הילדים מאחת הכיתות שנסגרו באלי"ן (צילום: באדיבות ההורים)
הילדים מאחת הכיתות שנסגרו באלי"ן (צילום: באדיבות ההורים)

מופקרים לגורלם: כיצד נותרו 12 ילדים במצב שיקומי קשה ללא מסגרת מתאימה?

בעקבות סגירת כיתות חינוכיות מותאמות באלי"ן, 12 ילדים, כולם מרותקים לכסאות גלגלים ומחוברים למכונות, צפויים להישאר בבית בתחילת שנת הלימודים. לטענת הוריהם, המסגרות החלופיות שמציעה העירייה מסכנות את חייהם. העירייה: "נמצאים בדיאלוג שוטף עם ההורים, ומלווים אותם בתהליך"

פורסם בתאריך: 12.8.23 14:15

"שלום, אני אבא של ע' – הבת שלי סובלת ממחלות רבות, היא מונשמת 24 שעות ביממה, הגוף שלה משותק לגמרי, לא מזיזה כלום מהגוף שלה. יש לה כסא ממונע שאיתו היא מתניידת. היא נמצאת בבית ספר של אלי"ן לטיפולים כל יום משעה 8:00 בבוקר עד 15:00 בצהרים. לפני חמישה חודשים בית החולים אלי"ן עדכן את כל ההורים שהם מתכונים לסגור את הכיתה שלה, שיש בה שישה ילדים – כולם מונשמים. אמרו לנו זו החלטה סופית ותחפשו מקומות חדשים. אצלנו במגזר הערבי אין לנו בתי ספר שמטפלים ומנוסים במקרים כאלה. הלכנו ביחד כל ההורים לבית ספר 'אילנות', אבל אמרו לנו שאין מקום. האחראים על החינוך המיוחד בעירייה אמרו לנו יש לכם שתי אופציות – או אמל או בקריה (מוסדות חינוך מיוחד במזרח העיר, ר"ג), הסברנו להם להם שהילדים צריכים טיפול, שהם צריכים צוות רפואי צמוד – לא בית ספר רגיל".

אביה של ע', כאמור, אינו לבד. מדובר על שתי כיתות שנסגרו במרכז לשיקום ילדים ונוער בבית החולים אלי"ן – בסך הכל 12 ילדים, כולם כאמור מרותקים לכסאות גלגלים ממנועים, מונשמים ומחוברים למכונות. הם זקוקים פרט לחינוך גם שיקום וצוות רפואי צמוד.

הסיפור הקשה הזה הגיע ל"כל העיר" לפני מספר שבועות דרך קבוצת 'פתרונות בהסעות' להורי וילדי החינוך המיוחד. כבר חמישה חודשים שההורים רודפים אחרי עיריית ירושלים ומנח"י במטרה למצוא פתרונות. חמישה חודשים שהם מקבלים אותן תשובות – על שני בתי ספר לחינוך מיוחד במזרח העיר – האחד בוואדי ג'וז והשני בעיסאוויה. ההסברים של ההורים לא מועלים. החששות שהם מעלים לא בדיוק מתקבלים. התמונות וקשות, הווידאו שנשלח ל"כל העיר" שובר את הלב ולא מפורסם כאן רק מטעמי צנעת הפרט, אבל הן כן ממחישים עד כמה המצב קשה ועד כמה מענה להורים הוא הכרחי, ויפה שעת אחת קודם.


הילדים שנותרו ללא מסגרת חינוכית-רפואית מתאימה (צילום: באדיבות ההורים)

הילדים שנותרו ללא מסגרת חינוכית-רפואית מתאימה (צילום: באדיבות ההורים)


במכתב ששיגר עורך הדין יוסף חיים סייר בשם אחד ההורים הוא כותב: "בית הספר המוצע אינו מתאים ולו מהחשש לחיי הילדה אשר במקרה חירום רפואי בו תזדקק הילדה לטיפול רפואי מציל חיים, לא יהא מענה רפואי דחוף ומיידי להצלת חייה".

עוד כתב עו"ד סייר: "הינכם מתבקשים ליתן דעתכם למצבה הרפואי הקשה והמורכב של הילדה ולהתאים לה מקום שיהא מתאים על מנת למצות את הליך שיקומה בתנאים המתאימים והראויים לכך". הדברים של סייר, כמעט מיותר לציין, תקפים וחזקים לכל 12 הילדים שלמדו במסגרת השיקומית של אלי"ן ונותרו ללא מסגרת מתאימה.

 

 

"מזעזע שלאף אחד, כך זה מרגיש, לא אכפת מאוכלוסיית הנכים", אומר השבוע ל"כל העיר" אם לילד בחינוך המיוחד בירושלים. "העירייה, המדינה והממשלה צריכים למצוא פתרון ולקחת אחריות. באחריות שלהם לדאוג לילדים. אם סוגרים את הכיתות באלי"ן, צריך לדאוג לילדים לאלה למסגרת חלופית מותאמת. מדהים אותי איך אף אחד לא לוקח אחריות על הדבר הזה. מספיק לראות את התמונות כדי להבין עם איזו מורכבות מדובר פה. חייבים לתת להם פתרון".

אב לילדה אחרת שנותרה ללא מסגרת מוסיף: "הבת שלי עם דרגת מוגבלות גבוהה. היא במצב בריאותי ירוד ואינה יכולה להסתדר באופן עצמאי וזקוקה לטיפול קבוע. אנחנו מבקשים עזרה. בית הספר באלי"ן היה כמו חיבוק רך לילדים שלנו. הם היו קשורים למורים ולמטפלים וקיבלו שם את כל מה שהם צריכים. הילדים האלה גם ככה סובלים, למה להקשות עליהם עוד יותר? למה לא לתת להם את המסגרת שהם צריכים? אני ממש מתחנן לעזרה".

יצחק טובול, מנהל קבוצות 'פתרונות בהסעות': ״הסיפור המזעזע הזה נחשף בקבוצה שלי, שהיא הקבוצה המרכזית בירושלים לבעיות בחינוך המיוחד. אני מלווה את ההורים מקרוב ומזה הרבה זמן, אני פשוט חסר מילים. 12 ילדים במצב שיקומי קשה נופלים קורבן לבירוקרטיה. מדובר על סכנת נפשות של ממש, הילדים הללו עשויים חלילה להיות במצב חירום רפואי ולא לקבל מענה. לא אנוח עד שהילדים האלו יקבלו מענה ראוי מעיריית ירושלים ומשרד החינוך. כל ילד בישראל ראוי לקבל יחס שווה, ללא קשר למקום מגוריו או למגזר אליו הוא משתייך".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים נמצאת בדיאלוג שוטף עם ההורים, ומלווה אותם בתהליך המעבר בין מקומות הלימוד. להורים הוצעו שני בתי ספר במזרח העיר המתאימים לצרכי הילדים וליכולותיהם. הטיפול הרפואי למסגרות החינוך המיוחד מנוהל על-ידי חברה שזכתה במכרז מטעם משרד החינוך. חברה זו, מספקת צוות רפואי ושירותים לכלל הילדים ולמונשמים בפרט. על כן, השירות אותו יקבלו ההורים בבתי הספר אשר הוצעו להם במזרח העיר יהיה זהה לשירות הניתן בבתי הספר במערב העיר. בית הספר במזרח העיר נמצא בסמוך לבית החולים הדסה הר הצופים, כך שאם חלילה יהיה צורך בטיפול רפואי דחוף – הילדים יגיעו לבית החולים בתוך דקות ספורות.

"כחלק מהשיח ומהליווי, הוצע להורים להגיע לסיור בבית הספר במזרח העיר, אך הצעה זו נדחתה. עיריית ירושלים תמשיך ללוות את ההורים ולסייע להם ככל האפשר, בכדי להקל על מעבר התלמידים ולאפשר התחלת שנת הלימודים בצורה המיטבית ביותר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר