מכללת גושפנקא, מרכז הסימולציות 'כיתקטיקה', תוצרי המרחב השלם (צילומים: נעם פיינר, המרחב השלם, יעל אביטל)
מכללת גושפנקא, מרכז הסימולציות 'כיתקטיקה', תוצרי המרחב השלם (צילומים: נעם פיינר, המרחב השלם, יעל אביטל)

לקראת פתיחת שנת הלימודים בירושלים: עשרות כיתות, שיפוצי עומק ותוכניות לימוד חדשות

שנת הלימודים תשפ"ד תחל בעוד שלושה שבועות, ובמינהל החינוך בעיריית ירושלים מתבצעות בימים אלה ההכנות האחרונות. בין הבשורות: הקמת בית ספר ממ"ד אנתרופוסופי, בתי ספר חדשים לחינוך המיוחד והרחבת תוכניות לימוד מהגן ועד התיכון. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 13.8.23 07:57

שלושה שבועות בדיוק נותרו עד פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד ב-1 בספטמבר, ובשלב זה מעטים האנשים שיהמרו שהשנה תיפתח כסדרה, זאת בשל השביתה הצפויה בתיכונים. כידוע, כפי שפורסם גם ב"כל העיר", המשא ומתן בין ארגון המורים לבין משרדי האוצר והחינוך תקוע, ונדמה כי ההשבתה הינה בלתי נמנעת.

בינתיים, תוך שכולם מייחלים כמובן למציאת פתרון שימנע את ההשבתה, עיריית ירושלים ומינהל החינוך העירוני (מנח"י) נערכים לפתיחת השנה, ומציינים כי לאור הגידול המתמיד במספר התלמידים משנה לשנה, ישנו צורך בהקמה והרחבה של בתי ספר, גני ילדים, מרכזי למידה, הרחבת מגמות והגדלת צוותי ההוראה.

מערכת החינוך הירושלמית, כידוע, הינה מערכת החינוך הגדולה ביותר בישראל. פועלים בה כ-15,657 עובדי הוראה, ורשומים למעלה מ-290,000 תלמידים מכלל המגזרים, מתוכם – 64,052 ילדים העולים לגנים העירוניים ו-20,797 ילדים אשר עולים השנה לכיתה א', ויחלו את שנתם הראשונה בבתי הספר.


מכללת 'גושפנקא' (צילום: יעל אביטל)

מכללת 'גושפנקא' (צילום: יעל אביטל)


מנתונים שהגיעו ל"כל העיר" עולה כי בירושלים קיימים 2,588 גנים, מתוכם 331 גנים עבור ילדי החינוך המיוחד, 395 בתי ספר יסודיים, מתוכם 11 עבור החינוך המיוחד, ו-354 בתי ספר על יסודיים מתוכם 33 לחינוך המיוחד.

במהלך השנה החולפת הושקעו כ-300 מיליון שקל בבנייה של כיתות ומוסדות חינוך חדשים. הבינוי כלל, בין השאר, הרחבת מבנים קיימים, בניית קומות חדשות ופתיחת 145 כיתות לימוד. בנוסף, בוצעו שיפוצי עומק במוסדות החינוך ברחבי העיר בהיקף של כ-290 מיליון שקל. כך שודרגו כיתות וכניסות למוסדות חינוך, נקנה ריהוט חדש, הוקמו מעליות, שופצו תאי שירותים והותאמו מרחבי למידה חדשניים. כמו כן, הושם דגש על הנגשת המוסדות.

יצוין כי בין בתי הספר החדשים שהוקמו ויחנכו ב-1 בספטמבר – ארבעה בתי ספר חדשים במזרח העיר, מתוכם שניים לחינוך המיוחד בכפר עקב. על רקע מהומת האלוהים בנושא תקצוב הלימודים האקדמאיים במזרח ירושלים, בעירייה מדגישים כי "בבתי הספר החדשים תילמד התוכנית הישראלית, כאשר העל יסודיים מוקמים כהמשך לבתי ספר יסודיים".

***

בין הבשורות המשמעותיות שצופנת בחובה שנת הלימודים הקרובה:  פתיחת בית הספר 'שובך' – בית ספר יסודי אנתרופוסופי ממלכתי דתי ראשון בעיר – שממוקם ברחוב ז'בוטינסקי בשכונת טלביה. מטרת בית הספר, שנפתח לבקשת הורים, היא להעניק מענה לציבור הדתי לאומי, המעוניין לחנך את ילדיהם על פי תפיסת החינוך הזוכה להצלחה רבה והביקוש אליה גדל בכל שנה.


תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)

תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)


"בית הספר יזכה לליווי פדגוגי של עמותת שובך, שמפעילה חמישה גנים במשך 12 שנים", אומרים בעירייה. "הגנים הם רב גילאים לגילאי 6-3. הקמת בית הספר הינה תוצר של צמיחה טבעית של גני הילדים והוא יהיה על אזורי, כך שיקלוט אליו תלמידים מכל רחבי ירושלים".

 

 

 

גם שיטת החינוך המונטסורית מקבלת מענה בשנת הלימודים הקרובה, עם פתיחת 3 גנים בקרית היובל, ברמת שרת ובגוננים. צוותי ההוראה בגנים עברו הכשרה מיוחדת המתאימה ל'רוח הגן' לפי השיטה המונטסורית.

בנוסף, לקראת השנה החדשה נחנך מרכז שירות פסיכולוגי  חינוכי (שפ"ח) למגזר החרדי. המרכז עבר מרחוב הלל לרחוב הלני המלכה במרכז העיר, והוא כולל 55 פסיכולוגיות למגזר החרדי בעיר. המקום החדש משופץ ומרווח והוא יעניק שירותים שונים דוגמת טיפולים פסיכולוגים, אבחונים, הדרכות הורים וצוותי הוראה, ישיבות צוות, וועדות זכאות ואבחון.

זאת ועוד – אחרי עיכוב מסוים, צפויה להיפתח מכללת 'גושפנקא' להכשרה מקצועית לתלמידי החינוך המיוחד. מדובר על המכללה העירונית הראשונה להכשרות מקצועיות עבור תלמידי החינוך המיוחד בשכונת קרית היובל, כאשר במקום יועברו סדנאות והכשרות מקצועיות איכותיות ובעלות ערך בשוק העבודה.


מרכז הסימולציות 'כיתקטיקה' (צילום: נעם פיינר)

מרכז הסימולציות 'כיתקטיקה' (צילום: נעם פיינר)


כמו כן, בהר חומה יפתח מרכז חדשנות וטכנולוגיה, אשר ישרת את ילדי הגנים מהשכונה, אשר יגיעו לביקורים מספר פעמים בשנה, וייהנו מפעילויות העשרה ולמידה, הקשורות לחדשנות וטכנולוגיה. בעירייה מציינים כי מרכז חדשנות וטכנולוגיה מתוכנן לקום גם בשכונת קרית היובל.
כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", במנח"י מבקשים להגדיל את מספר המצטיינים ולהעצים אותם, ולצורך זאת בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו 3 שלוחות חדשות בשכונות שונות ברחבי העיר של בית ספר 'אופק' למחוננים ומצטיינים, כל זאת לאור הביקוש ולרווחת התלמידים.

***

ברמה הפדגוגית צפויים גם הרחבות של תוכניות חינוכיות שרשמו הצלחה בשנים האחרונות. כך למשל, תורחב מגמת מקצועות חילוץ והצלה, הכוללת לימוד מקצועות חירום, ובתוכה לימוד שיטות הפעולה של גופי ההצלה: מד"א, כבאות והצלה ופיקוד העורף, לעוד 11 בתי ספר בעיר, ביניהם שני בתי ספר ממזרח ירושלים בשכונות א-טור ובית חנינא לתלמידי המגזר הערבי. התלמידים שיצטרפו וילמדו במגמה, עתידים להתנדב במרכז מד"א שייפתח באזור.

תוכנית מצוינת נוספת שתורחב היא 'המרחב השלם', שפעלה עד כה ב-24 בתי ספר על יסודיים בעיר ותשלש את עצמה עם תוספת של כ-50 בתי ספר בשנה הקרובה. במזרח העיר התוכנית מתרחבת ל-6 בתי ספר נוספים, ותפעל ב-10 בתי ספר סך הכל.

גם 'הקולג' הירושלמי' יורחב בשנת הלימודים הקרובה, ולמשתתפים בו – תלמידי תיכונים שמקבלים העשרה בדמות קורסים אקדמאיים – תינתן האפשרות ללמוד במוסדות חדשים ועם רענון של הקורסים. כך למשל, התוכנית תפעל גם במכללת ירושלים למגזר החרדי ותכלול קורסים בנושאים הוראה ומוזיקה, במכללת הדסה עם קורסים של שיווקי דיגיטלי, תסריטאות וכתיבה תקשורתית, ופתיחת קורס חדש בתחומי האמנות ב'בצלאל' המיועד לבנות חרדיות.

ממשיכים – תוכנית נוספת שתורחב ותפעל השנה בכ-100 גני ילדים בעיר היא תוכנית לימוד אנגלית עם "שולחן חכם" בגני החובה, כולל פעילות הדרכה של מפעילים מומחים בגיל הרך, הכנסת מחשבים חכמים המאפשרים לילדים ללמוד אנגלית באמצעות תוכנות למידה המעשירות את הידע בשפה האנגלית ומאפשרות ללמוד יחדיו באמצעות משחקים שיתופיים.

"עיריית ירושלים ומינהל החינוך נמצאים בשיא ההיערכות לשנת הלימודים תשפ"ד בצורה המיטבית ביותר", נמסר מהעירייה. "ביצוע שיפוצי עומק, הרחבת כיתות, פתיחת גני ילדים ובתי ספר חדשים, הרחבת ופיתוח תכניות פדגוגיות ועוד, הם רק חלק קטן מהצעדים שנעשים לקראת פתיחת שנת הלימודים. העירייה תמשיך להשקיע, לתמוך, לטפח ולפתח את התחום החינוך בעיר על כל רבדיו למען דור העתיד".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר