יוצאות נקיות. לטענת ההורים, הבעיות במערך ההסעות מחמירות עם כל יום שעובר, וזאת למרות ריבוי תלונות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בשל התלונות החוזרות, ביום שני האחרון (12.9) התקיימה פגישה בין נציגי ההורים – מרביתם 'חברי פורום משפחות מיוחדות ירושלים' לבין נציגי עיריית ירושלים בראשות מחזיקת תיק החינוך, סגנית ראש העיר חגית משה, וראש מנח"י יואב זימרן (זימי).

בפגישה שטחו ההורים את טענותיהם הקשות כנגד העירייה – ובין השאר נטען כי במהלך השבועיים שחלפו מאז תחילת השנה נאספו עשרות רבות של תלונות. עוד טענו ההורים כי ילדים מוסעים בהסעות ללא בוסטרים כנדרש, המלווים יושבים במושב הקדמי של הנהג בניגוד להוראות הבטיחות, נהגים שנוסעים ללא שאספו את כל הילדים, ילדים שממתינים זמן רב להסעה לאחר שעות הלימודים ועוד.

"ההורים לא רגועים", אמר בפגישה נחמיה רובין, אחד ממייסדי פורום 'משפחות מיוחדות ירושלים'. "אנחנו לא ישנים טוב בלילה. ההורים מרגישים שאין קבלת אחריות של הגורמים המתאימים".

לדברי רובין, "אין פיצולים נכונים של ההסעות, מוציאים ילדים לפני הזמן מבית הספר, וישנם מקרים שבהם הורים מתבקשים לאסוף את הילדים מההסעה במקום מרוחק מהבית, זאת על מנת להקל על הנהג".

הטענות המרכזיות של ההורים, כפי שכבר צוין, קשורות למסלולים ארוכים ומייגעים של ההסעות – כאלה שלעיתים לוקחות למעלה משעה וחצי מהרגע שבו נאסף הילד ועד להגעתו לבית הספר. ואם לוקחים בחשבון ששעת ההגעה הקבועה בתקנות היא 8:10-8:00 – שעת תחילת הלימודים – הרי שהדבר אומר שהילד יוצא מהבית בסביבות השעה 6:30 וחוזר הביתה לאחר השעה 16:00 – מדובר ביום מטורף עבור ילדים בגילאים קטנים, אשר בוודאי משפיעים על המסוגלות הלימודית שלהם.

לדברי אחד ההורים, "הגיעו אלי עשרות פניות בנוגע לבעיות במערך ההסעות – הסעות שאינן מגיעות כלל לאסוף את הילדים, הסעות שמגיעות באיחור רב, הסעות עם מסלול ארוך מדי ומשך זמן הסעה ארוך במיוחד, הסעות שכוללות מספר רב שלילדים (18-17), נהגים שמבצעים 2 הסעות בבוקר (הגעה מוקדמת של הילדים בסבב הראשון {לעתים לפני פתיחת המוסד החינוכי} ואיסוף והגעה באיחור רב של הילדים בסבב השני), נהגים מעשנים ברכבי ההסעות, הסעות ללא מלווה, מלווה שאינה דוברת עברית, ילדים מוצאים להסעה לפני סיום יום הלימודים, המתנה ארוכה מאד למענה במשל"ט, טענות על כך שהמשל"ט אינו יעיל: לא מטפלים בפניות, לא חוזרים להורים, במקרים רבים אין להם דרך לעזור להורים וגם הם מתוסכלים מהמצב, ילדים שלא שובצו להסעות".

על פי פרוטוקול הדיון, שהגיע לידי "כל העיר", במהלך הפגישה אמרה מחזיקת תיק החינוך משה כי "המצב לא טוב", ובעוד ההורים הסכימו עם קביעתה, במנח"י היו מי שסברו אחרת ולכל הפחות טענו כי "המצב משתפר".

לסיכומו של דבר הוסכם כי יתקיימו מפגשים אחת לשבועיים (או חודש). עוד הוסכם כי עד לסיום השנה יבוצע סקר במרכז השליטה של ההסעות אשר תוצאותיו יעברו להורים, ובנוסף – נציג אחד או שניים מטעם ההורים ישבו בוועדות שמקבלות החלטות בנוגע לחברות ההסעות השונות.

אולם למרות הפגישה הטובה והסיכומים שהושגו, נציג ההורים נחמיה רובין אמר ל"כל העיר" כי "לדברי ההורים, "היו לעיריית ירושלים חודשיים ימים להתכונן – אבל נראה שהם הגיעו לא מוכנים לשנת הלימודים".

מנגד, במענה לפניית "כל העיר" מעיריית ירושלים נמסר: "מערך ההסעות בעיריית ירושלים גדל משמעותית השנה בהשוואה לשנים הקודמות, ונערך באופן יסודי לפתיחת שנת הלימודים. המערך מסיע מעל ל-26,500 תלמידים ביום, מתוכם כ-9,500 תלמידי חינוך מיוחד, ומונה כ-2,500 מלווים ולמעלה מ-3,600 הסעות (מסלולים). רובן המוחלט של ההסעות, עוברות ללא אירועים מיוחדים. במערך כל כך רחב ומהמורכבים במדינה ייתכנו אתגרים בתחילת שנת הלימודים. העירייה פועלת כל העת לייעל את מערך ההסעות, במטרה לקצר ככל הניתן את מסלולי וזמני הנסיעה עבור התלמידים. זמן ההגעה לבית ספר תלוי גם בצירי התנועה ובעיכובים היכולים להיגרם לאורך המסלול, גורמים שאינם בשליטתנו".

עוד נמסר מהעירייה כי "לא קיים מחסור במלווים במערך ההסעות. מתחילת שנת הלימודים התקבלו תלונות בודדות על מלווים. כל תלונה טופלה מיידית ולא ידוע על תלונות שלא טופלו. כמו כן, תכנון מסלולי ההסעות נקבע במהלך חודש אוגוסט, וכל תלמיד שהצטרף מאוחר יותר, שינה את תכנון הקווים. למעלה מ-150 תלמידים חדשים נקלטו לקראת סוף אוגוסט, דבר שגרם לשינוי במסלולי ההסעות. מנח"י שוקד בימים אלו למציאת מענה ופתרון לכל הבעיות שעלו, בצורה פרטנית. מנח"י עושה ככל הניתן על-מנת להעניק מענה מיטבי לכלל התלמידים, לשבצם במסלולים נוחים והמהירים ביותר. להערכת מנח"י במהלך השבועיים הקרובים כל התלונות יטופלו".

 

 

תגובת העירייה, אם תהיתם, הצליחה להרגיז את נציגי ההורים. לאחר קבלתה טוען רובין כי "זה מעשה של טשטוש ראיות ובלבול הציבור".

לדבריו, "כמחצית מההסעות תקינות, אבל ישנם המון אירועים שאינם מדווחים ואינם מטופלים כראוי, או מטופלים כראוי אך ללא דיווח. מטרת הדיווח היא הפקת מספר אירוע כדי שהמערכת תלמד מהבעיות מהתקלות ומצוואר הבקבוק ולעשות שיעורי בית, ולא טיפול מנהל ואחראי ללא רישום האירוע והטיפול – מאחר שכך המערכת לא לומדת ואין שקיפות".

רובין מוסיף ואומר כי "המשמעות של קיצורי מסלולים צריכה להיות הוספת רכבים ומלווים ולא מה שקורה היום – שאוספים את הילדים מוקדם מדי והם מגיעים למוסדות החינוך בשעות מוקדמות. אין לכך הצדקה. זה לא תקין. בנוסף – הסעות לא מגיעות למסגרות עד שעת תחילת הלימודים ובאחוזים גבוהים מהמדווח. לצערנו, בתי הספר לא מתערבים וכמעט לא מדווחים על איחור של הילדים. על פי הנוהל התלמידים צריכים להגיע עד לתחילת מסגרת הלימודים – עד השעה 8:00 בבוקר – אבל זה לא המצב ברבים מהמקרים".

רובין מתייחס בכעס לדברי העירייה בנושא הפקקים ועבודות התשתית וטוען כי "התנועה בעיר מפוקחת ומנוהלת על ידי העירייה – עליה ובאחריותה לדעת מהם המסלולים הקשים, מהם הצירים החסומים ומהם הצירים שבהם מבוצעים עבודות תשתית. הרי העירייה בעצמה מפיקה את האישורים ומבצעת את העבודות. ויש גם את הפקקים הידועים מראש. ולכן העירייה צריכה להתארגן בהתאם ולהתאים את קווי ההסעה והמסלולים. יש מקרים רבים שבהם ההסעות נעים בין שעה לשעתיים לכל כיוון וזה להתעלל בילדים חסרי ישע. יש ריבוי תלונות שלא טופלו כראוי – למרות הדברים שאומרים בעירייה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אושרית

    הבן שלי מגיע לבית ספר בשעה 7:30 אחרי שאוספים אותו ב-7:40 וכל יום השעה יותר מוקדמת.
    מקטמון עושים לו סיבובים לגילה ולבית ספר

  2. הורה לילד

    העירייה משקרת במצח נחושה גוף מושחת
    בתור הורה אני אומר זאת
    כל יום הסעה של הבת שלי מגיעה בשעה !!איחור

    לא עונים לטלפון
    אי ואני מלווים וזה רק קצה
    כן רק קצת יש הרבה!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר