כיתה ריקה, שלט 'שלום כיתה א'' (צילום: עיריית ירושלים, LIz)
כיתה ריקה, שלט 'שלום כיתה א'' (צילום: עיריית ירושלים, LIz)

החינוך הממלכתי בירושלים מתכווץ: כיתות א' נסגרו במספר בתי ספר בעיר

בבתי הספר "היובל" בגבעת משואה, "גאולים" בבקעה ו"קשת תלפ"ז" ייפתחו את שנת הלימודים מחר, שישי, עם כיתה א' אחת במקום 2 בשנה שעברה. המשמעות - כיתות גדולות מאוד וחשש לעתיד בתי הספר בעתיד. העירייה: "ההחלטות בדבר מספר התלמידים בכל כיתה והתקנים הקשורים לכך נתונות כולן בידי ממשלת ישראל"

פורסם בתאריך: 31.8.23 19:12

החינוך הממלכתי בירושלים הולך ומתכווץ. עם העובדה הזו קשה להתווכח. בשבוע שעבר פורסם ב"כל העיר" על המספרים של מערכת החינוך בירושלים, לפיהם מספר התלמידים בחינוך הכללי בעיר נמוך יותר מאשר בחינוך החרדי ובחינוך הערבי. הפערים, כך על פי המספרים של עיריית ירושלים, מראים כי בגילאים הקטנים יותר – כיתות גן וכיתות א' – הפערים רק הולכים וגדלים.

בין היתר פורסם גם על מספר הכיתות והמוסדות בחינוך הכללי, שמטבע הדברים נמוך יותר מאשר בחינוך החרדי ובחינוך הערבי (בשל ההבדלים במספר התלמידים), אבל על פי הנתונים – מספר הכיתות והמוסדות בחינוך החרדי גדול יותר מפי 2 מאשר בחינוך הכללי – בעוד שמספר התלמידים עדיין לא גדול פי 2 – אלא רק בכ-45 אחוז.

וזה עוד לא הכל. החינוך הכללי, שעליו מדברים המספרים של עיריית ירושלים, כוללים את החינוך הממלכתי ואת הממלכתי דתי. וזו עוד נקודה למחשבה.

אז כן, החינוך הממלכתי בירושלים הולך ומתכווץ, והדבר בא לידי ביטוי בסגירת כיתות בבתי ספר ממלכתיים בעיר. מדובר על בתי ספר שבהם צומצמו מספר כיתות א' מ-2 לאחת בלבד – והתוצאה היא מספר תלמידים גדול מאוד בכל כיתה שכזו. שלא לדבר על העתיד הרחוק יותר – מה יקרה לבתי הספר הללו בעוד מספר שנים?

כך למשל, מנתונים שהגיעו ל"כל העיר" עולה כי בבית הספר 'גאולים' בשכונת בקעה תיפתח בשנת הלימודים הקרובה רק כיתה א' אחת, שבה יצטופפו 34 ילדים. זאת לעומת 2 כיתות בנות 21 תלמידים (42 בסך הכל) שנפתחו בשנה שעברה.

גם בבית הספר היובל בגבעת משואה מתכננת עיריית ירושלים לפתוח רק כיתה א' אחת במקום 2. ההרשמה לבית הספר היא של 38 תלמידים (לעומת 41, שחולקו לשתי כיתות בשנה שעברה). האם ילמדו 38 תלמידים באותה כיתה?

 

 

ירידה משמעותית במספר הנרשמים ניכרת בבית הספר קשת בתלפ"ז – עם רישום של 30 ילדים בלבד לכיתה א' – ופתיחת כיתה אחת בלבד (לעומת 45 תלמידים בשנה שעברה, שחולקו ל-2 כיתות).

"בית ספר שבו נפתחת רק כיתה א' אחת כיום עתיד להיסגר בטווח של 6-5 שנים", אומרים הורים לתלמידים בבתי הספר שצוינו לעיל, ומוסיפים: "הדבר יוביל להגדלת קצב העזיבה את העיר".

אדיר שוורץ יו"ר "התעוררות" מוסיף: "גם במערכת החינוך מחליטה קואליציית ליאון לדחוק את הציבור הליברלי-יצרני בירושלים. לא ייתכן שתלמידי החינוך הממלכתי ייאלצו להצטופף בכיתה בגלל התעקשות והתעלמות של עיריית ירושלים מהמציאות המורכבת של הציבור הליברלי בעיר. ההורים של הילדים שנרשמו לבתי הספר הממלכתיים צריכים להתחנן כדי שהעירייה תתחשב ותסייע לפתוח שתי כיתות לטובת הילדים. התעוררות תמשיך להיאבק יחד עם ההורים עד שימצא פתרון שיאפשר לילדים לפתוח את שנת הלימודים בכיתות בגודל נורמלי שיאפשר להם ללמוד בצורה טובה ויעילה".

במענה לפניית "כל העיר" נמסר מעיריית ירושלים: "ההחלטות בדבר מספר התלמידים בכל כיתה והתקנים הקשורים לכך נתונות כולן בידי ממשלת ישראל, והיא הגורם המחליט והרגולטור לעניין זה. למרות זאת, לנוכח האמון הרב וההערכה בכל הקשור להשקעת העירייה ומנח"י, באמצעות הקשר הטוב של ראש העיר עם המערכות הממשלתיות, הצליחה העירייה לשכנע את משרד החינוך במקרים רבים להגדיל שעות ולאפשר פיצול כיתות גדולות והקטנת מספר התלמידים בהן. הנתונים מצביעים על כך, ששיעור הצפיפות בחינוך הכללי בירושלים הוא מהנמוכים במדינת ישראל, ככל שמדובר בערים, ואנו גאים על כך. לדוגמא: שיעור הצפיפות הממוצע עומד על 24.5 תלמידים לכיתה".

עוד מדגישים בעירייה: "בכ-90 אחוז מהכיתות בירושלים לומדים לא יותר מאשר 29 תלמידים לכיתה. רק ב-2 אחוזים מהכיתות יש יותר מאשר 35 תלמידים בכיתה. נתונים אלה מבהירים, בין היתר, מדוע מערכת החינוך הכללית בירושלים נחשבת מהטובות במדינת ישראל ועל כך גאוותנו".
עוד מוסיפים בעירייה בנושא: "לאחר דיאלוג שקיימו ראש העיר ומינהל החינוך עם משרד החינוך, התקבלו יותר מ- 1000 שעות נוספות עבור בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. כך, יזכו בתי הספר שבהם כיתות גדולות עם מספר תלמידים העולה על 34 תלמידים בכיתה, לתוספת של בין 15-25 שעות. מדובר בתוספת חסרת תקדים, אשר תאפשר פיצול כיתות ברוב שעות הלימודים ובעיקר במקצועות הליבה, תוך קבלת יחס אישי ותשומת לב חינוכית מעמיקה יותר עבור כל תלמיד ותלמיד. בנוסף, העדיפויות לשימוש בשעות ייקבעו על ידי מנהלי בתי הספר בשיתוף הפיקוח וצוות מינהל חינוך.

"לצד תוספת השעות, מממנת העירייה תקצוב שעות לימוד לטובת בתי הספר התיכוניים העירוניים. העירייה תמשיך לפעול לטובת תלמידי העיר במטרה לאפשר להם סביבת לימודים אופטימלית להצלחה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חיה אברמסקי

    איזה תגובה מצחיקה .
    ברור שאשה יולדת כ 7 8 אפילו 12 ילדים יהיו יותר . למה בעיה אולי גם החילוניות תלדנה יותר .
    אבל החינוך קשה זה מציאות בסוף יהיו הרוב …
    זו מציאות בה זה לא מאיים .
    עם ישראל חי

  2. יוני

    29 ילדים בכיתה? חחח
    תבואו לחרדים ותראו 40 ילדים ומעלה בכיתה…
    בכל מצב הפסדנו את העיר, אני ממזמן התייאשתי…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר